Gå til innhold

Går det greit å spise disse varene, utgått på dato?

-Jiinxs-

Anbefalte innlegg

Jeg rota igjennom matskapet og fant disse varene som ikke er åpnet.

Sesamfrø 06/06-13

Mandler 11/09-13

Nut Mix 01/07-13

Kokosmasse 08/12-12 & 15/11-13

Linfrø 20/05-13

Spaghetti Glutenfri 25/07-14

Ananas biter 30/02-13

Tomatbønner 28/02-14

Kokosmelk 14/06-13

Bjørn Havegryn 09/08-13

Jeg var klar for å kaste alt men tenkte det var greit å høre om noe av dette er greit å gi vekk uten at jeg får "menneskeliv på samvittigheten" :P

Endret av -Leon-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mut mix vet jeg ikke hva er for noe, men det andre vil jeg si at i utgangspunktet kan spises ja. Det meste av dette har vel "best før" merking, og ikke "siste forbruksdag". Mandler, sesamfrø og kokosproduktene har en del fett i seg som kan ha harsknet, men dette merker man fort om man smaker på litt. ;) Så lenge alt ser fint ut, lukter og smaker bra, hadde jeg spist det ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mut mix vet jeg ikke hva er for noe, men det andre vil jeg si at i utgangspunktet kan spises ja. Det meste av dette har vel "best før" merking, og ikke "siste forbruksdag". Mandler, sesamfrø og kokosproduktene har en del fett i seg som kan ha harsknet, men dette merker man fort om man smaker på litt. ;) Så lenge alt ser fint ut, lukter og smaker bra, hadde jeg spist det ihvertfall!

Jeg mente Nut mix, har fikset på det nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dønn_ærlig

Dette hadde ikke jeg spist ihvertfall.. Det som skjer med slike matvarer er jo at det utvikler seg småkryp nedi posen:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette hadde ikke jeg spist ihvertfall.. Det som skjer med slike matvarer er jo at det utvikler seg småkryp nedi posen:-/

Hmm, vet nå ikke det. Så den tørkede spaghettien kan ligge i hyllen i to år etter produksjon, men etter tre har det plutselig kommet kryp oppi der? Viktig å være skeptisk, men tørkede og hermetiske varer har veldig lang holdbarhetstid.

Anonymous poster hash: 982b8...6cc

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mat som inneholder mye fett kan lett harskne, derfor hadde jeg kanskje vært mest skeptisk til nøttene og kokosmassen. Men det kan godt hende de fortsatt er ok, bare lukt og smak på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lukter det bra?
Ser det bra ut?

Er det noe rare ting som ikke skulle ha vært i posen?
Smaker det bra?

Om ja på alt annet enn rare ting i posten, så hadde jeg spist.

Anonymous poster hash: 4d2ce...004
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, småkrypene kommer utenfra, de oppstår ikke plutselig i gamle tørrvarer. Hadde de gjort det hadde vi ikke lenger trengt å lure på livets opprinnelse, og det der.

Alt med høyt fettinnhold kan harskne, som nevnt tidligere, men det smaker man veldig lett. Boksematen bør være helt ok. Spagetti og havregryn hadde jeg ikke tenkt over en gang.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pass deg for Ananas biter, den hadde ikke jeg stolt på i hvert fall.

:fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Neida, småkrypene kommer utenfra, de oppstår ikke plutselig i gamle tørrvarer. Hadde de gjort det hadde vi ikke lenger trengt å lure på livets opprinnelse, og det der.

Alt med høyt fettinnhold kan harskne, som nevnt tidligere, men det smaker man veldig lett. Boksematen bør være helt ok. Spagetti og havregryn hadde jeg ikke tenkt over en gang.

Nja, jeg har lest at biller el.l. i mel utvikles av seg selv i mel som har stått lenge. I gamle dager snudde de boksene med mel på hodet en gang i blandt for å hindre utviklingen av disse søte smådyrene :)

Anonymous poster hash: 3c807...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dønn_ærlig

Nja, jeg har lest at biller el.l. i mel utvikles av seg selv i mel som har stått lenge. I gamle dager snudde de boksene med mel på hodet en gang i blandt for å hindre utviklingen av disse søte smådyrene :)Anonymous poster hash: 3c807...f6a

stemmer..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg har lest at biller el.l. i mel utvikles av seg selv i mel som har stått lenge. I gamle dager snudde de boksene med mel på hodet en gang i blandt for å hindre utviklingen av disse søte smådyrene :)

Joda, det kan være egg og sånt allerede fra produksjonen, eller transport, men i så tilfelle klekker de lenge før varen går ut på dato.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Joda, det kan være egg og sånt allerede fra produksjonen, eller transport, men i så tilfelle klekker de lenge før varen går ut på dato.

Ok. Takk :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ps

Er det derfor det er vanlig å sikte melet før baking, for å ikke få med dyrene i søndagsbaksten o.l.? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg rota igjennom matskapet og fant disse varene som ikke er åpnet.

Sesamfrø 06/06-13

Mandler 11/09-13

Nut Mix 01/07-13

Kokosmasse 08/12-12 & 15/11-13

Linfrø 20/05-13

Spaghetti Glutenfri 25/07-14

Ananas biter 30/02-13

Tomatbønner 28/02-14

Kokosmelk 14/06-13

Bjørn Havegryn 09/08-13

Jeg var klar for å kaste alt men tenkte det var greit å høre om noe av dette er greit å gi vekk uten at jeg får "menneskeliv på samvittigheten" :P

Gammel hermetikk må du være forsiktig med. Det hender at belegget inni hermetikkboksene har begynt å anløpe, slik at det siver ut metaller i maten. Det skjedde meg med en ananasboks som var noen måneder over datofristen. En ting til med hermetikk: Om boksen buler eller har en bulk bør ikke innholdet spises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

PsEr det derfor det er vanlig å sikte melet før baking, for å ikke få med dyrene i søndagsbaksten o.l.? ;)Anonymous poster hash: 3c807...f6a

Jepp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...