Gå til innhold

Hvordan oppdrar du dine barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja fortelm gjerne hva DU mener er pedagogisk riktig i dag. Jeg syntes unger i dag er frekke å bortkjemte. Er streng, men kjærlig. Ser jeg har gått på en smell med å kjøpe for mye unødvendig tull så de har blitt litt bortkjemte å utakknemmelige. Ellers høffelige barn. Tenker når man ser på ungdommen i dag hvor uansvarlige de er. Hva skjer med dagens generasjon.

Del gjerne din måte å oppdra dine barn og hva du selv syntes om dagens barn/ungdom og foreldre.

Jeg syntes vi foreldre er blitt noen passive pingler som har tapt kampen om hvem som bestemmer.

Anonymous poster hash: 3e135...5d4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oppdragelse fungerer best hvis man ikke gjør det samfunnet forventer av deg. Alle barn er forskjellige så det er ikke en mal på hva som fungerer for alle.

Jeg er drittlei av stygge blikk fordi jeg ikke gjør det som "står i boka" og at jeg skal ødelegge alt vi har jobbet for slik at andre skal bli fornøyd.

Om mitt barn gjør noe galt og jeg går bort og sier "nei, sånt får du ikke lov å gjøre" (altså det andre vil forvente at jeg gjør som en del av oppdragelsen) så vil det for mitt barn bety "å, hvis jeg gjør mer sånn så får jeg mer oppmerksomhet" også vil den negative atferden øke.

Mens når jeg ignorerer den negative atferden eller avleder og samtidig er flink til å gi masse oppmerksomhet på den positive atferden så vil den negative atferden avta fordi den positive er mer lønnsom. Det er da snakk om å gi oppmerksomhet på de minste ting, som å skryte når han sitter og leker pent i 2sekunder, ikke vente til han har vasket hele huset for meg en dag (han er for liten for det uansett, men for å sette det på spissen).

Små avbrudd ved å gi oppmerksomhet (altså tilsnakk) på negativ atferd ødelegger alt og vi må begynne på nytt igjen.

Mitt barn har sine utfordringer, men vi jobber beinhardt. Det er ikke måten man oppdrar på som nødvendigvis er feil, men heller mangel på oppdragelse i det heletatt.

Anonymous poster hash: ac795...939

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror alle voksne til alle tider syntes at 'dagens barn' blir oppdratt helt feil. Tidene forandrer seg, og de eldre vil alltid være misfornøyde med det.

Jeg har stor tro på dagens barn jeg, tror de kommer til å bøi minst like skikkelse voksne som vår generasjon.

• Liker 2
Gjest Dønn_ærlig
Skrevet

Jeg kalles nazimamma og trives med det;-) lærer de å takke for mat,svare høflig og holde avtaler. Svare høflig og de må hjelpe til hjemme og holde orden på rommet sitt. Jeg er streng når det gjelder skolearbeid for jeg har tro på at det gagner de om noen år..

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ekstremt nøye/streng med oppførsel overfor andre voksne, barn og dyr.

Jeg er ikke så streng på feks spising/tv/klær/innestemme/rot.

Jeg er veldig myk når det kommer til kos/bæring/trøst/leker mye med henne osv.

Alt dette kom av seg selv grunnet min personlighet, egen oppvekst og magefølelse. Hun er 2år, og en skikkelig godkjente:)

Anonymous poster hash: bcfc2...7fa

Skrevet

Jeg synes det er så mange som klager over frekke barn, men jeg opplever ikke dette i hverdagen med barnehagebarn. Jeg har jobbet snart åtte år, i fem ulike barnehager, og de fleste barna er empatiske, høflige (klart de glemmer seg av og til, og glemmer å takke osv) og veloppdratte.

Men når de blir 10-12 år, da skjer det noe merkelig med barna. Det virker som foreldrene slutter å oppdra dem, og jeg har møtt utrolig mange frekke, veslevoksne, ufordraglige unger i alderen 10-12 år. Spesielt ille er det dersom de er i flokk, uten voksne. Når de er sammen med foreldrene kan de være høflige og koselige, eller om du møter en av dem, uten de andre. Men i flokk roper de etter deg, gjør ting de ikke skal, bare for å være tøffe, bruker et forferdelig språk, ler av deg osv. Hva skjer med barna i denne alderen, det virker som de glemmer alt de har lært og gjort tidligere, og oppfører seg som apekatter uten oppdragelse.

Skrevet

Jeg oppdrar de slik jeg ble oppdradd, til å respektere foreldre, voksne , dyr og oppføre seg fint og veloppdragent etc. Er skikkelig streng på TV og mediabruk, da ungene får værsegod være ute og leke når det er fint vær. Og de får bare 30 min hver på PC om kvelden. Har fjernet alle TV kanalene og plombert tven så vi slipper den vemmelige NRK lisensen. og vi unngår TV zombie barn. Vi har lagt inn lås på barnekontoen på PC en vår. Tar ungene heller med ut i naturen på picnic om søndagen enn å la de sitte inne , og regner det så tar vi på oss regntøy , drar på hytten og fisker ørret middag:) fisken biter ofte best når det regner:)

Naboene ser på meg som en streng mor, har bannlyst en nabogutt fra huset vårt han får aldri komme inn til oss da han er tyvaktig og uhøflig og roter!

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er de jeg har med eksen, og de ringer meg, så sier jeg at det er den stygge hora de har til mamma sin skyld at de ble født, og at de faen ikke trenger å slå på tråden til meg, de får nok penger som det er. Men de er så gamle nå at det ikke er snakk om oppdragelse lenger, bare skadebegrensning...

Til mine ordentlige unger, så lærer jeg dem at man ikke skal lyve, før man er smart nok til å unngå konsekvenser av det.

Jeg lærer dem å se hvem i flokken som er lederen, hvem de må utfordre hvis de vil lede, hvem de bør mobbe, eller har mulighet til å mobbe, for å unngå å bli mobbet selv.

Jeg lærte dem å lese før de begynte på skolen, og jeg bruker av min egen tid på å lære dem matematikk. Skolen er rett og slett ikke god nok.

Når de har lekser, så lærer jeg dem å tenke som en lærer gjør, hva en lærer har av holdninger, hvordan man sørger for å skrive ting som man vet hun vil like. Jeg får dem til å gjøre en slags profiling.

Jeg gir de mye frihet. Jeg har vært veldig streng når de ikke har lystret tidligere, nå lar jeg de stort sett gjøre som de vil, og jeg ser at de er ansvarsbevisste og stort sett smarte. De kan prate med meg om alle ting de er redde for. Minstemann f.eks kom til meg da en i gjengen lurte på om han skulle selge hasj. Vi gikk igjennom hva han burde være redd for. Han gikk tilbake til pusheren og sa han ikke ville selge. Da han ble spurt om han hadde sagt det til noen, så sa han at han hadde sagt det til meg. Han har frykt, men han gjør de riktige tingene når han tenker over det, når han vet hva som må gjøres. Han ble truet av en større kar to trinn over da han gikk på mellomtrinnet, og da sparket han balkan-karen i skrittet, spente bein på ham, og sparket ham i ansiktet da han lå nede. Jeg var stolt da jeg kom til rektors kontor.

Anonymous poster hash: a2db7...236
Skrevet

Barnet mitt er litt over to år så det kan være tidlig å se om jeg lykkes i oppdragelsen. Barnet ser ikke på tv men leser mye og tegner, danser, sykler, leker generelt. I sin alder kan barnet over halvparten av bokstaver i alfabetet og teller til ti. Prater to språk men har ordforrådet tilpasset alderen. Bege foreldre er med ut til lekeplassen og parken. Barnet får mye kontakt med oss, foreldre, og er med på å se oss arbeide i hagen, lage mat, reparere ting osv. Ansatte i barnehagen sier at våres barn er veldig lett å ha med å gjøre for både voksne og barn.

Vi kjøper bare det nødvendige helt fra fødselen av. Innvisterer helst i turer for hele familien tre-fire ganger i året. Vi sparer ikke på barnets vegne men lever sparsomt selv. Spiser aldri ute i Norge da det er mer spennende meny og mat opplevelser i Spania, India, Mexico, Italia osv.

Anonymous poster hash: 9768d...296

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...