AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #1 Skrevet 8. august 2014 Er 20 år, student og ikke akkurat rik. I juni dro jeg til hellas med ei venninne, og måtte bestillte reiseforsikring gjennom gjensidige. Jeg er veldig usikker på hvordan dette fungerer, men jeg har nå fått en giro i posten med et beløp litt over tusen kroner. Jeg har i prinsippet råd til å betale dette, men ønsker jo egentlig ikke betale 1000 kroner når jeg bare trenger den forsikringen én gang i året egentlig. Jeg kunne tenke meg å bruke disse pengene på noe annet. Jeg skjønner at jeg må betale en viss sum til gjensidige, i og med at jeg fikk forsikring innvilget i juni måned. Det jeg lurer på, er om det går an å si opp forsikringen? Hvis jeg skal ut og reise utenlands eksempelvis neste år, kan jeg da registrere meg opp mot en ny reiseforsikring? Jeg synes bare det er så unødvendig å betale for en forsikring jeg nesten ikke skal bruke. Jeg spør forresten her først, fordi det er sent nå + at mange skriver bra og informativt! Takk! Anonymous poster hash: 4555e...a77
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #2 Skrevet 8. august 2014 Husk at reiseforsikring også gjelder når du er ute og reiser i Norge. Tar toget osv. Du kan sikkert si opp forsikringen, men du kommer deg nok ikke unna å betale noe. Kanskje du har bundet deg for et år? Ring dem og hør. Anonymous poster hash: 91504...a30 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #3 Skrevet 8. august 2014 Du står fritt til å si opp forsikringen, og så tegne ny forsikring en annen gang. Det har ingen konsekvenser. Men om du har bundet deg for et år så må du uansett betale regningen din. Ring dem, som forrige taler skriver, så finner du ut om det er mulig å redusere noe. Anonymous poster hash: 744ba...6f9
Gjest Blondie65 Skrevet 9. august 2014 #4 Skrevet 9. august 2014 Du kan ikke si opp forsikring som gjelder for et helt år etter at regning for et helt år er kommet. Dette skulle du tenkt på når du valgte forsikring.
estrella Skrevet 9. august 2014 #5 Skrevet 9. august 2014 Men er det ikke greit å ha den i bakhånd? Reiseforsikring gjelder for mer enn bare når du er på ferie i utlandet. Litt etter vilkår o.l., men den vi har dekker f.eks hvis noe skulle skje på vei til jobb, generelt når vi er ute, hvis man mister mobil/pc/briller(!) o.l. Det kan jo være greit å ha det, selv om du er student og ikke har så mye penger å avse til diverse ting. Når noe først skjer vil det jo ofte lønne seg å ha den forsikringen. (Til en annen gang, hvis du velger å ikke ha forsikring via gjensidige så kan man ofte bestille for kun reisen man skal på når man booker reiser. Gjorde det i fjor når vi ikke hadde somlet oss til å fikse reiseforsikring, tror vi da betalte rundt 300-400 kr pr person når vi booket turen gjennom apollo.)
AnonymBruker Skrevet 9. august 2014 #6 Skrevet 9. august 2014 Men er det ikke greit å ha den i bakhånd? Reiseforsikring gjelder for mer enn bare når du er på ferie i utlandet. Litt etter vilkår o.l., men den vi har dekker f.eks hvis noe skulle skje på vei til jobb, generelt når vi er ute, hvis man mister mobil/pc/briller(!) o.l. Det kan jo være greit å ha det, selv om du er student og ikke har så mye penger å avse til diverse ting. Når noe først skjer vil det jo ofte lønne seg å ha den forsikringen. (Til en annen gang, hvis du velger å ikke ha forsikring via gjensidige så kan man ofte bestille for kun reisen man skal på når man booker reiser. Gjorde det i fjor når vi ikke hadde somlet oss til å fikse reiseforsikring, tror vi da betalte rundt 300-400 kr pr person når vi booket turen gjennom apollo.) Viktig info: Reiseforsikringer dekker ikke at man mister ting. Det må ha forekommet en skade, tyveri eller en uventet uforutsett hendelse. Dersom det bare er deg selv inkludert i en skadehendelse, er det heller ingen skade, selvom "jammen skjermen er knust og den kan ikke brukes". Derfor har man innboforsikring. :-) (ja jeg jobber med forsikring, og jeg har snakket med et par andre selskaper om akkurat dette punktet) Til TS: Det er fryktelig lurt å ha reiseforsikring hele året, da det kommer inn mange henvendelser om ting som skjer uten at folk faktisk er på ferie, men det er samtidig ingen krise dersom du kun bestiller forsikring til enkeltreiser. Anonymous poster hash: 84d75...7de
AnonymBruker Skrevet 9. august 2014 #7 Skrevet 9. august 2014 Bare å si opp, men du må uansett betale for forsikringsperioden du har skrevet under papirer for, antagelig ett år. Anonymous poster hash: ab31c...568
AnonymBruker Skrevet 9. august 2014 #8 Skrevet 9. august 2014 Så klart kan du si opp og bare betale og bare ha forsikring for de ukene du er på reise. MEN, det store men er, som regel koster det omtrent like mye å tegne en reiseforsikring for noen få uker når du bestiller en reise som den tusenlappen du nå betaler for å ha reiseforsikring for et helt år. Det du absolutt bør lese er betingelsene på reiseforsikringen hos Gjensidige, hva dekkes? Reise med eller uten overnatting? Dekkes forsikringen fra du går ut døren hjemme og til du er tilbake hjemme? Altså en "hverdagsreise" mellom hjem og studiested? Eller mellom hybel og foreldrehjem? Dette kan være smart å ha i hverdagen. Betale må du uansett. Å si opp en forsikring du evt. Har bestilt via tlf. Kan du gjøre innen en kort frist etterpå, tror det er 10 eller 14 dager, da slipper du å betale, pga. Angrerett etter loven. Er dette en forsikring som setter som betingelse at du må ha minst en overnatting ogreise ut av kommunen for at det skal regnes som reise, bør du si opp og finne en bedre reiseforsikring.Anonymous poster hash: 6391b...c72 1
Sol79 Skrevet 9. august 2014 #9 Skrevet 9. august 2014 Du kan ikke si opp forsikring som gjelder for et helt år etter at regning for et helt år er kommet. Dette skulle du tenkt på når du valgte forsikring. Klart man kan. Om man har betalt så får man tilbakebetalt den perioden man avslutter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå