AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #1 Skrevet 7. august 2014 Noen som har tatt naturfag som privatist? Tenker på naturfag vg3 som jeg må ta for å få studiekompetanse. Vil gjerne ta det nå i høst om jeg får det til. Fortell gjerne om dine egne erfaringer. (Historie som privatist blir nok etter det) Anonymous poster hash: 039fd...7c9
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #2 Skrevet 7. august 2014 Ja, det har jeg. Leste OK mye (skippertak på slutten), fikk 23/30 på skriftlig del, gjorde det veldig bra på muntlig del og fikk 6 Anonymous poster hash: 40e97...eec
t0nje Skrevet 7. august 2014 #3 Skrevet 7. august 2014 Noen som har tatt naturfag som privatist? Tenker på naturfag vg3 som jeg må ta for å få studiekompetanse. Vil gjerne ta det nå i høst om jeg får det til. Fortell gjerne om dine egne erfaringer. (Historie som privatist blir nok etter det) Anonymous poster hash: 039fd...7c9 Ja, jeg har tatt naturfag vg1 som privatist nå i vår. Det gjelder å lese mye. Jeg leste ikke så mye så det ble med en 4 men hadde jeg lagt mer arbeid i det hadde det nok gått mye bedre Jeg skal gå opp som privatist i historie nå i høst. Ja, det har jeg. Leste OK mye (skippertak på slutten), fikk 23/30 på skriftlig del, gjorde det veldig bra på muntlig del og fikk 6 Anonymous poster hash: 40e97...eec Eksamen er ikke lenger bestående av skriftlig + muntlig. Ny eksamensform som ble tatt i bruk våren 2014 er muntligpraktisk
rox Skrevet 8. august 2014 #4 Skrevet 8. august 2014 (endret) Hva er forskjellen på naturfag vg1 og vg3, er det samme faget? Tok naturfag vg1 som privatist, det var null problem. Men da hadde jeg hatt alle realfagene fra før (unntatt biologi), og jeg har alltid likt realfag. Et godt tips til alle privatister er å være godt kjent med kompetansemålene (gjelder også for historie). Ha de i tankene når du leser. På muntlig får man ofte oppgaver som er trekt omtrent direkte ut fra kompetansemålene, kjekt å vite. Forstår man stoffet, trenger man ikke nødvendigvis lese så mye. Det finnes mange dokumentarer osv som dekker noe av pensum, mye gøyere enn å sitte med nesen i en bok. I naturfag skal du også ha en praktisk bit, et forsøk av noe slag. Det finnes en liste over mulige forsøk man kan få, tror det bare var sånn tre mulige. Det gjør ingenting om du ikke har mulighet til å øve på disse på forhånd, de færreste privatister har egen kjemilab i heimen. Men få oversikt over hvilke det er, og les godt på teorien bak dem slik at du har en god forståelse for hva du skal gjøre. Lykke til Endret 8. august 2014 av rox
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #5 Skrevet 8. august 2014 Hva er forskjellen på naturfag vg1 og vg3, er det samme faget? Tok naturfag vg1 som privatist, det var null problem. Men da hadde jeg hatt alle realfagene fra før (unntatt biologi), og jeg har alltid likt realfag. Et godt tips til alle privatister er å være godt kjent med kompetansemålene (gjelder også for historie). Ha de i tankene når du leser. På muntlig får man ofte oppgaver som er trekt omtrent direkte ut fra kompetansemålene, kjekt å vite. Forstår man stoffet, trenger man ikke nødvendigvis lese så mye. Det finnes mange dokumentarer osv som dekker noe av pensum, mye gøyere enn å sitte med nesen i en bok. I naturfag skal du også ha en praktisk bit, et forsøk av noe slag. Det finnes en liste over mulige forsøk man kan få, tror det bare var sånn tre mulige. Det gjør ingenting om du ikke har mulighet til å øve på disse på forhånd, de færreste privatister har egen kjemilab i heimen. Men få oversikt over hvilke det er, og les godt på teorien bak dem slik at du har en god forståelse for hva du skal gjøre. Lykke til Tusen takk for et flott svar. Da tror jeg at jeg kommer til å prøve meg på både historie og naturfag nå i høst. Er det egentlig bare til å pugge hele boka, og kompetansemålene for å bestå? Trenger ingen 6'er i fagene liksom. Anonymous poster hash: 039fd...7c9
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #6 Skrevet 8. august 2014 Jeg tok naturfag som privatist i fjor og det var muntlig-praksis Jeg fikk 3 deler. En hvor jeg fikk 45 min til å forberede og 2 deler uforberedt. Jeg leste boka, og leste mye på kompetansemålene. Det viktigste er at du må kunne sammenhengen mellom kapitlene i boka. Jeg er ikke så skoleflink, men fikk faktisk 5 i dette faget Lykke til Anonymous poster hash: c5af2...614
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #7 Skrevet 8. august 2014 Jeg tok naturfag som privatist i fjor og det var muntlig-praksis Jeg fikk 3 deler. En hvor jeg fikk 45 min til å forberede og 2 deler uforberedt. Jeg leste boka, og leste mye på kompetansemålene. Det viktigste er at du må kunne sammenhengen mellom kapitlene i boka. Jeg er ikke så skoleflink, men fikk faktisk 5 i dette faget Lykke til Anonymous poster hash: c5af2...614 Takk for svar. Så utrolig gøy å høre! Så da er det altså boka som gjelder. Kunne tenkt meg å snakt med noen som vet hvilken bøker jeg trenger osv. Går det ann å reise bort til nærmeste skole kanskje? Anonymous poster hash: 039fd...7c9
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #8 Skrevet 8. august 2014 Det kan også komme forsøk, men det hadde ikke jeg, for de sa at de skulle ta det hvis jeg trengte det til slutt. Det er nok forskjellig på skolene. Jeg brukte kosmos SF naturfag 5 Jeg lånte av venninna mi, men du kan jo få kjøpt den evt. over nett, men det kan bli dyrt:/ Ellers kan du jo spørre skolene, men de fleste er som regel lånt ut til elevene, men det går jo ann å spørre Anonymous poster hash: c5af2...614
Gjest Bud Skrevet 8. august 2014 #9 Skrevet 8. august 2014 Privatfag som naturist..? Nei beklager, går ut igjen....
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #10 Skrevet 8. august 2014 Det kan også komme forsøk, men det hadde ikke jeg, for de sa at de skulle ta det hvis jeg trengte det til slutt. Det er nok forskjellig på skolene. Jeg brukte kosmos SF naturfag 5 Jeg lånte av venninna mi, men du kan jo få kjøpt den evt. over nett, men det kan bli dyrt:/ Ellers kan du jo spørre skolene, men de fleste er som regel lånt ut til elevene, men det går jo ann å spørre Anonymous poster hash: c5af2...614 Takk Så det er den boka jeg trenger? Er dette en grei bok som er enkel å komme seg gjennom? eller er den tung å lese? Anonymous poster hash: 039fd...7c9
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #11 Skrevet 8. august 2014 http://kosmossf.cappelendamm.no/c559780/sammendrag/vis.html?tid=559782 Kan denne boka være noe? Anonymous poster hash: 039fd...7c9
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #12 Skrevet 8. august 2014 Takk Så det er den boka jeg trenger? Er dette en grei bok som er enkel å komme seg gjennom? eller er den tung å lese? Anonymous poster hash: 039fd...7c9 Det kommer nye bøker hele tiden så den jeg hadde er ikke den nyeste, men var akkurat det jeg trengte for å klare eksamen Helt grei bok syntes jeg, men jeg søkte litt på youtube på forskjellige ting som står veldig vanskelig i boka. Proteinsyntesen og nordlyset er de to tingene jeg fikk beskjed om var viktig å kunne, så jeg søkte oppp på youtube og så heller videoer enn å lese i boka Boka er heldigvis ikke så tykk x) Du må huske på å lese litt om forsøkene ved siden av boka da, for alle står ikke der. Anonymous poster hash: c5af2...614
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #13 Skrevet 8. august 2014 Hva er det viktigste, det å kunne protoner, mutasjoner og alt smådetaljene der eller hvordan DNA er oppbygd, varmepumpe, solceller, Nordlys osv( de vanskelige tingene)? Selv om alt dette virker veldig lett vil jg ikke risikere å miste en 6. Det kommer nye bøker hele tiden så den jeg hadde er ikke den nyeste, men var akkurat det jeg trengte for å klare eksamen Helt grei bok syntes jeg, men jeg søkte litt på youtube på forskjellige ting som står veldig vanskelig i boka. Proteinsyntesen og nordlyset er de to tingene jeg fikk beskjed om var viktig å kunne, så jeg søkte oppp på youtube og så heller videoer enn å lese i boka Boka er heldigvis ikke så tykk x) Du må huske på å lese litt om forsøkene ved siden av boka da, for alle står ikke der.Anonymous poster hash: c5af2...614 Anonymous poster hash: 36ec0...264
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #14 Skrevet 8. august 2014 Min foberedte del var om DNA og hvordan det var oppbygd, men de er veldig på det at du kan se sammenhengen i boka. Altså hvis det er om DNA, så skal du se hvorfor dette er viktig, hvordan det brukes i dag osv. Vet ikke hvor mye de ser på smådetaljene, men det skader jo ikke å kunne dem Anonymous poster hash: c5af2...614
rox Skrevet 9. august 2014 #15 Skrevet 9. august 2014 Tusen takk for et flott svar. Da tror jeg at jeg kommer til å prøve meg på både historie og naturfag nå i høst. Er det egentlig bare til å pugge hele boka, og kompetansemålene for å bestå? Trenger ingen 6'er i fagene liksom. Anonymous poster hash: 039fd...7c9 Å bare lese hele boka fra perm til perm pleier generelt å være en dårlig idé... Men hvis det fungerer for deg er det bare å gjøre det. Ser du har fått tips lenger opp om å bruke youtube osv, dette er knall for å forstå mange mekanismer. Kikk på innholdsfortegnelsen, bla gjennom kapitler før du begynner og lese slik at du får en oversikt. Jeg lagde meg en slags leseliste, der jeg ser på, antall kapitler, og antall uker igjen til eksamen, og fordeler disse utover. Jobbet da med f.eks 2 kapitler i uka, og da leste jeg, jobbet jeg med oppgaver, så på youtube osv. Planla å bli ferdig med dette et par uker før eksamen, slik at jeg kunne bruke tid mot slutten til å igjen kikke på kompetansemålene og se at jeg hadde fått med meg det meste. Men det er vel igrunn en oppskrift til en god karakter. Hvis du ikke har ambisjoner om noe mer enn stå er det ikke noe poeng å gjøre alt dette
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå