Gå til innhold

Hvor lang tid tar det REALISTISK sett å gå ned 75 kilo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil ikke ha kjipe svar. Jeg vet at min vekt er min egen feil. Jeg skylder ikke på noen, bare meg.

Da jeg var 20 veide jeg 53 kilo (160 cm). Så skjedde det flere ting jeg ikke vil gå innpå her. I hvertfall nå 14 år senere veier jeg over 120 kilo. Men nå har jeg bestemt meg for å skjerpe meg. Jeg trener (har pt) og går til ernæringsfysiolog fast. Men ingen av dem vil fortelle meg hvor lang tid det vil ta.

Kan noen med erfaring hjelpe?

Når vil jeg få tilbake min gamle kropp? Sånn ca. Vil den bli som før? Eller blir det masse løs hud?

Anonymous poster hash: 560ce...4a5

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør vel kanskje ikke satse på at det tar 6 mnd, mest av hensyn til huden din, tenker jeg.. Den bør jo få sjansen til å følge etter. Kanskje mellom halvannet-to år? Hvis du er ganske streng med deg selv?

Anonymous poster hash: cb923...33c
Skrevet

Vil tippe mellom 2-3 år hvis du følger det PT og ernæringsfysiolog setter opp til deg

Anonymous poster hash: 78ac0...c9c
  • Liker 4
Skrevet

Enig med AB over, tenk på huden, og ta det heller litt roligere enn hva som er fysisk mulig. Jeg tror jeg ville ha satt meg mål på rundt en halvkilo/litt under dette i uken, med noen uker slingringsmonn. I begynnelsen går man også mer ned enn senere.

Ellers er det også viktig å tenke over at man skal leve. Skal man slanke seg noen uker eller måneder, kan man være relativt strikt, men du er nødt til å leve sånn over lang tid. Da må det være litt større rom for utskeielser og sprekker underveis.

Jeg hadde nok regnet rundt 2 år.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil ikke ha kjipe svar. Jeg vet at min vekt er min egen feil. Jeg skylder ikke på noen, bare meg.

Da jeg var 20 veide jeg 53 kilo (160 cm). Så skjedde det flere ting jeg ikke vil gå innpå her. I hvertfall nå 14 år senere veier jeg over 120 kilo. Men nå har jeg bestemt meg for å skjerpe meg. Jeg trener (har pt) og går til ernæringsfysiolog fast. Men ingen av dem vil fortelle meg hvor lang tid det vil ta.

Kan noen med erfaring hjelpe?

Når vil jeg få tilbake min gamle kropp? Sånn ca. Vil den bli som før? Eller blir det masse løs hud?

Jeg gikk ned fra 80 til 60 kg på litt over et halvt år, kun ved å legge om kosten og å trene utholdenhetstrening(fettforbrennende). Huden vil nok trekke seg tilbake da den er elastisk fordi du er ung. Noen ganger tar det tid før huden har trekt seg sammen (1-2 år)

Lykke til! :blomst:

Dette greier du :hug:

Anonymous poster hash: 8d45d...45e

Gjest constance90
Skrevet

Jeg har ikke erfaring men jeg ville satset på mellom 3-4 år. Det blir rundt 20kg i året, litt over 1kg i måneden.

Går du ned for fort vil det "ødelegge" mye av huden og det større sjangs for at du sprekker på dietten. Det er viktig å kose seg underveis. I tillegg vil det komme til et punkt for vektnedgangen stopper opp og det kan ta litt tid før du får den i gang igjen.

Du kan lese masse om de som går ned 30-50 kg i året men jeg syns det ikke høres realistisk ut å ha det som et mål. Ta det heller som en positiv overraskelse!

Tren godt, spis godt og det er lov med litt godteri innimellom!

Lykke til! Dette klarer du!

• Liker 2
Skrevet

Jeg har brukt noen år. Men har vert gjennom to graviditeter i mens jeg gikn ned mine 70 kg. Har en del løs hud, men synes ikke utenpå klærne utenom magen min som er veldig myk og litt valkete. Den kan å skjules om man går inn for det da:)

Anonymous poster hash: c0875...332

Skrevet

Desto kortere tid du bruker desto mer løshud vil du få. Da rekker ikke huden å trekke seg sammen igjen. Og du vil nok få en del likevel, både under armene, og på magen. Men dette er jo noe man kan få bare av å gå gravid også.

Ville satt som plan med tre år jeg. 25 kg i året. Første mål feks. å komme under 100 til neste sommer. Og så lage nye mål derfra.

Anonymous poster hash: ca168...0f9
Skrevet

Hei. Hvis du veier 120 nå og vil ned 75 kg, veier du da 45kg som er alt for lite for en person på 160cm! Hvis du er 160cm bør du ligge på mellom 53-60kg.

Vi har vært i ganske like situasjoner. Jeg er 168cm høy. Jeg gikk ned fra 126 til 68kg på to år og vekten min ligger nå på mellom 66-68 avhengig av når på året det er, tihi.

Jeg trente ingenting på treningssenter det første året, jeg bare gikk på fjellturer, syklet og gikk kveldsturer. Gikk ned 43 kg det første året. Det andre året startet jeg å

Trene på senter for å forme kroppen, få et ekstra spark siden vekten begynte å stagnere + få mer muskler og mindre løshud. For å stramme opp rett og slett.

Det andre året gikk jeg ned 15kg og byttet ut fettet med muskler.

For å ikke ende opp med mye løshud har jeg som sagt trent muskler og forming av kropp, solt meg ute og tatt solarium som har funket, og smurt meg inn i fultighetskrem hver morgen og kveld.

Anonymous poster hash: ecd73...bbc

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville kanskje blitt litt deppa av et treårsperspektiv i så ung alder. Mine tips er:

-Ha fokus på andre ting enn sluttmålet underveis. Sett delmål.

-Fokuser på andre ting enn kun vekt, som fysisk aktivitet og fremgang der.

-Vær klar over at du kommer til å gå på mange smeller! Ta det med i beregningen av hvor lang tid det vil ta og ikke bli deppa når det skjer.

-Når det skjer noe spesielt i livet, som ferie og jul, bestem deg for å legge slankingen litt på hylla og kos deg litt uten å gå helt bananas.

-Husk at det er mye som har innvirking på vekta som ikke er helt reelt. Jeg går gjerne opp en kg. eller mer når jeg har mensen eller har spist salt mat. Det er vekten på samme tidspunkt i måneden som er helt reell.

Jeg tror du kan bruke under to år hvis du er flink til å trene i tillegg til å ha kontroll på kostholdet. Når du veier så mye vil det gå fort i begynnelsen og det er greit med 1 kg i gjennomsnitt i uka. Det er mye for folk som veier mindre, men ikke så mye når man er veldig overvektig. Husk at nedgangen går saktere og saktere jo nærmere målet du kommer. Ikke gi opp!

Og som det sies her. Hvis du veide 53 når du var så ung skal du veie litt mer som voksen. Sikt mot 60 kg og se det an når du kommer dit. Ikke sats på en vekt du aldri kommer til å klare å holde på. Det blir bare slut. Man skal leve livet også! :-)

Anonymous poster hash: c73fe...12c

• Liker 4
Skrevet

Sett deg i første omgang et litt mer overkommelig (tankemessig) mål enn 75 kg. F.eks. å veie under 100 kg. Det vil jeg tro kan ta deg fra 6-12 mnd, avhengig av innsats. Det er overkommelig å nå innen neste sommer.

Realistisk sett vil jeg tro det vil ta 3-4 år å gå ned 75 kg, med hardt arbeid. Man går gjerne raskt ned i starten, mens de siste 10-20 kg tar mye lengre tid. Kanskje er du fornøyd når du har gått ned 50 kg også?

Anonymous poster hash: 76878...0b2
  • Liker 1
Skrevet

Av hensyn til minst mulig løshud ville jeg tatt sikte på lang tid, type 2-3 år samt hatt mål om en vekt som ikke blir for tynt for huden(finere med litt ekstra fett enn masse løs hud tenker jeg).

Kanskje en vekt som er i øvre del av normal BMI eller bittelitt over?

Uansett så er all nedgang positivt - så det ville jeg hatt i tankene.

Anonymous poster hash: 727b8...248
Skrevet

Hvis du absolutt skal være realistisk, hvorfor setter du da 75 kilo? Jeg som har vært tynn hele livet synes det er for lavt. Pluss på ti kilo, å gå fra 120 til 55 kg får da søren meg være godt nok. Det er ikke naturlig å ville gå ned til mindre enn du veide som 20-åring.

Anonymous poster hash: 31137...51c
  • Liker 2
Skrevet

Takk for alle svar. Jeg har fått mye å tenke på.. Som flere har påpekt, har jeg regnet feil. Jeg mente at jeg vil gå ned 65 kilo ikke 75. Men det virker likevel uoverkommelig :(

Men igjen takk!!

Skrevet

Takk for alle svar. Jeg har fått mye å tenke på.. Som flere har påpekt, har jeg regnet feil. Jeg mente at jeg vil gå ned 65 kilo ikke 75. Men det virker likevel uoverkommelig :(

Men igjen takk!!

Ikke se deg blind på tiden det tar å nå målet. Husk at du vil merke store forandringer lenge før du kommer så langt, og det vil være til stor oppmuntring.

Etter relativt få kilos vekttap kommer til å oppleve at det blir lettere å bevege seg, at klærne blir langt romsligere, og sannsynligvis også at du sover bedre og våkner mer uthvilt og opplagt. Dette vil igjen ha en dramatisk effekt på humøret og selvfølelsen din. Jeg snakker av egen erfaring her.

Som andre har sagt, kan et altfor dramatisk vekttap over kort tid føre til at huden ikke får tid til å tilpasse seg, så beregn gjerne halvannet til to år på dette prosjektet. Det vil likevel bety merkbare forandringer fra uke til uke, spesielt i begynnelsen. Tenk bare på hvor stor forskjell det er på å veie 100 kg og å veie 120 kg, og den nedgangen kan være unnagjort på noen få måneder.

Du kan klare dette.

• Liker 1
Skrevet

Men igjen takk!!

Hvorfor er målet å være så tynn? 55kg som 160 høy er fortsatt tynn! Sett deg delmål. Feks. 110 kg til jula -14, under 100 til sommeren -15. 90 til jula -15, 80 til sommeren -16. etc. Kommer du under 70 kg er du ikke tjukk lenger, da er du bare lubben. Kanskje hadde du vært fornøyd med det?

Hilsen ei med bmi på 27 og fornøyd. :)

Anonymous poster hash: ca168...0f9

• Liker 2
Skrevet

Hva betyr disse svarene om løs hud?

Hvis man går ned, f.eks. i løpet av ett år, eller man går ned mer langsomt, f.eks. i løpet av 3 år, vil ikke huden uansett være like løs eller fast etter 3 år?

Hvis ikke, har noen dokumentasjon på dette?

Anonymous poster hash: 1a935...ff7
Skrevet

Jeg vil tippe at i begynnelsen vil du gå ned mye,kanskje noen uker går du ned hele 7-8kg. Etterhvert bør du satse på ca 1kg pr uke dvs 4 kg pr mnd,ta høyde for at noen mnd blir det "bare"-2kg og andre mer. Så å beregne ca 1-1.5år ville vært mest realistisk. De første 6mnd vil det være mulig å gå ned 30kg,mye av dette er også "vannvekt"og avfallsstoffer.

Skrevet

Husk at det har tatt deg over 10 år å få på kiloene- de kom ikke på 1-2-3. Så å få dem av igjen MÅ nødvendigvis ta noen år. Delmål må til!

• Liker 2
Skrevet

Jeg har nå gått ned 70 kilo, og dette har jeg brukt godt over 3,5 år på. Det siste året har jeg ikke gått ned 20 kilo en gang, mens i begynnelsen gikk det fortere. Nå er jeg snart i mål, og selv om det har irritert meg i perioder underveis at det ikke har gått særlig fort, så er jeg glad for det nå. Nå har jeg etablert nye vaner,liker andre ting enn før, jeg har innarbeidet en ny livsstil, jeg har aldri prøvd meg på noen ekstremkur, jeg spiser nok og variert, jeg har simpelthen bare tatt tiden til hjelp. Jeg har en del løshud, men i motsetning til folk som eksempelvis går ned raskt etter slankeoperasjoner, så er det faktisk ikke noe ille.

Tenk år, og for all del, tenk delmål. Delmålene vil gjøre det mer overkommelig for deg, og du kan også risikere å oppleve mestring og stolthet. :D

Anonymous poster hash: f6256...f37
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...