Gå til innhold

Teller DU kalorier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor? Hvorfor ikke? Hvorfor er det lurt og hvorfor burde man, hvorfor er det ikke lurt og hvorfor bør man unngå det? Bruker du "hjelpemidler" som for eksempel MyFitnessPal?

Spør fordi jeg selv er usikker på om jeg skal begynne å telle kalorier igjen. Har tidligere brukt MFP, sluttet å telle fordi jeg ikke gadd, enkelt og greit.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er målet ditt? Å gå ned i vekt? Og i så fall hvor mye?

Å telle kalorier er, i følge meg selv og mange jeg kjenner som har prøvd det, en ganske kjip måte å kontrollere vekten din på.

Gjest Heartbeat
Skrevet

Ja, bruker Lifesum :) Må gjøre det for å holde vekten, ellers er det lett at jeg skeier ut med for mye mat og legger på meg

Skrevet

Ja jeg teller, og det må jeg nok gjøre i flere år fremover. I begynnelsen var det for å gå ned i vekt, nå er det for å holde vekta. Etter å ha gått ned akter jeg neimen ikke å gå opp igjen når jeg endelig trives med kroppen min.

Bruker både vektklubb og MFP, men når medlemskapet i bektklubben går ut vil jeg bare bruke MFP.

Skrevet (endret)

Nei som jeg skrev i den andre tråden: mat for meg er for å spises og nytes ikke for å veies og telles.

Men igjen, jeg har full forståelse for at det er en god metode å bruke om man ønsker og trenger å gå opp eller ned i vekt og holde seg der ved bedre kontroll på hva man putter i seg. Men jeg kan ikke fri meg fra tanken om at det tar litt av nytelsen med maten vekk og at det må være en litt kjip inngang til måltidet på.

Endret av skreppamedleppa
Gjest constance90
Skrevet

Teller sikkert 4 dager om gangen. Får det ikke til og syns det bare demotiverer.

Skrevet

Nei som jeg skrev i den andre tråden: mat for meg er for å spises og nytes ikke for å veies og telles.

Men igjen, jeg har full forståelse for at det er en god metode å bruke om man ønsker og trenger å gå opp eller ned i vekt og holde seg der ved bedre kontroll på hva man putter i seg. Men jeg kan ikke fri meg fra tanken om at det tar litt av nytelsen med maten vekk og at det må være en litt kjip inngang til måltidet på.

Det blir en vane. For meg er det blitt et greit hjelpemiddel i hverdagen og det sikrer at jeg ikke sklir tilbake til gamle synder igjen.

Skrevet

Nei, men holder en viss oversikt når jeg lurer på om jeg har spist for mye/lite,

Anonymous poster hash: 873ac...53c
Gjest Runforit
Skrevet

Å telle kalorier et et godt verktøy i starten når en skal legge om livsstilen slik at en får en oversikt over hva faktisk forskjellige matvarer inneholder og slik at du kan sette sammen et kosthold som gir deg nok og rett næring.

Det farlige med kaloritelling er for dem som misbruker det og blir besatt av hver eneste kalori(ala begynner å telle på grønnsaker).

Når en har fått oversikt så skal en legge det bort slik at en skal kunne "se" hva som er et godt sammensatt kosthold.

Skrevet

Jeg ser hva du mener. :) Nå har jeg drevet med vektnedgang i 3,5 år, og selv om jeg nødvendigvis må passe på å ligge i kaloriunderskudd, så har jeg heller lært meg posjonskontroll og skaffet meg grunnleggende kunnskap om ernæring. Derfor veier jeg ikke maten, kun i perioder hvor jeg kontrollerer at jeg ikke lurer meg selv hvis vekten står stille for lenge, jeg tar det heller på øyemål. Jeg vet jo f.eks. at når jeg spiser pizza så inneholder middagen mer kalorier enn om jeg spiser kyllingsalat, så da tenker jeg heller på hvor mye jeg forsyner meg med ut fra hva jeg spiser.

For meg er det viktig at jeg klarer å leve med den nye livsstilen min for alltid selv om jeg skal ned i vekt nå, og det inkluderer å beholde matgleden og å ikke telle på kalorien. Skulle jeg drevet på med veiing og kaloritelling til hvert måltid i mange år, så tror jeg at jeg kunne utviklet et negativt forhold til mat.

Det er godt mulig at jeg hadde gått fortere ned i vekt om jeg var strengere med kaloritellingen, men det er ikke verdt det for meg.

Anonymous poster hash: 12dc7...ed9

Skrevet

Ja, jeg skal ned noen kg til og kaloritelling følger med.

Myfitnesspal - appen er kjekk:)

Gjest brutal_mann
Skrevet

Talte i noen måneder hver eneste dag, nå en og annen dag hver uke.

Bruker Lifesum og er veldig fornøyd!

Formålet har vert å gå ned i vekt samtidig som jeg har trent. Nå har jeg kontroll på hva jeg kan spise i løpet av en dag uten å gå opp i vekt. Så får vi se de neste månedene om en klarer å øke kroppens ytelse.

Skrevet

Ja, jeg teller i perioder. Jeg har aldri klart å gå ned i vekt før, helt til jeg meldte meg inn i vektklubben og raste ned 18 kg på kort tid. Det beste for min del med kaloritellingen er at jeg får endel aha-opplevelser og mister søtsuget siden jeg som regel ikke har "råd" til snop på budsjettet. Teller i perioder om jeg merker det sklir ut med maten. Nå er jeg ganske streng med tellingen, da jeg vil ned resterende 15 kg for å få trivselsvekten. Håper i det lange løp jeg kan slutte tellingen.

• Liker 1
Skrevet

Teller i perioder, mer på enn av. Mest for å passe på at jeg får i meg nok proteiner. Er medlem på diett.no.

Skrevet

Teller ikke kalorier, men det er mest fordi jeg blir mett på en rimelig mengde når jeg spiser sunn og ren mat. Begrenset hvor mye kylling, laks, kjøtt, grønnsaker, bær o.l jeg orker å presse i meg. I tillegg har jeg en god peiling på sånn ca hvor mange kalorier det jeg spiser inneholder, så jeg tar det på øyemål. Dersom jeg en sjelden gang plotter inn matinntaket på diett.no er det for å sjekke at jeg får dekket alle vitaminer, mineraler etc, ikke for å sjekke kaloriene. :)

Anonymous poster hash: 6776b...8bd

Skrevet

Bruker MFP for å ha oversikt over hva jeg faktisk putter i meg. Jeg er for det meste sunn, men innimellom har jeg et søtsug som gjør at jeg lett tyr til snacks som erstatning for næringsrik mat. Det er blitt bedre etter at jeg begynte å skrive opp det jeg spiser. Nå for tiden jobber jeg med å få inn mer proteiner og karbohydrater og minske mengden fett, fordi jeg har tendens til å spise for mye av det. Så det er ikke for å gå ned i vekt, da jeg er slank/tynn fra før.

Syns det er fint å ha oversikt over hva man gir kroppen sin. Også skal det nevnes at jeg er et fullstendig matvrak. Mat er en stor lidenskap for meg og jeg elsker å lage gode retter. Jeg lar ikke MFP ødelegge dette for meg, men jeg bruker den som en pekepinn for å se hvor landet ligger.

Skrevet

Jeg bruker det for å gå ned i vekt. Jeg har 15kg som skal av. Jeg har aldri vert spesielt flink med kostholdet og har alt for lett for å plukke med meg den sjokoladen når jeg er på butikken ol. Med å telle kaloriene har jeg fått meg en skikkelig oppvekker på hva jeg stapper i meg og klarer å motstå mye av det unødvendige.

Anonymous poster hash: 7e439...898

Skrevet

Jeg teller alt, ja - men det er for å gå OPP. om jeg ikke teller sniker vekta seg sakte nedover.

Gjest Nanne70
Skrevet

Nei, har sluttet. Ble så deprimert av det, og utrolig fiksert på en negativ måte.

Skrevet (endret)

Ja, desverre. Alltid hatt et dårlig forhold til mat, men utviklet alvorlig anoreksi når jeg begynte å telle.

Jeg teller også kalorier på grønnsaker.. Ikke bra på noen måte, men sliter veldig med å slutte med det.. :(

Endret av tingeling~

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...