Gå til innhold

Skjønner ikke hvorfor vi er så stolt av slottet i enden av Carl Johan

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det ser jo ut som en billig skolebygning bygget på 60-tallet. Det har noen ok søyler, men ellers da?

Anonymous poster hash: 52e11...d3b
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke de hadde en slik byggestil på 60-tallet...

Anonymous poster hash: 3505e...c6b
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke langt i fra. Simpel murbygning synes jeg. Selv den simpleste bygning i sentrum av Paris er penere!

AnonymBruker
Skrevet

Hvem er stolt av den?

Østbanehallen i andre enden derimot, den er jeg stolt av!

Anonymous poster hash: 56ff6...84e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en forelesning om kunst og arkitektur på skolen der slottet ble nevnt, det skal visst være greskinspirert av en eller annen grunn.

Anonymous poster hash: b0836...b10
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

haha, har tenkt akkurat det samme mange ganger før! husker jeg lo av slottet inni med en gang jeg flyttet til oslo. synes det var så stusselig.

Anonymous poster hash: 4fb5c...87c
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Østbanehallen er fin, men stasjonsbygningen i Køben er imponerende i forhold.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en forelesning om kunst og arkitektur på skolen der slottet ble nevnt, det skal visst være greskinspirert av en eller annen grunn.

Anonymous poster hash: b0836...b10

Alkoholen ja.

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg husker riktig, er slottet inspirert av nyklassisismen, som igjen er inspirert av arkitekturen fra antikken. Og nyklassisismen er gørr og kjedelig fordi det er så ufattelig lite pompøst.

Anonymous poster hash: a4237...198
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja da skjønner jeg. Minner om det som blir bygget nå. Så gørrkjedelig minimalistisk!

Skrevet

Den lille bua av et slott er ingenting å være stolt av...

• Liker 2
Gjest Timber
Skrevet

Alltid lurt på hvorfor det bare heter Slottet. Men kjedelig navn til kjedelig bygning...

Skrevet

Det ser ut som en typisk rådhus bygning. De er ofte noen litt kjedelige murhus med noen søyler på midten forran mange steder i verden.

Det er ihvertfall ikke noe jeg forbinder med et typisk slott eller monarki, men heller noe jeg forbinder med politiske bygg.

Anonymous poster hash: 26b9a...8cc

• Liker 1
Skrevet

Jeg er veldig lite stolt over nordmenn som ikke engang greier å skrive Karl Johan riktig.

Ellers er ikke arkitekturen i Norge all verden. Bryggen i Bergen er fin, det er noen fine gater med småhusbebyggelse både i Bergen, Oslo og enkelte andre byer, og det er vel et par enkelteksempler på interessant arkitektur, som for eksempel Dalen Hotell og den nye operaen, men arkitekturen i Norge har aldri vært spesielt imponerende. Jeg er Oslo-jente og har aldri vært spesielt stolt av Slottet. Vet ikke om noen som er stolte av Slottet, faktisk.

Anonymous poster hash: a3fbf...60e
  • Liker 6
Skrevet

Din troverdig het sank et par hakk pga. du måtte nevne en skrivefeil, men ellers var innlegget ditt bra. Bortsett fra Operaen. Noe mer gyselig bygg i Norge skal man lete lenge etter!

• Liker 2
Gjest Trollkarlen
Skrevet

Er det noen som er stolt? Slottet ble bygget på 1800-tallet og Norge var akkurat ikke all verden på den tida, ikke nå heller for den saksskyld så slottet passer fint sammen med hvordan Norge er.

Skrevet

Det ser jo ut som en billig skolebygning bygget på 60-tallet. Det har noen ok søyler, men ellers da?

Du mener 1860-tallet, ikke sant? ;)

Uansett, hvorfor er du så stolt av den selv da? Du sier vi, så du er åpenbart stolt selv.

Skrevet

Jeg er veldig lite stolt over nordmenn som ikke engang greier å skrive Karl Johan riktig.

det er vel et par enkelteksempler på interessant arkitektur, som for eksempel Dalen Hotell og den nye operaen

Anonymous poster hash: a3fbf...60e

Jeg er veldig lite stolt over nordmenn som klager på andres skrivefeil når det gjelder særnavn som selv ikke klarer å skrive Dalen Hotel riktig. Det er skikkelig dobbeltmoralsk, altså.

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns ikke slottet er imponerende i det hele tatt. Et helt ordinært bygg uten noe storslagent preg. Norge har lite å stille opp med i forhold til slott, kirker og regjeringsbygg i resten av Europa.

Anonymous poster hash: ea7e0...459
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er veldig lite stolt over nordmenn som klager på andres skrivefeil når det gjelder særnavn som selv ikke klarer å skrive Dalen Hotel riktig. Det er skikkelig dobbeltmoralsk, altså.

Det kan overhodet ikke sammenlignes. Hotell er den korrekte formen på norsk, så det er fullt forståelig at man gjør en slik ubetydelig feil. Å skrive "Carl Johan", derimot, er en skikkelig brøler. Desuten har aldri slottet ligget i Karl Johans gate; gateadressen er Slottsplassen (tidligere Drammensveien 1, senere Henrik Ibsens gate 1).

Ellers enig i at det ikke er noen fryd for øyet, men jeg har da heller aldri støtt på noen som er stolte av det, så overskriften blir bare tøv uansett hvordan man vrir og vender på det.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...