Gjest lurer Skrevet 30. juni 2004 #1 Del Skrevet 30. juni 2004 Hei! Jeg har mistet et kjært familiemedlem, og familien tok i den forbindelse mange bilder. Jeg lurer på hva jeg skal gjøre med disse bildene. Er det noe man setter i et fotoalbum eller skal slike bilder helst legges bort? Hva hadde dere andre gjort? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 30. juni 2004 #2 Del Skrevet 30. juni 2004 Kva med å lage eit minnealbum? Det gjorde eg då bestevenninna mi døde i fjor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 30. juni 2004 #3 Del Skrevet 30. juni 2004 Jeg tror jeg ville lagt de i album, for de er jo veldig spesielle for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 30. juni 2004 #4 Del Skrevet 30. juni 2004 Vi tok ikke bilder selv i Pappas begravelse tidligere i år. Til vår overraskelse er det visst vanlig at begravelsesbyrået tar bilder før selve begravelsen, av kista og alle blomsterhilsenene. Disse bildene fikk vi i et lite album sammen med alle kortene som fulgte med blomstene. Det var fint. Ville nok ikke satt begravelsesbilder i et vanlig fotoalbum, personlig har jeg ingen interesse av å se på begravelsesbilder så mange ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 30. juni 2004 #5 Del Skrevet 30. juni 2004 Døden er jo en del av livet. Ettersom dette var et familiemedlem som sto deg nær, vil det kanskje være naturlig å sette bildene i album sammen med andre viktige hendelser i livet ditt. Men da må du være innstilt på å se disse bildene hver gang du blar i fotoalbumet. Jeg har faktisk en gang for lenge siden vært innom tanken på hva jeg ville ha gjort med slike bilder, men det har enda ikke vært aktuelt for meg å måtte ta stilling til det foreløpig. Her må du gjøre som du føler for selv. Bare du kjenner deg selv, og vet om du greier å se disse bildene jevnlig. For noen vil det kanskje bare gjøre godt, mens det for andre vil medføre smerte og sorg å bli påminnet dødsfallet. Klem fra meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurer Skrevet 30. juni 2004 #6 Del Skrevet 30. juni 2004 Takk for svar. Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre. Det er fine bilder som jeg er veldig glad for å ha, og døden er jo en naturlig del av livet. Men jeg trenger kanskje ikke å ha dem i det vanlige albumet, det blir kanskje for sterke bilder for noen. Samtidig føles det litt rart å skulle legge vekk bildene. Kanskje jeg skal sette dem i et eget album som jeg kan hente frem hvis jeg får behov for det? Noen flere synspunkter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KalloRilla Skrevet 1. juli 2004 #7 Del Skrevet 1. juli 2004 Farmor hadde laget en bok til meg hvor hun hadde skrevet ned hendelser og tanker mht meg (som var eneste barnebarn) igjennom oppveksten min. Hos dem var mitt andre hjem. Da hun døde ved påsketider fant jeg frem denne boken igjen. Jeg satte inn bilder og skrev litt rundt. Dette blir jo som en minnebok. Hadde det ikke vært at jeg hadde denne spesielle boken fra tidligere ville jeg laget en egen bok/album. Slik at denne boken vil minne om denne personen som nå er borte. Jeg ville og satt inn noen bilder som gir spesielle assosiasjoner fra hendelser eller opplevelser, og ikke bare livets slutt. Det er jo minnene en skal ta vare på og ikke bare avsluttningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iselilja Skrevet 1. juli 2004 #8 Del Skrevet 1. juli 2004 Da broren min døde lagde vi et eget album med bilder fra begravelsen, sykehuset o.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 1. juli 2004 #9 Del Skrevet 1. juli 2004 Men hva gjør dere med dødsannonser? Har klippet ut dødsannonsen til en god venn, men vet liksom ikke hva jeg skal gjøre med den. Nå ligger den bare og slenger på kjøkkenbenken, men vil jo ikke at den skal bli borte heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 1. juli 2004 #10 Del Skrevet 1. juli 2004 Da farmor døde tok mamma og satte inn dødsannonsen og noen få bilder av kisten og blomstene i et vanlig fotoalbum. Tok ikke mer enn en side, men jeg synes det er fint at hun gjorde det, for døden er jo en naturlig del av livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KalloRilla Skrevet 1. juli 2004 #11 Del Skrevet 1. juli 2004 Dødsannonsen har jeg limt inn sammen med bildene i minneboken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 1. juli 2004 #12 Del Skrevet 1. juli 2004 Hadde jeg vært deg, hadde jeg puttet dem i det vanlige albumet (men jeg er av typen som helst ville hatt bryllupsbildene våre i det samme albumet som de vanlige bildene, noe vi ikke har. Det gjør at vi omtrent aldri ser på bilder fra bryllupet, selv om folk titter i albumet vårt). Hvis du kunne tenke deg å ha dem i albumet, så tror jeg ikke noen kommer til å synes det er for sterk kost. Hva er det som er sterkt da? Har du bilder fra båreandakt med åpen kiste? Hvis ikke, så er det jo bare fine bilder av blomster og en kiste, noe de fleste har sett før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurer Skrevet 1. juli 2004 #13 Del Skrevet 1. juli 2004 Elle Melle, jeg har bilder av den døde, og det er vakre bilder, men tror ikke akkurat de egner seg for det vanlige albumet. Men kanskje bildene fra selve begravelsen kan få plass i det vanlige albumet, så lager jeg et eget album som ikke trenger å stå fremme til bildene med åpen kiste? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 1. juli 2004 #14 Del Skrevet 1. juli 2004 Jeg er enig i at enkelte av bildene, de med åpen kiste, kanskje ikke bør settes inn i det vanlige fotoalbumet. Mange vil kanskje synes det blir vel sterkt. Gjem disse for din egen del, og sett dem gjerne inn i et fint minnealbum! Jeg tror det kanskje blir den løsningen som fungerer best - for deg, og for gjestene dine som skal se bilder hos deg! Klem! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurer Skrevet 1. juli 2004 #15 Del Skrevet 1. juli 2004 Takk for svar, Væren! Jeg er enig i at en slik løsning vil være det beste. En klem tilbake til deg! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. juli 2004 #16 Del Skrevet 1. juli 2004 Jeg har en hel serie fra min fars begravelse. Album er noe jeg deler med andre. Der er ferie og feiring osv. De bildene fra begravelsen vil bli mine private. De ligger i en konvolutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 2. juli 2004 #17 Del Skrevet 2. juli 2004 Jeg setter det inn i det vanlige albumet. Lager album til niesene mine (som de skal få til konfirmasjonen), og der har jeg også satt inn bilder fra begravelsen til søsteren min. For meg er det viktig at vi husker det som har skjedd. Synes det er alt for mye tabu runt død og begravelse, og hvis noen ser i albumet mitt og ikke fikser det, så er det deres problem + at de kan bla over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 2. juli 2004 #18 Del Skrevet 2. juli 2004 Man kan jo også advare folk og si: Nå kommer det bilder av slik og slik. Hvis du ikke har lyst til å se, så kan jeg bla over dem for deg. Med mindre man synes det er veldig privat og ikke ØNSKER at andre skal se bildene, så synes jeg godt de kan få plass i albumet (men jeg jobber delvis i bransjen og synes begravelser er "dagligdags", så jeg er kanskje ikke representativ når det gjelder hva som oppleves ubehagelig for folk). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charmina Skrevet 2. juli 2004 #19 Del Skrevet 2. juli 2004 Hei Jeg ville limt dem inn i albumet mitt iallefall!Har fra både farmor og farfars begravelse der og synes det er helt naturlig! -Charmina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veslejenta Skrevet 4. juli 2004 #20 Del Skrevet 4. juli 2004 Det kommer jo litt an på hva du føler for. Du kan lage et minnealbum hvor du også har bilder fra tidligere i livet til den avdøde. Bilder av ting som du spesielt forbinder med den du var glad i. Og hvor du kan skrive ned yndlingsdiktet, yndlingssangen til vedkommende. Et album du kan ta fram når du vil minnes denne personen spesielt. Du kan jo også lage en side eller fler i et vanlig fotoalbum fra begravelsen, men ta vekk de med åpen kiste, slik at folk som er på besøk vil kunne se bildene. (Eller ta kopier av bildene du vil ha i albumet og ha det i tillegg til minnealbumet, det ville jeg gjort.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå