Vulpes Skrevet 10. august 2014 #1 Skrevet 10. august 2014 Jeg synes salater man får servert på restauranter og kaféer ofte smaker så utrolig godt, men sliter med å kopiere dem hjemme. Her om dagen lagde jeg en salat som tilbehør til middagen som så veldig fin ut, men da jeg smakte på den smakte den ordentlig bittert — såpass at den bitre ettersmaken satt i i nesten en halvtime etter at måltidet var over. Ikke godt. Hadde oppi: Fersk spinat Isbergsalat Hjertesalat Lime Olivenolje Pepper Noen som har tips til hva man gjør feil når salaten blir bitter? Tror ikke noen av ingrediensene var dårlige, men kanskje jeg ikke sjekket nøye nok.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #2 Skrevet 10. august 2014 Kaldpresset olivenolje kan ofte smake bittert og "grønt" når man får den ganske bar. De grønne salatbladene salaten din besto av kan forsterke dette smaksinntrykket (særlig hjertesalat kan ha en framtredende bitterhet). Hvis du smaker litt av oljen bar vil du finne ut av dette. Syre vil balansere bitterheten. Lime har mer sødme og mindre frisk syre enn sitron, så jeg tror jeg ville forsøkt med sitron en annen gang i stedet. Gjerne også litt dijonsennep hvis du liker det. Selvsagt kan man også bruke sødme, feks honning, til å dempe bitterhet, men i en så enkel og frisk salat foretrekker jeg å droppe det (uansett, egentlig, men det er en smakssak). Anonymous poster hash: e3c0e...c0a
Antoinette Skrevet 10. august 2014 #3 Skrevet 10. august 2014 Kombinasjonen din er ikke bra, du mangler noe søtt som balanserer ut isbergsalat og lime. Det ble mye surt her.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #4 Skrevet 10. august 2014 Kombinasjonen din er ikke bra, du mangler noe søtt som balanserer ut isbergsalat og lime. Det ble mye surt her. Oljen skaper balansen til syren (og omvendt). Og man trenger slett ikke noe søtt i en salat hvis den skal brukes som tilbehør til feks fisk eller kjøtt med endel fett i. Helheten salaten inngår i er altså det som avgjør. Anonymous poster hash: e3c0e...c0a 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #5 Skrevet 10. august 2014 ... og i tillegg: Isbergsalat har jo ingen syre. Muligens litt bitterhet, men ellers svært lite annet enn crunch. Det som derimot mangler, ser jeg når jeg leser ingredienslisten på nytt, det er salt. Salt vil også skape balanse til det bitre, som en av grunnsmakene. Mens pepper uten salt forsterker bitterhet. Anonymous poster hash: e3c0e...c0a
venus_ Skrevet 10. august 2014 #6 Skrevet 10. august 2014 Smak på olivenoljen din, bitterheten kommer sikkert derfra. Velg en med litt mer nøytral smak neste gang.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #7 Skrevet 10. august 2014 Jeg synes salater man får servert på restauranter og kaféer ofte smaker så utrolig godt, men sliter med å kopiere dem hjemme. Her om dagen lagde jeg en salat som tilbehør til middagen som så veldig fin ut, men da jeg smakte på den smakte den ordentlig bittert — såpass at den bitre ettersmaken satt i i nesten en halvtime etter at måltidet var over. Ikke godt. Hadde oppi: Fersk spinat Isbergsalat Hjertesalat Lime Olivenolje Pepper Noen som har tips til hva man gjør feil når salaten blir bitter? Tror ikke noen av ingrediensene var dårlige, men kanskje jeg ikke sjekket nøye nok. Hvor mye eddik brukte du, og hvilken eddik? Brukte du 35% eddik, må den tynnes ut med mange deler vann, da den er etsende. Vanlig husholdningseddik er 7,5% eddik. Anonymous poster hash: 50153...599
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #8 Skrevet 10. august 2014 Jeg synes salater man får servert på restauranter og kaféer ofte smaker så utrolig godt, men sliter med å kopiere dem hjemme. Her om dagen lagde jeg en salat som tilbehør til middagen som så veldig fin ut, men da jeg smakte på den smakte den ordentlig bittert — såpass at den bitre ettersmaken satt i i nesten en halvtime etter at måltidet var over. Ikke godt. Hadde oppi: Fersk spinat Isbergsalat Hjertesalat Lime Olivenolje Pepper Noen som har tips til hva man gjør feil når salaten blir bitter? Tror ikke noen av ingrediensene var dårlige, men kanskje jeg ikke sjekket nøye nok. Vasket du det grønne? Mange grønnsaker smaker bittert pga sprøytemidler Anonymous poster hash: 50153...599
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #9 Skrevet 10. august 2014 Hvor mye eddik brukte du, og hvilken eddik? Brukte du 35% eddik, må den tynnes ut med mange deler vann, da den er etsende. Vanlig husholdningseddik er 7,5% eddik. Anonymous poster hash: 50153...599 Hun sier da ingenting om eddik? Dessuten er ikke eddik bitter, den er sur. Anonymous poster hash: e3c0e...c0a
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #10 Skrevet 10. august 2014 Hun sier da ingenting om eddik? Dessuten er ikke eddik bitter, den er sur. Anonymous poster hash: e3c0e...c0a Ok. Jeg leste feil. Beklager. (Ettersmaken ble til eddiksmaken) Anonymous poster hash: 50153...599
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå