Gå til innhold

Greit med smør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere,

Jeg har flyttet til utlandet for å studere. Og jeg er fryktelig dårlig på matlaging...

Saken er at jeg har lyst til å gå ned noen kg. Har allerede gått ned 5 kg og føler meg bra. Men da jeg i dag skulle steke kyllingfilet begynte jeg å lure. Er det greit å steke dette med smør? Bruker litt smør til steking til middag.

Har sett på supermarkedet og fant ikke rapsolje. Hva bør jeg steke med?

Anonymous poster hash: d1deb...758
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Blir mer kalorier i måltidet.

Anonymous poster hash: fed37...468
AnonymBruker
Skrevet

Solsikkeolje eller druekjerne :)

Anonymous poster hash: 93b16...570

Skrevet

Smør er ypperlig å steike med. Det har også en anelse mindre kalorier enn olje hvis det er det du bryr deg om.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hei dere,

Jeg har flyttet til utlandet for å studere. Og jeg er fryktelig dårlig på matlaging...

Saken er at jeg har lyst til å gå ned noen kg. Har allerede gått ned 5 kg og føler meg bra. Men da jeg i dag skulle steke kyllingfilet begynte jeg å lure. Er det greit å steke dette med smør? Bruker litt smør til steking til middag.

Har sett på supermarkedet og fant ikke rapsolje. Hva bør jeg steke med?

Smør er ypperlig til steking. Gir en gylden fin skorpe du sjelden får om du ikke bruker det. Og ting blir tørt om du dropper det.

Anonymous poster hash: 00ad4...0f2

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen :)

Jeg tenker ikke så mye kalorier, egentlig. Prøver å spise sunn mat, unngå karbohydrater til en viss grad og vil finne et kosthold jeg kan leve med. Til nå har det funka bra :)

Grunnen til at jeg spør er egentlig om det finnes et alternativ som er sunnere (ikke nødvendigvis lavkalori) og som gir bedre smak en smør.

Men da dropper jeg nok ikke smøret! Bruker bare en liten klatt til middag.

Skrevet

Smør, som i meierismør, synes jeg ikke egner seg til steking siden det lukter høgg når det blur vsrmt. Skal du bruke smør bør du klarne det i en smørsmeltet før du bruker det.

Skrevet

Jeg pleier for det meste å steke i olje. Enten olivenolje, raps eller solsikke, alt etter hva jeg lager. Men jeg syns olje både lager et bedre stekeresultat, og rent helsemessig er det vel flere næringsstoffer jeg vil ha fra olja enn fra smør. Noen få ekstra kalorier fra og til er ikke så nøye.

Men noen få ting er bedre å steke i smør. Fisk for eksempel. Så det er jo greit å ha muligheten til å bruke begge deler.

Skrevet

Jeg pleier for det meste å steke i olje. Enten olivenolje, raps eller solsikke, alt etter hva jeg lager. Men jeg syns olje både lager et bedre stekeresultat, og rent helsemessig er det vel flere næringsstoffer jeg vil ha fra olja enn fra smør. Noen få ekstra kalorier fra og til er ikke så nøye.

Men noen få ting er bedre å steke i smør. Fisk for eksempel. Så det er jo greit å ha muligheten til å bruke begge deler.

Olivenolje mister sine sunne effekter når det stekes ettersom oljen ikke tåler høy varme.

Anonymous poster hash: 43580...ea5

Skrevet

Smør, som i meierismør, synes jeg ikke egner seg til steking siden det lukter høgg når det blur vsrmt. Skal du bruke smør bør du klarne det i en smørsmeltet før du bruker det.

Det er delte meninger om dette. Jeg synes det lukter nydelig, får vann i munnen. :) Men klarnet smør er faktisk noe av det beste som finnes til steking. Det tåler høyere varme enn både vanlig smør og mange oljer.

Anonymous poster hash: 6e45e...c31

Skrevet

Olivenolje mister sine sunne effekter når det stekes ettersom oljen ikke tåler høy varme.

Anonymous poster hash: 43580...ea5

Ja vel, det er greit for meg, pleier som regel å bruke olivenolje extra virgin på kalde retter uansett. Dressinger og lignende.

Skrevet

Hvilke oljer passer til steking av kylling?

Skrevet

Rapsolje og solsikkeolje smaker ingenting og passer til å steke det meste :)

Skrevet

Vanlig olivenolje kan fint brukes til steking så lenge det ikke er extra virgin olje.

Skrevet

Smør inneholder vel mettet fett, olje har vel mer enu- og flerumettet fett som er sunnere.

Skrevet

Smør inneholder vel mettet fett, olje har vel mer enu- og flerumettet fett som er sunnere.

Dette blir ikke sannhet bare man gjentar det mange nok ganger.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...