AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #1 Skrevet 7. august 2014 Hei! Jeg har en forhest og vi har et godt forhold, han er var på hjelpere og hører alltid på meg. Bortsett fra på ett område. Var på tur i skogen her om dagen og alt gikk fint helt til han plutselig ble vrang og ikke ville gå den veien vi skulle. Med litt tålmodighet og arbeid gikk han den veien vi skulle og jeg roste han såklart når han hørte på meg. Så hadde vi det veldig fint resten av turen, helt til jeg snudde når vi skulle hjem. Da var det full galopp i nedoverbakke og ingenting fikk stoppet han, ikke engang nødstoppen. Han roet seg heldigvis ned nederst i bakken og hørte på meg resten av turen men det er jo ikke greit at han gjør sånt. At han får opp farten litt når vi er på vei tilbake til stallen er en ting, men det her går jo ikke. Han ble ikke skremt av noe, var bare "hurra jeg skal hjem og spise" og han overså meg som rytter totalt. Er det noen her som har forslag til hva jeg kan gjøre for å hindre dette i fremtiden? Han er ellers rolig og hører på meg som sagt. Anonymous poster hash: 30b4a...433
Gjest Kv84 Skrevet 8. august 2014 #2 Skrevet 8. august 2014 Kanskje han bil hjem fordi han er sulten!
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #3 Skrevet 8. august 2014 Det er sjelden jeg anbefaler å sette på sterke bitt, men i situasjoner der hesten tar ut på en slik måte som dette så synes jeg det kan være en grei løsning. Hester som stikker ukontrollert sånn kan være til fare for både seg selv og andre. Sterke bitt løser ingen problemer, men slike tilfeller er et unntak. Dersom hesten stresser på vei hjem fra tur, snu og gå videre. Når hesten har roet seg, snu hjem igjen. Med en gang hesten stresser seg opp, snu på nytt. Bare når hesten klarer å gå rolig og avslappet på vei hjem får den gå den veien, hvis ikke må den gå bort fra stallen igjen. Siden dette er fôrhesten din, anbefaler jeg at du tar opp dette problemet med eier. Anonymous poster hash: d6cb9...aad 2
Gjest Iben Skrevet 8. august 2014 #4 Skrevet 8. august 2014 Kanskje han bil hjem fordi han er sulten! Smart hest, i så fall! 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #5 Skrevet 8. august 2014 Takker for svar Sterkt bitt er ingen ide, han er veldig følsom i munnen. Er første gang han har løpt avgårde.. Når han ikke hører/prøver å gå en annen vei så snur jeg han og rir andre veien så han skjønner at det er jeg som bestemmer, men dette skjer veldig sjelden.. Så det er ikke noe problem, han er som regel et prakteksemplar. Så dette er jo prøvd. Problemet er at han aldri har gjort dette før, hverken med meg eller eier. Egentlig en veldig rolig og lydig hest. Anonymous poster hash: 30b4a...433 1
Gjest Gaea Skrevet 8. august 2014 #6 Skrevet 8. august 2014 Kan være mange grunner til det. Kanskje hesten skvatt/løp fra noe du ikke la merke til. Kanskje den følte seg utrygg av en eller annen grunn (kjenner dere hverandre godt, altså har dere tilbragt mye tid sammen?). Kanskje den rett og slett ikke ville være på tur. Sterkt bitt kan faktisk være lurt - sjeldent jeg anbefaler det altså! Men ikke til vanlig bruk, heller som en nødløsning i samarbeid med trening. En hest som bare løper uten styring kan være livsfarlig for begge to. En god løsning kan være å bruke f.eks. kapsun + bitt, eller pelham med to tøyler, der det mildeste blir brukt til vanlig stopp og det sterkeste blir brukt om du har null kontroll. Jeg er veldig for å finne ut hvorfor hesten gjør noe slikt i utgangspunktet - stoler han ikke på deg? Er han lettskremt? Synes han ikke turer er noe gøy? Hva kan du gjøre for at hva enn det er som utløser det blir bedre? Ikke bare tenke at uansett hva som ligger bak så skal hesten fordi du er sjefen. Hester er fredelige dyr med en helt annerledes oppfatning av rangstige/lederskap enn det de fleste mennesker har, lite tvang involvert i et flokkliv...
Gjest Gaea Skrevet 8. august 2014 #7 Skrevet 8. august 2014 Enda et spørsmål... Skjedde det ut av det blå, eller begynte han å stresse seg opp først? Om sistnevnte er tilfelle kan det hjelpe å hoppe av leie litt, la hesten gresse litt for å få tankene over på noe annet, etc.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #8 Skrevet 8. august 2014 Er samarbeid, ikke tvang men blir han vrang må jeg jo ta tak i det. Har holdt på med han i snart ett år og brukt mye tid både på ridning, kos, stell og bare være med hverandre. Også leieturer, løshopping, longering osv.. Han stoler på meg, vi har veldig god kjemi Bruker heller ikke tvang da han liker det vi holder på med men når han slår seg vrang og skal andre veien f.eks(som omtrent aldri skjer) kan jeg ikke la han bestemme for da tar han over. Er også flink med ros og kosing når han da er velvillig igjen. Merker også at han er fornøyd og energisk. Tur er favoritten hans Han er ingen lettskremt hest, han kan bli skremt men da hopper han opp med alle fire beina på samme sted også roer han seg ned igjen. Han er kjempeglad i tur og koste seg hele tiden. Var ikke stresset men når jeg snudde så tok han av, men han oppførte seg ikke som om han var skremt, bare veldig gira. Var bare skrittingen som ble raskere, så slo han over til trav(som jeg brukte stemme og enkel tøylehjelp som vanligvis fungerer med en gang) før han slo over i galopp og fikk en ekstrem fart ned bakken.. Nyttet ikke å få kontakt med han.. Han virket ikke skremt eller stresset som sagt. Jeg håper og tror ikke det skjer igjen men hvis det skjer hadde det vært fint å ha en måte å få stoppet han på, eventuelt finne en måte å hindre det på. Ble plutselig helt personlighetsforandring på han. Etterpå var han helt normal igjen. Beklager om det blir rotete, skriver på mobil. Takker for svar forresten Anonymous poster hash: 30b4a...433
Green Lady Skrevet 9. august 2014 #9 Skrevet 9. august 2014 .....Han ble ikke skremt av noe, var bare "hurra jeg skal hjem og spise" og han overså meg som rytter totalt. .....Anonymous poster hash: 30b4a...433 Her har du svaret ditt. Det første jeg ville gjort, er ikke å belønne hesten med mat når den kommer tilbake til stallen. La den gjerne gjøre noe kjedelig en stund, f.eks. bind den opp på stallgangen/ute, og la den stå der en stund uten mat. Etterhvert vil ikke koblingen "hjem fra tur = mat" være så sterk, at hesten ikke ser noe poeng i å stresse/løpe hjem. Jeg ville også jobbet med bakkearbeid, da hesten ikke har den respekten for deg den i utgangspunktet burde hatt (da hadde den aldri løpt ut i første omgang, den valgte å ignorere deg da du ba den stoppe). Og en fast regel du bør ha fra nå av, er å aldri trave eller galopere hjemover på tur frem til du har gjenvunnet kontrollen igjen 3
sunSpring Skrevet 10. august 2014 #10 Skrevet 10. august 2014 (endret) Min ponny løp ut en gang på samme måte. Jeg hadde null kontroll og var bekymret for etdypt hull på stien som - hvis han hadde tråkket i hullet i full galopp ville ført til beinbrudd.Jeg tror han ble skremt av ett eller annet. Det var både ulv, bjørn og gaupe i området uten at jeg oppfattet om han hadde luktet rovdyr eller ikke. Han var ikke sulten, men det kan være at han ville hjem igjen for å bli sluppet ut på beite med grønt gress. Men han spiste litt under turen og både min far og hans samboer var med, likevel løp han som en gal. Han ble ofte med på turer uten rytter, og gikk da løs. Han var selskapsyk og ville være med på tur med hundene f.eks.Bakketrening og å gå av salen, leie han og snu hver gang han stresser kan være en løsning. Et bitt som er hardt ville jeg ikke valgt.Han var ofte vrang og ganske ung (fem år) og hadde hatt dårlig erfaring med en rytter før vi kjøpte han. Ofte ville han bare snu når vi skulle på tur og var kommet femti meter, jeg gikk alltid ned av salen, leide han par hundre meter, opp i salen igjen og det gikk bra. Endret 10. august 2014 av sunSpring
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #11 Skrevet 11. august 2014 Tusen takk for flere svar Har han imorgen og skal jobbe masse med bakkearbeid før vi tar en leietur Vurderer å ta han med dit han oppførte seg så dumt sist, for å se hvordan han reagerer når jeg leier han. Mulig jeg tar en annen vei og, jeg har ikke helt bestemt meg. Så får jeg heller ri igjen neste gang. Snakket med eier som også er en god venninne av meg og han har vært i litt teit humør i det siste, kanskje litt understimulert, så skal jobbe masse på banen med bakkearbeid og øvelser og ha godbiter klare og bare kose oss og lære litt mer sammen. Er ikke særlig med rovdyr her forresten, bare elg og rådyr og disse er han fryktelig nysgjerrig på og vil helst bli venn med Han er heller ingen unghest, 16 år. Men starter med bakkearbeid imorgen og ser om kanskje det hjelper og jo, jeg har aldri hverken travet eller galoppert hjem før, det tunge arbeidet tar jeg etter oppvarming på tur bort, hjemover er det skritt Anonymous poster hash: 30b4a...433 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #12 Skrevet 11. august 2014 Tusen takk for flere svar Har han imorgen og skal jobbe masse med bakkearbeid før vi tar en leietur Vurderer å ta han med dit han oppførte seg så dumt sist, for å se hvordan han reagerer når jeg leier han. Mulig jeg tar en annen vei og, jeg har ikke helt bestemt meg. Så får jeg heller ri igjen neste gang. Snakket med eier som også er en god venninne av meg og han har vært i litt teit humør i det siste, kanskje litt understimulert, så skal jobbe masse på banen med bakkearbeid og øvelser og ha godbiter klare og bare kose oss og lære litt mer sammen. Er ikke særlig med rovdyr her forresten, bare elg og rådyr og disse er han fryktelig nysgjerrig på og vil helst bli venn med Han er heller ingen unghest, 16 år. Men starter med bakkearbeid imorgen og ser om kanskje det hjelper og jo, jeg har aldri hverken travet eller galoppert hjem før, det tunge arbeidet tar jeg etter oppvarming på tur bort, hjemover er det skritt Anonymous poster hash: 30b4a...433 Hva med å ta noen ridetimer? En erfaren rytter sliter ikke lange tiden før de får kontroll på en løpsk hest. Du burde iallefall holde deg langt langt langt unna trafikken til du kan kontrollere hesten godt nok så du ikke er til fare for andre eller deg selv.Anonymous poster hash: 3128b...b58 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #13 Skrevet 12. august 2014 Det virket mer nedlatende enn som et råd, men jeg skal svare allikevel. Jeg har ridd i til sammen ca 8 år, tatt jevnlige ridetimer og tar det noen ganger fortsatt. Hester er dyr, de kan slå seg vrange uavhengig av hvor erfaren du er. Jeg har ikke opplevd dette problemet før, hverken med han eller andre hester så derfor valgte jeg å spørre her for å høre om synspunkter og erfaringer med dette. Har såklart forhørt meg med andre og lest mye siden det skjedde, så nå skal jeg begynne med mer bakkearbeid for å se om det hjelper. Jeg har ridd mer "ville" hester før uten problemer, men siden han her plutselig endret seg slik og nektet å høre selv om jeg teknisk sett gjorde det riktige er det greit å høre andre sine erfaringer med dette. Du får det jo til å høres ut som om jeg har null kontroll fordi dette skjedde en gang og jeg må lete etter roten til problemet. Anonymous poster hash: 30b4a...433 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #14 Skrevet 12. august 2014 Takker for svar Sterkt bitt er ingen ide, han er veldig følsom i munnen. Er første gang han har løpt avgårde.. Når han ikke hører/prøver å gå en annen vei så snur jeg han og rir andre veien så han skjønner at det er jeg som bestemmer, men dette skjer veldig sjelden.. Så det er ikke noe problem, han er som regel et prakteksemplar. Så dette er jo prøvd. Problemet er at han aldri har gjort dette før, hverken med meg eller eier. Egentlig en veldig rolig og lydig hest. Anonymous poster hash: 30b4a...433 Han høres ikke så veldig følsom ut i munnen om han ignorerer at du holder han igjen. Dessuten er ikke poenget kun å vise at "du bestemmer". Poenget med å snu, er å lære han at slik atferd ikke lønner seg. Han må lære at han ikke kommer raskere hjem ved å stikke, tvert i mot. Det er samme mekanismer når man lærer hunder å ikke dra i båndet (de vil også fortere frem). Da går man tre skritt tilbake, før man går fremover igjen. Man må plukke vekk slike unoter før de setter seg, han må ikke oppleve at det lønner seg å oppføre seg alik. Argumentet for et sterkere bitt, er nettopp at slik atferd er farlig (for rytteren, hesten og eventuelle turgåere, andre ryttere og bilførere) og man må kunne stoppe den. Samtidig må slike hjelpemidler brukes med varsomhet, pga fare for at følsomheten i munnen reduseres og for å unngå atress og smerte. Anonymous poster hash: 8f0e3...a2d
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #15 Skrevet 12. august 2014 Tusen takk for flere svar Har han imorgen og skal jobbe masse med bakkearbeid før vi tar en leietur Vurderer å ta han med dit han oppførte seg så dumt sist, for å se hvordan han reagerer når jeg leier han. Mulig jeg tar en annen vei og, jeg har ikke helt bestemt meg. Så får jeg heller ri igjen neste gang. Snakket med eier som også er en god venninne av meg og han har vært i litt teit humør i det siste, kanskje litt understimulert, så skal jobbe masse på banen med bakkearbeid og øvelser og ha godbiter klare og bare kose oss og lære litt mer sammen. Er ikke særlig med rovdyr her forresten, bare elg og rådyr og disse er han fryktelig nysgjerrig på og vil helst bli venn med Han er heller ingen unghest, 16 år. Men starter med bakkearbeid imorgen og ser om kanskje det hjelper og jo, jeg har aldri hverken travet eller galoppert hjem før, det tunge arbeidet tar jeg etter oppvarming på tur bort, hjemover er det skritt Anonymous poster hash: 30b4a...433 Man må heller øve på situasjoner der han kan finne på å løpe tilbake til stallen. Det er jo her problemet ligger, ikke med bakkearbeid (som jeg antar er dressur). Mange "hestejenter" tenker alfor komplisert og tar til seg alle mulige sprikende råd, uten egentlig å forstå at det er atferdstrening som vil hjelpe. Hjelpe dem med å forstå hvordan man motiverer og lærer dyr til å gjøre det man ønsker. Og når man snakker om "hjelpere", så er målet å bruke færrest mulig av dem.Anonymous poster hash: 8f0e3...a2d
Gleesius Skrevet 12. august 2014 #16 Skrevet 12. august 2014 Dummeste jeg har hørt at man som erfaren rytter klarer kontrollere en løpsk hest! Jeg har ridd dressur i mange år, og er det man kan kalle "erfaren" som både rytter og i min håndtering av hest. Men når en hest blir redd og stikker hjem er det pina meg ikke så mye å gjøre enn å holde seg på. Og prøve alle triks i boka for å få den til å stoppe. Det og benytte ett sterkere bitt på tur er ikke det dummeste du gjør, er bare å ri mer med setet når han oppfører seg. Jeg gjør det med min når han er heit (og teit) slik at jeg kan ta skikkelig tak å stoppe han mår dette er nødvendig. Men bruker tøylene mer varsomt i den "vanlige" ridningen. 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #17 Skrevet 13. august 2014 Dummeste jeg har hørt at man som erfaren rytter klarer kontrollere en løpsk hest! Jeg har ridd dressur i mange år, og er det man kan kalle "erfaren" som både rytter og i min håndtering av hest. Men når en hest blir redd og stikker hjem er det pina meg ikke så mye å gjøre enn å holde seg på. Og prøve alle triks i boka for å få den til å stoppe. Det og benytte ett sterkere bitt på tur er ikke det dummeste du gjør, er bare å ri mer med setet når han oppfører seg. Jeg gjør det med min når han er heit (og teit) slik at jeg kan ta skikkelig tak å stoppe han mår dette er nødvendig. Men bruker tøylene mer varsomt i den "vanlige" ridningen. Helt enig. Man må forsøke å forebygge at situasjonen skjer (som ikke alltid er så enkelt), men ha et sterkere bitt som en nødløsning. Det er jo tross alt livsfarlig med en hest ute av kontroll. Og så er det kjempeviktig at han ikke belønnes for den atferden, at han ikke forbinder det å komme hjem til stallen med mat. Dersom hesten egentlig ikke liker å være ute på tur, kan man legge inn noen aktiviteter under turen man vet hesten liker? Noen øvelser med belønning (evt med mat)? Og styrke relasjonen med hesten, ikke bare vise at man er "sjefen". Sånn at turen faktisk blir noe positivt for hesten.Anonymous poster hash: 8f0e3...a2d
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #18 Skrevet 13. august 2014 Forresten, så at ei nevnte her at jeg sikkert mente dressur med bakkearbeid. Det er ikke tilfellet. Driver litt med natural horsemanship og andre ting for å øke tilliten og styrke båndet Han har aldri løpt ut før, bare så det er sagt. Og bakkearbeidet gikk kjempebra! Han har vært litt gretten i det siste men igår var han helt fantastisk. Han skal forresten få en ordentlig sjekk til uka(kropp og høver) for han løp nå ut med ei annen ei og, bare at de var på kjøretur. Han får heller ikke belønning for å oppføre seg slik, og så at ei skriver her at han kanskje ikke liker tur men det er det han liker aller best! Banetrening liker han også, men tur er favoritten så trenger i utgangspunktet ikke gjøre det mer spennende selv om det kan være en god ide Han får gjerne godbiter på tur altså, men han koser seg kjempemasse uansett. Anonymous poster hash: 30b4a...433 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #19 Skrevet 13. august 2014 Dummeste jeg har hørt at man som erfaren rytter klarer kontrollere en løpsk hest! Jeg har ridd dressur i mange år, og er det man kan kalle "erfaren" som både rytter og i min håndtering av hest. Men når en hest blir redd og stikker hjem er det pina meg ikke så mye å gjøre enn å holde seg på. Og prøve alle triks i boka for å få den til å stoppe. Det og benytte ett sterkere bitt på tur er ikke det dummeste du gjør, er bare å ri mer med setet når han oppfører seg. Jeg gjør det med min når han er heit (og teit) slik at jeg kan ta skikkelig tak å stoppe han mår dette er nødvendig. Men bruker tøylene mer varsomt i den "vanlige" ridningen. Det der er bare tull. Jeg har reist rundt i Norge og Danmark å ridd inn hester i 12 år. Jeg har ridd i nesten 30. Jeg har ALDRI (minus de tre første årene som rytter) opplevd en hest jeg ikke klarer å kontrollere, og det til tross for at når folk først ringer til meg så er hesten "håpløs og en lost case" i deres øyne. Det er utrolig mye udugelige ryttere der ute.Anonymous poster hash: 3128b...b58 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #20 Skrevet 13. august 2014 Velger man å forsøke et sterkere bitt anbefaler jeg å prøve det på bane i første omgang. Er hesten vàr i kjeften i utgangspunktet kan sterkere bitt gjøre at h*n drar rullgardina helt ned. En som har ridd i 30 år (eller 10, kanskje tilogmed 50) uten å oppleve en hest som blokkerer ved en eller annen anledning har utelukkende hatt flaks. Tror du tjener på å klare å "lure" hesten til å tro at det er morsommere på tur enn hjemme i/ ved stallen. Hvordan du går fram avhenger av forskjellige ting som bla. rutiner på stallen. Unngå å ri ut rett i forkant av fòring f.eks. Har du ridebane på stallen så bruk den til jobbing og ri tur etterpå. Ikke gi hesten grunn til å glede seg til å komme hjem. Ikke gjort i en håndvending selvsagt men hvis du tenker nøye gjennom rutinene finner du sikkert svarene og løsningen på sikt. Anonymous poster hash: a3c19...035 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå