Gå til innhold

Katt og små barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har lyst å skaffe oss en katt. Der blir en voksen katt fra Dyrebeskyttelsen som selvsagt vil være kastrert/sterilisert og chippet.

Vi har to små barn, en på nettopp fylt 1 og en på 3. Hvordan er det med katter og så små barn? Vi har selvfølgelig snakket med Dyrebeskyttelsen om at vi trenger en katt som passer til små barn, men jeg glemte å spørre hvordan det er at katten kanskje legger seg oppå minsten så ikke han får puste? Har hørt at det kan skje med små barn som ikke klarer å dytte katten bort selv...

Og så lurer vi på rent praktisk hvordan det ift do, matskål osv. Hvordan oppbevarer dere det? Tenker ift at minsten her tar på alt og kommer til å spise maten, rive over vannskålen osv.

Er det dumt å skaffe seg katt når man har så små barn? Hvordan gjorde dere det dere som har katt og små barn? (Eller dere som har vært i lignende situasjon?)

Takk for alle seriøse svar :)

Anonymous poster hash: b1126...220

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en katt og en toåring, vi hadde katten før vi fikk sønnen vår, så katten har måttet være rundt han siden han var nyfødt.

Det har gått kjempefint her i hvert fall, vi var redd for sjalusi og sånt i starten, siden katten plutselig fikk konkurranse om oppmerksomheten, men det så vi heldigvis ingenting til. Før lillegutt ble født pleide katten å sove i vår seng om natten, men det vendte vi henne av med en gang jeg testet positivt, sånn at hun ikke skulle være vant til å kunne legge seg i vår seng mens det lå en baby der. Hun gikk opp i senga hans en sjelden gang da han var bitteliten, men aldri mens han også lå der. Etter at vi satt sprinkelsenga på det nederste hakket gikk hun aldri oppi der igjen.

Gutten vår er utrolig glad i pusen, og vil selvsagt gjerne kose på henne (noen ganger litt røffere enn hva hun liker, så det får han tilsnakk for med én gang, og gjør det kun veldig sjelden nå), bære på henne o.l. Katten har "sagt fra" til han et par-tre ganger som det har blitt for mye for henne, hun har da klort han lett på kinnet eller hånda. Men aldri noe mer alvorlig enn det. Jeg tenker også at det er greit at katten får si i fra selv, for da lærer også gutten av henne at det er "farlig" å gjøre ting med katten som den ikke liker.

Jeg tror også at katten er blitt glad i gutten, vi har et stort hus, og hun kan gå hvor hun vil, men likevel oppholder hun seg som oftest rundt der hvor vi/sønnen vår er. Jeg tror barn har veldig godt a å vokse opp mer dyr, så jeg sier "kjør på" til dere, selvsagt forutsatt at dere får en katt som i utgangspunktet går greit sammen med barn!

Anonymous poster hash: e9a07...e4d

• Liker 3
Skrevet

Vi har hatt katter fra barna var små. Det aller viktigste er å lære barna at katten skal få være ifred. De må lære seg å kose med katten når katten selv vil, ikke jage etter den. Jeg har aldri opplevd at kattene legger seg oppå barn, men jeg har hørt "skrekk"historier om det. Det er nok ikke farlig for en ett åring, og jeg tror også problemet er hvis barnet sover ute. (Katten fryser og vil varme seg i vogna.)

Vi har hatt kattedoen og kattematen på badet. (Ideelt sett skal ikke mat og do stå nært hverandre for kattens skyld, men vi har bestandig hatt de på samme rom.) Syntes badet passet greit, for det er ikke et ok rom å krabbe på for en liten tass uansett.

Barn som vokser opp med katt lærer fort (hvis dere er konsekvente) at pus skal sove i fred når han sover, pus sin mat eller do skal vi IKKE røre.

Lærer man barna dette vil pus i huset være veldig koselig.

Fint dere finner en pus som er vant til barn, for ellers kan pusen fort bli "sur" på for mye styr og bråk fra barna. Puser sover VELDIG mye og det må de få gjøre uforstyrret. Derfor er det viktig at pus har et høyt klorestativ, et vindu eller et rom som barna ikke kan få tak i han på.

Puser har jo veldig forskjellig personlighet, så det er ikke så lett å gi råd som stemmer for alle ;-)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet om mat og vann så jeg først nå! Og ja, akkurat det er litt styrete..! Han har helt ut maten og vannet hennes noen ganger, kan du si :fnise: Så nå lar vi det stå nede på gulvet bare når lillegutt sover eller ikke er hjemme, hvis han er hjemme står det på benken på kjøkkenet. Katten vet at det er der, så hvis hun trenger mat eller vann sier hun fra til oss (mjauer på kjøkkenet) at hun vil ha det. Da lar vi henne være innestengt på kjøkkenet mens hun spiser og drikker (så hun får være i fred), og så slipper vi henne ut, og setter skålene på kjøkkenbenken igjen, når hun er ferdig.

Anonymous poster hash: e9a07...e4d

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for raske svar! :)

Vi har et hus hvor vi tenker at et lite kontor kan være rommet til katten, med do og matskål.. Tenker evt å sette inn en dør med kattedør, men vet ikke om det kanskje blir litt å ta i? Kun det eldste barnet får lov å være oppe alene, minsten har vi trappegrind nede i gangen slik at han kkke går opp uten oss. Og er vi oppe kan vi jo lukke døren til kontoret og kattens do og matskål. Ikke helt ideelt å ha de samme rom som du nevner ovenfor, men tror nesten det er nn det må bli her.. Vil ikke sette doen på badet hvor det er varmekabler, da stinker det sikkert uansett om man har den sanden som skal hjelpe mot lukt? ;)

Vi lukker ikke soveromsdørene til barna på natten av sikkerhetsmessige årsaker og kontoret er altfor lite til at jeg føler vi kan ha døren igjen om natten. Men så er det jo "hva om katten legger seg på minsten...?" Hele natten vil jeg jo være bekymret...?!

Og vi har jo ikke katten fra den er liten eller før barna kom heller... Hmmm

TS

Skrevet

Vi har kattedoen på varmekablene (på badet). Tenkte også på luktproblemer, men det finnes ikke med den "nye" sanden. Kjenner aldri lukt fra doen, og fjerner "kun" møkk en gang om dagen. (Før måtte det fjernes etter hver gang katten hadde gjort fra seg.)

Et tips for å sove godt om natten er å kjøpe en babycall. Da kan du lukke døra til babyen og samtidig høre den godt inne hos deg.

AnonymBruker
Skrevet

TS her :)

Vi har babycall, men vi vil ikke ha dørene lukket om natten i tilfelle det oppstår brann feks. Da er det mye bedre å ha dørene åpne. Men skjønner hva du mener.

Det er jo forresten bare å teste det med doen og varmekablene. Det "kjipe" er jo at døren blir stående oppe etter at katten går ut og inn, og mye varme går dermed ut. Men det finner man jo fort ut av.

Det verste er som sagt ift at katten skal legge seg oppå minsten om natten og han ikke våkner..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest om dette et sted og mener det var en pålitelig kilde, men husker ikke hvor i farten. Der stod det at dette med at katten legger seg oppå ansiktet til barnet bare var en myte og skrekkhistorie. Man har ingen tilfeller hvor dette faktisk har skjedd. Kun tilfeller der katten har hoppet opp i sengen og lagt seg (ikke på hodet til barnet som neppe er behagelig å ligge på heller) men ved siden av eller på kroppen. Kanskje snuser katten på ansiktet, men den legger seg ikke der. Katter liker myke underlag, ikke et klumpete hode.

Det skal også mye til for at katten fryser og vil trekkes mot varme. Vil anta at du ikke lar barnet sove ute i mange minusgrader. :)

Bra du velger en dyrebeskyttelseskatt :)

Anonymous poster hash: e3483...b08

Skrevet

Sjansen for at katte vil legge seg oppå ungen da den sover inne er minimal.

Kan ikke huske å ha hørt om at det har hendt inne heller, men ute så har jeg hørt om det noen ganger.

Men forstår uansett at du frykter det.

Hva med å vente ett halv år eller år til? Da er det i hvertfall ingen grunn til å frykte det lenger

AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi tenker på det også (å vente til minsten er stor nok til å skjønne litt mer). Vi får se hvordan vi gjør det, men uansett hvordan og når vi velger å gjøre det, så er vi nødt til å være helt sikre på det slik at vi ikke står der med skjegget i postkassa og angrer. Vi får en litt annen hverdag om en ukes tid og vil føle vi har kontroll over den før vi hopper på noe nytt. Det er jo viktig at vi funker med oss fire og vår hverdag som den vil være vanligvis før vi drar en katt inni det, spesielt en fra Dyrebeskyttelsen som allerede har hatt en tøff start.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...