Gå til innhold

Hva bruker du cottage cheese til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke vant med å bruke cottage cheese, men nå har sambo kjøpt inn 2 begre - noen forslag til hva vi skal bruke dem til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser den med syltetøy eller friske bær på.

Kjempegodt.

Skrevet

Riskaker med cottage cheese og bringebærsyltetøy på er kjempegodt! Og kalorifattig! :wink:

Skrevet

Sammen med hamburger, som erstatning for smør i pai, scones, rundstykker osv.

Skrevet

-På knekkebrød krydret med salt og pepper og en skive røkt kalkun på toppen.

-I salater

-I paier

-I tomatsalat istedet for feta

-Med syltetøy eller frukt og bøtter til dessert

und so weiter, und so weiter :-)

Skrevet

Hvis du bruker det med litt lett syltetøy blir det "risifrutti" for slankere ;)

Skrevet
Sammen med hamburger' date= som erstatning for smør i pai, scones, rundstykker osv.

Oui :)

Skrevet

Her er noen av oppskriftene jeg har samlet men aldri prøvd... Kanskje du kan teste noen av dem? :ler:

Firkløverbrød

Ingredienser:

1 brød

200 g cottage cheese

3 dl lunkent vann

2 ss olje

25 g gjær

1 t s salt

1 ts sukker

125 g 4-kornblanding

ca 1 l hvetemel (500-600 g)

egg til pensling

Til «dryss» 4 typer frø, krydder eller havregryn eller 4 korn (feks valmuefrø, linfrø, karve, 4 korn)

Beskrivelse

Mos cottage cheese. Rør gjæren ut i lunkent vann tilsett olje, cottage cheese, salt og sukker. Arbeid inn kornblanding og hvetemel til en glatt og smidig deig. Dekk bakebollen med plast og la deigen heve i ca 40 min.

Ta deigen ut på et bakebord og elt og form den til en rundt brød. Trykk det litt ned og del brødet i fire fra midten og ut (som en firkløver) ikke skjær helt igjennom. Dekk til og la brødet etterheve ca 20 min.

Pensle med sammenpisket egg og dryss på ønsket frø.

Stek på nederste rille i varm stekeovn 200ºC i ca 30 min. Avkjøl på rist.

Quiche Lorraine

Ingredienser:

Bunn:

60 g smør

100 g cottage cheese

2 dl hvetemel gjerne grovbakst

1/2 ts salt

Fyll:

150 g bacon i terninger

1/2 purre eller en bunt gressløk

4 egg

2 dl fløte/melk

200 g cottage cheese

pepper

ca. 1 1/2 dl revet hvit ost

Paiform:24 cm diameter

Stekeovn:200 oC,10-12 min forsteking,

175 oC,35-40 min med fyllet

Beskrivelse

Arbeid sammen smør, cottage cheese ,hvetemel og salt til en jevn deig. Deigen kan med fordel lages i en foodprocessor.

Kjevle ut deigen og kle en paiform. La deigen gjerne henge litt over kanten på formen, så unngår du at den "krymper", eller fyll bønner/erter over paibunnen slik at den ikke krymper under steking. Prikk bunnen med en gaffel og forstek på nederste rille.

Sprøstek baconbitene. Finsnitt purre eller gressløk og legg over i den forstekte bunnen.

Visp sammen egg,fløte/melk og cottage cheese og tilsett pepper. Hell eggeblandingen over fyllet og dryss over revet hvit ost.

Stek ,paien på nederste rille. Stek til paien til eggeblandingen er stivnet.

La paien hvile 10-15 min før servering.

Server med en grønn salat, rømmedressing og brød.

Tomatsalat med salamichips og brytebrød

Ingredienser:

(4 p)

2 stk. fersk mozzarellaost

4 store tomater

1 rødløk

bladpersille

ca. 150 g salami

ca. 20 stk. sorte oliven

nykvernet pepper

Dressing:

2 dl olivenolje etter smak

litt eddik

friske urter, gjerne gressløk og kjørvel

Brytebrød:

(2 brød)

75 g meierismør

5 dl skummet kulturmelk

1 pakke (50 g) gjær

1/2 ts salt

3 ss honning

1 ½ dl (150 g) cottage cheese

3 dl gulrøtter, finrevet

ca. 1 kg hvetemel

Pensling:

vann eller melk

Dryss:

valmuefrø

solsikkekjerner

sesamfrø

Beskrivelse

Stekes ved 150 grader i ca. 30 min på rist på midterste rille.

Skjær mozzarellaost og tomater i skiver. Kutt rødløk i tynne båter. Legg det hele på et fat eller tallerken. Fortsett med bladpersille eller bruk en salat, gjerne ruccola salat.

Stek salamiskivene som angitt eller til de er sprø og tørre. De kan eventuelt ristes i en stekepanne. Legg salamiskivene i midten, pynt med oliven og dryss over nykvernet pepper.

Dressing:

Ha olivenolje i en skål og bland i finsnittede urter.

Brytebrød:

Stekes ved 200° i ca. 30 min. i rund kakeform 22-24 cm i diameter på nederste rille.

Smelt smør og tilsett melk. Når væskeblandingen er lunken røres gjæren ut i denne. Bland inn salt, honning, cottage cheese og gulrøtter. Elt inn mel til deigen slipper bollen og er glatt og smidig. Putt bollen inn i en plastpose og la deigen stå tildekket og trekkfritt i ca. 30 min.

Når deigen har hevet til dobbel størrelse slås den ned og deles i to. Trill hvert emne til en pølse som igjen deles i 8 like store deler. Trill hvert emne til runde boller, pensle dem og trill dem i ønsket frø slik at de blir dekket rundt det hele. Sett bollene i en kakeform, dekk til og la dem etterheve i ca 30 min. Stek det sammensatte brødet til det er gyllent og gjennomstekt.

Brødet kan fryses.

Ostekringle med spinat og skinkefyll

Ingredienser:

Deig:

50 g gjær

3 dl melk eller vann

4 ss olje

1 ts salt

1 egg

ca 8 dl hvetemel gjerne grovbakstmel

Fyll:

3-4 never fersk spinat ev ca 200 g frossen 1 purre

1 beger Kesam eller cottage cheese

1 egg

1 ts salt

grovmalt pepper

2 ts tørket urtekrydder oregano eller merian ev 1 ss frisk hakket krydder

ca 200 g skinke i terninger

ca 1 ½ dl revet ost

egg til pensling

revet ost til dryss

Beskrivelse

Løs gjæren opp i lunkent fingervarmt vann.

Tilsett olje, salt og egg.

Elt inn hvetemel til en passe fast deig.

Dekk bakebollen med plast og sett til heving i minst 45 min.

Lag fyllet mens deigen heves.

Frisk spinat forvelles i lettsaltet kokende vann i 2-3 min.

Frossen spinat tines. Klem ut overflødig vann. Ha spinat, Kesam, egg, salt, pepper og urtekrydder i en foodprocessor og kjør til en grov masse.

Skjær skinke i små terninger.

Kjevle deigen ut til et rektangel.

Smør spinatfyllet over deigen og dryss over skinke og revet ost. Rull fast sammen og form til en kringle. Legg på et bakeppairkldt stekebrett , dekk med et kjøkkenhåndkle og etterhev i ca 30 min.

Pensle med egg, dryss ev med litt revet ost og stek på nederste rille i varm stekeovn, 200 oC i ca 30 min. Avkjøl på rist.

Eplehorn

Ingredienser: (36 horn)

50 g gjær

2 dl melk

100 g cottage cheese

50 g smør

1 dl sukker

1/2 ts salt

1 egg

ca 750 g ( ca 12 dl) hvetemel

Fyll:

ca 2 dl lett eplemos

1 ts kardemomme

Beskrivelse:

Løs gjæren opp i lunken melk. Tilsett cottage cheese, mykt smør, sukker, salt, egg og mesteparten av melet. Elt til deigen blir smidig og slipper bakebollen. Dekk til bakebollen og la deigen heve i 30 -40 min.

Ta deigen ut på melet bakebord. Del i 6 emner. Kjevle hvert emne ut til runde leiver. Skjær ut 6 spisser/trekanter og legg en liten skje eplemos på den bredeste enden av spissen. Rull sammen fra den brede enden mot spissen.

Legg hornene på bakepapirkledt stekebrett, dekk til og etterhev i ca 30 min. Pensle med egg og stek i ca 10 min. Avkjøl på rist.

Stekeovn 225 grader, steketid ca 10 min, nederste rille.

Skrevet

Blir ikke noe problem å få spist opp de to begrene nå. Takk for svar og ikke minst oppskriftene :).

Skrevet

Håper du kan bruke noen av dem, da! :ler:

Jeg har som sagt ikke prøvd ut noen av disse, men hadde lagret dem i mine dokumenter, og søkte på "cottage cheese". Visste jeg hadde noe liggende...

kan tenke meg at det som blir laget med cottage cheese blir saftig, i alle fall!

Lykke til, ringblomst! :P

Skrevet

Cottage cheese kake

½ pose tørrgjær

1,5 dl melk

1 egg

250 g hvetemel

4 ss sukker

½ appelsin

300 g cottage cheese

2 egg

2 dl kaffefløte eller helmelk

Bland tørrgjær, mel og sukker. Varm melken til 40°, litt mer enn fingervarm, og rør den i melblandingen sammen med sammenvispet egg. La deigen heve godt tildekket til dobbel størrelse, ca. 1 time.

Rør osten glatt med eggene, rør inn fløte eller melk og revet skall og saft av appelsin.

Elt deigen lett om og klem den ut i godt smurt 24 cm springform. Prikk bunnen godt. Hell fyllet i og stek kaken nederst i ovnen ved 180 grader i ca 30 minutter, til den er gjennomstekt og fyllet fast. Avkjøl kaken på rist. Den smaker best før den er helt kald.

Fruktpai med cottage cheese

60 g mykt margarin

2 ½ dl hvetemel

1 dl melis

100 g crème fraîche

3 egg

1 dl fløte

1 dl cottage cheese

2 ts vaniljesukker

½ frisk ananas

1-2 pærer

Smuldre margarin og hvetemel og rør inn melis og crème fraîche. Trykk deigen ut i paiform. Sett kjølig 30 minutter. Pisk sammen egg, fløte, cottage cheese og vaniljesukker. Forstek paibunnen ved 200 grader i ca 10 minutter. Legg i biter av ananas og pærer. Hell eggeblandingen over. Stek ved 180 grader i 20-30 minutter til fyllet er stivnet.

Gulrot- og cottage cheese brød

5 dl lunkent vann

50 g gjær

2 ss olje

2 dl cottage cheese

1 ts salt

4 dl fint revne gulrøtter

4 dl sammalt hvete grov

14 dl hvetemel

Rør gjæren ut i litt lunkent og ha i en bakebolle. Tilsett resten av vannet, olje, cottage cheese, salt og gulrøtter. Arbeid inn det grove og det fine melet til en smidig deig. Dekk bollen med plast og la heve ca 40 minutter. Elt deigen og del i 20 emner. Form til boller og sett på stekebrett. La etterheve ca 30 minutter. Pensle med egg, og stek på midterste rille ved 200 grader i 15-20 minutter. Avkjøl på rist.

Sunt smørbrødpålegg

200 g cottage cheese

1,5 dl yoghurt naturell

100 g snøfrisk naturell

en melkeskvett

2 ss hakket karse

1 ts tørket salvie eller timian

3 ss hakket løk

1 ss hakket persille

salt

sitronsaft etter smak

Rør ut snøfrisk i melk og bland det med cottage cheese og yoghurt. Tilsett urter og løk. Smak godt til. Sett tildekket i kjøleskap. Bland gjerne inn hakket paprika også.

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

bruk cc i stedet for dressing i pastasalat! supergodt! og supersunt!

Skrevet

Forresten så er det godt å spise cottage cheese med syltetøy på. :)

Skrevet

Et lite tips. Er dere i Sverige så kjøp cottage Cheese med appelsinsmak og ananas smak, den spiser jeg rett av boksen og er helt nydelig. :wink:

Skrevet
Forresten så er det godt å spise cottage cheese med syltetøy på. :)

Mmm! Ser flere har nevnt det, men må bare si at dct er utrolig godt jeg også!

Gjest Anonymous
Skrevet

TINE har forresten kommet med to nye varianter av cc: en med kirsebær og en med jordbær. herlig som et lite mellommåltid :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...