philippa starck Skrevet 30. juni 2004 #1 Skrevet 30. juni 2004 Mine foreldre kan være ganske plagsomme avogtil... Vi bor i generasjonsbolig med dem, og det sier seg selv at Lille Frø på 18 mnd tilbringer mye tid hos dem. Og i det siste har det vært is å få nesten hver dag!!! Jeg blir sprø - når jeg prøver å holde en streng linje, så synes de jeg bare er altfor streng, og jeg blir i grunnen litt usikker på meg selv. For klart - de skal jo få lov til å være besteforeldre og gi is og kos, men det blir rett og slett for mye! Det er ikke godt for en liten barnemage å hive nedpå en is for dagen. Jeg kan i det minste få dem til å gi henne saftis istedet, det er hvertfall hakket bedre. Hmmm....vet ikke helt hva jeg ville med dette innlegget, men mottar gjerne tilbakemeldinger!! Godt å få skrive av seg litt...
Gjest Tex Skrevet 30. juni 2004 #2 Skrevet 30. juni 2004 La besteforeldre få være besteforeldre........
diddi Skrevet 30. juni 2004 #3 Skrevet 30. juni 2004 Mannen min sitt beste minne om farfaren som bodde i samme hus da han var bittelite, er at han ga ham penger til å kjøpe is til de begge. Og det OFTE! Så la dem holde på. Men dersom det fortsetter utover vinteren kan du jo ta en prat!
Gjest Primula Skrevet 30. juni 2004 #4 Skrevet 30. juni 2004 La besteforeldre få være besteforeldre........ helt enig. En is om dag på den varmeste årstiden går vel bra..
:-) anna Skrevet 30. juni 2004 #5 Skrevet 30. juni 2004 Eventuelt kan du jo kjøpe sånne ispinneformer til dem i presang fra veslejenta... så kan de lage litt sunner eis sammen :-)
Fakse Skrevet 30. juni 2004 #6 Skrevet 30. juni 2004 Kanskje foreslå å bytte ut is med hjemmelaget saftis/frosen frukt/frosen yoghurt? I passelig dose og med et sunnere alternativ gjør det jo ikke noe at det blir hver dag nå på sommeren.
*Emma* Skrevet 30. juni 2004 #7 Skrevet 30. juni 2004 Kan du ikke bare fortelle dem at du syns at det er viktig at hun spiser mat før hun får is. Si at du prøver å begrense litt å be dem være raus med isen feks kun etter middag?
mari Skrevet 30. juni 2004 #8 Skrevet 30. juni 2004 De besteforeldrene, de besteforeldrene.... jeg skjønner godt at du synes det er plagsomt. vi har besteforeldre rett ved (ikke samme hus, men nesten) og de har ikke helt forståelse for at vi (jeg..) ikke ønsker at sønnen skal få is og saft/brus hver gang han er der. Hadde vi bare sett dem innimellom så hadde det vært greit, men når det er flere ganger i uka så synes jeg det må gå ann å si at man vil ha det på sin måte. Det er jo faktsik barnets helse det er snakk om. Senest i dag så sto det i avisen at små barn blir mer og mer overvektige og at det var foreldrenes skyld. I noen tillfeller tenker jeg at besteforeldre også kan ta på seg litt av skylden....
Gjest Paff Skrevet 30. juni 2004 #9 Skrevet 30. juni 2004 Hva med melon, er det greit?? Si til foreldrene dine at jeg er bekymret for at Lille Frø kan få forfrysninger av all denne isen, det er jo KALDT her jo!! (siden jeg ikke er mor blir jeg vel tilgitt for litt tull her, eller?)
philippa starck Skrevet 30. juni 2004 Forfatter #10 Skrevet 30. juni 2004 Hva med melon' date=' er det greit?? Si til foreldrene dine at jeg er bekymret for at Lille Frø kan få forfrysninger av all denne isen, det er jo KALDT her jo!! (siden jeg ikke er mor blir jeg vel tilgitt for litt tull her, eller?)[/quote'] Puff nill!! Fikk lon!!! (Puff er snill - jeg fikk melon, raskt oversatt) Meget populært!
Trixi Skrevet 30. juni 2004 #11 Skrevet 30. juni 2004 Skjønner ikke hvorfor besteforeldre alltid (nesten) skal skjemme bort barna med "ting" :evil: Ungene er jo takknemlige bare de får tilbringe tid med sine besteforeldre og kan nyte tiden hvor de blir viet all oppmerksomhet - uten å bli avbrutt flere ganger med "mamma skal bare..." !! Kutt ut alle gaver og godterier i hytt og pine; gi barna oppmerksomhet og kjærlighet Vi lever i en travel hverdag, og is og godter får de fleste unger nok av ellers! - ikke misforstå; litt kos innimellom er helt i orden, men det er ikke (skal i hvert fall ikke være!) derfor ungene er glade i sine besteforeldre!
Varja Skrevet 1. juli 2004 #12 Skrevet 1. juli 2004 Ja, huff, kjenner faktisk problemet selv allerede! Har en liten datter som nå er 5 måneder. Sist vi var hos svigerforeldrene mine så begynte bestemor å snakke om at nå kunne vel den lille snart få smake på is! Til nå har hun bare fått morsmelk og vi har så vidt begynt med litt grøt denne uken. Mine invendinger om at man ikke skal gi kumelk til barn under ett år hadde hun ikke noe til overs for, ettersom barna hennes fikk is da de var 6 måneder og ikke tok skade av det! Og hun ville jo bare gi en liiiten skje. Uff, det tegner ikke bra. Har tenkt å si til henne neste gang at de har sagt på helsestasjonen at datteren vår ikke må få egg eller kumelk fordi min far er så allergisk. (Det er han faktisk) så da håper jeg hun vil respektere det. Forslaget om å gi (større barn) melon isteden og is bare av og til synes jeg var bra!
Gjest Qåp Skrevet 1. juli 2004 #13 Skrevet 1. juli 2004 Der som har besteforeldre til barna, vet overhode ikke hvor heldige dere er. Prøv heller å tenke dere en hverdag uten dem, så kanskje dere lærer dere å sette mer pris på dem for de de er. For som sagt, is i en liten sommerperiode har ingen barn vondt av heller.
J.K. Rowling Skrevet 1. juli 2004 #14 Skrevet 1. juli 2004 I en situasjon hvor dere bor så tett tror jeg det er spesielt viktig at foreldrene setter reglene, og at besteforeldrene respekterer dem. Nå er lillegull bare 18 mnd, og er fornøyd med å få en is. Men etter hvert som hun vokser til, vil det sikkert bli andre og større ønsker hun har. Da tenker jeg ikke nødvendigvis på materielle ting, men mer på at hvis foreldrene sier at hun ikke får lov til ett eller annet, sier kanskje besteforeldrene ja. Det er stor forskjell på en situasjon hvor ungene ser besteforeldre en gang i blant, og tilfeller hvor de møtes hver dag. I hverdagen mener jeg som sagt at foreldrenes regler bør gjelde. Min niese på tre år bodde sammen med svigers til hun var to, og foreldrene gjennomgår for tiden et lite h****** med å få henne til å forstå at et nei betyr et nei, og ikke at man skal gå til bestemor og få et ja. De angrer nå bittert på at de ikke kjørte egne regler fra starten av. Problemet i det tilfellet var at hver gang de sa til svigermor at de ikke ville at hun skulle skjemme bort datteren i hverdagen, og dermed ødelegge reglene de hadde om bl.a godteri i helgene, begynte svigermor å stortute, og sa at "hun var jo bestemor jo...." Vil ønske deg lykke til, uansett hva du bestememmer deg for
mari Skrevet 1. juli 2004 #15 Skrevet 1. juli 2004 Der som har besteforeldre til barna, vet overhode ikke hvor heldige dere er. Prøv heller å tenke dere en hverdag uten dem, så kanskje dere lærer dere å sette mer pris på dem for de de er. For som sagt, is i en liten sommerperiode har ingen barn vondt av heller. Barn har faktisk ikke godt av is hverdag, selv i en kort periode (3 mnd er ganske lenge...) Det er nå slik at ikke aller forunt dette med besteforeldre, og jeg er veldig glad for de besteforeldrene barna mine har, MEN det er da ingen grunn til at de skal få usunne ting når de er der! Syntes fint man kan si fra at man heller vil at barnet skal få frukt el., det synes de fleste barn er kjempe godt, og de kan spise relativt store mengder før det er noe problem!
Gjest ikke innl *Fiona* Skrevet 1. juli 2004 #16 Skrevet 1. juli 2004 For en idioti... Barna skal få alskens dritt mat fordi de tilfeldigvis er så heldige å ha besteforeldre...? herregud for noe sentimentalt sprøyt - unger blir ikke mindre overvektige eller mer immune mot skadleige ting selv om de tilfeldigvis har besteforeldre - en 18 måneder gammel unge burde ikke få is hver dag. Og den ungen på FEM måneder - hadde en av besteforeldrene mine prøvd på det kunne de vent seg til tanken på å ikke se ungen så altfor ofte fremover, hvis ikke besteforeldre kan tenke på andre enn seg selv får de ta konsekvensen av det. Barn er ikke en personlig gavepakke til dem, vi fikk dem ikke til deres personlige forlystelse - og hvem tror du koser seg mest når barnet blir proppet full - bestemor eller ungen...? Det er en egotripp uten like enkelte besteforeldre bedriver. Det må være lov for dem også å beholde et minimum av gangsyn. Selvsagt skal de få lov til å være besteforeldre - men hvem har fortalt dem at det gir dem noen rett til å være en dårlig påvirkning...? Ego ego ego! Grrrrrrrr. Ja, jeg har også besteforeldre i nærheten. Og når farmor ville gi gullet kjærlighet på pinne i en alder av 8 - ÅTTE - måneder, synes jeg det er lov å si fra... kall meg gjerne fanatiker, men det må være lov bruke huet :evil:
cappocino Skrevet 1. juli 2004 #17 Skrevet 1. juli 2004 Kanskje litt tidlig for en 18 mnd å få is hver dag, syns det er lov å si ifra til besteforeldre Siden jeg kan huske (5-6 år), så har vi alltid fått penger av bestefar til å kjøpe is, og det var den gode gamledagse FLØTE is typen som gikk ned hver dag. Bestemor var oppgitt like ofte som vi fikk penger Det hendte selvfølgelig at vi barna vi vondt i magen, og det skjer jo... men vi lærte litt av det også, ikke spis is hver dag... Det er gode minner det
Jens Skrevet 1. juli 2004 #18 Skrevet 1. juli 2004 Det er jo ikke rart barn blir overvektige, blir de vant til "godteri"hver dag.
Lullu Skrevet 1. juli 2004 #19 Skrevet 1. juli 2004 Neste gang dere er på helsestasjonen, så spør om det er farlig for barnet om det får 1 is om dagen (og HVER dag er vel overdrevet?)..... Vår datter's besteforeldre skjemmer også bort Vesla, men de gir da masse kjærlighet og omsorg i tillegg? :o Blir sprø av folk som hele veien skal overdrive - enten det er den ene veien eller den andre. Barn blir ikke overvektige om de skjemmes litt bort av besteforeldre vel? Så lenge gode matvaner holdes hjemme - der de tilbringer mest tid - så greier nok barnet seg slik vi også gjorde. Her er det felles middager, og kun godteri i helgene. Men is i ukedagene på sommeren er fullt lovlig. Brus, sjokolade og potetgull hører lørdagen til.
Gjest Eir Skrevet 1. juli 2004 #20 Skrevet 1. juli 2004 Jeg kan ikke skjønne at det skal være så ille å spise litt mye is om sommeren? Greit nok i forhold til veldig små barn, men fra 5-6-årsalderen? Da jeg var liten hendte det ofte at jeg spiste 2-3 is om dagen, fikk som regel en av besteforeldrene i nabohuset, 1 eller 2 hjemme, og var jeg med søskenbarna mine hjem fikk vi som regel en is hver der også. Så lenge man spiser ordentlige måltider ved siden av kan det da ikke ha så mye å si? Er det varmt ute og man beveger seg litt, så vil da en unge svette den isen ut igjen på kort tid...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå