Gå til innhold

Ingen barn, hvem arver meg hvis jeg dør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vanligvis er det vel barna som arver om man har? men jeg har ikke barn enda, hvem arver med da?

Jeg har et søsken og en forelder som jeg har kontakt med. Andre forelderen og halvsøsken bor i utlandet og disse har jeg ikke kontakt med.

Anonymous poster hash: 11764...d09
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vanligvis er det vel barna som arver om man har? men jeg har ikke barn enda, hvem arver med da?

Jeg har et søsken og en forelder som jeg har kontakt med. Andre forelderen og halvsøsken bor i utlandet og disse har jeg ikke kontakt med.

Dine foreldre

Anonymous poster hash: 457c8...fd2

• Liker 2
Gjest Malanthor
Skrevet

Du kan sette opp et testament så bestemmer du selv. Bare sørg for og følge formkravene.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan sette opp et testament så bestemmer du selv. Bare sørg for og følge formkravene.

Skal ikke livsarvingene (eller hva det heter) uansett arve en viss %?

Gjest Malanthor
Skrevet (endret)

Skal ikke livsarvingene (eller hva det heter) uansett arve en viss %?

Jupp. altså barna dine. Ikke søsken og foreldre. Du kan fritt testamentere bort alt du eier med mindre det er barn inn I bildet.

Edit: litt mere konkret, barna har rett på 2/3 av formue opp til 1 million. Alt utover en million hver kan du fritt rå over ved gyldig testament.

Hvis jeg husker riktig. Hehe.

Endret av Malanthor
AnonymBruker
Skrevet

Jupp. altså barna dine. Ikke søsken og foreldre. Du kan fritt testamentere bort alt du eier med mindre det er barn inn I bildet.

Ok. Takk :blomst:

AnonymBruker
Skrevet

Kun foreldre, ikke søsken?

Jeg ønsker kun at en av mine foreldre skal arve om det kun er foreldre, må jeg da skrive testament? Hvordan gjør man dette? Holder det ikke med en privat, skriftlig avtale med den ene forelderen?

Sorry for dumme spørsmål :/

AnonymBruker
Skrevet

Hva er formkrav?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker kun at en av mine foreldre skal arve om det kun er foreldre, må jeg da skrive testament? Hvordan gjør man dette? Holder det ikke med en privat, skriftlig avtale med den ene forelderen?

Nei, du må skrive testamente og skrive under med vitne.

Anonymous poster hash: 43eb4...40e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du dør?

Anonymous poster hash: 0ac04...86e
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvor skriver man testament, må man gjøre noen forberedelser og hva koster det?

Kan man få låne vitne på kontoret der, eller må man ha med det selv?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du dør?

Anonymous poster hash: 0ac04...86e

Jeg mener nå sånn plutselig, er fortsatt relativt ung.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et spørsmål til, kan jeg skrive i testamentet at jeg ønsker at f.eks. mor skal arve meg, men når/hvis jeg får barn ønsker jeg at de skal arv isteden? eller må jeg dra å skrive nytt testament når jeg får unger?

AnonymBruker
Skrevet

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1972-03-03-5

Du må sette opp et skriftlig testament, følge alle formkrav og helst deponere det i Tingretten der du er bosatt. Et testament må og skrives under samtidig med at du har to vitner tilstede som bekrefter at du er ved dine fulle fem. Vitnene kan ikke være noen som skal arve deg.

Jeg har fått dette ordnet hos advokat. Fordi testamenter ofte fører til krangling og at noen bestrider innholdet, særlig skjer dette når testamentet er "hjemmesnekret". Da har jo testamentet ingen verdi.

Anonymous poster hash: c10d9...ba7

Gjest Malanthor
Skrevet (endret)

Her har du et testament:

Undertegnede John Doe, pnr. XXXXXX XXXXX som ikke har livsarvinger bestemmer følgende om det jeg etterlater meg:

Alt jeg etterlater meg skal gå til min mor/far XX, født den xx.xx.xx, adresse xxxxxxxxxxxxxxx.

Sted, dato

...................................

NN (underskrift)

Undertegnede spesielt tilkalte vitner, som er tilstede sammen og som er godtatt av NN som testamentsvitner, bekrefter at NN i vårt nærvær uttalte at foranstående inneholder hennes testament som hun samtidig underskrev. Etter NN s ønske underskriver vi samtidig testamentet som testamentsvitner.

Etter vår oppfatning gjorde NN testamentet av fri vilje og var ved full sans og samling. Vi er ikke inhabile som testamentsvitner.

Underskrift:..................................

Navn med blokkbokstaver:...............

Adresse:......................................

Fødselsdato:.................................

Underskrift:..................................

Navn med blokkbokstaver:...............

Adresse:......................................

Fødselsdato:.................................

Som sagt du kan fritt testamentere alt du vil til hvem du vil så lenge du ikke etterlater deg barn, da de har krav på endel av arven uavhengig av hva du skriver I ditt testament. Dette gjelder kun for barn og du står fritt til og gi alt du eier til hvem du vil når du ikke har barn.

med formkrav mener jeg de rettslige regler som er satt opp for at et testament skal være gyldig. Dette er blant annet at du er fyllt 18 år, at du har to vitner som er tilstede samtidig når det hele signeres. Osv. En advokat kan også fungere som vitne uten at andre vitner trengs.

Det er viktig at formkravene oppfylles da testamentet kan være ugyldig hvis de ikke følges.

Edit: bare bruk linken til poster over, der finner du alt materiale lett tilgjengelig. =)

Endret av Malanthor
  • Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Jusinfo.no: Arverekkefølgen
Skrevet

En venn av familien døde i sommer og han har ingen barn. Foreldrene hans arvet huset og ungen til broren hans arvet resten. Samboeren til han som døde ble tvunget til å flytte ut av huset hans.

Anonymous poster hash: 90860...bd6

Skrevet

En venn av familien døde i sommer og han har ingen barn. Foreldrene hans arvet huset og ungen til broren hans arvet resten. Samboeren til han som døde ble tvunget til å flytte ut av huset hans.

Anonymous poster hash: 90860...bd6

Veldig trist når sånt skjer. Hadde de skrevet testamente og samboeravtale så hadde ikke samboer blitt kastet ut. Mange som glemmer slike ting når de flytter sammen.

Skrevet

Veldig trist når sånt skjer. Hadde de skrevet testamente og samboeravtale så hadde ikke samboer blitt kastet ut. Mange som glemmer slike ting når de flytter sammen.

Evt. så kunne jo foreldrene og barnet til broren kanskje vært litt medmenneskelige og faktisk skjønt at samboeren som fortsatt sørger fortsatt bor der.

Men for nordmenn i dag så har det jo blitt viktigere å grafse til seg det som grafses kan ved dødsfall. Jeg blir kvalm av hele greia.

Anonymous poster hash: a4947...88c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...