Lirael Skrevet 7. august 2014 #1 Skrevet 7. august 2014 Er det noen som vet hvor nøyaktig de "målerne" på diverse ting på tredemøller er? Jeg jogger en del om dagen og pleier å runde en halv mil på 32-33 minutter. Er dette dårlig? Jeg leste nettopp i en tråd at noen GIKK en mil på 45min
Viljaa Skrevet 7. august 2014 #2 Skrevet 7. august 2014 Vedkommende har enten tullet eller skrevet feil. Det er ikke fysisk mulig å legge bak seg en mil på så kort tid uten å jogge/løpe. 3
Gjest Runforit Skrevet 8. august 2014 #3 Skrevet 8. august 2014 Er det noen som vet hvor nøyaktig de "målerne" på diverse ting på tredemøller er? Jeg jogger en del om dagen og pleier å runde en halv mil på 32-33 minutter. Er dette dårlig? Jeg leste nettopp i en tråd at noen GIKK en mil på 45min Det er en ok tid. Vedkommende som skrev at de gikk må ha verdens lengste ben for min rekord er mila, JOGGET, er på 43 min og da hadde jeg fart oppe i mellom 15-18 km/t. Normal god tid for mila når en jogger er mellom 50-60 min. Så du er i grei form, men vil du skjerpe tiden og spisse formen så er 25 min et godt mål for 5 km.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #4 Skrevet 8. august 2014 Det er en ok tid. Vedkommende som skrev at de gikk må ha verdens lengste ben for min rekord er mila, JOGGET, er på 43 min og da hadde jeg fart oppe i mellom 15-18 km/t. Normal god tid for mila når en jogger er mellom 50-60 min. Så du er i grei form, men vil du skjerpe tiden og spisse formen så er 25 min et godt mål for 5 km. Du jogger ikke på en fart mellom 15 og 18 km/t, da løper du! Dette er Ingrid Kritiansens definisjon på jogging: "mange små og raske skritt med en fot i bakken til enhver tid. Som regel under 10 km/t, selv med rask frekvens". De vanligste definisjonene på gange/jogging/løping er: Rolig gange, opp til og med 4 km/t. Moderat tempo gange 5 km/t Rask gange 6 km/t og oppover. Rolig jogging: 7 km/t Moderat jogging 8-9 km/t Hurtig jogg/lett løping: 10 km/t Løping: alt over 10 km/t Anonymous poster hash: e9f58...ba7
Gjest Runforit Skrevet 8. august 2014 #5 Skrevet 8. august 2014 Du jogger ikke på en fart mellom 15 og 18 km/t, da løper du! Dette er Ingrid Kritiansens definisjon på jogging: "mange små og raske skritt med en fot i bakken til enhver tid. Som regel under 10 km/t, selv med rask frekvens". De vanligste definisjonene på gange/jogging/løping er: Rolig gange, opp til og med 4 km/t.Moderat tempo gange 5 km/tRask gange 6 km/t og oppover. Rolig jogging: 7 km/tModerat jogging 8-9 km/tHurtig jogg/lett løping: 10 km/t Løping: alt over 10 km/t Anonymous poster hash: e9f58...ba7 10 km? Det er veeeeldig rolig jogging for meg. 7 km/t GÅR jeg på, 8-9 km/t er sånn joggegåing i cooldown fasen min. Jeg jogger fint frem til 14-15 km/t og så kan jeg si at jeg er mer i løpefart i 16-18 km/t. 2
Gjest Runforit Skrevet 8. august 2014 #6 Skrevet 8. august 2014 Når det er sagt så var 8 km/t jogging for meg da jeg startet å jogge og var i dårlig form. Nå som jeg er i sterkere joggeform så blir det rett pg slett så sakte at jeg nesten subber på mølla og snubler. Man må tenke litt på hva slags form en er i. 1
Wiggins Skrevet 8. august 2014 #7 Skrevet 8. august 2014 Er det noen som vet hvor nøyaktig de "målerne" på diverse ting på tredemøller er? Jeg jogger en del om dagen og pleier å runde en halv mil på 32-33 minutter. Er dette dårlig? Jeg leste nettopp i en tråd at noen GIKK en mil på 45min En halv mil er 5 km. 5 km på 30 minutter tilsvarer 10 km/t, som er en helt ok joggehastighet. Hvor nøyaktig måleren på din tredemølle er har jeg ingen forutsetninger for å si noe om. De er nok ganske nøyaktige når de er nye, men de må jevnlig kalibreres for å holde seg nøyaktige.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #8 Skrevet 8. august 2014 10 km? Det er veeeeldig rolig jogging for meg. 7 km/t GÅR jeg på, 8-9 km/t er sånn joggegåing i cooldown fasen min. Jeg jogger fint frem til 14-15 km/t og så kan jeg si at jeg er mer i løpefart i 16-18 km/t. Jeg har stor respekt for deg, men her er det noe veldig rart. Veldig mange joggere tror de løper, men du er tydeligvis en løper som tror du jogger. Du har kanskje ikke tenkt over forskjellen mellom jogging og løping? Mange tror at de er ute og løper når de egentlig tusler rundt eller jogger, definert som mange små og raske skritt med én fot i bakken til enhver tid. Er du svak i lår og legger, og er litt for tung, kan det være vrient å få opp farten. Litt mer styrke gjør det lettere å komme ”opp” i den teknikken som kalles jogging. Her får du et lite løft, og i et kort øyeblikk i hvert steg har du ikke kontakt med bakken. Løpere varmer ofte opp med jogging. En jogger kan være en som bygger seg opp til å bli en løper, eller en som av ulike årsaker trives best med joggetempo. Det som særlig karakterierer joggeren, er at leggstyrken er for dårlig til å få særlig flyt og løft i steget. Det begrenser lengden og går ut over farten. Den er som regel under 10 km/timen, selv med høy frekvens. Anonymous poster hash: e9f58...ba7 1
Gjest Runforit Skrevet 8. august 2014 #9 Skrevet 8. august 2014 Jeg har stor respekt for deg, men her er det noe veldig rart.Veldig mange joggere tror de løper, men du er tydeligvis en løper som tror du jogger. Anonymous poster hash: e9f58...ba7 Jeg synes det er vanskelig å definere hvor fort en jogger før det blir til løping. Jeg synes det er løping når pulsen blir høy, jeg blir andpusten og blir skikkelig sliten. På både 10,11,12 og 13 så blir jeg mer sliten over tid i kroppen ved langdistanse. 14 og opp da klarer jeg ikke å holde det tempoet over tid, da må jeg gire ned til jogging og få pulsen ned og så gire opp igjen. Vil heller klassifisere det som rask jogging på over 10, men jeg føler absolutt ikke at jeg løper. 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #10 Skrevet 8. august 2014 Det er en ok tid. Vedkommende som skrev at de gikk må ha verdens lengste ben for min rekord er mila, JOGGET, er på 43 min og da hadde jeg fart oppe i mellom 15-18 km/t. Normal god tid for mila når en jogger er mellom 50-60 min. Så du er i grei form, men vil du skjerpe tiden og spisse formen så er 25 min et godt mål for 5 km. Du må jo være i kjempeform. 15-18 km/t i 43 min er tøft. Du må se bra ut. Er du single. Anonymous poster hash: 21cb6...6c6
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #11 Skrevet 8. august 2014 Jeg synes det er vanskelig å definere hvor fort en jogger før det blir til løping. Jeg synes det er løping når pulsen blir høy, jeg blir andpusten og blir skikkelig sliten. På både 10,11,12 og 13 så blir jeg mer sliten over tid i kroppen ved langdistanse. 14 og opp da klarer jeg ikke å holde det tempoet over tid, da må jeg gire ned til jogging og få pulsen ned og så gire opp igjen. Vil heller klassifisere det som rask jogging på over 10, men jeg føler absolutt ikke at jeg løper. Det er som sagt ikke puls/intensitet som definerer jogging vs løping, men skrittfrekvens og teknikk. At du velger å bruke en annen definisjon er jo opp til deg, men da er det veldig greit om du informerer om bakgrunnen for din personlige definisjon, for på den måten å unngå misforståelser. Anonymous poster hash: e9f58...ba7 1
Gjest Runforit Skrevet 8. august 2014 #12 Skrevet 8. august 2014 Du må jo være i kjempeform. 15-18 km/t i 43 min er tøft. Du må se bra ut. Er du single.Anonymous poster hash: 21cb6...6c6 Haha! Det var en gang for å teste hva jeg kunne klare 😄 Gift på 6. året ❤️
Gjest Runforit Skrevet 8. august 2014 #13 Skrevet 8. august 2014 Det er som sagt ikke puls/intensitet som definerer jogging vs løping, men skrittfrekvens og teknikk. At du velger å bruke en annen definisjon er jo opp til deg, men da er det veldig greit om du informerer om bakgrunnen for din personlige definisjon, for på den måten å unngå misforståelser. Anonymous poster hash: e9f58...ba7 Fair enough 😄
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #14 Skrevet 8. august 2014 Haha! Det var en gang for å teste hva jeg kunne klare Gift på 6. året ❤️ 3000 m da? persen der? Anonymous poster hash: 21cb6...6c6
Gjest Runforit Skrevet 8. august 2014 #15 Skrevet 8. august 2014 3000 m da? persen der?Anonymous poster hash: 21cb6...6c6 Har faktisk ikke testet
Wiggins Skrevet 8. august 2014 #16 Skrevet 8. august 2014 Hva som er jogging avhenger av hvor god form man er i i utgangspunktet, men det er et minimumskrav at det skal være raskere enn rask gange, dvs. minst ca. 8 km/t. Generelt vil jeg si at jogging er å ligge i sone 1 eller 2 (mht puls). Sone 3 er løping, og sone 4 nærmer seg spurt mens sone 5 er spurt. Haha! Det var en gang for å teste hva jeg kunne klare Gift på 6. året ❤️ 43 minutter på mila tilsvarer en snittfart på 13,95 km/t. Det er litt raskere enn det jeg hadde i snittfart da jeg løp Oslo halvmaraton for mange år siden, 13,55 km/t, men så har jeg da ikke akkurat noen løperkropp, jeg passer bedre til sykling. Er han (evt. hun) du er gift med noe sprek da? Jeg tror ikke jeg kunne levd med en person som ikke liker å holde seg i form.
Gjest Runforit Skrevet 8. august 2014 #17 Skrevet 8. august 2014 Hva som er jogging avhenger av hvor god form man er i i utgangspunktet, men det er et minimumskrav at det skal være raskere enn rask gange, dvs. minst ca. 8 km/t. Generelt vil jeg si at jogging er å ligge i sone 1 eller 2 (mht puls). Sone 3 er løping, og sone 4 nærmer seg spurt mens sone 5 er spurt. 43 minutter på mila tilsvarer en snittfart på 13,95 km/t. Det er litt raskere enn det jeg hadde i snittfart da jeg løp Oslo halvmaraton for mange år siden, 13,55 km/t, men så har jeg da ikke akkurat noen løperkropp, jeg passer bedre til sykling. Er han (evt. hun) du er gift med noe sprek da? Jeg tror ikke jeg kunne levd med en person som ikke liker å holde seg i form. Hehe. Han er sprekere enn meg Han har trent hele livet og driver ganske seriøst på toppnivå med trening opp til 2 ganger om dagen 6-7 dager i uka. Han var faktisk den som inspirerte meg til å komme i bedre form
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #18 Skrevet 8. august 2014 Hehe. Han er sprekere enn meg Han har trent hele livet og driver ganske seriøst på toppnivå med trening opp til 2 ganger om dagen 6-7 dager i uka. Han var faktisk den som inspirerte meg til å komme i bedre form gift med Northug? Ingen vanlige med jobb utenom greier vel trene så mye? Anonymous poster hash: 21cb6...6c6
Gjest Iddy Skrevet 8. august 2014 #19 Skrevet 8. august 2014 Det kan jo nevnes at det er litt mindre energikrevende å løpe inne på tredemølle enn ute, og for å utjevne forskjellen kan man stille tredemølla inn på tre prosent helning. Med andre ord, det finnes en tid på tredemølle, og en tid for å løpe ute. Ute varierer også løypene. Jeg regner med at du har løpt ute, og det er en imponerende tid.
Gjest Sprettballen Skrevet 9. august 2014 #20 Skrevet 9. august 2014 (endret) Er det noen som vet hvor nøyaktig de "målerne" på diverse ting på tredemøller er? Jeg jogger en del om dagen og pleier å runde en halv mil på 32-33 minutter. Er dette dårlig? Jeg leste nettopp i en tråd at noen GIKK en mil på 45min De som går en min på 45 minutter er blant eliten i kappgang! (Eirik Tyssse Plätzer går 10 km på i underkant av 38 minutter - og har da en gjennomsnittsfart på 16 km/t) Om 5 km på 32 minutter er et bra resultat kommer an på så mye, men 10 km på en time anses å være en god tid for de fleste mosjonister. For topptrente supermosjonister og toppidrettsutøvere er det selvsagt ikke godt nok. Det er altså du selv som må vurdere om resultatet er bra, eller ikke, og om det tilfredsstiller de målene du har satt for treningen din. Lagt til: Dette er litt utenfor det du spør om, men jeg tenkte å dele en erfaring. Jeg er på et veldig lavt nivå, mye lavere enn deg, og så ikke framgang i det hele tatt, noe som var veldig demotiverende. Men da jeg i mai gikk til anskaffelse av en løpesensor ble det litt lettere, fordi jeg da kunne bruke polars løpsindeks for å se konkrete tall. Den kalkulerer hvor uanstrengt jeg løper (puls) i et gitt tempo, over en gitt tidsperiode. Kort sagt sier den noe om hvor effektivt jeg løper, og gir meg et tall som vurderes opp i mot alder. Dette er kun et estimat, og gir ikke noe fasitsvar på hvor godt resultat jeg har, men for meg er det godt å bare ha noe konkret å gå ut i fra, og vurdere meg opp i mot. Nå ser jeg at selv, svart på hvitt, at selv om resultatet er dårligere enn andres, og framgangen er liten, og til tider nesten umerkelig, så er det likevel en fremgang og det er motiverende for meg. Endret 9. august 2014 av Sprettballen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå