AnonymBruker Skrevet 9. august 2014 #1 Skrevet 9. august 2014 Hei, jeg er 23 år gammel og opplever at jeg er konstant sliten, jeg orker ingen verdens ting, utover jobb. Etter jobb ligger jeg stort sett bare på sofaen og hviler, selv middagsmat orker jeg ikke å lage de dagene jeg jobber. Jeg var ikke sånn før, tidligere pleide jeg å studere på heltid og samt jobbe deltid ved siden av, pleide å trene 2-3 ganger i uken. Men helt siden jeg fikk sommerferie og fikk heltidsjobb i ferien har jeg ikke orket annet enn jobben. Har dere noen råd til hva jeg kan gjøre og hva som kan være årsaken til dette? Jeg har allerede vært hos legen og tatt en del prøver, og alle var helt fine, inkludert stoffskifte mitt som er helt normalt. Jeg er veldig bekymret for at jeg ikke skal orke å studere etter ferien, jeg har noen år igjen før jeg er ferdig utdannet. Anonymous poster hash: c7a8d...263
Gjest Runforit Skrevet 9. august 2014 #2 Skrevet 9. august 2014 Hvordan er kostholdet og søvnvanene? Får du inn noe form for mosjon?
AnonymBruker Skrevet 9. august 2014 #3 Skrevet 9. august 2014 Hvordan er kostholdet og søvnvanene? Får du inn noe form for mosjon? Jeg har ingen døgnrytme lenger, ettersom sommerjobben min innebærer både dag - og kveldsvakter, så står jeg opp og legger meg til forskjellige tider hver dag. Jeg har prøvd å få normal døgnrytme igjen, men det er ikke så lett når jeg er utslitt etter jobb og sliter med å sove om nettene. Ender ofte opp med å legge meg rett etter jobben. Spiser normal kost, men litt mindre variasjon enn tidligere, ettersom jeg ofte ikke orker å lage middag. Anonymous poster hash: c7a8d...263
AnonymBruker Skrevet 9. august 2014 #4 Skrevet 9. august 2014 Hvordan er kostholdet og søvnvanene? Får du inn noe form for mosjon? Mosjon har jeg rett og slett ikke ork til lenger, men til gjengjeld er jobben fysisk krevende, og innebærer mye løping frem og tilbake. Anonymous poster hash: c7a8d...263
Gjest Runforit Skrevet 9. august 2014 #5 Skrevet 9. august 2014 Ujevn døgnrytme er grusomt for kropp, sjel og psyke. Hvor lenge må du jobbe så mye forskjellige skift? Trodde det var mer normalt at en jobbet dag/natt annenhver uke så en fikk litt mer døgnrytme. Om en jobber dag/natt annenhver dag etc så er det ikke rart du er sliten.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2014 #6 Skrevet 9. august 2014 Ujevn døgnrytme er grusomt for kropp, sjel og psyke. Hvor lenge må du jobbe så mye forskjellige skift? Trodde det var mer normalt at en jobbet dag/natt annenhver uke så en fikk litt mer døgnrytme. Om en jobber dag/natt annenhver dag etc så er det ikke rart du er sliten. Jeg jobber ikke natt, men kveldsvakter og dagvakter, og det er ofte annenhver dag. Det ødelegger døgnrytmen min, da en kveldsvakt slutter kl.22.00 og da er jeg ikke hjemme før kl.23. Ofte er det etterfulgt av en dagvakt neste dag, noe som innebærer at jeg må stå opp kl.06.00. Når jeg jobber kveld sover jeg til kl.1200. Jeg trenger heldigvis ikke å holde på sånn særlig lenge, jeg har min siste uke neste uke. Anonymous poster hash: c7a8d...263
Gjest Runforit Skrevet 9. august 2014 #7 Skrevet 9. august 2014 Jeg jobber ikke natt, men kveldsvakter og dagvakter, og det er ofte annenhver dag. Det ødelegger døgnrytmen min, da en kveldsvakt slutter kl.22.00 og da er jeg ikke hjemme før kl.23. Ofte er det etterfulgt av en dagvakt neste dag, noe som innebærer at jeg må stå opp kl.06.00. Når jeg jobber kveld sover jeg til kl.1200. Jeg trenger heldigvis ikke å holde på sånn særlig lenge, jeg har min siste uke neste uke. Anonymous poster hash: c7a8d...263 Uansett så blir rytmen din helt på bærtur når du får kvelds og dagvakter annenhverdag. Merkelig måte å gjøre det på. Burde vært annenhver uke slik at kroppen får tid å tilpasse seg så en kan fungere. Blir nok mye bedre når du er ferdig med den sommerjobben. Ville absolutt sagt i fra om det fra start av neste gang at du vil jobbe sent/tidlig annenhver uka da det ikke fungerer slik som det har vært nå. 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2014 #8 Skrevet 9. august 2014 Uansett så blir rytmen din helt på bærtur når du får kvelds og dagvakter annenhverdag. Merkelig måte å gjøre det på. Burde vært annenhver uke slik at kroppen får tid å tilpasse seg så en kan fungere. Blir nok mye bedre når du er ferdig med den sommerjobben. Ville absolutt sagt i fra om det fra start av neste gang at du vil jobbe sent/tidlig annenhver uka da det ikke fungerer slik som det har vært nå. Dessverre så er jeg ansatt som ferievikar og må ta de vaktene jeg får, det kan innebære 2-3 kveldsvakter i uka, samt 2-3 dagvakter, jeg har ikke muligheten til å velge når jeg skal jobbe, eller hvilken type vakt jeg vil ha. Dette gjelder også de faste ansatte i helsevesenet. Sykepleiere og helsepersonell jobber både dag - og kveldsvakter flere ganger i uken. Slik jeg har forstått det er dette ytterst vanlig i helsevesenet. Jeg er bare glad jeg slipper å ha dette som mitt yrke resten av livet. Anonymous poster hash: c7a8d...263
AnonymBruker Skrevet 9. august 2014 #9 Skrevet 9. august 2014 Kjenner igjen dette fra jeg selv begynte å jobbe turnus... Nå har jeg fått lagt opp plane min slik at jeg som regel kun har 1 kveldsvakt i uka (gjerne mandag eller fredag) og dagvakter resten av uka. Om jeg jobber flere kveldsvakter i uka har jeg de etter hverandre, så jeg slipper å omstille meg så ofte. Hold ut, det blir nok bra bare du kommer inn i en fast døgnrytme igjen. Å jobbe i helsevesenet er også gjerne psykisk krevende, da man jobber med mennesker og ser ulike skjebner. Lykke til med studiene Anonymous poster hash: c75ca...de4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2014 #10 Skrevet 9. august 2014 Kjenner igjen dette fra jeg selv begynte å jobbe turnus... Nå har jeg fått lagt opp plane min slik at jeg som regel kun har 1 kveldsvakt i uka (gjerne mandag eller fredag) og dagvakter resten av uka. Om jeg jobber flere kveldsvakter i uka har jeg de etter hverandre, så jeg slipper å omstille meg så ofte. Hold ut, det blir nok bra bare du kommer inn i en fast døgnrytme igjen. Å jobbe i helsevesenet er også gjerne psykisk krevende, da man jobber med mennesker og ser ulike skjebner. Lykke til med studiene Anonymous poster hash: c75ca...de4 Så heldig du er som fikk ordnet turnus. Jeg har kun denne sommerjobben i helsevesenet, utdanner meg egentlig til noe helt annet. Det er dessverre veldig utmattende psykisk i tillegg til det fysiske, i hvert fall der jeg jobber, dette kan være et av årsakene til at jeg føler meg utmattet når jeg kommer hjem. Nå er jeg veldig glad for at dette er over om en uke, men bøyer meg i støvet for de flotte menneskene som jobber der på heltid året rundt, skjønner virkelig ikke hvordan de holder ut! Anonymous poster hash: c7a8d...263
Wiggins Skrevet 9. august 2014 #11 Skrevet 9. august 2014 Dessverre så er jeg ansatt som ferievikar og må ta de vaktene jeg får, det kan innebære 2-3 kveldsvakter i uka, samt 2-3 dagvakter, jeg har ikke muligheten til å velge når jeg skal jobbe, eller hvilken type vakt jeg vil ha. Dette gjelder også de faste ansatte i helsevesenet. Sykepleiere og helsepersonell jobber både dag - og kveldsvakter flere ganger i uken. Slik jeg har forstått det er dette ytterst vanlig i helsevesenet. Jeg er bare glad jeg slipper å ha dette som mitt yrke resten av livet.Anonymous poster hash: c7a8d...263 Jeg trodde det var lover og forskrifter som regulerer hvor lenge det må være siden sist du var på jobb, men det er mulig at det er åtte timer som er kravet. Uansett er dette et kroneksempel på dårlig ansattpolitikk. Alle som jobber slik med store endringer i døgnrytmen og for lite søvn mange netter hver uke blir konstant trøtte og i elendig form. Da vil du også ha større sannsynlighet for å gjøre feil på jobben, som å gi folk for lite eller for mye medisin, glemme å koble til eller fra apparater o.l. Jeg synes dette er skremmende, nesten like skremmende som at leger kan gå vakter på over 24 timer. Så vidt jeg vet har ingen andre yrkesgrupper lov til å jobbe så lenge sammenhengende, bare de som har ansvaret for folks liv og helse får lov til det, forstå det den som kan.
Gjest bustyvel Skrevet 10. august 2014 #12 Skrevet 10. august 2014 Jeg synes dette er skremmende, nesten like skremmende som at leger kan gå vakter på over 24 timer. Så vidt jeg vet har ingen andre yrkesgrupper lov til å jobbe så lenge sammenhengende, bare de som har ansvaret for folks liv og helse får lov til det, forstå det den som kan. Litt off topic, men jeg kjenner en lege som ofte gikk lenger enn 24 t også.. Fortvilende. Til TS: Bruk fridagen/en dag i uka til å lage middag og lunsj for den kommende uka. Lag lapskaus e.l. fra bunnen av, frys eventuelt ned. Lag lunsjbokser med kylling/fisk med tilbehør, slik at du får i deg fornuftig mat ila. arbeidsuka.
OppNedPåAlt Skrevet 10. august 2014 #13 Skrevet 10. august 2014 Jeg har også hatt det slik, for meg hjalp det å ha en plan, uansett når på dagen jeg jobbet. For eksempel at når jeg jobbet dag, etter at jeg kom hjem og hadde spist middag så var det ut på tur eller til en venninne. Uansett hvor mye det frista med en hvil, så skulle jeg motstå det. Istedenfor la jeg meg en halvtime-time tidligere, uten mobil eller data (slet litt med å surfe mye på nettet). Jobbet jeg kveld så var det litt samme greia, jeg hadde vekkeklokke på, slik at jeg ikke sov vekk hele dagen. La planer på at jeg skulle gjøre noe, uansett om det var trene eller gå tur eller bare lese bok. På den måten hadde jeg rutiner selv om dagene varierte.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #14 Skrevet 10. august 2014 Jeg har også hatt det slik, for meg hjalp det å ha en plan, uansett når på dagen jeg jobbet. For eksempel at når jeg jobbet dag, etter at jeg kom hjem og hadde spist middag så var det ut på tur eller til en venninne. Uansett hvor mye det frista med en hvil, så skulle jeg motstå det. Istedenfor la jeg meg en halvtime-time tidligere, uten mobil eller data (slet litt med å surfe mye på nettet). Jobbet jeg kveld så var det litt samme greia, jeg hadde vekkeklokke på, slik at jeg ikke sov vekk hele dagen. La planer på at jeg skulle gjøre noe, uansett om det var trene eller gå tur eller bare lese bok. På den måten hadde jeg rutiner selv om dagene varierte. Så flink du er! Jeg har dessverre ikke fått inn noen rutiner, så jeg har kanskje bare meg selv å takke. Nå er det heldigvis bare en uke igjen, så gleder jeg meg til å komme i gang med studier igjen. Anonymous poster hash: c7a8d...263
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå