Gå til innhold

11 mnd gammel i barnehagen -tilvenning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi blir 11 mnd når hun starter i barnehage i desember. Synes det er tidlig men av økonomiske årsaker er jeg nødt. Må betale fra 15. september så kan jo starte tilvenning tidlig om jeg vill.Hun er jo så lita når hun starter att jeg vill att hun skal være godt vandt til da. Tenker å bare dra dit å leke med henne en times tid i begynnelsen for så å øke veldig sakte til desember. Så da lurer jeg hvor tidlig ville dere startet?

Anonymous poster hash: c1b9b...297

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datra vår begynte i bhg når hun var 12måneder, vi hadde kun en uke med tilvenning, og det var mer enn nok. Allerede andre dagen sa barnehagetanta at vi bare kunne gå, for det gikk så bra. Når vi kom tilbake etter noen timer da hadde det gått strålende. Dag tre var hun i bhg en hel (kort) dag uten oss, uten problemer.

Nå er jo barn forskjellige da, men hun som driver barnehagen til datra mi mente på at det var mye lettere å tilvenne dem når de er så små, enn de som er 2-3år ved bhgstart.

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min var 9 mnd. når han startet. Gikk kjempebra, var verst for meg ;)

Anonymous poster hash: 738fd...ca2
AnonymBruker
Skrevet

Hun er veldig redd fremmede nå(7mnd) men kan jo endre seg til da. Derfor jeg er litt engstelig for hvordan det skal gå. Men godt å høre gode erfaringer

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Dette kan jo variere fra barn til barn, så klart, men jeg vil anbefale deg å ikke planlegge å være sammen med henne i barnehagen i alt for lang tid. Da vil hun venne seg til at du er der, og det vil likevel bli kjempetøft for henne når du plutselig slutter å være sammen med henne i barnehagen. Jeg jobber selv i barnehage, og anbefaler å sette av ca en uke til tilvenningen. I min barnehage er en standard tilvenningsperiode slik:

Dag 1: Barn og mor og/eller far er sammen i barnehagen i 2-3 timer.
Dag 2: Barn og mor og/eller far er i barnehagen i ca 4 timer. Om det ser ut til å gå bra kan foreldrene trekke seg litt tilbake etter en stund. Enten gå hjem om de bor i nærheten, eller sette seg på pauserommet.
Dag 3: Barnet blir alene i barnehagen. Halv dag. Dvs kommer ca 10, sover i barnehagen og blir hentet med en gang hun våkner.
Dag 4 og 5: Kan prøve med litt lengre dag om de tre første dagene har gått greit.

Vil også minne deg på at tilvenning oftere kan føles tøffere for foreldre enn for barn ;) For mange barn er det litt trist med en gang de skjønner at foreldrene går, men samtidig ser "ute av syne, ute av sinn" ut til å stemme for noen barn. Be gjerne de ansatte om å sende deg en sms når barnet roer seg, slik at du klarer å slappe av også. Det stemmer også som noen har kommentert her tidligere, en tilvenning er oftere lettere for små barn enn for store.

Anonymous poster hash: 0bd75...ac6
Skrevet

Barnehagen har antagelig et fast system for tilvenning, så hør med de før du planlegger for mye på egen hånd.

AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen har antagelig et fast system for tilvenning, så hør med de før du planlegger for mye på egen hånd.

Har snakket med de. Siden jeg betaler for plass fra september kunne jeg komme dit å leke med henne etter avtale. Ts

Skrevet (endret)

Hva med å gå innom et par faste dager i uka og delta på samlingsstund, spise mat sammen med de andre og trille hjem igjen når de andre legges. Så kan dere jo "utvide" dagene med å komme en halv time/ time før samlingsstund etterhvert og delta litt i lek. Men ville ikke begynt med dette før 1 måned før oppstart. Det et lang nok tid til å bli litt kjent.

Tilvenningen kan bli tøffere om hun forventer at du alltid skal være der sammen med henne.

Og venn henne til å være ute på vinteren.. Det er tøft å starte i bhg i desember om man ikke er vant til å være ute... Småbarnsavdelingen er som regel ute en stund hver eneste dag, med mindre det er kjempe kaldt..

Endret av Leanne
AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke hvordan du har hjerte til å levere fra deg et så lite barn i barnehage :-( Stakkars liten... man har alltid et valg

Anonymous poster hash: c81b5...d5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke hvordan du har hjerte til å levere fra deg et så lite barn i barnehage :-( Stakkars liten... man har alltid et valg

Jaha? Hva er valget? Permisjon går ut da, jeg er alene om ansvaret og har ikke råd til ulønnet!

Ts

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Min er 10 mnd og skal begynne snart, er veldig skeptisk til folk (jeg var og sånn i hele barndommen til jeg ble godt voksen) så vi skal bruke ca 1,5 uke.

Anonymous poster hash: 83ef6...d3f
AnonymBruker
Skrevet

Du er naiv, verden er ikke svart-hvitt, nei man har ikke alltid ett valg.

Anonymous poster hash: 83ef6...d3f

Skrevet

Jeg er pedleder for 0 - 2 åringer i bhg - og synes det høres kjempelurt ut å ha god tid til tilvenningen.

Start gjerne opp en mnd før.

Vær der med datteren din mye, og prøv og gå litt (selvom det er en stund til hun virkelig begynner). Bare for å ta deg en kaffe, eller lese avisen. Sørg for at dere får hilse på primærkontakten til ditt barn, slik at de får god tid på seg til å bli kjent. Velg gjerne tidspunkter som passer for barnehagen. Da de har god tid til å vie oppmerksomhet til ditt barn, og det ikke er så mange overgangssituasjoner (av og påkledning, pauseavvikling f.eks)

Det kommer nok til å gå strålende. Min erfaring er at barn under et år kan ha det helt topp i barnehagen. Det er kvaliteten det kommer an på, ikke så mye om barnet er et par måneder yngre eller eldre.

Og du som skriver over her at "stakkars liten", og at det er dumt av mor å la barnet starte så tidlig i barnehagen - de fleste etåringer (og ellevemåndinger) stortrives i barnehagen, de får trygg tilknytning til voksne som har god kompetanse og blir glad i barna deres. De knytter vennskap med andre barn og voksne, og får god sosial kompetanse. Tilvenning er litt tøft for både barn og foreldre, men det går bra!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jaha? Hva er valget? Permisjon går ut da, jeg er alene om ansvaret og har ikke råd til ulønnet!

Ts

Kanskje du kan være dagmamma for flere barn en periode? Eller kanskje du kan jobbe hjemmefra?

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan være dagmamma for flere barn en periode? Eller kanskje du kan jobbe hjemmefra?

måtte jo vært dagmamma for ganske mange barn om man skulle kunne leve på den inntekten. Er dekoratør i klesbutikk så må være tilstede på jobb. Tro meg, har undersøkt alle muligheter. Er ikke morsomt å sende ungen i barnehage men det er ikke alle som har ett valg. Ts

Skrevet

måtte jo vært dagmamma for ganske mange barn om man skulle kunne leve på den inntekten. Er dekoratør i klesbutikk så må være tilstede på jobb. Tro meg, har undersøkt alle muligheter. Er ikke morsomt å sende ungen i barnehage men det er ikke alle som har ett valg. Ts

Tror dette kommer til å gå helt supert! :) Håper du kommer til en god barnehage, der det kjennes trygt for deg og datteren din.

Du er IKKE en dårlig mor fordi du sender datteren din i barnehage!

Klem til deg :klem:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror dette kommer til å gå helt supert! :) Håper du kommer til en god barnehage, der det kjennes trygt for deg og datteren din.

Du er IKKE en dårlig mor fordi du sender datteren din i barnehage!

Klem til deg :klem:

Takk leste det første svaret ditt også og det var beroligende å høre fra noen som jobber med barn:-) har jobbet i småbarnsavdeling tidligere så vet att det er fint å gå i barnehage. Skulle bare ønske hun kunne vente ett halvår til.

Blir bare litt oppgitt av enkelte som tror att de barna som starter tidlig gjør det for att foreldrene ikke tenker på barnets beste å egentlig har mulighet å være hjemme. Spesielt når man er aleneforsørger er det umulig økonomisk med ulønnet permisjon. Ville også mistet stønad fra nav da det er krav om att man er i jobb for å få det når barnet er ett år.

Ts

Skrevet

Min begynte i barnehage da han var 12 måneder, og vi hadde tilvenning i to uker. Fra en halvtime til et par timer den første uka, så frokost-lunch-soving den neste uka. Den første uka var han litt klagete i løpet av dagen, spesielt når han var trøtt eller akkurat hadde våknet, uka etter gikk det mye bedre og de neste ukene gråt han bare ved levering, men det ga seg med en gang jeg gikk (jeg sjekket i vinduet uten at han så meg).

Det jeg merket hjalp i begynnelsen var å ikke bli for lenge i barnehagen, ikke begynne å leke eller noe slikt, da trodde han jeg skulle være der hele dagen, og det ble mye mer klaging når jeg gikk.

AnonymBruker
Skrevet

Vår datter begynte sim barnehagehverdag da hun var 10mnd. Jeg jobber med småbarn i bhg til vanlig,men som mamma er det annerledes. Vår datter brukte ca 3 uker på å bli trygg. Vi hade førstr uka hvor jeg var tilstedet mer ellet mindre hele tiden(avtale med de voksne). Neste uke økte jeg oppholdstiden med30min hver dag og trakk meg mere og mere unna og ute av syne. Det var en tøff uke med mye gråt for snuppgog mamma,men på uke 3snudde alt. Da klarte hun å sove og spise bra og jeg økte oppholdstiden enda litt. Var mye organisering for å få alt til å gå opp med jobb og henting/levering,men jeg valgte å investere den tiden det ville ta og har ikke angret. Siden uke 3har vår datter smilt og vært fornøyd omtrent hver dag. Hun har stortrives i bhg og lært masse. Hun haf blitt en trygg og harmonisk jente som liker å delta der det skjer noe.

Tilvenning er tøft,men du gjør lurt i å investere litt ekstra tid i begynnelsen.

Anonymous poster hash: a9293...4ab

AnonymBruker
Skrevet

11 er jo vanlig.

Det er nok verre for ho mor :)

Anonymous poster hash: f22ab...84e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...