AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #1 Skrevet 8. august 2014 Nå er valpen blitt 6 måneder, og begynner å bli stor. Han er stort sett snill og grei, men ofte på kvelden klikker det for han. Da lyser det rett og slett faenskap fra øynene hans, han knurrer og flekker tenner, hopper mot meg, og om jeg kjefter eller skal prøve å få han med meg så biter han..... Jeg tror ikke han er sint, er vel mer en voldsom leking. Men hva gjør man da?? Er det i det hele tatt normalt?Anonymous poster hash: bf202...16e
Gjest Gaea Skrevet 8. august 2014 #2 Skrevet 8. august 2014 Normalt! Typisk overtrøtt valp som ikke klarer å roe ned selv om andre ikke er med på leken. Google rotrening, finn en teknikk som funker for dere (time-out i bur, time-out bundet fast i f.eks. et bordben, at du holder valpen fast til den slapper av - så fort en har roet seg ned slipper du den løs) og vær konsekvent. Ikke bli sint eller noe slikt, bare vær helt rolig og bestemt. Det har skjedd meg mang en gang at valpen er klin gæren, klarer til slutt å slappe av et minutt eller to, og vips - så sover han. Så han er egentlig innmari sliten når han begynner sånn. Prøv også å finne ut hva det er som utløser det. Kan være for mye aktivitet, for lite aktivitet (i så fall er det ikke en overtrøtt valp, men understimulert), eller rett og slett at den ikke klarer å roe seg selv. Min valp kan være slik selv, men nå (nærmer seg tre mnd) er det mye bedre, etter å ha vært helt konsekvent på at inne skal man være rolig og leking foregår ute. Prøver også å unngå å gå rett inn når han er helt i hundre etter f.eks. leking med andre hunder, da roer vi ned med godbitsøk eller lignende først.
Frk.K Skrevet 8. august 2014 #3 Skrevet 8. august 2014 Normalt! Typisk overtrøtt valp som ikke klarer å roe ned selv om andre ikke er med på leken. Google rotrening, finn en teknikk som funker for dere (time-out i bur, time-out bundet fast i f.eks. et bordben, at du holder valpen fast til den slapper av - så fort en har roet seg ned slipper du den løs) og vær konsekvent. Ikke bli sint eller noe slikt, bare vær helt rolig og bestemt. Det har skjedd meg mang en gang at valpen er klin gæren, klarer til slutt å slappe av et minutt eller to, og vips - så sover han. Så han er egentlig innmari sliten når han begynner sånn. Prøv også å finne ut hva det er som utløser det. Kan være for mye aktivitet, for lite aktivitet (i så fall er det ikke en overtrøtt valp, men understimulert), eller rett og slett at den ikke klarer å roe seg selv. Min valp kan være slik selv, men nå (nærmer seg tre mnd) er det mye bedre, etter å ha vært helt konsekvent på at inne skal man være rolig og leking foregår ute. Prøver også å unngå å gå rett inn når han er helt i hundre etter f.eks. leking med andre hunder, da roer vi ned med godbitsøk eller lignende først. Dette. Eller du kan prøve å "tvangs kose " litt, slik at han roer seg ned funker gull her 1
Portvinpiken Skrevet 8. august 2014 #4 Skrevet 8. august 2014 Normalt. Men jeg anbefaler unghundkurs - kurs som er tilrettelagt for hunder i tenårene ;-). Spesielt gode kurs hvor man får litt teori om kunnskap om hva man kan forvente i denne perioden, og hva man bør trene på, hvordan osv. Valpetiden er ofte bare kos i forhold til å ha en hormoniell tenåring i huset ;-) 2
murray Skrevet 8. august 2014 #5 Skrevet 8. august 2014 Normalt det kalles raptus. Gratulerer med velfungerende valp 1
murray Skrevet 8. august 2014 #6 Skrevet 8. august 2014 Dette. Eller du kan prøve å "tvangs kose " litt, slik at han roer seg ned funker gull her Tvangskos fungerte hos oss også dette går uansett over etter hvert. 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2014 #7 Skrevet 9. august 2014 Her hadde hunden kveldsraptus til hun var nærmere 7mnd, da gikk det over av seg selv. Vi pleide å stenge henne på gangen eller i buret i et par min, slik at hun fikk roe seg ned.Anonymous poster hash: aa41c...2d4
Sapientia Skrevet 9. august 2014 #8 Skrevet 9. august 2014 Under eventuell tvangskosing, klø ham på brystet og når han er rolig nok stryk i lange og litt faste bevegelser over rygg/side. Dette roer vanligvis ned mine om de er smågærne. Men jeg har hatt en hypervalp også som måtte legges i bur for å få roet seg. Men det ble nå "hund" av henne også og hun er en veldig fin voksen hund. Lykke til videre med valpen som snart er unghund
Portvinpiken Skrevet 10. august 2014 #9 Skrevet 10. august 2014 Jeg er ikke noe særlig for "tvangskosing" egentlig, men det som ofte hjelper er å la hunden få noe å bryne seg på mentalt før/når den får raptus. Om TS er kjent med nogenlunde tider dette pleier å skje (ofte er det på kvelden), så gå ut å la hunden få et godbitsøk, eller tren på andre mentale ting. Da blir de gjerne litt ordentlig slitne i hodene sine, og raptusen er ikke så "ille".
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #10 Skrevet 12. august 2014 Nå er valpen blitt 6 måneder, og begynner å bli stor. Han er stort sett snill og grei, men ofte på kvelden klikker det for han. Da lyser det rett og slett faenskap fra øynene hans, han knurrer og flekker tenner, hopper mot meg, og om jeg kjefter eller skal prøve å få han med meg så biter han..... Jeg tror ikke han er sint, er vel mer en voldsom leking. Men hva gjør man da?? Er det i det hele tatt normalt?Anonymous poster hash: bf202...16e Det er normalt! Det går over. Min fikk også raptuser. Man kan gi dem time out, men ikke som straff, kun for at de skal roe seg og fokusere på noe annet. Min fikk roe seg i buret noen minutter, og senere fikk hun en tyggeleke (men la det gå noen minutter, så valpen ikke forbinder det som noen slags belønning for å oppføre seg vilt).Anonymous poster hash: a4549...507
NovaFlare Skrevet 15. august 2014 #11 Skrevet 15. august 2014 (endret) Raptus. Sett hunden fast i et bånd og ignorer hunden til den gir opp og legger seg. Slipp da umiddelbart løs, eller gå ut og la den rase det fra seg utendørs. Endret 15. august 2014 av NovaFlare
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå