AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #1 Skrevet 8. august 2014 Jeg er 167 cm høy, og veier 64 kg. Jeg har lyst å gå ned til 58-59 kg. Selv om jeg har en normal bmi, så er jeg ganske feit. Det meste ligger på mage og lår. Jeg vil ikke gå ned ved å sulte meg osv, men ha et forholdsvis "høyt" kaloriinntak. Tenker mellom 1600-2000 kcal daglig. I følge noen kalkulatere på nettet, så trenger jeg omtrent 2300 kcal for å vedlikeholde vekta. Det stemmer nok også, har ligget stabilt mellom 62-65 kg i over et år nå, og har mye sjokolade, potetgull, junkfood osv, opp til flere ganger i uka. Jeg er så og si utrent, er medlem på senter, men vet ikke hva jeg skal gjøre der, har ikke noen plan eller peiling på hva jeg skal gjøre der. Blir også veldig fort sliten når det kommer til styrke, greier maks 12 knebøy med egen kroppsvekt før det sier stopp. Er generelt veldig svak i kroppen. Har grei kondisjon da, i og med at jeg går mye i løpet av arbeidsdagen, samtidig som jeg og kjæresten går tur minst 3 ganger i uka. Noen tips til trening?? Jeg har ganske god kunnskap om kosthold, fordelingen av næringsstoffer osv. (er medlem på vektklubb, der registrerer jeg alt jeg spiser) Problemet mitt her at jeg spiser nok litt for store porsjoner, feilberegner hvor mye jeg spiser, kanskje litt med vilje også.. Jeg har kunnskapen, men vanskelig å sette det ut i praksis. Det er også vanskelig å være sunn, når venner/familie/kjæreste drar frem sjokoladeplata, eller vil dra ut på kjøretur for å kjøpe en softis osv.. Er det realistisk å gå ned 5-6 kg frem til november om jeg holder meg på maks 2000 hver dag? Og i tillegg kanskje får litt treningsrutiner i tillegg? Må bare legge til at jeg har gått ned 22 kg for et par år siden, etter det har vekta vært ganske stabil. Men siden jeg er innenfor normalvekt, så blir det vel mye vanskeligere å gå ned nå? Hilsen jente 22. Anonymous poster hash: 70bdc...174
Camillall Skrevet 8. august 2014 #2 Skrevet 8. august 2014 Hei! Jeg er også 167 cm og veier kun en kilo mindre enn deg, så vi ligger veldig likt! Jeg har også en god del fett her og der som skal bort! Mitt mål er foreløpig under 60 kg innen 26. oktober som er bursdagen min Jeg har hatt en stor vektnedgang jeg også, har gått ned 32 kg etter at jeg ble mamma Jeg blogger og legger ut mye kostholds- og treningstips på bloggen min www.camillall.blogg.no Ta gjerne en titt! Det er absolutt mulig å gå ned i vekt uten å sulte seg, forresten Camilla
Gjest Coolaid Skrevet 8. august 2014 #3 Skrevet 8. august 2014 Mitt råd til deg er: 1 ikke tell kalorier men spis sunt og variert - du vet hva det er 2. Få deg en time med instruktør på studioet og kjør lettere. 3. Svøm , jogg, gå i fjellet, sykle over lengre tid slik at du trener deg opp ute.
Gjest brutal_mann Skrevet 8. august 2014 #4 Skrevet 8. august 2014 Mitt råd til deg er: 1 ikke tell kalorier men spis sunt og variert - du vet hva det er 2. Få deg en time med instruktør på studioet og kjør lettere. 3. Svøm , jogg, gå i fjellet, sykle over lengre tid slik at du trener deg opp ute. Det trodde jeg også i mange år helt til jeg skaffet meg Lifesum og fant ut hvorfor jeg hadde så eksepsjonelt lang restitusjons-tid etter styrketrening. Mangel på proteiner... Så, ved hjelp av den appen og svelging av to tre kameler er jeg nå snaue to uker unna å ha nådd målet mitt med å redusere vekten med 8 kg, samtidig som jeg har trent mer styrke og blitt sterkere.
Gjest Runforit Skrevet 8. august 2014 #5 Skrevet 8. august 2014 Mitt råd til deg er: 1 ikke tell kalorier men spis sunt og variert - du vet hva det er 2. Få deg en time med instruktør på studioet og kjør lettere. 3. Svøm , jogg, gå i fjellet, sykle over lengre tid slik at du trener deg opp ute. Å lære seg å telle kalorier og bli mer obs på balansen mellom proteiner, fett og karbohydrater er faktisk veldig smart om en er helt blank på hva en faktisk putter i seg. Det er smart å lære seg kaloritelling om en klarer å bruke det som et nyttig verktøy, farlig om en bruker det som en besettelse.
Gjest Iddy Skrevet 8. august 2014 #6 Skrevet 8. august 2014 Å lære seg å telle kalorier og bli mer obs på balansen mellom proteiner, fett og karbohydrater er faktisk veldig smart om en er helt blank på hva en faktisk putter i seg. Det er smart å lære seg kaloritelling om en klarer å bruke det som et nyttig verktøy, farlig om en bruker det som en besettelse. Nå blir dette aldri helt eksakt, men man kan bruke det i en startfase for å få oversikt over hva man faktisk putter i seg. Loggfører du maten din i en to ukers tid vil du få en rimlig grei oversikt. Slik du poengterer er det veldig lett å gå i denne fellen at det blir en besettelse, og når skal man slutte å telle? TS sier selv at hun har god kunnskap over dette, og da ser jeg ikke helt det store behovet. I hennes tilfelle handler det kanskje mer om å klare å motså hverdagens fristelser, og spise litt mindre porsjoner til middag. Når det gjelder trening skriver TS at hun anser seg selv som "svak", og det er en easy fix, men for all del la en kvalifisert trener vurdere deg først. Det er ikke sikkert du skal begynne med de store baseøvelsene ennå, eller at det er nødvendig for deg. I tillegg kan det være fornuftig å løpe litt ettersom det er mer energi krevende enn styrketrening, og har større helsemessige fordeler. Ja, bakdelen er at man kan få litt større appetitt. - Kutt ned på "det ille ekstra" - Styrketrening to ganger i uken (Fullkropp) - To løpe økter - Generelt vær aktiv - Ikke overkompliser - Du har ingen helesemssige grunner til å gå ned i vekt (av den informasjonen gitt)
Gjest Coolaid Skrevet 8. august 2014 #7 Skrevet 8. august 2014 Å lære seg å telle kalorier og bli mer obs på balansen mellom proteiner, fett og karbohydrater er faktisk veldig smart om en er helt blank på hva en faktisk putter i seg. Det er smart å lære seg kaloritelling om en klarer å bruke det som et nyttig verktøy, farlig om en bruker det som en besettelse. Man kan være uenige om dette til den store gullmedaljen. Det er ganske unaturlig og kan være med på å gi et feil forhold til mat. I enkelte tilfeller syns jeg det kan være et godt arbeidsverktøy. Klarer man seg uten så er det alltid det beste. Spesielt hos unge mennesker som skal ned i vekt. Da er det bedre å ta et eple....
SKE87 Skrevet 10. august 2014 #8 Skrevet 10. august 2014 Mitt råd er: kjøp deg et målebånd og drit i vekta. Spesielt hvis du er så og si utrent og skal begynne å trene. Mål de stedene det er viktigst for deg å gå ned (magen?) og start opplegget ditt. Vent noen uker før du måler igjen. Er du flink, vil du se at midjemålet har minsket - kanskje uten at vekten har det (kanskje den til og med har økt). Klærne kan fortsatt sitte løsere - fordi du har erstattet fett i kroppen med muskler og disse veier som kjent mer enn fett, samtidig som de tar mindre plass. 1
SKE87 Skrevet 10. august 2014 #9 Skrevet 10. august 2014 (endret) Dobbelpost Endret 10. august 2014 av SKE87
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå