Gå til innhold

Er den hippokratiske ed viktig for dere som jobber i helse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bryr du deg egentlig om den hippokratiske ed? Er den så viktig?

Hvis du hatet noen, inderlig, type noen du -vet- er en pedofil overgriper/voldtektsmann som får gå fri, kunne du da tenke deg å sette den hippokratiske ed til side for å infisere den personen med noe grusomt, som feks. streptokokker?

Eller kommer den hippokratiske ed først, alltid, samme hva?

Anonymous poster hash: 2af8c...744
AnonymBruker
Skrevet

Bryr du deg egentlig om den hippokratiske ed? Er den så viktig? Hvis du hatet noen, inderlig, type noen du -vet- er en pedofil overgriper/voldtektsmann som får gå fri, kunne du da tenke deg å sette den hippokratiske ed til side for å infisere den personen med noe grusomt, som feks. streptokokker? Eller kommer den hippokratiske ed først, alltid, samme hva? Anonymous poster hash: 2af8c...744

Nei, den kan ikke settes til side.

Hva jeg mener om en pasients handlinger og holdninger har ingen ting å gjøre med den jobben jeg gjør.

Ellers finnes det situasjoner der man har opplysningsrett eller opplysningsplikt ettter helsepersonelloven, og disse brukes der det er nødvendig.

Ferdig snakket.

Anonymous poster hash: 4f888...9ad

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forholder meg til lov om helsepersonell, lov om pasientrettigheter, forvaltningsloven og annet relevant regelverk. Hadde jeg hatt et behov for å utstede straff hadde jeg valgt meg et annet yrke.

Anonymous poster hash: 70693...4cf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det blir veldig teoretisk.

Anonymous poster hash: 4d444...3bf

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel bare leger som har om den hippokratiske ed, vet ikke om det faktisk må avlegge eden.

Jeg er sykepleier og har ikke hatt noe om den hippokratiske ed på skolen. Men vi hadde mye om pasientrettighetsloven, helsepersonelloven ol. I tillegg til mye etikk.

Anonymous poster hash: b263b...50d
Skrevet

Leger avlegger ikke den hippokratiske ed lenger. Den opprinnelige ordlyden i den er også ganske utdatert med tanke på dagens samfunn.

Men jeg prøver alltid å ha essensen av den i bakhodet: Alltid trøste, ofte lindre, noen ganger helbrede, men aldri skade.

Det er ikke legers og sykepleieres oppgave å dømme og utøve straff. Jeg har undersøkt og behandlet flere kriminelle, og hva de har gjort er ikke min sak. Har heller ingen betydning for behandlingen de får.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...