Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har noen kostholdsspørsmål som jeg håper noen kan svare meg på:

1) jeg spiser to egg hver eneste dag (lager omelett til frokost). Blir det for mye egg? Er slank og har ikke høyt kolesterol.

2) spiser mye byggris og kjøpte en pakke hele byggris på en butikk "på bygda" i sommer. Finner man dette i matvarebutikkene og isåfall hvilke? Jeg finner bare sånne boil in bag og de er vel ikke like bra ernæringsmessig? (Jeg smaker iallfall veldig forskjell). Er forresten byggris sunt?

3) jeg spiser ingers rugbrød og lurer på om dette er et "sunt" brød? (Jeg går ikke på Lavkarbo)

4) jeg er skeptisk til oppdrettslaks etter å ha lest meg litt opp på temaet, kjøper noen ørretfileter fra Rema 1000 fra det gode hav. Disse er ikke økologiske, men er de bedre enn de vanlige i forhold til giftstoffer og alt "dritet" man får i seg av den vanlige laksen? Må man kjøpe villaks for å unngå alle giftstoffene?

5) Er stange kylling foret med antibiotika? Hvorfor er ikke Stange kyllingen økologisk merket?

6) er den vakumpakkede pepperrøkte makrellen fra det gode hav på Rema 1000 sunn? (Den virker veldig salt, men er veldig god). Liker ikke makrell i tomat så pleier å spise noen brødskiver med pepperrøkt makrell i løpet av uka for å få i meg mer Omega 3.

7) er møller omega 3 kapsler bra tilskudd? Er det er omega 3 preparat som er bedre? Er det bedre å drikke ren tran og hvorfor isåfall?

8) er bremykt et ok smør? Er 70% smør og 30% rapsolje ( tenker da på å bedre omega 3 og omega 6 balansen) bruker endel olivenolje i matlaging men på brødskivene har jeg et tynt lag bremykt

9) er det noe helsefarlig med å spise scampi? Spiser det så og si hver uke

10) prøver å få i meg mer omega 3 og har en ss chiafrø i smoothiene mine. Men hvor mye omega 3 er der i chia frø og er det endelig så mye at det gir noen effekt? Spiser da en ss hver dag

10) jeg har slitt med depresjon tidligere og har blitt mye bedre av dette med medisiner og endret kosthold. Noen matvarer som skal være bra for å forebygge depresjon?

11) er det mindre sprøyterester i fryste bær? (Er de vasket veldig godt?)

12) hvilke grønnsaker bør man kjøpe økologisk med tanke på sprøyterester?

13) er det veldig mye mindre vitaminer i fryste grønnsaker?

14) jeg har spist endel gulrøtter hver dag (2stk) i løpet av sommeren og føler jeg har blitt mye brunere enn vanlig. Kan det være pga betakaroten? (Og ja jeg har tatt med i vurderingen at vi har hatt en knall sommer)

15) noen matvarer som har god virkning på hud og hår (utenom de opplagte som fet fisk og nøtter med sunt fett)

16) drikker endel earl grey te med en skvett melk. Ødelegger en skvett melk det "sunne" med teen?

17) Anser dere skyr som en sunn yoghurt? (Ikke naturellversjonen)

18) lager smoothie av blåbær, banan og bringebær, 2 ss gresk yoghurt, vann og en ss chiafrø. Kan jeg ha dette med i en flaske på jobb og ha det som Mellommåltid mellom lunsj og middag når jeg lager smoothien på morgenen. Hvor lenge kan man generelt lagre smoothie? Bedre hvis smoothiene er uten melkeprodukter ift lagring?

Anonymous poster hash: d19c5...7f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1) jeg spiser to egg hver eneste dag (lager omelett til frokost). Blir det for mye egg? Er slank og har ikke høyt kolesterol.

Nei, nyere forskning viser at egg ikke spiller inn på kolesterolet som vi trodde før. Spis egg med god samvittighet, plommen også. Selv spiser jeg 5-10 hele egg hver dag.

2) spiser mye byggris og kjøpte en pakke hele byggris på en butikk "på bygda" i sommer. Finner man dette i matvarebutikkene og isåfall hvilke? Jeg finner bare sånne boil in bag og de er vel ikke like bra ernæringsmessig? (Jeg smaker iallfall veldig forskjell). Er forresten byggris sunt?

Ris er helt ok mat.

3) jeg spiser ingers rugbrød og lurer på om dette er et "sunt" brød? (Jeg går ikke på Lavkarbo)

Brød er også ok. Men varier gjerne, altså ikke brød til frokost, lunch og kvelds.

4) jeg er skeptisk til oppdrettslaks etter å ha lest meg litt opp på temaet, kjøper noen ørretfileter fra Rema 1000 fra det gode hav. Disse er ikke økologiske, men er de bedre enn de vanlige i forhold til giftstoffer og alt "dritet" man får i seg av den vanlige laksen? Må man kjøpe villaks for å unngå alle giftstoffene?

Jeg spiste mye laks før, men har nå kuttet det helt ut. Oppdrettsnæringen er pil råtten, og man måtte nå nylig øke tillatt grense av giftstoffer/antibiotika i fisken, da fisken vannet fisken blir holdt i er så vanvittig skittent. Styr unna. Spis fisk som ikke er fra oppdrett.

5) Er stange kylling foret med antibiotika? Hvorfor er ikke Stange kyllingen økologisk merket?

Hmm, det vet jeg faktisk ikke. Men er ikke Stange kylling veldig dyrt? Da er den sikkert også behandlet på en god måte.

6) er den vakumpakkede pepperrøkte makrellen fra det gode hav på Rema 1000 sunn? (Den virker veldig salt, men er veldig god). Liker ikke makrell i tomat så pleier å spise noen brødskiver med pepperrøkt makrell i løpet av uka for å få i meg mer Omega 3.

Usikker, men makrell er meget bra, så noen brødskiver i løpet av uka kan du spise med god samvittighet.

7) er møller omega 3 kapsler bra tilskudd? Er det er omega 3 preparat som er bedre? Er det bedre å drikke ren tran og hvorfor isåfall?

Selolje er en meget god kilde til omega 3 (bedre enn tran), http://www.x-life.no/products/essential-omega-3-300ml-selolje

8) er bremykt et ok smør? Er 70% smør og 30% rapsolje ( tenker da på å bedre omega 3 og omega 6 balansen) bruker endel olivenolje i matlaging men på brødskivene har jeg et tynt lag bremykt

Rapsolje er sunt, kjør på.

Har ikke så mye erfaring med scampi, men så lenge det er "naturlig" og ikke no oppdrettsgreier er det bare å kjøre på.

10) prøver å få i meg mer omega 3 og har en ss chiafrø i smoothiene mine. Men hvor mye omega 3 er der i chia frø og er det endelig så mye at det gir noen effekt? Spiser da en ss hver dag

bruk google.

10) jeg har slitt med depresjon tidligere og har blitt mye bedre av dette med medisiner og endret kosthold. Noen matvarer som skal være bra for å forebygge depresjon?

En god døgnrytme, et sunt kosthold og regelmessig trening(3gngr pr uke) vil gjøre underverker for mennesker med mentale problemer. Et godt kosthold vil innebære rene matvarer, dvs. Frukt og grønt, fisk, kjøtt, egg, nøtter etc.

dunno

dunno

Tror det faktisk er mer. Fryste grønnsaker blir fryst ned umiddelbart etter "høsting" og bevarer dermed mange av næringsstoffene. "Ferske" grønnsaker liggere mange dager før du endelig spiser dem.

14) jeg har spist endel gulrøtter hver dag (2stk) i løpet av sommeren og føler jeg har blitt mye brunere enn vanlig. Kan det være pga betakaroten? (Og ja jeg har tatt med i vurderingen at vi har hatt en knall sommer)

Hehe, vet ikke helt, men tviler.

15) noen matvarer som har god virkning på hud og hår (utenom de opplagte som fet fisk og nøtter med sunt fett)

Vet ikke, står sikkert på google. Men et generelt sunt kosthold er nok det viktigste.

16) drikker endel earl grey te med en skvett melk. Ødelegger en skvett melk det "sunne" med teen?

Melk skal nok gå helt fint.

Njæææ

18) lager smoothie av blåbær, banan og bringebær, 2 ss gresk yoghurt, vann og en ss chiafrø. Kan jeg ha dette med i en flaske på jobb og ha det som Mellommåltid mellom lunsj og middag når jeg lager smoothien på morgenen. Hvor lenge kan man generelt lagre smoothie? Bedre hvis smoothiene er uten melkeprodukter ift lagring?

Dunnooo

Gud luck.

Anonymous poster hash: d125e...527

Skrevet

Hei!

To egg daglig er helt fint. Masse sunt fett i eggeplommen.

Er ikke sikker, men du kan jo se om de har det på helsekosten. Byggris er korn, så hva du definerer som sunt er ikke nødvendigvis sunt i mine øyne. Jeg personlig spiser lavkarbo og holder meg dermed borte fra alt korn pga mageproblemer og bedre alternativ som gir mer næring. Dersom du tolererer det greit er det sikkert fint å spise det.

Ingers Rugbrød har jeg ingen erfaring med, men jeg holder meg borte fra alle ferdigvarer selv.

Ørret inneholder nok færre giftstoffer enn laks, men jeg ville ikke sluttet å spise sistnevnte pga sprøytemidlene. Salmalaks er et godt alternativ, f.eks.

Stangekylling er er bedre alternativ enn f.eks Prior. Kylling får bedre plass og lengre tid til å vokse noe som kjennes på smaken.

Har aldri smakt denne.

Jeg ville valgt tran i stedet for tablettform.

Jeg brunt ekte smør på skiva. Røros eller Tines økologiske smaker godt.

Har ikke satt meg inn i denne saken, men tror ikke det er noe mer farlig enn annen sjømat.

Vet ikke, men du kan prøve å google det og se hva som står. Chiafrø er såvidt jeg vet en litt "hypet" såkalt superfood, som jeg ikke ville brukt penger på. Sats heller på et godt omega 3-tilskudd og spis fet fisk noen dager i uken.

Igjen - google. Det er nok ingen magiske matvarer der ute som kurerer en depresjon, men generelt bør man spise rikelig med sunt fett, proteiner, fargesterke grønnsaker og frukt/bær etc.

Er ikke sikker. Friske bær er like bra så fremt du skyller dem godt, vil jeg tro. Ikke store forskjellen uansett.

Google "dirty 15" og "clean 15", så får du opp en liste.

Nei.

Det er ikke lett for oss å si. Høyt inntak av gulrøtter kan føre til en mer oransje hudtone over tid.

Biotin (finnes bl.a i eggeplommer og lever).

Neida, det gjør det nok ikke.

Jeg personlig synes ikke skyr er det helt store. Lite fett som er sunt og gir metthetsfølelse, dårlig smak og generelt ikke noe jeg spiser. Usunt er det dog ikke.

Det går nok helt fint.

Anonymous poster hash: d2126...d44

• Liker 3
Skrevet

Gratulerer med tidenes lengste post på forumet, forresten

Anonymous poster hash: d2126...d44

• Liker 2
Skrevet

Haha, har spart opp spørsmål over en lengre perioder skjønner du:) Takk for gode svar! Ikke alltid like greit med kosthold og helse når det er så utrolig mye man må ta hensyn til!

Skrevet

Veldig mange spørsmål! Ingen av dem er "dumme"; men det er nå sånn at vi må forholde oss til realitetene og gjøre det beste ut av det vi har. Ja, det er tungmetaller i fisk og antibiotika i kjøtt og sprøytemidler i grønnsaker, men vi må ha mat, og spiser du litt forskjellig, vil du lettere kunne få i deg det du trenger og samtidig "spre risikoen". Jeg er ikke bekymret for min egen del.

Ett punkt vil jeg dog ta opp spesielt, og det er "byggris". Det høres ut som "gris". Aaargh! Kutt det ut. Bygg kan brukes på samme måte som ris, men kjøp byggryn, det er det det heter og det det er. Legg dem helst i bløt i noen timer før bruk. Smaker kjempebra. Boil in bag og hurtigris ol er en vederstyggelighet. Det er ikke vanskeligere eller mer tidkrevende å gjøre det på gamlemåten, og det blir bedre på alle måter, pris, holdbarhet, smak, konsistens, næringsinnhold.

• Liker 1
Skrevet

Det var byggsjåk jeg hadde kjøpt og det er bygg gryn. Synes også de smakte mye bedre enn disse boil in bag greiene og det var jo like enkelt. Men fant ikke byggryn i butikken. Vet du om de har det på MENY f eks? Og ja helt enig med deg, en kan ikke blir altfor fanatisk, og en sikrer seg mye ved å spise variert. Jeg spiste laks og kylling stort sett hver eneste dag før (og karbonadedeig) så er derfor jeg har blitt obs på dette med hormoner i kyllingen og metaller i laksen. I tillegg spiste jeg en haug med paprika og spinat og epler som er på verstinglista ift sprøytemiddelrester. Finner ikke økologisk spinat da, så har trappet ned betraktelig på forbruket. Synes forresten bygg gryn metter utrolig bra og holder blodsukkeret mitt stabilt. Kan virkelig anbefales hvis man ikke er på veldig Lavkarbo eller paleo

Skrevet

Ser du har fått svar allerede, var bare et par punkter på listen jeg vil kommentere:

- Tran vs kapsler, velg tran. I kapslene kan det være harsknet tran, noe som ikke er sunt. Er tranen i flasken harsknet, merker du det med en gang!

- Scampi, kan ikke tenke meg at det ikke er sunt. Men det er en miljøversting, jeg ville ikke ha spist så mye scampi som du gjør! Det står blant annet om det her.

Ellers er det aller viktigste å ikke spise mye som alle anser som usunt (gatekjøkkenmat, godteri osv), og ha variasjon. Det er ikke farlig å spise litt laks selv om den kommer fra oppdrett, men ville ikke spist det hver dag. Varier mellom kjøtt, fisk, vegetar, egg, varier mellom grønnsaker, spis minst en halv kilo grønt (og frukt) per dag. Da vil du få i deg det du trenger, men ikke behøve å bekymre deg for å få i deg for mye av noe heller.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er mer vitaminer i fryste grønnsaksblandinger enn ferske grønnsaker. Grønnsakene i fryste blandinger blir pakket og fryst med en gang de er "tilberedt", mens ferske blir frakta og håndtert ut og bort før de kommer frem til butikken.

To egg daglig er bare fint, egg er kjempesunt. Og gulrøtter kan bidra til at du får en brunere hudtone ja, men de kan også gjøre deg gulere. Jeg kan spise 1kg gulrøtter på en dag, og jeg har ikke fått noen kommentarer på at jeg har blitt gul. Har derimot fått komplimenter om en fin, gyllen brunfarge:) men dette er jo selvsagt kombinert med lange dager i sola.

Endret av grrwaffmjau

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...