Gjest Kritisk Skrevet 8. august 2014 #1 Skrevet 8. august 2014 Hei, ja som overskriften sier så ønsker jeg å kjøpe båt. En liten båt, som man kan sove i, slik at jeg og datteren min kan kose oss på sjøen om sommeren. Det er nemlig det beste jeg vet, det å kunne være i dagesvis på sjøen og bare nyte vær, vind og natur. Vi bor veldig nærme sjøen, så båtplass vil ikke være noe problem. Og det er ikke noe stor båt vi skal ha. Jeg har ingen familie slik at vi kan liksom ikke lure oss med på båtturer med dem. Jeg har god og sikker økonomi, og er luta lei av å sitte å vente på en mann før man kan kjøpe seg slike ting som båt. Jeg eier min egen leilighet som jeg har lite lån igjen på, har gjeldsfri bil, flink til å spare - veldig nøye med å ha en godt oppfylt buffer + sparekonto til både meg og datteren min. Har tatt båtlappen. Vil veldig gjerne få ordna med båt til neste sommer. Når det gjelder å få båten på vann, opp av vann til vinteren, se over motoros osv osv, så har jeg en venn som jobber på et båtsenter i nærheten som kjenner folk som kan hjelpe meg med det. Men ja, som alenemor så får jeg alltid det slengt i trynet av andre at det er feil at alenemødre skal ha god råd. Og med en gang jeg kjøper noe nytt, så får jeg alltid høre: har du råd til det da? Du som er alenemor? Jeg synes det er så frekt! Er det slik at det er fritt frem for å spørre alenemødre om økonomi, men om jeg er freidig å spørr tilbake så er det jeg som blir sett på som frekk? Økonomi er da en privat ting, og jeg synes det er så synd at man skal stigmatisere en gruppe på den måten. Jeg kjenner da par som har slitt og sliter med dårlig råd, par med god råd, alenemor/far med helt grei råd osv. Økonomi er en privatsak og en prioriteringssak. Klart det er større utfordringer å være alene med barn, jeg har heller ikke noe hjelp av barnefar, hverken økonomisk eller i hverdagen, får bare minste beløpet fra nav til de får tak i penger hos han. Men jg jobber hardt for pengene mine, alltid gjort det, mottar hverken overgangsstønad eller andre ytelser siden jeg er utdannet og har god jobb. Når jeg da har sagt til andre at jeg vil handle båt, så er det så mye negativt å få tilbake, som at det blir altfor dyrt, vanskelig uten en mann osv. Men jeg kan da ikke la vær å realisere drømmene mine fordi jeg ikke har en mann akkurat nå, og er det det viktigste i livet? Å ah en mann? Hvorfor kan man ikke heller løfte andre opp? Hva med å si: så bra, det høres jo ut som en kjempe ide. Det er jo flott at man har mulighet til det osv osv. Hva tenker dere? 5
Erazor Skrevet 8. august 2014 #2 Skrevet 8. august 2014 Jeg synes du skal drite i hva andre synes og gjøre det du selv har lyst til. 14
Gjest Tekola Skrevet 8. august 2014 #3 Skrevet 8. august 2014 Skaff deg båt og kos deg med den, så får du spørre kritikerne om de vil se selvangivelsen din.
Gjest Violetta Skrevet 8. august 2014 #4 Skrevet 8. august 2014 Kjør på! Hvorfor skulle ikke du kunne kjøpe båt selv om du er kvinne? Gjør som du selv vil, vær et forbilde for barnet ditt, så kanskje disse fordommene dør ut etter hvert. 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #5 Skrevet 8. august 2014 Jeg synes du skal jage dine drømmer, særlig hvis du samtidig kan glede ditt barn. Andre vil bli sjalu, selvfølgelig, og gjøre det de kan for å tråkke på deg. Ikke bry deg om dem! Det er dine drømmer, din glede og en glede du kan dele med ditt barn. Og den viktigste her er ikke alle de andre, det er ditt barn. Anonymous poster hash: 86b3c...c76 1
hjertesukka Skrevet 8. august 2014 #6 Skrevet 8. august 2014 Kjøp deg båt og kos deg med datteren! Det høres så gøy ut.
Gjest Kritisk Skrevet 8. august 2014 #7 Skrevet 8. august 2014 Tusen takk for kjempe fine svar Jeg er en person som sjelden bryr meg veldig mye om hva andre sier, men når det gang på gang skal stilles spørsmål ved min økonomi begynner jeg å lure på om folk har lagt igjen folkeskikken sin hjemme. Hvorfor er det greit å grave i min økonomi? Jeg tviler på at de hadde likt at jeg gravde i deres økonomi. Da vi var på bhg avslutning i sommer kom deg ei bort til meg og lurte på hvor jeg fikk pengene mine fra og hvor mye barnefar betalte siden jeg hadde råd til å kjøe rundt i så dyr bil. Har forøvrig en bmw 5-serie sedan, kjøpte den brukt i 2009, det er en 2007 modell, dette var før jeg fikk barn. Min datter er født i mai 2011. Bilen var ferdig betalt ned i 2012, og jeg er flink til å følge opp servicer osv slik at det ikke blir de store kostnadene når ting skal repareres/skiftes. Det er akkurat som de mener at siden jeg er alenemor så skal jeg helst kjøre rundt i et vrak av en bil, ikke ha råd til ferier, bare bruke arvetøy yil datteren min. Skjønner ikke hvorfor jeg som har en inntekt ikke skal ha de samme privilegene som de som har to? Akkurat som det er en slags sosial kode i samfunnet om at alenemødre skal ikke ha god råd, og har de det, og enda verre hvis de har bedre råd enn noen som er to, så skal ikke det være greit. 2
Gjest Kritisk Skrevet 8. august 2014 #9 Skrevet 8. august 2014 Skaff deg båt og kos deg med den, så får du spørre kritikerne om de vil se selvangivelsen din. Hehe, ja kan jo oppfordre de til å logge seg inn å sjekke etter jul hvis de er så forbanna nysgjerrige.
Gjest Kritisk Skrevet 8. august 2014 #10 Skrevet 8. august 2014 Er da bare å kjøpe båt! Jeg skal kjøpe båt. Synes bare det er merkelig at folk skal legge seg opp i min økonomi, og spørre om det i ren offentlighet. Jeg gjør da ikke slik til andre.
Gjest Kritisk Skrevet 8. august 2014 #11 Skrevet 8. august 2014 Andre alenemødre som har opplevd noe av det samme? Folk som synes det er greit å snoke i økonomien din?
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #12 Skrevet 8. august 2014 Ser ikk problemet med at du kjøper båt. Har du råd til det så kan du jo gjøre det. Med rette prioriteringer så kan man klare seg godt økonomisk på ganske lite. Om man har dårlig økonomisk sans og ikke klarer å prioritere i det heletatt så vil man alltid ha dårlig rådAnonymous poster hash: 47364...143
Gjest Violetta Skrevet 8. august 2014 #13 Skrevet 8. august 2014 Neste gang så kan du jo spørre tilbake hvordan det går rundt for dem økonomisk... 2
Gjest celine Skrevet 8. august 2014 #14 Skrevet 8. august 2014 Løp og kjøp! Kan skrive under på at livet med båt og bmw kan være ganske fint - selv om man er alene med barn
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #15 Skrevet 8. august 2014 Jeg har venninner som er gift med menn som er mindre nevedyktige og praktiske enn de fleste. Jeg er selv alenemor og ordner alt selv. Hadde de ovennevnte familiene skulle kjøpt bår kunne ingen av de gjort noe mer ut av det enn jeg alene.... Så drit i hva andre sier og kos dere! Anonymous poster hash: 7bdfa...1a0 1
Gjest Lille-pus Skrevet 8. august 2014 #16 Skrevet 8. august 2014 At andre tror de helt ukritisk kan parkere alle aleneforsørgere i samme økonomiske bås som disse reallity alene mødrene.... det får stå for folks egen mening. Enkelte er komplett og kjemisk fri for så mye som tilløp til skamvett uansett. Kjøp båten, kos dere med sommer på sjøen og spør like inngående tilbake om at dere kan jo sammenlikne selvangivelse? Du er grådig spent på å se hvor mye de har i gjeld nå. - og den nye kjolen til fruen... har de egentlig råd til det? 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #17 Skrevet 8. august 2014 Slutt å bry deg om hva andre mener! Det er ditt liv og hva du gjør og bruker penger, på er det ingen andre som har noe med! Kos dere på sjøen!Anonymous poster hash: 9d137...2e8 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #18 Skrevet 8. august 2014 Jeg kan ikke forstå hvorfor det skulle være noe problem at du skal ha båt. Hvis ikke du kan reparere motor (som mange andre båteiere) så er det verksted til sånn. Alt praktisk kan ordnes.. Og jeg forstår ikke hvorfor det at du har god eller dårlig råd skal kunne forbindes med at du er alenemor. For hva du tjener er vel ene og alene hva du selv har oppnådd. Og hvis de er sjalu så må de få ut fingeren og gjøre noe med sin egen økonomi. Anonymous poster hash: 95dfa...230
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #19 Skrevet 8. august 2014 Ja jeg opplever det samme.. Veldig kjedelig att det er sånn! Får ikke annen støtte enn barnebidrag men har grei økonomi(rundt 25000 etter skatt) Har lavt huslån også. Blir irritert når folk tror jeg får mye mer enn jeg gjør fra nav Anonymous poster hash: c8967...323
Gjest Kritisk Skrevet 8. august 2014 #20 Skrevet 8. august 2014 Ja jeg opplever det samme.. Veldig kjedelig att det er sånn! Får ikke annen støtte enn barnebidrag men har grei økonomi(rundt 25000 etter skatt) Har lavt huslån også. Blir irritert når folk tror jeg får mye mer enn jeg gjør fra navAnonymous poster hash: c8967...323 Ja det er akkurat som at hvis man er aleneforsørger så er man jo nødt til å få alle pengene av nav, og det virker som det vil si at alle har rett på å vite hvor mye penger man har og hva man bruker pengene på. Det går faktisk an å være alenemor og ha grei/god økonomi. Skjønner ikke at det kan være så vanskelig å forstå for enkelte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå