Gå til innhold

Hjelp: Tips til middagen i dag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke den som trives så godt på kjøkkenet og har derfor tilbrakt lite tid der... dessverre. Som voksen synes jeg det er litt leit, for fantasien er ganske liten og er i tillegg ganske så kresen på smak/konsistens (til og med jeg selv er irritert over det :( ), og jeg blir alltid så nervøs når jeg skal lage noe. Fordi jeg er redd for at det ikke skal bli godt!

Men skal lage en middag i dag, som jeg ønsker skal bli god. Jeg er glad i foccacia og det vet jeg besøket er. Så vurderer det og en salat.

Men hva til? Jeg har lenge tenkt på å prøve meg på pai m/kylling men pai og foccacia blir kanskje litt for mye "brød"?

Problemet er da at jeg gjerne vil ha kylling men pga kresenheten min er jeg ganske så uerfaren med hva man kan gjøre for at den skal bli god/saftig, hva man kan ha til av smak osv. Ønsker derfor veldig gjerne tips! Også om det er noe annet enn kylling (evt om foccacia + kyllingpai er for mye som jeg nevnte ovenfor).

På forhånd takk :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fredag er jo tacodag - det burde alle vite.

Men siden du skal være sær ( :biggrin: ) så tenker jeg ut du kunne lage det som tapas. Kjøp noen pølser og dadler som du lager i ovnen, noen biter ost, oliven om dere liker det. Kommer an på hvor mye jobb du vil legge i det. Noen butikker med gode ferskvaredisker selger også ting å fylle ut tapasbordet med.

Gjest tuppesjura
Skrevet

Jeg er akkurat som deg, så kresen at jeg irriterer meg over det selv. Men i dag tenkte jeg faktisk å prøve å lage kylling og bacon salat. Høres veldig godt ut synes jeg, så er spent på om det faktisk blir det.

Skrevet

Jeg er akkurat som deg, så kresen at jeg irriterer meg over det selv. Men i dag tenkte jeg faktisk å prøve å lage kylling og bacon salat. Høres veldig godt ut synes jeg, så er spent på om det faktisk blir det.

Gi beskjed om fornøyd, og "oppskriften" du brukte? :-)

Skrevet

Hva med å lage foccacia og lagde sandwhicher av det? Bruk gjerne oliven, chorizo og urter som timian og rosmarin på.

Stek noe kyllingfilet med olje, hiv oppi litt smør etterhvert sammen med hvitløk, timian osv som du øser over kyllinger under stekingen for å sette smak. La kyllingen hvile og skjær de opp i tynne skiver.

Kjøp, eller lag majones/aioli, kutt løk, tomat, salat, agurk eller annet egnet tilbehør og server til sandwhichene.

Spekeskinke og kokt egg kan også være godt.

Vi har lagd dette noen ganger og det blir dødsbra det! Setter gjerne alt på bordet så folk kan forsyne og komponere selv.

Gjest tuppesjura
Skrevet

Gi beskjed om fornøyd, og "oppskriften" du brukte? :-)

Jeg ble veldig fornøyd! Kjøpte en sånn pose ferdigsalat på rema med isberg, gulrot og rødkål. Hadde i paprika, agurk, rapidsalat, pinjekjerner, pistasjnøtter og cashewnøtter og litt druer. Stekte tynnbacon, lot fettet renne av og delte i biter. Kyllingen brukte jeg ferdiggrillet som jeg delte i biter og varmet på panna. Hadde rundstykker ved siden av. Kjempegodt!

Skrevet

Tzatziki er digg sammen med foccaccia! Riv en slangeagurk på et rivjern, strø over litt salt og la det stå i 20 minutter. Klem ut vannet og bland med et beger matjoghurt, et par fedd revet hvitløk, salt, pepper og litt presset sitron.

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde svinekjøtt strimlet som var godt krydret med pepper, salt og hvitløkspulver. Og laget en god salat ved siden, som vi drysset litt sitron pepper over. Var veldig godt. Kan selvsagt ha ris, pommes frits eller lignende til da :)

Anonymous poster hash: 7ff65...313

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...