AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #1 Skrevet 8. august 2014 Er bedt på reker og hvitvin.. Mange år siden jeg spiste reker sist, og da likte jeg det ikke. Kan hende det har endret seg nå, men fortsatt skeptisk. Vil gjerne lære meg til å like det til jeg skal i det selskapet. Har skjønt det slik at rekesmørbrød er tingen? De rekene som ligger i boks i lake på butikken, holder de mål? Eller burde jeg gå for de fryste? Er det stor forskjell? Kom gjerne med tips som kan få meg til å like reker... Anonymous poster hash: 37d42...94e
ekkoet Skrevet 8. august 2014 #2 Skrevet 8. august 2014 (endret) reker på skive/rundstykke/baguette er tingen ja. Reker i lake er ikke tingen, det er ikke det du kommer til å få. De er stort sett små, dvaske og smakløse i forhold til ferske/fryste. Sitron, aurk og majones. Pøs på ed masse sitronsaft om du liker det. Ta med en pakke laks i tilfelle det skjærer seg helt :-) Endret 8. august 2014 av ekkoet
debattanten Skrevet 8. august 2014 #3 Skrevet 8. august 2014 Dill og finkuttet rødløk er også snadder. Majones kan også byttes ut med avocado
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #4 Skrevet 8. august 2014 Majones kan med fordel byttes ut med aioli. Du kommer til å få frosne eller ferske reker og det er vanlig at gjestene renser rekene selv, så det må du nok også trene på. Anonymous poster hash: fc11f...c76 2
Gjest Violetta Skrevet 8. august 2014 #5 Skrevet 8. august 2014 Om du ikke er vant med å pille reker finnes det fine snutter på YouTube
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #6 Skrevet 8. august 2014 Helt ferske reker er de aller beste. Ikke fryste eller i lake Anonymous poster hash: 1924f...8ae
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #7 Skrevet 8. august 2014 Reker med majones og sitronpepper på loff er tingen her i heimen Anonymous poster hash: 11cde...178
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #8 Skrevet 8. august 2014 Er bedt på reker og hvitvin.. Mange år siden jeg spiste reker sist, og da likte jeg det ikke. Kan hende det har endret seg nå, men fortsatt skeptisk. Vil gjerne lære meg til å like det til jeg skal i det selskapet. Har skjønt det slik at rekesmørbrød er tingen? De rekene som ligger i boks i lake på butikken, holder de mål? Eller burde jeg gå for de fryste? Er det stor forskjell? Kom gjerne med tips som kan få meg til å like reker... Anonymous poster hash: 37d42...94e Loff med smør, reker, salt, pepper og sitrom/ og eller sitronmajones må prøves Jeg synes at de i lake er ganske så gode Anonymous poster hash: 66a89...468
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #9 Skrevet 8. august 2014 Kjøp helst ferske reker. Dersom du ikke får tak i det kjøper du frosne som du tiner på benken på en avis. Reker i lake bør du styre unna. Se videotips for hvordan skrelle reker hvis du ikke kan det. Kjøp god loff og smør på et tynt lag godt smør. Hvis du skal øve deg trenger du ikke legge på så mange reker på skiven i begynnelsen! Ha majones, frisk presset sitron og rikelig med dill på toppen. Sitron og dill frisker opp smaken. Anonymous poster hash: b8944...55c
Anneline80 Skrevet 8. august 2014 #10 Skrevet 8. august 2014 Kjøp helst ferske reker. Dersom du ikke får tak i det kjøper du frosne som du tiner på benken på en avis.Anonymous poster hash: b8944...55c Funker også bra (eller enda bedre) å tine reker i kjøleskapet over natta/fra morgenen av, om du planlegger litt i forkant. Syns de da smaker minst like bra som ferske.
Djungelvrål Skrevet 8. august 2014 #11 Skrevet 8. august 2014 Er du ikke bedt på reker og vin? Hvorfor skal du kjøpe reker da?? 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #12 Skrevet 8. august 2014 Er du ikke bedt på reker og vin? Hvorfor skal du kjøpe reker da?? Leste du ikke HI?Anonymous poster hash: b8944...55c
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #13 Skrevet 8. august 2014 Ferske reker er obligatorisk. Mange gode forslag til deg, jeg mener du må ha egg i tillegg. Vet at det ikke er vanlig med kokt egg under rekene på østlandet, men jeg mener et ordentlig rekesmørbrød må ha egg i tillegg. Jeg er vant med dette og får det alltid servert når jeg er invitert på reker. Det aller beste jeg vet er ferskt brød, litt smør eller aioli, egg, helt ferske reker, majones og litt presset sitron til slutt. Kan godt spise både avocado, dill og mye annet til rekene, men reker, egg og majones må være på bordet. Til alle som ikke har prøvd egg så anbefales det sterkt. Anonymous poster hash: 8f45d...30e
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #14 Skrevet 8. august 2014 Helt ferske reker er de aller beste. Ikke fryste eller i lake Anonymous poster hash: 1924f...8ae Frosne reker kan være minst like gode, om ikke bedre. Reker er best på vinteren, og det er derfor ofte best med frosne fra vinteren istedet for ferske på sommeren. Dette er de fleste kokker enige i..Anonymous poster hash: ef5eb...8fa
strawberry Skrevet 8. august 2014 #15 Skrevet 8. august 2014 Om du ikke liker det kan du vel ta med deg noe annet å spise? Var ei venninne av meg som tok med litt spekemat istedenfor, eller f.eks røykelaks som nevnt over her.
Chenet Skrevet 8. august 2014 #16 Skrevet 8. august 2014 Ruccula og aioli, på fersk loff eller lignende lyst brød. Presse sitron over. Skal du lære deg å like reker så kjøper du ferske reker i fiskedisken. De store er saftigst, så om du finner en god størrelse på dem så gå for det. Jeg er _glad_ i reker, så jeg kjøper 500 g til meg selv. Da blir jeg veldig mett... om du starter med 250 til 300g så kan du lage et par skiver
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #17 Skrevet 8. august 2014 Frosne reker kan være minst like gode, om ikke bedre. Reker er best på vinteren, og det er derfor ofte best med frosne fra vinteren istedet for ferske på sommeren. Dette er de fleste kokker enige i..Anonymous poster hash: ef5eb...8fa Enig i at reker er best om vinteren. Men likevel vil jeg si at det er forskjell på ferske reker, og det er forskjell på frosne reker. Og generelt sett, når rekene er av god kvalitet, er det best smak og konsistens på de ferske (ikke bare om vinteren). Utover det har vi nå i sommer fått vite at kystrekene er en truet art og rødlistet pga overfiske. Så sånn sett bør alle velge frosne grønlandsreker hele året inntil videre. Anonymous poster hash: b2471...2bf
Djungelvrål Skrevet 8. august 2014 #18 Skrevet 8. august 2014 (endret) . Endret 8. august 2014 av KG dama
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå