Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, jeg er en jente på 15 år som skal søke videregående dette skoleåret som kommer nå. Jeg har allerede begynt å tenke dette fordi jeg går på skole i utlandet og ikke får diskutert med noen andre hvor de skal gå. Skolene jeg vurderer er Foss, Elvebakken, eller kanskje Oslo Katedralskole. Har også vurdert IB linjen på Berg...

Er det noen som har gått/går på noen av disse skolene? Var du fornøyd med valget ditt? Hvordan er miljøet på skolen du valgte? Er det et bra faglig nivå? Og hvor stor arbeidsmengde må jeg regne med å gjøre etter skolen? Og er det gode lærere som faktisk bryr seg om at elevene skal greie seg bra og gjør fagene spennende, eller virker det som om de bare jobber for lønna? (mange spørsmål ehe)

Jeg er ganske skoleflink vil jeg si. I 8. klasse fikk jeg 5,5 i snitt (gikk på Jordal), og jeg har gått 9. klasse på en amerikansk international skole i utlandet hvor jeg fikk 3.76 i GPA, som jeg regnet ut tilsvarer nøyaktig 5,5 i snitt også. Skal gå på denne amerikanske skolen i utlandet i 10. også, så jeg får ikke gått på åpen dag på noen av skolene.

Tror jeg vil gå studiespesialisering, men har tenkt på ib linja. Noen som har gått på det? Jeg bare vurderer det fordi jeg nå er vandt til å få undervisning på engelsk i et internationalt miljø, men har hørt at de som går ib er litt uttafor liksom. Vil gå på en vgs hvor jeg blir kjent med mange nye folk i et sosialt miljø!

Siste spørsmål:

1. Går det an å få fritak fra nynorsk i og med at jeg ikke har hatt norsk undervisning på 2 år når jeg starter på vgs og aldri hatt nynorsk?

2. Jeg har hørt at mange av de gode skolene i oslo er veldig jente-dominerte. Stemmer dette?

http://www.nrk.no/os...olene-1.8289177

Takk hvis noen gidder å svare! :)

Endret av Jordbær9
Videoannonse
Annonse
Gjest constance90
Skrevet

Jeg har ikke så mange gode tips til deg men jeg angrer vanvittig på at jeg ikke søkte IB linjen.

Syns ikke de virker utenfor, de får veldig mye mer utav fagene og i tillegg er det enklere hvis du vil studere videre i utlandet. Nå er du allerede i USA men det er bare en fordel at du forsetter på det sporet :)

Lykke til!

Skrevet

Hei! Jeg går nå siste året på IB-linja og vil absolutt det! Husk at det første året går du som regel på vanlig SSP. Undervisningen er på toppnivå - flere lærere har vitnemål fra Harvard og Yale og har jobber med det aktuelle faget før! Siden de fleste av dem er kun engelsktalende og derfor ikke kan undervise andre klasser får vi veldig tett oppfølging.

Når du endelig skal starte på universitet er det veldig mye av det du har gjennomgått på IB som gjennomgåes det første året (blant annet innen biologi og kjemi) og derfor må du jobbe veldig hardt for å nå gode karakterer her på IB! Det er mange en god del skriftlige og muntlige oppgaver som må leveres; IA, EE, EA, IOP, IOC etc. I gjennomsnittet er det 3*2000ord i hvert fag pr. halvår. Det som derimot er ganske greit er at du selv får velge hvilke fag du ønsker å ha og på hvilke nivå (minst 3 High Level) - noe som ikke tilbys på SSP.

På slutten av hvert semester kommer det prøveeksamen i ALLE FAG med ALT DU HAR HATT HITTIL, men ingenting er like viktig som de siste eksamen i slutten av det 3. året, igjen i alle fag (timeplanen for eksamensukene legges ut 1. år på forhånd og jeg anbefaler at du søker det opp den for 2015 for å se sånn ca. hva som venter om du bestemmer deg for IB). Det første året var det hele 5 personer som ikke taklet presset og helle bytte tilbake til norsk linje.

Når det gjelder klassemiljø kunne det ikke ha vært bedre! Vi er nesten som en stor familie :fnise: hvor alle i den lille IB-sirkelen er svært forståelsesfulle og aksepterer hverandre uansett bakgrunn. Det kan også ofte oppstå heftige debatter om utenrikssituasjonen :icon_lol:

PS.: Selvom IB er en gjeng med skolenerder er vi kjent for å ha de heftigste festene for å bli kvitt den store stressmengden.

Skrevet

Hadde jeg skullet gått vgs om igjen, hadde jeg glatt valgt IB! Har hørt bare bra om skolen, lærere og miljøet. Det er nok litt mer jobb enn ved vanlig norsk vgs, men du er sikkert mye mer forberedt på det som kommer fra utlandet, enn hva de fra norsk ungdomsskole er. :)

Skrevet

Jeg begynner nå siste året på Elvebakken, media og kommunikasjon. Jeg er svært fornøyd med skolen, og miljøet er fantastisk om du vil engasjere deg i revy og lignende. Tror dog ikke jeg ville valgt Elvebakken om jeg skulle gått studiespesialisering, da Katta har et høyere faglig nivå. Jeg vet ikke om folk som går på IB-linja er klar over det selv, men de er uttafor, da det er sterke bånd og mye kommunikasjon i mellom Elvebakken, Foss og Katta. Det er sjeldent jeg møter folk fra IB på fest, for å si det sånn.

Anonymous poster hash: ea4ca...4a3

Skrevet

Skulle jeg valgt videregående på øverste hylle i Oslo, ville jeg søkt på Blindern videregående skole. De har samarbeid med UiO, så man kan ta fag fra universitetet, og de har IB. Berg videregående er nedlagt.

Du slipper ikke unna nynorsk så lenge du har norsk som hovedmål. Spiller ingen rolle at du har gått på skole i utlandet de siste årene.

Anonymous poster hash: 321c6...cbc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...