Gå til innhold

Tilvenning i barnehage for fireåring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som kan fortelle hvordan tilvenning til barnehage har vært for deres fireåringer? Vi har byttet barnehage i år og nå skal han starte. Jeg er åpen for det meste og vet vi må ta det i hans tempo, men jeg er spent på hva som venter oss. Derfor ønsker jeg andres erfaringer! :)

Anonymous poster hash: 820c8...293

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår det sånn at han har gått i en annen barnehage frem til nå? Så lenge han har vært trygg der, og skaffet seg venner i den barnehagen, så går det nok bra i den nye barnehagen også.

Har jobbet i en del ulike barnehager, og dette vil selvfølgelig variere fra barn til barn. Min erfaring er at guttene har lettere for å "akseptere" en ny gutt, enn en jentegjeng som får en ny jente, de kan fort finne på å fryse ut en eller flere (og det gjelder også om det er deres beste venninne, plutselig en dag vil de ikke leke sammen, og en annen dag er det en annen jente som får det, spesielt i alderen 4-5 år). Selvfølgelig leker barna mye sammen på tvers av kjønn, men det danner seg ofte "gjenger" som leker mye sammen, i den alderen. Har selv sett ganske stygge eksempel på hvordan to nye, forsiktige jenter (fra hver sin barnehage) kun klarte å danne vennskap med hverandre, og ikke den etablerte gjengen som allerede eksisterte, der de andre barna hadde gått på samme småbarnsavdeling. De ble rett og slett ikke godtatt, og som forsiktige barn er, så gjorde de ikke noe for å hevde seg heller.

Min erfaring er også at det er svært ulikt i ulike barnehager hva barna er opptatt av, i en barnehage kan det være fotball som er det store, mens i en annen er det biler, lego, bondegårdslek osv. Så ville snakket med personalet hva "guttegjengen" der er opptatt av, slik at barnet ditt er litt forberedt. Hør også med barnehagen om de har noen rutiner som er annerledes enn i den gamle barnehagen, slik som tider for samlingsstund, måltid, utetid, turdager osv.

Jeg ville også prøvd å invitere noen (en og en) fra barnehagen hjem etter barnehagen en dag, slik at de nye vennene hans får se hvor han bor, bli kjent med familien og det vil også styrke vennskapet å få leke en til en, uten en hel barnegruppe som "forstyrrer". På samme måte ville jeg også prøvd å få til at sønnen din får bli med hjem til noen i barnehagen. Dette er nok ikke naturlig første uken, men i løpet av noen uker vil dere se hvem han foretrekker å leke med, og avtale med foreldrene om en playdate.

Be barnehagen om å få en primærkontakt, som skal passe på og følge gutten ekstra opp den første tiden, slik som jeg går ut i fra dere fikk på småbarnsavdelingen da han startet.

Jeg vil tro dette går kjempebra, men det kommer selvfølgelig an på gutten. Jeg vet om mange unger som ville taklet det helt supert, men jeg vet også om enkelte som antakeligvis ville opplevd dette som en stor krise, som ville trenge mye oppfølging for at det skal gå bra. Håper sønnen din er av den første typen.

AnonymBruker
Skrevet

Vi bytter barnehage fordi han ikke trivdes der og pga manglende oppfølging. Så hN har ikke det beste utgangspunktet. Dette er den nye pedlederen klar over. Vi har vært på besøk to ganger og da ble han godt mottatt av de andre barna.

Så skal jeg se til dette med playdates. Han har ikke hatt det før... Men kanskje vi må tvinge det fram? Han er egentlig ferdig med å være sosial etter en dag i bhg...

Anonymous poster hash: 820c8...293

AnonymBruker
Skrevet

Vi bytter barnehage fordi han ikke trivdes der og pga manglende oppfølging. Så hN har ikke det beste utgangspunktet. Dette er den nye pedlederen klar over. Vi har vært på besøk to ganger og da ble han godt mottatt av de andre barna.

Så skal jeg se til dette med playdates. Han har ikke hatt det før... Men kanskje vi må tvinge det fram? Han er egentlig ferdig med å være sosial etter en dag i bhg...Anonymous poster hash: 820c8...293

Da tar du det i en helg.

Anonymous poster hash: efcae...39f

Skrevet

Dersom dere har mulighet til det, så kan man også hente tidlig en dag når man skal ha med en venn hjem. Om dere feks henter klokka to, så får barna leke sammen, spise middag, og så hjem en liten stund etter middag. Eller, om dere spiser sent kan gutten bli hentet til middag, eller rett etter. Så får gutten din likevel noen timer på ettermiddag/kveld der han kan slappe av og hente seg inn igjen. :) Det å få være med hverandre hjem pleier å være veldig viktig for barna, og noe de er veldig opptatt av i den alderen, så det er bare å hive seg i det, og så skal du se de koser seg likevel. Og om dere ser at gutten ikke trives med det, så får man selvfølgelig la være å gjøre det på en stund, eller legge besøkene til helgen, som AB nevner over. Han er (snart) i en alder der han skal gå i bursdagsselskaper til barnehagevennene, og det er greit å være litt kjent med familiene og sånt på forhånd, også for dere foreldre som må følge ham dit og være der sammen med de andre voksne. ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...