Gå til innhold

Hvor lenge holder den tilberedte maten seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor alene og havner titt og ofte i tidsklemma, da blir det litt for ofte noe usunnt og raskt til både lunch, middag og kvelds. Vurderer å bli flinkere på å "preppe" måltider ettersom vektnedgang står på agendaen.

Har sett bilder på instagram med masse bokser og mat, slik som dette: http://www.eastdallascrossfit.com/wp-content/uploads/2014/03/3c482de5550c12bda796a8c02de6cdbe.jpg

Ris, grønnsaker (rå og kokte), kylling, frukt etc etc. Og Det er jo veldig lurt, for da vet du alltid hva du skal spise og har det klart. Men hvor lenge holder den tilberedte maten seg?

Si nå at jeg på mandag lager 6 porsjoner av en middag. Kylling ris og grønnsaker. Jeg kan vel ikke spise det på lørdag, for det er vel blitt dårlig til den tid?

Noen som har forslag til gode måltider som varer lenge?

Anonymous poster hash: 96f4a...dcf
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et forslag er å lage store mengder og fryse ned porsjonsvis. Da vil du kunne varme opp maten på null komma niks og samtidig ha mat som holder seg. Men ikke frys ned uten å dele opp posjoner for mesteparten av all mat tåler ikke å tines, fryses, tines fryses. Frukt og grønt holder seg normalt rundt en uke+ om det er oppbevart riktig. Så om du da skal ha salat til maten bør du for å ha best holdbarhet på grønnsakene ikke dele det helt opp men dele opp det du faktisk skal bruke å pakke resten godt inn :)

Lurer du på noe mer er det bare å spørre

Skrevet

Jeg bor alene og havner titt og ofte i tidsklemma, da blir det litt for ofte noe usunnt og raskt til både lunch, middag og kvelds. Vurderer å bli flinkere på å "preppe" måltider ettersom vektnedgang står på agendaen.

Har sett bilder på instagram med masse bokser og mat, slik som dette: http://www.eastdallascrossfit.com/wp-content/uploads/2014/03/3c482de5550c12bda796a8c02de6cdbe.jpg

Ris, grønnsaker (rå og kokte), kylling, frukt etc etc. Og Det er jo veldig lurt, for da vet du alltid hva du skal spise og har det klart. Men hvor lenge holder den tilberedte maten seg?

Si nå at jeg på mandag lager 6 porsjoner av en middag. Kylling ris og grønnsaker. Jeg kan vel ikke spise det på lørdag, for det er vel blitt dårlig til den tid?

Jeg regner at maten er bra 5 dager etter tilberedning. Det har gått bra. Jeg leste tips om det for år siden. Men et alternativ er jo å fryse ned det som ikke skal spises de nærmeste dagene. Dessuten; er det ikke kjedelig å spise det samme 6 dager på rad?

Flott at du lager porsjoner med hjemmelaget mat, det er både økonomiskt og sunt :) Flink er du :blomst:

Jeg tror ikke noen tilberedte middager holder seg lengre enn 5 dager i kjøleskap. Har du ikke fryser?

Anonymous poster hash: c6932...cf9

Skrevet

Ha med å ha ferdigstekte kyllingfileter, biffstrimler osv i fryseren i porsjonspakninger, og så kan du da enkelt tine opp og varme opp kjøttet og evt woke noen grønnsaker på null komma nix :) og vips er middagen ferdig :)

Skrevet

Ha med å ha ferdigstekte kyllingfileter, biffstrimler osv i fryseren i porsjonspakninger, og så kan du da enkelt tine opp og varme opp kjøttet og evt woke noen grønnsaker på null komma nix :) og vips er middagen ferdig :)

Du kan f.eks steke en hel langpanne med kyllingfileter (2 kg f.eks) samtidig i stekeovnen, og da har du gjort klar en hovedingrediens til mange måltider. Frys ned. Deretter tin opp, varm opp mens du lager tilbehør.

Kyllingfiletene kan brukes i uendelig mange kombinasjoner (i salat, oppskåret som pålegg, på pizza, i gryterett, på ostesmørbrød, osv)

Skrevet

Enten man er en eller fire så er det en enkel sak å lage dobbel porsjon og fryse ned, og ha mat i bakhånd til dager når tidsklemma klemmer deg flat. Da slipper du og å spise det samme dag etter dag.

Anonymous poster hash: b3283...46f

Skrevet

Takk for tips dere! Har en miniatyrfryser ettersom jeg bor på en liten hybel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...