Gå til innhold

Hva gjør du med sensitive papirer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Rydder i papirbunken min og drukner i gamle regninger. Jeg har lite lyst å kaste de i papircontaineren, da denne står ulåst ute i en bygate i Oslo. Så jeg kaster sjeldent regninger. Ergo flommer det over her. Hva gjør du med dine gamle regninger? Kaster du de bare i søpla og håper ingen ser de?

Og så har jeg en bunke med gamle lønnsslipper og også noen brev fra NAV og sykehus mm etter en periode med sykdom. Disse havner i hvert fall ikke i søpla. Men bunken har blitt ganske stor nå (takk og pris for at lønnsslipper kommer på mail nå).

Så hva gjør jeg med alle disse gamle papirene? Liten lysten på at noen skal snoke i mitt privatliv. Og papirer med sensitiv opplysning er jo veldig dumt om det kommer på avveie. Flere har jo mitt personnummer påført.

Anonymous poster hash: bc142...1cf
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg klipper de i mindre biter og kaster litt her og litt der, evnt litt og litt. Noe på jobb, noe hjemme, noe hos foreldrene mine osv. Nå har ikke jeg så mye, men har du noen mulighet for å makulere?

AnonymBruker
Skrevet

Har kjøpt en billig makulerings maskin på Clas Ohlsson. Den går oppi en liten eske når den ikke er i bruk, ved bruk setter jeg den over en vaskebøtte.

alle strimlene tar jeg så oppi en tett plastpose/brødpose, fyller på vann, lar det stå natten over, stikker et lite hull så vannet renner ut og sender hele gørra i restavfallet.

Men fakturaer bør du oppbevare i min 3 år etter at de er betalt.

Anonymous poster hash: 3e176...076

• Liker 1
Skrevet

Kjøpte en makuleringsmaskin for noen år siden, og den er super. Der går alt med personopplysninger - som jeg ikke vil spare på. Det jeg sparer på - legger jeg i safen.

Skrevet

Heldigvis har jeg vedovn :danse: Den mates med ett og ett ark sensitive opplysninger!

• Liker 5
Skrevet

Jeg tar vare på det viktige, og brenner resten. Eller river det i småbiter.

AnonymBruker
Skrevet

Har kjøpt en billig makulerings maskin på Clas Ohlsson. Den går oppi en liten eske når den ikke er i bruk, ved bruk setter jeg den over en vaskebøtte.

alle strimlene tar jeg så oppi en tett plastpose/brødpose, fyller på vann, lar det stå natten over, stikker et lite hull så vannet renner ut og sender hele gørra i restavfallet.

Men fakturaer bør du oppbevare i min 3 år etter at de er betalt.

Anonymous poster hash: 3e176...076

Lurt :)

Ellers kan du faktisk lage hjemmelaget papir eller kartong av det :)

Da må du mixe det med mixmaster, la det stå en stund, helle det utover finmasket metallrist med beholder under som samler opp vannet, deretter tørkes massen og vips har du nytt papir :)

Anonymous poster hash: 6231a...d33

AnonymBruker
Skrevet

Det går i makuleringsmaskinen eller i vedovnen.

Anonymous poster hash: 7d54c...f40

AnonymBruker
Skrevet

Har vurdert makuleringsmaskin, men er ikke så gira på å fylle opp huset med mer skrot. Men igjen, om jeg får unna en del papirer, så vil den jo spare inn den plassen også :P

Skulle gjerne hatt en vedovn og bare brent papirer etter hvert, men det har jeg ikke.

Det er greit å spare på regninger en liten stund, men tre år trenger man nok ikke.

Anonymous poster hash: bc142...1cf
Skrevet

Brenner de i vedovnen , så slipper vi mer trøbbel

Skrevet (endret)

Jeg river de fleste regninger i fire og slenger de i papirsøpla som vi deler med flere naboer... Om noen har lyst til å se hva vi betaler så får de pusle de sammen. Tror virkelig ingen har interesse av det...

Mottar forøvrig de alle fleste regninger i nettbanken. Lønnslippen kommer også på mail.

Er det noe jeg ikke vil naboene skal se river jeg de i stykker og kaster det i restavfallet, gjerne i to forskjellige poser. Tror ingen knyter opp søppelposene, måte på til paranoid man skal være...

Endret av Leanne
  • Liker 5
Skrevet

Setter de i perm om jeg skal ta vare på de eller makulerer de i makuleringsmaskinen :)

AnonymBruker
Skrevet

skyller de i varmt vann, river de i biter og kaster de sammen med kaffegrut og annet kliss

Anonymous poster hash: 32ac9...2d8
Skrevet

Det jeg ikke tar vare på river jeg i så små biter som jeg klarer, og kaster i søpla sammen med matavfall og lignende ekkelt.

AnonymBruker
Skrevet

River bort sensitive opplysninger og kaster resten i papiravfallet.

Anonymous poster hash: 410a3...f09

AnonymBruker
Skrevet

River de i biter og håper på det beste. Uansett så er det ikke så vanlig at det står hele personnummeret mer.

Anonymous poster hash: cde80...675
Skrevet

Der jeg kommer fra kan man ta dem med på søppelfyllinga og betale for å få dem makulert der. Betaler pr. kilo, tror jeg.

Anonymous poster hash: f1902...027

Skrevet

Har makuleringsmaskin, men her vi bor nå har vi også vedovn så jeg kaster det inni der. Er det enkle regninger så kan det være jeg bare river av personlig informasjon som jeg brenner, og så hiver jeg resten i søpla.

Har også brukt den vannmetoden tidligere, makulerte, hev alt i en bosspose og fylte med vann. Lot det stå i dusjen og så helte jeg ut vannet.

Makuleringsmaskiner koster ikke mye på butikker som Claes Ohlsson og Biltema. Kjøp en cross cut shredder som både strimler og klipper i biter, som den nederste her: http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Kontorutstyr/Maskiner/Makuleringsmaskin-24842/ Den til 299 som kutter både på langs og på tvers.

Anonymous poster hash: bc4e4...860

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...