Gå til innhold

Ansatte i barnehage- ha med barna på jobb. Vanlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

I bhg til min sønn virker det som at det ikke er uvanlig for ansatte å ta med barna på jobb når det er ferie eller planleggingsdag i deres skole/bhg.

Det er jo egentlig helt greit, men når alle ansatte har med barnet (eller barna) på jobb så blir det jo ganske mange barn ekstra å passe på.

Min sønn har assistent som har 1:1 med han gjennom hele dagen fordi han må ha det (både for hans sikkerhet og pga læring). Når assistenten har med barnet sitt på jobb så mister barnet mitt 1:1 for barnet til assistenten krever også oppmerksomhet. Jeg skal ikke være furten mamma som kun tenker på seg selv, men det kan få alvorlige konsekvenser om barnet mitt ikke har tilsyn hele tiden. Han eier ikke frykt og utsetter seg selv for fare bare vi ser bort i 2sekunder. Han er også veldig flink motorisk og det skal ikke mye til før han er borte. Ettersom han ikke kan snakke så kan han ikke gjøre rede for seg hvis han skulle gå seg bort og han forstår ikke at det å løpe mot en bil i fart eller å balansere i høyder er farlig.

Tenker ift de andre barna også. Det går jo ut over de også.

Er dette noe som er vanlig?

Anonymous poster hash: 34d01...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ser heller på det som en ekstra resurs. Barna våre kan være med å leke og hjelpe de små barna. Har selv hatt med to av barna på jobben. Ene gangen gikk hun på ungdomsskolen og vi hadde for få på jobb, pga sykdom. Hun hjalp da til og fikk noen kr av avd.leder. I dag er hun i gang med utdannelse og skal bli førskolelærer. :)Noen som har yngre barn hjelper og til med å passe på. Har ikke sett på det som et problem.

I vår bhg har vi inne en vikar som passer personalbarna når det er planleggingsdag. Supert tiltak. Men det er ikke så mange som har små barn.

Anonymous poster hash: 0ba5f...629
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på barnehagen som den enkleste arbeidsplass å ha med barn, tror ikke de mister fokus på det de skal gjøre for det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser heller på det som en ekstra resurs. Barna våre kan være med å leke og hjelpe de små barna. Har selv hatt med to av barna på jobben. Ene gangen gikk hun på ungdomsskolen og vi hadde for få på jobb, pga sykdom. Hun hjalp da til og fikk noen kr av avd.leder. I dag er hun i gang med utdannelse og skal bli førskolelærer. :)Noen som har yngre barn hjelper og til med å passe på. Har ikke sett på det som et problem. I vår bhg har vi inne en vikar som passer personalbarna når det er planleggingsdag. Supert tiltak. Men det er ikke så mange som har små barn. Anonymous poster hash: 0ba5f...629

Jeg snakker ikke om så store barn da. Snakker om barn som er siste årene i bhg eller første årene i barneskole.

Klart de kan være en ressurs, men som sagt er det litt annerledes med mitt barn. En 7-8åring hadde ikke klart å håndtere mitt barn selvom h*n kunne klart å håndtere andre barn på samme alder. Det er jo en grunn til at vi har 1:1 i bhg.

Ts.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner godt at du reagerer. Jobber i avlastning for funksjonshemmede barn, og vi er stort sett 1:1. I dag hadde en kollega med sin fireåring, og det gikk helt fint, men det var fordi fireåringen er usedvanlig rolig og enkel, og barna vi hadde på jobben ikke trenger tilsyn absolutt hele tiden, og ikke forflytter seg på egenhånd. Hadde vi hatt andre barn, som utagerer og krever oss hele tiden, kunne hun ikke gjort det.

Anonymous poster hash: e591d...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei.

I bhg til min sønn virker det som at det ikke er uvanlig for ansatte å ta med barna på jobb når det er ferie eller planleggingsdag i deres skole/bhg.

Det er jo egentlig helt greit, men når alle ansatte har med barnet (eller barna) på jobb så blir det jo ganske mange barn ekstra å passe på.

Min sønn har assistent som har 1:1 med han gjennom hele dagen fordi han må ha det (både for hans sikkerhet og pga læring). Når assistenten har med barnet sitt på jobb så mister barnet mitt 1:1 for barnet til assistenten krever også oppmerksomhet. Jeg skal ikke være furten mamma som kun tenker på seg selv, men det kan få alvorlige konsekvenser om barnet mitt ikke har tilsyn hele tiden. Han eier ikke frykt og utsetter seg selv for fare bare vi ser bort i 2sekunder. Han er også veldig flink motorisk og det skal ikke mye til før han er borte. Ettersom han ikke kan snakke så kan han ikke gjøre rede for seg hvis han skulle gå seg bort og han forstår ikke at det å løpe mot en bil i fart eller å balansere i høyder er farlig.

Tenker ift de andre barna også. Det går jo ut over de også.

Er dette noe som er vanlig?

Der jeg jobber får vi ikke lov å ta med barna på jobb.

Anonymous poster hash: bcaf9...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Skjønner at du reagerer. Tenker at de helt små har nok med de vanlige barna, og trenger ikke enda mer nytt..

Skjer det en sjelden gang fordi det er krise er det jo ok, men hadde det vært flere ganger i halvåret ville jeg sagt fra til styrer.

Anonymous poster hash: b3c57...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en barnehage jeg vikarierte for var det sånn at de ansattes barn ble plassert på andre avdelinger på planleggingsdager. Er du sikker på at din assistent har sitt eget barn hele dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke lagd noe rabalder ut av dette og har heller ikke tenkt å gjøre det, men jeg legger jo merke til det og begynner å lure.

Kommunen vi bor i har ekstremt dårlig økonomi og de har hatt enorme nedskjæringer de siste årene som har gått hardt utover bemanningen i bhg. Syns det da er rart at det er akseptert å ha med egne barn på jobb når de allerede er lavt bemannet. Og det er selvfølgelig forskjell på en gang iblandt om det er krise (og alternativet er at den ansatte må bli hjemme) og når det er hele skoleferien og alle planleggingsdager.

Selvom de ansattes barn kan hjelpe til så krever de jo også sin dose oppmerksomhet og tilsyn så det vil jo gjøre bemanningen dårligere

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Jeg har hatt med barnet mitt på flere av jobbene jeg har hatt. Så lenge det ikke er til hinder for å utføre selve jobben så er det vel ikke et problem. Er du usikker på om assistenten ikke kan håndtere ditt barn og assistentens barn så spør du henne direkte. Eller du kan spørre styrer selv om det er litt unaturlig. Mest sannsynlig har vedkommende klarert dette med sin sjef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du reagerer litt. Hvis barnet ditt skal ha 1:1 så er det jo selvfølgelig gode grunner til det. Hva med å spørre assistenten til sønnen din om hvordan hun/han har tenkt å løse dette. Hvis det er få barn på avdelingen (ferieavvikling) og barnet til assistenten har fått lov for barnehagen å være med de andre barna under andre ansattes oppsyn så må det jo nesten være greit.

Selv var jeg med mamma et par ganger på jobb da jeg var 6-7 år (hun jobber i barnehage). På disse dagene fikk jeg sitte på kontoret og tegne og se film + være litt med de andre barna hvis det ble for kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Situasjonen til TS er helt spesiell. Fordi dette er en assistent/spes.ped? med kun ansvar for hennes sønn.

Jeg ville tatt kontakt med FFO sitt rettighetssenter enten via sidene til FFO eller på tlf. Og spurt om dette er ok, og bedt om råd for en evt. Fremgangsmåte for å ta dette opp.

Evt. Kanndu og gå inn på barneombudets sider og se om de har svart på tilsvarende spørsmål tidligere, for hos barneombudet tror jeg og du kan få et vetugt svar.

Personlig synes jeg ikke dette er ok i TS sin situasjon.

Anonymous poster hash: b123a...e9c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns absolutt du kan ta dette opp med styrer! Jobbet i barnehage og hos oss var dette også relativt vanlig. Og litt irriterende for oss andre. Når det "endelig" var litt rolige dager, og en kunne gjøre forefallende ting en aldri ellers hadde tid til, så var det litt irriterende at der var ekstra barn. Noen ganger var det 5-6 personalbarn og det er mye! Selv om de var enkle å ha med å gjøre så er de ofte ekstra mye sammen med mamma og får gjerne litt spesialbehandling. Det er irriterende at enkelte da mister fokus på det de er betalt for å gjøre...

Anonymous poster hash: e7a9d...381

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg skjønner at du reagerer litt. Hvis barnet ditt skal ha 1:1 så er det jo selvfølgelig gode grunner til det. Hva med å spørre assistenten til sønnen din om hvordan hun/han har tenkt å løse dette. Hvis det er få barn på avdelingen (ferieavvikling) og barnet til assistenten har fått lov for barnehagen å være med de andre barna under andre ansattes oppsyn så må det jo nesten være greit.

Selv var jeg med mamma et par ganger på jobb da jeg var 6-7 år (hun jobber i barnehage). På disse dagene fikk jeg sitte på kontoret og tegne og se film + være litt med de andre barna hvis det ble for kjedelig.

Når det er få barn (inneklemte dager, ferietid osv) så har de lavere bemanning. Selv har jeg måttet redusere stillingen min slik at assistent/ spesped klarer å dekke 1:1 hele bhg-dagen for min sønn. Om jeg jobber den arbeidstiden jeg skulle gjort så ville det blitt en del av morgenen og en del av ettermiddagen uten 1:1 og da må en av de andre ansatte ta ansvar for han den tiden, noe som igjen går utover de andre barna (lavere bemanning morgen og ettermiddag enn "kjernetiden").

Jeg har ikke spurt de direkte fordi jeg ikke vil fremstå som kranglete. Det er vanskelig nok fra før og jeg vil ikke skape dårlig stemning mellom disse menneskene som jeg jobber så tett med. Når man har barn med spesielle behov så får man et mye tettere forhold til de ansatte i bhg enn når man har "normale barn".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mens i andre jobber må man ta seg fri, heldige barnehageansatte som får lov å ha barna med seg hele dagen.

Anonymous poster hash: aa2b6...057
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med 1:1 assistanse kan hun/han ikke ha andre barn med. Da må i så fall assistentens barn passes av noen av de andre barnehagetantene. Dette ville jeg tatt opp med assistenten, og evt. ledelsen hvis det ikke fører frem.

Anonymous poster hash: ac433...9c3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mens i andre jobber må man ta seg fri, heldige barnehageansatte som får lov å ha barna med seg hele dagen.

Anonymous poster hash: aa2b6...057

Og heldige frisører som gir hverandre gratis hårklipp. Alle yrker har sine fordeler og ulemper..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens i andre jobber må man ta seg fri, heldige barnehageansatte som får lov å ha barna med seg hele dagen. Anonymous poster hash: aa2b6...057

Det kan hende at enda fler foreldre måtte tatt seg fri om ikke disse kunne hatt med seg barna. Det kan iblant være skikkelig kritisk å få tak i vikar. Har selv vært med på at en liten barnehage måtte stenge en dag, på grunn av vikarmangel.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS, hvordan løses situawjonen dersom assistenten er syk, har ferie eller er på møter/intern opplæring?

Må du da ta fri fra din jobb?

Jeg spør fordi jeg lurer på om løsningen med at ass tar med eget barn er fordi alternativet er at ditt barn da ikke får 1:1 hjelp?

Anonymous poster hash: b123a...e9c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er en uting at personalet har med barna sine på jobb.

Ser i sønnen min sin bhg at dette er vanlig,sist var det en som hadde med to barn fra ca 2-4 år i alder,sier seg selv at di ikke klarer seg selv en hel dag alene,å at mammaen som egentlig er på jobb må ta seg av dem.

Hadde det feks vært en halvtime på slutten av dagen,skulle jeg ikke sagt noe,men når det feks et høstferie å barna er med over flere dager,reagerer jeg.

Når vi som har jobber der vi ikke kan ha med barn klarer å ordne oss i ferier osv med avspaseringer,fri uten lønn.Så må vel di som jobber i barnehage også kunne klare det.

Anonymous poster hash: 8249e...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...