Gjest Catwoman Skrevet 30. juni 2004 #1 Skrevet 30. juni 2004 Hvordan gjorde dere det? Kuttet dere bare røyken tvert, eller trappet dere gradvis ned med færre og færre røyk om dagen? Lurer på hva som er enklest måte å slutte på.
Malou Skrevet 30. juni 2004 #2 Skrevet 30. juni 2004 Jeg sluttet tvært! Eller det vil si, jeg hadde forbredt meg i hverfall et halvt år i forveien, også hadde jeg et par uker å forbrede meg på etter at vi satte en felles sluttdato på det røykesluttkurset jeg gikk på. Ellers brukte jeg nikotinplaster de første 2 ukene og litt tyggegummi og sånn tabletter til å legge under tunga bare sånn for å komme meg igjennom den første værste tiden. Hadde faktisk trodd at jeg ville komme til å bruke hjelpemidler lenger tid enn det jeg gjorde, men er i allefall overbevist at det hjalp meg igjennom de første par uker, det sammen en stor dose motivasjon. Jennifer
Gjest Anonymous Skrevet 30. juni 2004 #3 Skrevet 30. juni 2004 Kjøp Allen Carr sin bok "endelig ikke-røyker". Røyka i femten år, nå har jeg vært fri fra slaveriet en uke. Uten noen problem!
Alida Skrevet 30. juni 2004 #4 Skrevet 30. juni 2004 Sluttet tvert uten et eneste hjelpemiddel, men tror at det var "the hard way" å gjøre det på... er nok viktig at du har forberedt deg psykisk. Jeg bare bestemte meg, og en uke senere hadde jeg sluttet. Førte til et par raserianfall og mange tårer, men har ikke tatt et eneste trekk Leste Allen Carr jeg også. Anbefales !
Mezzo Skrevet 30. juni 2004 #5 Skrevet 30. juni 2004 Jeg sluttet tvert. Tror nok det er den beste måten å gjøre det på, men da MÅ du være bestemt på å slutte. Jeg røyka veldig mye, og det å slutte var ikke noe jeg hadde forberedt meg på i lang tid. Bestemte meg så og si på dagen. Dette er noen år siden, og jeg har ikke tatt ett trekk siden Er du fast bestemt på å slutte klarer du det nok. Men du må virkelig ha lyst til å slutte, - noe halvhjerta forsøk hjelper ikke. Lykke til!
Gjest Catwoman Skrevet 1. juli 2004 #6 Skrevet 1. juli 2004 Jeg har veldig lyst å slutte. Men er ikke helt klar for det enda, driver og bygger opp motivasjonen, når jeg er motivert nok så skal jeg prøve. Gruer meg litt, men jg har ikke lyst å være lenket til den røyken resten av livet heller. Men jeg har nå ihvertfall gått fra vanlig marlboro til light marlboro, er ikke store fremskrittet det akkurat da men...
~sikka~ Skrevet 1. juli 2004 #7 Skrevet 1. juli 2004 Jeg sluttet tvert også, men jeg tror det var så enkelt for meg fordi jeg ikke har bestemt meg for å slutte helt men at jeg kan ta meg en røyk hvis jeg trenger det. Jeg røyker på fest, og så tar jeg kanskje en i måneden etter å ha hatt en jævlig kunde for eksempel. Men det gikk helt greit det, sikkert fordi jeg vet at jeg kan røyke hvis jeg vil... uten å ødelegge sluttinga mi Har ikke brukt noen hjelpemidler for å slutte. Bare giddet ikke å røyke fast lenger så jeg sluttet med det.
Siam Skrevet 1. juli 2004 #8 Skrevet 1. juli 2004 Jeg bestemte meg for å slutte, skulle bare røyke opp lageret mitt på 3 kartonger. Så for å kunne røyke lengst mulig ble det mindre og mindre røyking. Etter en helg hvor jeg plutselig hadde gått 2 hele dager uten å røyke noen ting fant jeg ut at jeg like gjerne kunne slutte selv om det var nesten en kartong igjen. Det er nå 1 1/2 år siden, og jeg har prøvd å ta to trekk siden det ( og det smakte skikkelig dritt!) Er sjeleglad for at jeg har sluttet! Det er det lureste jeg har gjort i hele mitt liv. Og les Alan Carr!!!!!!!!! Det hjalp meg så mye.
aline Skrevet 1. juli 2004 #9 Skrevet 1. juli 2004 Jeg har forsøkt å slutte tvert før, og har ikke klart det. Denne gangen så sluttet jeg med ett røykesluttkurs vi fikk på jobben, så da tok vi det litt gradvis. Vi hadde vel 17 dager tror jeg, fra vi hadde første kurs til vi skulle ta vår siste røyk. Og i mellomtiden skulle vi føre røyke"dagbok" der vi måtte notere hver røyk, når vi tok den, hvor vi tok den, hvorfor vi tok den, hvor nødvendig den var og hvor godt den smakte på en skala fra 1-5 tror jeg. Det viste seg i løpet av den perioden at det var så altfor mange "unødvendige" røyker som akkurat der og da faktisk ikke var SÅ gode som jeg alltid skulle ha det til. etterpå ville jeg nok svart maks på smak, men jeg svarte mens jeg røyket. Det sa meg noe om at det faktisk ikke var selve røyken som var god, men følelsen røyken ga/stimulansen. Vi hadde flere oppfølgingskurs der vi snakket sammen alle sammen i gruppa, og "måtte" innrømme sprekker etc. Vi kunne også stille spørsmål og få informasjon om hva som skjedde med kroppen vår og hva vi kunne forvente oss KUNNE skje. jeg var sur og grinete og sint i FEM UKER!!! :o fra dag en til femte uke!! trudde jeg skulle bli gæærn!! Men så gikk det over, og etter det har det egentlig ikke vært så vanskelig å ikke røyke. jeg var den på kurset som hadde det hardest! Jeg bannet og klaget hvert møte vi var på, mens de andre igrunnen ikke syntes det var så ille..... Men så er det bare jeg som fremdeles er ikke-røyker da!! alle de andre sprakk på ett eller annet tidspunkt. Lykke til. Det er bare du som finner ut hvordan du får til å slutte, for vi er så forskjellige at det som funker for en ikke funker i det hele tatt for en annen. Men guuud det er deilig å være røykfri! og siden jeg fremdeles sparer røykepengene så nyter jeg ekstra godt av det, for jeg har jo 1500,- ekstra i mnd å bruke på BARE kos!! eller spare til utenlandsreiser!
tuji Skrevet 1. juli 2004 #10 Skrevet 1. juli 2004 Jeg sluttet tvert etter å ha lest "endelig ikke-røyker". Kjøp den selv om du ikke føler deg topp motivert, jeg fantes ikke motivert da jeg leste den. Kjøpte den kun fordi jeg hadde tilgodelapp på bokhandelen. JEg sluttet å røyke 9. januar 2003 etter å ha røykt i 13 år.
Gjest orca72 Skrevet 1. juli 2004 #11 Skrevet 1. juli 2004 Jeg sluttet tvert! Bare bestemte meg. Men jeg har nok arbeidet med motivasjonen ubevisst i mange år. Har alltid sagt jeg skal slutte når jeg ble 30 og begynne på igjen ved 60 (er nå 32), og at jeg skal slutte når jeg blir gravid. Det betyr at jeg alltid har tnekt å slutte og nå passet det like godt eller dårlig som noe annet tidspunkt. En gang måtte det skje, liksom... Spiser gulrot og sukkererter, jogger 3 ganger pr uke, nyter lukten av meg selv og har det ganske bra. Røyksuget kommer noen ganger på kveldene og når jeg har drukket, men ikke verre enn at det går over. Har vært røykfri kun 1 mnd, men har fullstendig identifisert meg som ikke-røyker, tenker svært lite på det og ser merkelig på folk som står på gata og røyker :-)
aowi Skrevet 1. juli 2004 #12 Skrevet 1. juli 2004 jeg trappet ned.. først til mildere røyk og så på antall . måtte slutte pga en operasjon - hadde en grunn men motivasjonen for å slutte var ikke helt på topp. Det holdt i tre måneder :-? Så var det på igjen.. røykte mildere og mindre men denne gangen jobbet jeg for å motivere meg for å slutte fordi jeg hadde lyst og ikke pga av operasjon og sånne ting.. det måtte være JEG som ville dette og JEG som styrte avslutninga!!!!! fikk noen tips her og der (mye her på kvinneguiden ) om motivasjon, mye var hentet fra allan carr så jeg tror den er veldig nyttig! Det har holdt i 9 mndr nå. Har tatt ett trekk men det var motvirkende tiltak, smakte pyton..... Men DU må være 100 % motivert for å slutte !!!! ellers ryker d... er min erfaring lykke til og velkommen til røykeslutterne.
Hu i Svingen Skrevet 1. juli 2004 #13 Skrevet 1. juli 2004 Jeg sluttet tvert etter å ha lest "endelig ikke-røyker". Kjøp den selv om du ikke føler deg topp motivert, jeg fantes ikke motivert da jeg leste den. :enig_animasjon: Jeg også! (sluttet 30. nov 2003)
Kalas Skrevet 1. juli 2004 #14 Skrevet 1. juli 2004 Jepp - motivasjonen er det viktigste: du MÅ ha lyst til å slutte. Jeg røykte i 15 år, men sluttet for to år siden. Leste Allan Carrs' bok og brukte 10 dage på å trappe sakte men sikkert ned. Var fælt de første ukene, men etterpå har det gått forbløffende greit.
tuji Skrevet 2. juli 2004 #15 Skrevet 2. juli 2004 Neida, motivasjonen er ikke det viktigste når du slutter v.h.a. Allen Carrs bok. Den kommer etter hvert!
la Flaca Skrevet 2. juli 2004 #16 Skrevet 2. juli 2004 Finnes ingen fasit der... Jeg har røyket fra 40 - 10 sigaretter om dagen. For meg funket det å IKKE bestemme meg for å slutte, bare legge om livet på flere plan. Røyken falt liksom ut av seg selv etterhvert. En vinter for en del år siden kjøpte jeg meg nye løypeski. Jobbet grytidlig om morgenen og hadde dagen fri. Dagene gikk med til flere timer skigåing hver dag, HERLIG. : Sol, Frisk luft, grovbrød i matpakka, ei rompe som ble superstram etter skøyting og klyving i oppoverbakker, en luktesans som virkelig tok seg opp, brune kinn og klare øyne: nikotinen hørte ikke hjemme i kroppen min lenger. Samtidig droppet jeg potetgull og usunn mat. Hadde rett og slett ei skikkelig "helse-føyke". Og det gikk helt av seg selv. Siden har jeg ikke hatt problemer med røyking. Røyket kanskje et par om dagen iblant, så 1/2, så ingen, og nå bare på fest (mao. sjelden) eller når jeg er skikkelig stressa/ sint. Jeg har faktisk fått et perfekt forhold til noe jeg tidligere var hekta på!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå