Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor hos foreldrene mine i Oslo, men jeg skal studere i Hønefoss. Litt over 6 mil.

Enten må jeg gå inn for å flytte hjemmefra, leie hybel.

Det andre valget jeg har er å pendle. Da slipper jeg boutgifter, men må skaffe meg egen bil.

Hva ville du anbefalt?

Anonymous poster hash: 97819...312
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor hos foreldrene mine i Oslo, men jeg skal studere i Hønefoss. Litt over 6 mil.

Det andre valget jeg har er å pendle. Da slipper jeg boutgifter, men må skaffe meg egen bil.

Hva ville du anbefalt?

Jeg ville vurdert en rimelig liten hybel. Har du regnet på hva bilutgiftene blir i året med drivstoff, veiavgift, forsikring, reparasjoner, bompenger, parkering, evt lånekostnader i bank osv?

Anonymous poster hash: 0f5f3...870

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vurdert en rimelig liten hybel. Har du regnet på hva bilutgiftene blir i året med drivstoff, veiavgift, forsikring, reparasjoner, bompenger, parkering, evt lånekostnader i bank osv?

Nei, jeg har ikke greie på hva bilen vil koste meg. Jeg har penger til bilen, men må jobbe ved siden av studiene også for å ha penger til drivstoff og andre avgifter.

Blir det for mye med jobb ved siden av studier, pendling?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg har ikke greie på hva bilen vil koste meg. Jeg har penger til bilen, men må jobbe ved siden av studiene også for å ha penger til drivstoff og andre avgifter.

Blir det for mye med jobb ved siden av studier, pendling?

TS

Det kan bli mye med både jobb og pendling i tillegg til studiene.

Jeg anbefaler at du setter opp et regnestykke over hva det vil koste deg i året å ha bil, hva det koster deg i året å ha en liten rimelig hybel, hvor mye du må jobbe for å ha råd til bilutgiftene, hvor mye du må jobbe for å ha råd til eventuelle hybelutgifter/ andre utgifter ved å flytte.

Sett også opp regnestykke over hvor mange timer jobbing som må til for å dekke alternativet bil og alternativet hybel.

Se hvor mange timer du har til fritid og avkobling i tillegg til studiene. Fritid og avkobling er viktig

Deretter kan du vurdere hva som blir best for deg.

Skrevet

Bussen mellom Oslo og Hønefoss går ofte og stopper rett utenfor høgskolen. Jeg ville pendlet og lest pensum på bussen. Sjekk bussrutene og prøvekjør turen en gang! :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva ville du anbefalt?

Her er et eksempel på hybelpris. http://steenogstrom.custompublish.com/index.php?cat=181835&viewid=37259.32c42bf466c4d0a8266234f3e3e8a20e

Jeg tror at det blir rimeligst med bilutgifter og å bo hos foreldrene dine

Skrevet

Her er et eksempel på hybelpris. http://steenogstrom.custompublish.com/index.php?cat=181835&viewid=37259.32c42bf466c4d0a8266234f3e3e8a20e

Jeg tror at det blir rimeligst med bilutgifter og å bo hos foreldrene dine

Hybel hos Sten og Strøm? Tror du limte inn feil lenke.

Ellers hadde jeg også satset på buss TS. Det er greit å lese på bussen. Du kjører mot strømmen og får bedre økonomi med det. Kommer jo også litt an på hvordan du bor i forhold til bussterminalen. Er du under 29 koster månedskort rett over 2100 kr. Du har også nett på de fleste av bussene.

Anonymous poster hash: 65911...9e8

Skrevet

Dersom du skal ha studielån, må du ta i betraktning at du mister stipend når du bør hjemme hos foreldrene dine. Du får hele beløpet som lån. Det er en del tusen i året!

Anonymous poster hash: c0c79...f84

Skrevet

Er god bussforbindelse mellom Oslo og Hønefoss! Garantert billigere enn å ha og kjøre bil, samt at du kan lese på bussen og ta det som en del av studietiden.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...