Gjest Anonymous Skrevet 30. juni 2004 #1 Del Skrevet 30. juni 2004 Tar barn etter voksne når de leker? Er foreldrene rollemodeller for barna? Alenebarn; har de større problemer enn andre med å leke med andre barn; liker de best å leke alene,har de problemer med å ta kontakt med andre barn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trixi Skrevet 30. juni 2004 #2 Del Skrevet 30. juni 2004 Ja, barn tar etter voksne når de leker!! Ikke bare i lek, men stort sett i alt vi voksne gjør; jeg hører min eldste datter (3 1/2) kjefter på min yngste (1 1/2) akkurat slik jeg gjør! De tar ikke ikke bare etter foreldre, men også etter andre voksne og eldre barn de omgås mye med. Så - til alle voksne der ute: Tenk over hva dere gjør og sier når det er barn til stede :fy: Når du skriver alenebarn går jeg ut i fra at det er det jeg kaller enebarn?? I så fall er jeg selv en slik utgave. Man kan vel se litt tendenser til at enebarn ikke er så flinke til å dele og til å "forhandle" ved uoverens-stemmelser som søsken er. Enebarn kan være litt mer egne og sta. Har jobbet og lest mye med/om barn så jeg har sett det! Men, selvfølgelig; alle er forskjellig og både miljø og oppdragelse spiller inn. Ang. å ta kontakt med andre vet jeg ikke om det er så stor forskjell, i alle fall ikke blant småbarn. Men, jeg vet av erfaring at det er lettere å gå bort til fremmede og ta kontakt når man er to :-) Vil absolutt ikke påstå at enebarn liker å leke alene, jeg brukte ofte foreldrene mine som lekekamerater noe som ikke alltid var like populært :-? . Men det var ikke fordi jeg ikke ville leke med jevnaldrende, men fordi jeg var for sjenert til å gå bort hvis de allerede var i gang med en lek! Da ønsket jeg meg en bror eller søster Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 1. juli 2004 #3 Del Skrevet 1. juli 2004 Tar barn etter voksne når de leker? Er foreldrene rollemodeller for barna? Alenebarn; har de større problemer enn andre med å leke med andre barn; liker de best å leke alene' date='har de problemer med å ta kontakt med andre barn?[/quote'] Barn tar etter voksne når de leker ja. Og foreldre er rollemodeller for barna. Når det gjelder om alenebarn har større problemer med å ta kontakt med andre barn, så er nok ikke dette et element som spiller inn i stor grad. Det er mange faktorer som spiller inn her. Bl.a hvilken personlighet barnet har. Er barnet ekstrovert vil det ha lett for å komme i kontakt med andre barn. Er det introvert vil det ha noe problemer. Andre faktorere er tilgjengelighet, går barnet i barnehagen..Hvilke barn er det i området osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 1. juli 2004 #4 Del Skrevet 1. juli 2004 Tar barn etter voksne når de leker? Er foreldrene rollemodeller for barna? Alenebarn; har de større problemer enn andre med å leke med andre barn; liker de best å leke alene' date='har de problemer med å ta kontakt med andre barn?[/quote'] Ja, barn tar etter voksne. Når det gjelder alenebarn kan jeg bare snakke ut fra erfaring med min stedatter på 6: Hun er ekstremt utadvent, går i barnehage og er sånn sett vant til å omgåes barn. Men: hun tar ALDRI kontakt med andre barn hun ikke kjenner, kun voksne. Hun er heller ikke så glad i å leke med andre barn fordi de oppfører seg så rett frem og tar ikke like mye hensyn som vi voksne gjør. Andre voksne derimot blir hun mer enn gjerne kompis med, og nyter å tvinne dem rundt lillefinger´n. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. juli 2004 #5 Del Skrevet 1. juli 2004 Enig med de andre ang. lek med andre barn og voksne som rollemodeller. Kan tilføye at enebarn IKKE nødvendigvis er mer asosiale... Jobbet i barnehage i mange år, og det er heller personlighet hos barnet som spiller inn. Noen er supersosiale mot alt og alle - mens andre foretrekker å leke/være alene. Akkurat som voksne. Min datter på fem år, liker ALLE. Henvender seg fint til andre barn på t-bane, butikken, lekeplasser. Snakker gjerne med voksne folk også. I barnhagen sier de at hun er en av de flinkeste å prate, leker med alle, er ypperlig for nye barn som begynner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. juli 2004 #6 Del Skrevet 1. juli 2004 Hei igjen, og takk for svar! Hva vil dere si om et barn som leker ved siden av andre barn, og ikke sammen med dem, i enkelte situasjoner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 1. juli 2004 #7 Del Skrevet 1. juli 2004 Hei igjen, og takk for svar! Hva vil dere si om et barn som leker ved siden av andre barn, og ikke sammen med dem, i enkelte situasjoner? Det kan være mange grunner til det. Først må man ha mer informasjon om barnet og familieforhold. Hvis du er en bekymret mor for ditt barn anbefaler jeg deg å ta kontakt med helsestasjonene eller PPT for å få svar på det du lurer på. Ikke vær redd for å ta kontakt, det er bedre å ta kontakt en gang for mye enn en gang for lite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Far til 2 Skrevet 1. juli 2004 #8 Del Skrevet 1. juli 2004 Hva vil dere si om et barn som leker ved siden av andre barn' date=' og ikke sammen med dem ...[/quote'] Det er jo veldig avhengig av alderen. SMÅ barn leker nesten altid ved siden av hverandre. Etthvert som de blir eldre (2-4 år) utvikler de gradvis ønske/vilje til å leke sammen med andre. Vårt eldste barn har vært ekstremt "sjenert" og lekt mye alene uten å ta kontakt med andre. Denne sjenertheten har blitt gradvis borte og barnet ser nå ut til å ta like mye initiativ som andre barn. Den yngste har altid vært veldig utadvendt, men har det siste året trukket seg litt mer tilbake og er nå kommet på omtrent på nivå med andre barn. Det vil altid være store forskjeller på dette, også innenfor en søskeflokk. Det viktigste vil være at barnet er trygg på omgivelsene og får den oppmerksomhet og ros som det rettmessig bør få. Far til 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå