AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #1 Skrevet 7. august 2014 Er i en kjip økonomisk situasjon akkurat nå. Eier ingen kredittkort, men har lyst å skaffe meg det. Dersom jeg bruker kortet for f.eks 5000 kroner, hvor lenge kan jeg vente med å betale tilbake? Og hvor mye øker renten iløpet av f.eks et halv år? (er klar over at det kan være forskjellig, men ca.) Anonymous poster hash: af747...a1b
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #2 Skrevet 7. august 2014 Ikke skaff deg kredittkort hvis du ikke skjønner disse tingene på egen hånd. Anonymous poster hash: a1731...8f2 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #3 Skrevet 7. august 2014 Er det ikke en fin ting at jeg faktisk prøver å lære litt om det før jeg bestiller et da?? Kanskje ikke rette plassen å spørre her, men. ;-) -TS Anonymous poster hash: af747...a1b 5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #4 Skrevet 7. august 2014 Er det ikke en fin ting at jeg faktisk prøver å lære litt om det før jeg bestiller et da?? Kanskje ikke rette plassen å spørre her, men. ;-) -TS Anonymous poster hash: af747...a1b Når man skaffer seg kredittkort får man en oversikt over renter og frister av tilbyderen. Anonymous poster hash: a1731...8f2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #5 Skrevet 7. august 2014 Det står i betingelsene til hvert enkelt kort når forfallet for regningen er. 30 dager er ganske standard. Renten er som du nenvner selv, forskjellig fra kort til kort. Anonymous poster hash: b6197...f8f
Pengebingen Skrevet 8. august 2014 #6 Skrevet 8. august 2014 Om jeg kan svare på overskriften din her, så er det som er mest ille med å få kredittkortgjeld at det svært sjelden hjelper deg ut av en kjip økonomisk situasjon. Det er ikke ofte økonomien blir bedre av å ha kredittkortgjeld å betale på i tillegg til alt annet som ikke går rundt. Hvis du bare trenger 5000 må det ad være mulig skaffe de på annet vis? Selg ting du har? Har su kamera, pc, stereo osv? Bil? Raskt mer enn 5000 kroner. Og deretter må du jo analysere hvordan du havnet i denne situasjonen og hva du må gjøre for å unngå at det skjer igjen (øke inntekt, kutte utgifter, bygge bufferkonto f.eks). Renter på 5000 kroner over 6 mnd blir ikke kjempemye, pga lavt beløp, men allikevel er jo dette et tydelig symptom på en ikke-fungerende økonomi og mangel på oppsparte midler. Dette må jo gjøres noe med, å ta opp kredittkort er ikke nok,. Faktisk er det fort gjort å bruke det mer og mer om økonomien allerede er dårlig/ustabil, og da baller det fort på seg for mange. 7
Fjompen Skrevet 8. august 2014 #7 Skrevet 8. august 2014 Kredittkortgjeld er ikke krise i noen få tilfeller: *Du betaler hele tilbudet ved forfall. Dette er typisk at det er et kjempetilbud på ny TV, men at du får lønn i slutten av måneden. Eller at bruken av et kjede-eid kredittkort gir deg ekstra tilbud. Kredittkort gir deg en gratis betalingsutsettelse så lenge du har pengene til å betale når regningen kommer. *Du vet at du får penger til å innfri beløpet innen kort tid. Typisk å utnytte et vårtilbud på reise, og betale tilbake alt når feriepengene kommer. Det er ofte mer smidig å benytte kreditt enn å forhandle frem forskudd på feriepenger fra arbeidsgiver. De hundrelappene det koster i renter må jo såklart tas med i beregningen på hvor godt tilbudet er. *Det er absolutt krise. Vaskemaskinen ryker. Bilen bare må fikses, eller du faller og får slått ut en tann. Som kredittreserve er kredittkort en utmerket backup. Men det forutsetter at du har har råd til en mye brattere tilbakebetaling enn minstebeløp når regningen kommer. Å bare betale minstebeløp er som å gi penger til kredittselskapet for å ha pengene utestående. Det som oftest er problemet med kredittkort/betalingsutsettelse osv er at man skal ha en veldig klar grense for å bruke den. De aller færreste har denne kontrollen, og fristelsen kan bli for stor. Har man først begynt å bruke av kredittreserven på "fjas", så er man fort fanget i et minstebeløp som kan bli betydelig, og langvarig. For å svare deg konkret: Om du skaffer deg et kredittkort nå, og bruker 5000, så vil du uansett måtte betale 300/mnd, og dette er for det meste renter, ikke en faktisk tilbakebetaling. Så må du selv bestemme om det er verdt å bruke nød-kreditt på det. 2
LukaFrost Skrevet 8. august 2014 #8 Skrevet 8. august 2014 Å ha ett kredittkort med 5000 i kreditt gjør deg ikke til kandidat til Luksusfellen. Problemet er når man har flere og høtyere kreditt, samt at man bruker kortene ukritisk og ikke betaler tilbake i tide. Jeg dynes kredittkort er fint til netthandel, bestilling av ferie og til bruk i utlandet.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #9 Skrevet 8. august 2014 Det kommer an på hvorfor du mangler penger. Om du generelt har dårlig råd og stadig sliter med å betale er det dumt å bruke kredittkort. For en midlertidig krise uten andre alternativer er det en grei måte å komme seg igjennom problemene på. F.eks måtte jeg bruke kredittkort til å kjøpe meg bil og betale depositum på leilighet da jeg gikk fra mannen min for noen år siden. Av div grunner hadde jeg da ingen midler tilgjengelig og da var kredittkort en livredder for meg i situasjonen. Men jeg har jo grei inntekt slik at jeg betalte ned det jeg hadde tatt ut på under et år til tross for høye utgifter ellers også. Det viktige er jo rett og slett om du vet med 100% sikkerhet at du kan betale ned gjelda innen ikke alt for lang tid slik at det ikke bare blir et større problem. Og du må ha sjekket ut om det ikke finnes bedre alternativer, som f.eks å låne av familie eller venner, selge noe, få et forbrukslån etcAnonymous poster hash: 6286f...93d
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #10 Skrevet 8. august 2014 Siden ingen har svart direkte på spørsmålet; det er ofte 30-60 dager betalingsutsettelse fra du foretar kjøpet. Deretter må du betale et minimumsbeløp per måned. Renten er gjerne 20-30% per år og for 5000 kr utgjør dette grovt 500-750 kr i renteutgifter uten å ta hensyn til det som er nedbetalt. Anonymous poster hash: 97ab2...07b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå