Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten flytta inn hos meg for omtrent seks måneder siden. Problemet er at han ikke har sagt opp der han bodde før. Han stresser med alt mulig som kan skje. At vi krangler og jeg kaster han ut e.l.(fordi jeg eier). Siden han ikke har sagt opp leiligheten er alt som det var før økonomisk. Jeg syns det er dumt å kaste bort 5-6000 i måneden på en leilighet når vi kunne brukt dem på andre hyggelige ting. Jeg forstår jo også at det er vanskelig for han. Og vi deler selvsagt på mat og andre ting. Noen tanker? Kan det være greit å vente med å kvitte seg med leiligheten? Eller er det bare dumt?

Håper noen kan hjelpe meg her :)

Anonymous poster hash: 8b5ae...fa3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er jo greit at han har leilighet da, siden de fleste forhold tar slutt uansett og da slipper han stresse med et nytt sted å bo.

Anonymous poster hash: d4b86...31e
Skrevet

Selvfølgelig er det en risiko for at han må flytte. Det er sjansen en tar når en velger å flytte sammen.

Det virker rart at han føler seg så usikker på forholdet at han velger å betale for å ha en retrettmulighet. En måned eller to, ja vel, men så må han bestemme seg for om han vil satse på dette eller ikke.

Er det så vanskelig å finne en alternativ bolig dersom forholdet skulle skjære seg?

• Liker 6
Gjest Wei Wei
Skrevet

Har dere fellesøkonomi hvor hans penger er dine penger og dine penger er hans penger? Siden du nevner at dere deles på mat og andre ting, så virker det som om dere har skilt økonomi. Da er det opp til han hva han bruker sine penger på. Avslutter han leieforholdet, så er det han som skal bruke de 5-6 000 på hyggelige ting. I likhet er det han som nå taper de pengene ved å betale for noe han ikke bruker.

Spør heller han og seg selv hva som skal til for at kjæresten skal bli trygg på deres forhold og samboerskap.

• Liker 2
Skrevet

Det jeg syns er rart er at han absolutt ikke virker usikker på forholdet. Vi elsker hverandre og har det veldig bra sammen. Og har planer om å kjøpe noe sammen etterhvert. Vi bodde noen få mil unna hverandre og han har mange venner som gjerne hadde hjulpet han hvis noe hadde skjedd. Blir litt lei meg :(

Skrevet

Har dere fellesøkonomi hvor hans penger er dine penger og dine penger er hans penger? Siden du nevner at dere deles på mat og andre ting, så virker det som om dere har skilt økonomi. Da er det opp til han hva han bruker sine penger på. Avslutter han leieforholdet, så er det han som skal bruke de 5-6 000 på hyggelige ting. I likhet er det han som nå taper de pengene ved å betale for noe han ikke bruker.

Spør heller han og seg selv hva som skal til for at kjæresten skal bli trygg på deres forhold og samboerskap.

Han betaler ikke strøm eller noe annet her. Er det riktig da?

Skrevet

Tror ikke det behøver å ha noe å gjøre med at han ikke stoler på deg, snarere at han kan ha brent seg en eller flere ganger tidligere. Hvis dere ikke har vært kjærester en årrekke, kan det være fornuftig å ikke brenne alle broer før en får prøvd seg som samboer noen måneder. Det er bare sunn fornuft.

Men, på et eller annet tidspunkt, vil det heller lønne seg å selge og kaste innbo, og heller sette husleia på sparekonto. Holder forholdet som samboere et halvår uten for mye turbulens, rakner det neppe over natten om dere var kjærester en stund før innflytting attpå. Da vil han trolig ha både depositum, noen måneders husleie og litt drahjelp til interiør stående og vente i banken, allerede før de første faresignalene melder seg.

Unntaket er hvis det er tale om en selveierleilighet. Da er det kanskje bedre økonomi i å tenke på framleie.

Skrevet

Hvor lenge har dere vært sammen? Det synes jeg er et essensielt spørsmål her.

Hvis han har en lelilighet han virkelig liker, og det kanskje er vanskelig å få seg noe tilsvarende hvis ting skulle gå galt, så synes jeg ikke akkurat han er ufornuftig.

Er det lov med fremleie der han bodde? I så fall kan han jo leie ut til noen han kjenner, så er i hvert fall den økonomiske biten løst?

Anonymous poster hash: 7b7b0...8ba
Skrevet

Det er en leilighet han leier, så blir ikke noe stress med salg. Glemte kanskje å nevne det.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg antar at han LEIER den andre boligen? Jeg kan skjønne at han gjør det et par måneder til et halvt år, men jeg fatter ikke at det er ok å ikke bidra til fellesskapet der han bor. Har han ikke råd til begge deler får han bo der han er minst nervøs for å bo.

Han skal selvsagt ikke bidra til å betale ned på ditt lån, men andre løpende utgifter med å bo, som renter og felleskostnader (ekskl. avdrag på evt. fellesgjeld), strøm, lisens, forsikring for fellesinnbo, etc, bør han dekke halvparten av. Eller halv markedsleie for tilsvarende leilighet.

Skrevet

Han måtte gjerne ha sittet på leiligheten så lenge han ville for min del, men jeg hadde krevd halvparten av driftsutgifter og husleie av ham allikevel.

Anonymous poster hash: 036d5...70e

• Liker 1
Skrevet

Han betaler ikke strøm eller noe annet her. Er det riktig da?

Seriøst? Du lurer på om det er riktig at en voksen person skal være med å bidra?

Anonymous poster hash: ac093...9e9

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde nok sagt at nå får han bestemme seg.

Vil han bo med deg må han bidra med minst 3000 kroner (avhengig av størrelse på boligen og området den ligger i.)

Etter et halvt år bør prøvetiden være over.

• Liker 1
Skrevet

Jeg spør igjen, jeg: Hvor lenge har dere vært sammen, og kan han leie ut leiligheten sin på fremleie?

Anonymous poster hash: 7b7b0...8ba
Skrevet

Jeg antar at han LEIER den andre boligen? Jeg kan skjønne at han gjør det et par måneder til et halvt år, men jeg fatter ikke at det er ok å ikke bidra til fellesskapet der han bor. Har han ikke råd til begge deler får han bo der han er minst nervøs for å bo.

Han skal selvsagt ikke bidra til å betale ned på ditt lån, men andre løpende utgifter med å bo, som renter og felleskostnader (ekskl. avdrag på evt. fellesgjeld), strøm, lisens, forsikring for fellesinnbo, etc, bør han dekke halvparten av. Eller halv markedsleie for tilsvarende leilighet.

Signerer denne. Og skriv en leiekontrakt som man ville gjort i et kollektiv, med oppsigelsestid hvis det blir slutt.

Skrevet

Synes det høres ut som han ikke tørr helt å satse på dere

• Liker 1
Skrevet

Signerer denne. Og skriv en leiekontrakt som man ville gjort i et kollektiv, med oppsigelsestid hvis det blir slutt.

Ja for slike ting gjør en jo mer sikker...

Enig i at han bør betale en sum når han bor i din leilighet ts. Men jeg skjønner også at han beholder egen leilighet en stund.

Har selv brent meg med å kvitte meg med leilighet når jeg flyttet sammen med en mann. Og jeg flyttet inn i hans leilighet. Etter tre måneder sto jeg på gata og hadde ingen steder å gjøre av meg.

Så når jeg flyttet sammen med min mann, gjorde vi ikke samme feilen. Han flyttet inn til meg og mine barn. Han fikk ikke lov til å selge sin leilighet med en gang, jeg ønsket ikke at han skulle bli stående uten noe om det skulle skjære seg. Leiligheten ble leid ut og etter ett år solgte han leiligheten og kjøpte seg inn hos meg.

Råder ingen til å kvitte seg med egen leilighet før de har prøvd noen måneder, eid eller leid. Man vet aldri hva som skjer de første månedene.

Anonymous poster hash: ab3b7...eb8

Gjest Blondie65
Skrevet

Ja for slike ting gjør en jo mer sikker...

Enig i at han bør betale en sum når han bor i din leilighet ts. Men jeg skjønner også at han beholder egen leilighet en stund.

(...)

Råder ingen til å kvitte seg med egen leilighet før de har prøvd noen måneder, eid eller leid. Man vet aldri hva som skjer de første månedene. Anonymous poster hash: ab3b7...eb8

De har bodd sammen i 6 mnd.

Han bidrar ikke økonomisk der han bor.

Ser du forskjellen?

Skrevet

Er jo greit at han har leilighet da, siden de fleste forhold tar slutt uansett og da slipper han stresse med et nytt sted å bo.

Anonymous poster hash: d4b86...31e

For en innstilling å inn i et forhold med... Egentlig er det jo ikke vits å bli sammen med noen i det hele tatt, for det kan jo bli slutt? Uansett hadde det vært forståelig om det var snakk om en måned eller to, ikke seks. Man må da tørre å satse litt på et forhold! Og går det skjeis om tre år fra nå får han heller finne seg noe nytt da!

Skrevet

Jeg synes det er helt fint og faktisk ganske fornuftig at han beholder leiligheten en liten stund, men som enkelte andre her sier så burde det holde med 6 mnd. Hadde det vært meg så måtte han selvsagt ha bidratt til å betale fellesutgiftene i disse månedene, mens jeg hadde tatt huslån/husleie aleine på min bolig så lenge han betalte på sin.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...