Gå til innhold

Hjelp til en fortvilet - lang post

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kunne satt pris på noen tanker ang. denne situasjonen, enten fra de som har ekspertise eller nok kunnskap til å ha noe kompetanse.

Jeg kjøpte en leilighet i Oslo i 2012. Min første leilighet, og til det praktiske og lovlige fikk jeg noe hjelp fra mine foreldre (deriblant min far som eier endel og administerer en del eiendommer). Leiligheten var dyr, men i et attraktivt område og av god størrelse. Det var også konkrete planer om å bygge heis i bygningen som vil bidra til økt verdi. I tillegg inneholdt boligen en del av loftet - dette loftet skulle bygges ut og nye leiligheter ville bygges der, hvilket igjen ville gi inntekter.

Ved et årsmøte ble det vedtatt at ettersom loftseksjonene ble solgt skulle profitten fra disse deles i to - halvparten ville gå inn i sameiet til vedlikehold og reduserte utgifter. Den andre halvdelen ville direkte betales ut til eierne, dvs. de av oss som eide loftseksjoner. Dette var jo selvsagt hyggelig, og ettersom jeg for tiden er student uten studielån men med boliglån har jeg absolutt bruk for disse pengene.

Regnskapsfører ba om mitt kontonummer for utbetaling da salget var ferdigstilt. Dette er nå et halvt år siden. Jeg sendte epost til styreleder for å få vite om fremgang ang. salget og fikk et surt svar med “NEI” og ingen informasjon. Jeg har ikke hatt mye kontakt med styreleder, kun ved et par anledninger ang. spm. for utbyggingen. Jeg har jevnt over opplevd ham som ekstremt lite hyggelig og har derfor holdt min avstand - kan nevnes at jeg er noe konfliktsky.

Etter lang tids stillhet syntes jeg at jeg måtte forhøre meg igjen, denne gang med regnskapsfører. Jeg fikk da til svar at utbetalingen av profitten “startet for lenge siden”. Hun sa at det var vedtatt at profitten skulle utbetales til de som var eiere i mai 2012 og at i hennes papirer står det at jeg overtok min lelighet 1. juni.

Jeg så ikke helt dette problemet - jeg kjøpte boligen med loftet inkludert. Jeg kontaktet uansett megler og fikk et offisielt dokument med bevis på at jeg hadde overtatt leiligheten i mai.

Hun sier da hun også må ha bevis på at kjøpekontrakten var underskrevet mai eller tidligere. Det er jo gitt at man signerer for og kjøper boligen før man fysisk overtar den, men jeg fikk likevel en ekstra kopi av kontrakten av megleren, som ble underskrevet i starten av året og fungerer som bevis på at jeg eide del av loftseksjonen som ble solgt. Denne eposten fikk jeg ikke svar på. Jeg sendte en ny epost og ba om rask tilbakemelding, iom. at alle de andre eierne har mottatt sin del av profitten utenom meg og at lang tid nå har gått. Denne har jeg heller ikke fått svar på.

Da jeg har luftet dette for mine foreldre samt en venninne som er advokat har jeg fått beskjed om at regnskapsførers oppførsel er fullstendig uprofesjonell. De har unnlatt å dele informasjon de vet jeg venter på, og selv når jeg har gitt dem bekreftelse på at jeg er eier har jeg ikke mottatt noe.

Jeg har heller ikke mottatt et fullstendig regnskap over overskudd, fordelig osv. slik jeg har bedt om flere ganger.

Foreldrene mine har endel venner som er advokater så litt gratis rådgivning er mulig, men for en reell prosess krever det jo at man ansetter noen og det kan lett bli kostbart.

Uten at jeg skal tillegge andre fordommer eller kynisme, skal jeg innrømme at jeg har føler at jeg som en av de yngste i sameiet og som midlertidig bosatt utenlands ikke blir helt tatt hensyn til. En del av eiendommen som jeg var deleier i er blitt solgt, mot profitt, og alle utenom meg har mottatt kompensasjon for dette.

Jeg er usikker på veien videre og hvordan jeg skal håndtere dette. Jeg vil selvsagt kjempe for mine egne penger men vil ikke at dette skal dras ut. Er ganske irritert nå men regner med at alt er stengt fom. fredag ettermiddag, hvilket er hvorfor de drøyer det ut.

Noen som har hatt en liknende prosess eller har noen råd?

Anonymous poster hash: 23c65...243
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet du om godkjenningen er godkjent? Det er ganske strenge krav på utbygging av spesielt loft. De nye reglene kom noen år siden i byggeforskriften TEK10. Vet om andre som ikke har fått bygd ut loft pga denne. Kan det være en mulighet?

Anonymous poster hash: aeb09...8fc

AnonymBruker
Skrevet

Vet du om godkjenningen er godkjent? Det er ganske strenge krav på utbygging av spesielt loft. De nye reglene kom noen år siden i byggeforskriften TEK10. Vet om andre som ikke har fått bygd ut loft pga denne. Kan det være en mulighet?

Anonymous poster hash: aeb09...8fc

Loftseksjonen er ferdig utbygget og bltit leiligheter.

Den er også solgt, dette har vi skrevet under på og pengene er mottatt av sameiet.

Så det er ikke et spm. om selve utbyggingen, da dette er tilbakelagt.

Anonymous poster hash: 23c65...243

Gjest Blondie65
Skrevet

Problemet er vel at x antall loftseiere skal ha en andel av dette salget og din har vel da gått til den de trodde Eide i 2012. Styreleder - selv om jeg har full forståelse for at det er frivillig arbeide og gjøres på fritid i de fleste tilfeller - kunne ha svart høflig. Det er faktisk ikke så krevende.

Rett krav om utbetaling av din andel skriftlig med 14 dagers betalingsfrist. Deretter, hvis de ikke har betalt, purrer du skriftlig med trussel om rettslig inkasso.

Hvis de ikke bestrider kravet gjør de det vanskelig for seg selv. Med sånne sinker som dette må man rett og slett være strengt formell. Det er det eneste som nytter.

Gjest Blondie65
Skrevet

Og gjør oppmerksom på at det vil løpe renter dersom betalingsfristen ikke overholdes.

AnonymBruker
Skrevet

Det er verdt å sette advokat på saken, ofte er det ikke så mye mer enn et brev satt opp på skikkelig måte med henvisning til rette paragrafer og signatur fra advokat som skal til.

Anonymous poster hash: c6274...a0e
  • Liker 3
Skrevet

Har beløpet tilfalt de tidlige eierne av leiligheten? Da er det jo de som isåfall skal betale deg, ettersom de har solgt deg leilighet med loft. Altså motatt 2 x betaling for loft.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har vel innboforsikring?

Da har du som regel og rettshjelpsdekning på innboforsikringen din.

Her må du hive deg på krykkene før foreldesesfristene løper ut.

Slik du beskriver dette vil jeg ikke bli forundret om det er selger som har fått utbetalt. Mao hat regnskapsfører og styret har forholdt seg til din selger.

Foreldesesfrister er en nuridisk jungel i tillegg tilsaken her ikke er enkel når vi ikke har tilgang til alle dokumentene i saken.

Kontakt advokat, eller glem hele saken.

Anonymous poster hash: a5815...86e

AnonymBruker
Skrevet

Få en advokat til å sende et brev til foretningsfører og styreleder. Informer om at du forventer utbetaling pluss renter innen tre måneder. Ikke noe vits i å la dette trekke ut enda lenger.

Anonymous poster hash: 8d844...1be

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ser du har fått gode råd her. Følg opp dette snarest, med advokat som kan presse på litt. Ikke gi deg!

Anonymous poster hash: 53847...b67
  • Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Trådstarter skal ikke anta noe som helst om hvor pengene er gått. Det skal styret og forretningsfører opplyse om. Og hvis de har urettmessig betalt ut til feil eier får de være så god at de bidrar til å finne ut av dette. Siden de også er den sterke part her burde de innkreve pengene igjen fra den som feilaktig har fått dem. Det angår ikke trådstarter helt at de / selger har rotet.

Men formalisering av kravet er første bud her: derav skriftlig krav med tidsfrist, sendt rekommandert og med kopi på e-post med lesebekreftelse til styreleder og forretningsfører.

Endret av Blondie65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...