AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #1 Skrevet 8. august 2014 Fra i morgen av er jeg samboer med min kjæreste. Vi har et veldig sterkt og godt forholh, og jeg tror det bare kommer til å bli sterkere av at vi bor sammen. Det jeg har tenkt på som er viktig er: -Viktig at man prater sammen om ting om det er noe som plager en (vi er begge litt sånn "er du ikke glad i meg lengre?" Bare den ene ikke vil kose i 2 min, så tenker og det er viktig at vi begge må forstå at det ikke trenger å være noe galt bare for at man er kosete) -Viktig at vi fortsatt gjør kjæresteting selv om vi bor sammen: f.eks gå ut og spise eller bowle eller noe et par ganger i måneden Noen som har flere tips?Anonymous poster hash: 15cbf...bb5
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #2 Skrevet 8. august 2014 Ett tips: Aldri flytt inn med en mann uten at dere gifter dere. Jeg tipper dette "forholdet" varer maks ett år. Anonymous poster hash: 9d472...83f 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #3 Skrevet 8. august 2014 - Skriv ned hvordan dere skal fordele husarbeidet. Du tar for eksempel ansvar for stue og bad, så tar han ansvar for gang og kjøkken også videre. - Diskuter hvordan dere skal fordele økonomien. Skal dere betale like mye, skal dere ha felles økonomi osv. - Det er lett å bli irritert over småting når to stykker bor sammen. Men noe av det trenger man faktisk ikke lage en big deal ut av. Anonymous poster hash: dae22...b67
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #4 Skrevet 8. august 2014 Ett tips: Aldri flytt inn med en mann uten at dere gifter dere. Jeg tipper dette "forholdet" varer maks ett år. Anonymous poster hash: 9d472...83f Dårlig erfaring? http://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_icon_wink.gif' alt=';)'> Et bryllup kan ikke forandre noe som helst i et forhold. Anonymous poster hash: 15cbf...bb5 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #5 Skrevet 8. august 2014 - Skriv ned hvordan dere skal fordele husarbeidet. Du tar for eksempel ansvar for stue og bad, så tar han ansvar for gang og kjøkken også videre.- Diskuter hvordan dere skal fordele økonomien. Skal dere betale like mye, skal dere ha felles økonomi osv.- Det er lett å bli irritert over småting når to stykker bor sammen. Men noe av det trenger man faktisk ikke lage en big deal ut av. Anonymous poster hash: dae22...b67 Takk for gode tips! Jeg er glad i det meste av husarbeid, og siden min kjære har både arbeid og kveldskurs synes jeg det er rett og rimelig at jeg som er mest hjemme også gjør mest hjemme Dette med økonomi er diskutert Og du har helt rett i det siste! Anonymous poster hash: 15cbf...bb5
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #6 Skrevet 8. august 2014 Dårlig erfaring? Et bryllup kan ikke forandre noe som helst i et forhold.Anonymous poster hash: 15cbf...bb5 Annet enn at man inngår en juridisk forpliktende kontrakt kontra et usikkert samliv som samboere? Anonymous poster hash: 9d472...83f
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #7 Skrevet 8. august 2014 Takk for gode tips! Jeg er glad i det meste av husarbeid, og siden min kjære har både arbeid og kveldskurs synes jeg det er rett og rimelig at jeg som er mest hjemme også gjør mest hjemme Dette med økonomi er diskutert Og du har helt rett i det siste!Anonymous poster hash: 15cbf...bb5 Ooops, det ser ut som om du gjør alt av husarbeid allerede? Han bruker deg. Anonymous poster hash: 9d472...83f
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #8 Skrevet 8. august 2014 Ooops, det ser ut som om du gjør alt av husarbeid allerede? Han bruker deg. Anonymous poster hash: 9d472...83f Vel, siden vi ikke har bodd sammen så er det jeg som har gjort alt av husarbeid i min leilighet ja. På samme måte som at han har gjort alt husarbeid i sin leilighet. Da jeg var hos han på besøk så var det strengt forbudt for meg å vaske, for det mente han var hans jobb. Virker som om at du er veldig bitter, og det var ikke slike dumme svar som dine jeg ønsket meg. Vi bestemmer selv hvem som skal gjøre hva av husarbeid, og det er ingen andre enn meg selv som mener at den som er mest hjemme er den som skal gjøre mest husarbeid. Eller mener du at jeg skal sitte i sofaen å fise når jeg kommer hjem om dagene klokken 15 og når han er hjemme klokken 22 og har vært på jobb og kveldskurs i 13 timer tilsammen så skal jeg kreve at han skal gjøre halve arbeidet? Gutten er så snill at han hadde gjort det om jeg hadde bedt han om det, men jeg har ikke hjerte til å bruke min kjære skjønner du Anonymous poster hash: 15cbf...bb5
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #9 Skrevet 8. august 2014 Annet enn at man inngår en juridisk forpliktende kontrakt kontra et usikkert samliv som samboere? Anonymous poster hash: 9d472...83f En samboerkontrakt er like bindende. Anonymous poster hash: 15cbf...bb5 2
Gjest Coolaid Skrevet 8. august 2014 #10 Skrevet 8. august 2014 Ett tips: Aldri flytt inn med en mann uten at dere gifter dere. Jeg tipper dette "forholdet" varer maks ett år. Anonymous poster hash: 9d472...83f Glem denne kommentaren.
Gjest Coolaid Skrevet 8. august 2014 #11 Skrevet 8. august 2014 Mitt beste tips er at du ikke blir moren hans. Venner han seg til at du gjør det meste så er du føkka opp for livet. Ihvertfall med den gutten. Helt greit at du tar mest når han er veldig opptatt og motsatt. Men tilrettelegger du for latskap (det er lett når dere er forelsket og alt er nytt) så lager du deg et problem. Vær flinke og snakk sammen om alt og ingenting.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #12 Skrevet 8. august 2014 Mitt beste tips er at du ikke blir moren hans. Venner han seg til at du gjør det meste så er du føkka opp for livet. Ihvertfall med den gutten. Helt greit at du tar mest når han er veldig opptatt og motsatt. Men tilrettelegger du for latskap (det er lett når dere er forelsket og alt er nytt) så lager du deg et problem. Vær flinke og snakk sammen om alt og ingenting. Jada, det forstår jeg selvsagt. Men jeg tilrettelegger ikke for latskap nei, og han er ikke en lat person heller. Anonymous poster hash: 15cbf...bb5
Bbc_tromvik Skrevet 8. august 2014 #13 Skrevet 8. august 2014 En samboerkontrakt er like bindende.Anonymous poster hash: 15cbf...bb5 Alle avtaler er bindende. Men ektefeller har langt større og flere rettigheter enn de som kan inngås i en samboeravtale. En annen ting - slutt å gi juridisk råd du ikke har peiling på.
Surriball Skrevet 8. august 2014 #14 Skrevet 8. august 2014 Ett tips: Aldri flytt inn med en mann uten at dere gifter dere. Jeg tipper dette "forholdet" varer maks ett år. Anonymous poster hash: 9d472...83f Ville aldri guftet meg med noen jeg ikke har vært samboer med først. Bortsett fra det: gi hverandre rom til å gjøre egne ting. Ikke se alle tv-serier sammen, og det er greit å sitte på forskjellige rom i blant. Snakk om fordeling av husarbeid, sørg for at begge er fornøyde med fordelingen. Den er heller ikke skrevet i stein, det er lov å evaluere og forbedre. La begge ha noe å si på innredningen. Vær klar over at man blir mye bedre kjent som samboere og at man ikke kommer til å like ALLE partnerens vaner, men godta at dere ikke kan forandre hverandre. Gjør kjæresteting, men ha egne greier også. 2
Tibbie Skrevet 8. august 2014 #15 Skrevet 8. august 2014 Noen andre var innom det, men jeg velger å påpeke det jeg også, for det er såååå viktig. Ikke la deg provosere. Eller, provosert blir man kanskje uansett, men ikke uttrykk det. Å skape unødige krangler å påpeke "feil" hos hverandre hele tiden er bare teit og skaper store problemer. Lær dere begge å bli litt "careface"
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #16 Skrevet 8. august 2014 Alle avtaler er bindende. Men ektefeller har langt større og flere rettigheter enn de som kan inngås i en samboeravtale. En annen ting - slutt å gi juridisk råd du ikke har peiling på. Har jeg gitt noen råd? Det er da jeg som er trådstarter, så jeg gir ikke noen råd til meg selv her nei Jeg svarte at en samboerkontrakt er like bindende som alle andre kontrakter. Ikke trenger vi flere rettigheter enn de vi har uansett, da ingen av oss eier så mye at det gjør noe. Så nei, jeg vil nok ikke gifte meg med noen jeg aldri har bodd sammen med før. Det er jo ikke før man bor sammen at man virkelig blir kjent med hverandre på godt og vondt. Hilsen TSAnonymous poster hash: 15cbf...bb5
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #17 Skrevet 8. august 2014 Ville aldri guftet meg med noen jeg ikke har vært samboer med først. Bortsett fra det: gi hverandre rom til å gjøre egne ting. Ikke se alle tv-serier sammen, og det er greit å sitte på forskjellige rom i blant. Snakk om fordeling av husarbeid, sørg for at begge er fornøyde med fordelingen. Den er heller ikke skrevet i stein, det er lov å evaluere og forbedre. La begge ha noe å si på innredningen. Vær klar over at man blir mye bedre kjent som samboere og at man ikke kommer til å like ALLE partnerens vaner, men godta at dere ikke kan forandre hverandre. Gjør kjæresteting, men ha egne greier også. Fint svar takk!Noen andre var innom det, men jeg velger å påpeke det jeg også, for det er såååå viktig. Ikke la deg provosere. Eller, provosert blir man kanskje uansett, men ikke uttrykk det. Å skape unødige krangler å påpeke "feil" hos hverandre hele tiden er bare teit og skaper store problemer. Lær dere begge å bli litt "careface" Jada Ingen av oss er særlig til kranglefanter, men samtidig synes jeg det er viktig å si fra om det er noe. Jeg synes at kjæresten min må si fra om noe plager han slik at jeg kanskje ikke gjør det samme igjen Anonymous poster hash: 15cbf...bb5
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #18 Skrevet 8. august 2014 Du vet vel sånn ca hva slags standard han har på hjemmet sitt, men det er greit å snakke om det på forhånd likevel. Og da mener jeg "hvor ryddig liker vi å ha det hjemme?". Det blir fort klinsj og irritasjon om standarden er veldig forskjellig. Som da jeg innså at typen ikke har noe imot at det ikke vaskes på en måned f.eks. Man blir forbanna etter hvert. ;p Anonymous poster hash: 0028c...2a9
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #19 Skrevet 8. august 2014 GI hverandre rom og tid til å være alene. Eller pass på at dere ikke er sammen hele tiden og at dere gjør ting sammen med venner (eller alene) jevnlig. Det er fort gjort å gå i denne fella når man er nyforelska. Plutselig er man inne i en rutine der man er sammen hele tiden og sitter hjemme i stedet for å gå ut med venner. Ja, man tenker kanskje sånn at det kan man gjøre senere, fordi det er såååå koselig å være sammen når man endelig bor sammen. Men den dagen man plutselig føler behov for å være "meg" i stedet for "oss" igjen, så er plutselig gamle venner borte og man ender med å drive hverandre til vannvidd. Dessuten, som flere har nevnt, gjør avtaler selv om de minste tingene for å unngå konflikter. Husarbeid, bilvask, innkjøp, økonomi, middagsplaner osv. Og det er aldri dumt å gjøre om på disse avtalene etter hvert som ting forandrer seg. Feks om man begynner å jobbe mer eller mindre. Anonymous poster hash: f8a05...0f2
strawberry Skrevet 8. august 2014 #20 Skrevet 8. august 2014 Viktig å være borte fra hverandre litt! Evig glad for at vi har ulike rom å oppholde oss i ,hadde blitt gal om vi kun hadde stua Og ikke dropp venner for å være hjemme sammen med kjæresten!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå