Gå til innhold

Trenger sårt hjelp til endring av kosthold og trening...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er ei jente på 22 år. Har to små barn på 2 år og 5 mnd. To relativt tette svangerskap og fødsler har satt sine spor på kroppen, og nå trenger jeg virkelig å få den på rett vei!

Ikke bare for meg selv, men også barna, som jeg vil skal vokse opp med et sunt kosthold og en mor som orker å springe rundt/gå fjellturer/leke generellt.

Har aldri vært i super form, men fra 5-17 år drev jeg aktivt med ridning, dans og syklet. Har sett på 30 days shred for eksempel, som er gjenomførbart hjemme om kveldene. Noen som har erfaring med programmet?

Dessuten er jeg grusomt dårlig på matlaging... Vi er ikke ukjente med grønnsaker her i familien, men det kunne vært mye bedre. Spiser fisk to ganger i uka, men blir mye Toro. Trenger tips til sunn, og for "guds" skyld ENKEL mat.

Ikke bare middag, men alt mulig. Jeg prøver å holde meg litt unna så mye brødvarer, blir fryktelig oppblåst.

Ammer fortsatt, og aner egentlig ikke hva som er anbefalt ifh. til trening osv når man ammer.

Blir så veldig takknemmelig for tips og råd. :)

Anonymous poster hash: a1e02...5be

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Frokost: omeletter, kesam med frukt, knekkebrød med pålegg, smoothies, havregrøt, proteinpannekaker, grove vafler, yoghurt, fruktsalater, kokt egg.

Lunsj: Egentlig mye av det samme som frokost. Kylling eller laksewraps er også veldig godt til lunsj. Pastasalat, lefserull, grove pizzahorn, matmuffins.....

Middag: Chili con carne, kylling/laksefilet med grønnsaker, wok, grov pizza, grove pannekaker, grønnsakssuppe, torsk med tilbehør....

Kvelds: Mye av det samme som frokosten. :)

Du kan nok spise mye av det samme som du gjør nå. Bytt bare ut lyst hvetemel med grovt, pasta med fullkorns-pasta, koteletter/pølser med kylling/svinekjøtt også videre. Du må ikke ha ris til laksefileten for eksempel. Lag en enkel salat i steden for. :)

Jeg anbefaler deg å begynne i det små. Bytt ut hver usunne matvare med noe som er sunnere. I steden for fårepølse så kan du spise skinke på knekkebrødet/brødskiva, syltetøy bytter du til sukkerfritt syltetøy. Små endringer utgjør mye. :)

Anonymous poster hash: 1fd7c...db6
AnonymBruker
Skrevet

Mennesker som aldri har satt seg inn i kosthold får ofte sjokk når de ser hvor mye kalorier enkelte matvarer inneholder.

En ss med syltetøy inneholder ca 50 kalorier, mens en ss med sukkerfritt syltetøy inneholder ca 10-12 kalorier. Det er STOR forskjell, og smaken er nesten det samme. :) Samme med ost. En skive hvitost inneholder ca 30 kalorier, brunost 40 kalorier osv. Da er det bedre å heller spise skinke på skiva, som inneholder 10 kalorier. Putt på mye friske grønnsaker som agurk, tomater og paprika. :)

Anonymous poster hash: 1fd7c...db6
AnonymBruker
Skrevet

Ville startet litt forsiktig og redusert disse 5: sukker, hvete, brød, ris og pasta.

Anonymous poster hash: 9523d...1b3
Gjest Runforit
Skrevet

Ingridsblogg.no har mye gode oppskrifter :)

Gjest Nanne70
Skrevet

Enig med AB#4 om å kutte ned på raske karbohydrater. Og det er ikke hovedsakelig lavt kaloriinnhold som avgjør om noe er sunt. Jeg synes dr. Berit Nordstrand har mye fornuftig å si om et sunt kosthold, og kan anbefale boken hennes "Mat med mer" som inneholder mange oppskrifter og interessant stoff om et sunt kosthold :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Jeg ser jo at det ikke er store forandringene jeg trenger, men veldig greit å få konkrete tips, blir så glad :-D

Vi er ikke kjempefeite her altså. Jeg er 161 cm /59-61 kg, samboeren er 175 cm/ 74 kg. Men vi har ikke SUNNE kropper, og kondisen har iallefall ikke jeg sett noe av siden videregående.

Men er det noen tips å få om grønnsaker?

Hehe. Her går det mest i gulrot, brokkoli, blomkål, avokado, agurk, tomat, vanlig salat, ruccola, oliven. Og det er jo godt, men fryktelig kjedelig dag ut og dag inn (eller kanskje det er mine tilberednings"skills" som sliter her :-p).

Anonymous poster hash: a1e02...5be

AnonymBruker
Skrevet

Vil anbefale en grønnsakskutter. Veldig mye enklere enn å stå å kutte alt med kniv. Det går unna her ivertfall. Elsker min nicer dicer! Lag gryteretter f.eks og frys ned. Bruk masse grønnsaker, linser, bønner og rent kjøtt eller fisk. Bruk noen timer på dette en dag og du har middag utover uken. Masse tid og penger spart.

Anonymous poster hash: 0b275...64f
AnonymBruker
Skrevet

Som Nanna70, så anbefaler jeg på det sterkeste å lese bøkene til lege Berit Nordstrand. Hun har etter mitt syn en veldig god formidlingsevne og balansert tilnærming til kosthold. Jeg har endret kostholdet mitt etter å ha lest hennes bøker og har aldri følt meg i bedre form fysisk og ikke minst psykisk! Og dette kostholdet er en livstilsendring og ikke noen kortvarig diett! Mitt råd er å spise ren mat laget fra bunn av, kutt ut bearbeidelse produkter, spis masse grønnsaker og en frukt daglig, spis sunt fett og litt mindre karbohydrater (heller en skive med masse sunt pålegg og grønnsaker), lag deg gode Omeletter og spis variert, nøtter og mørk sjokolade (i begrensede mengder), masse fisk og skalldyr, økologisk kjøtt, og ost og litt fete meieriprodukter. Og vær i aktivitet en time daglig.

Anonymous poster hash: 595f9...82f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...