Gå til innhold

Tips til billige og sunne middager

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi må bli flinkere i matveien her.

Trenger tips til billige middager som vi kan lage fra bunnen av. Sunne og lettlagde retter med ingredienser man finner i vanlige butikker.

De oppskriftene rema oppererer med for kiddag til under 100 lappen, de inneholder jo som regel ting som de bare selger den perioden. Og så er det så små porsjoner. Vi er fire i familien hvorav far i huset har en hard fysisk jobb og så har vi to gutter i tenårene som vokser (og mor som burde gått ned i vekt).

Det blir mye stekt fisk, kokt fisk, fiskegrateng, fiskekaker, fiskeboller osv med det samme tilbehøret. Og så blir det wok og spagetti med kjøttsaus innimellom. Blir litt kjedelig.

Vil gjerne ha tips med oppskrift/link til oppskrift.

Anonymous poster hash: 7cb0c...3db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har blitt helt hekta på søtpotet- og brokkolimos som tilbehør. Jeg skreller og deler søtpoteten (bruker bare en liten til meg selv) i ca fire, så de blir fortere møre. Slenger oppi et par hele hvitløksfedd for smak (plukker de ut når det er ferdig kokt), mot slutten av koketiden har jeg oppi brokkoli i ca 5 min/til de er møre, før jeg slår ut alt, plukker ut hvitløk (som nevnt), slenger oppi en liten klatt med smør og moser alt sammen. For å gjøre det ekstra digg pleier jeg å smuldre oppi litt fetaost.

Har spist det ved siden av kjøttboller de siste dagene, men kan godt tenke meg at det er kjempegodt ved siden av laks eller kylling eller hva som helst egentlig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt helt hekta på søtpotet- og brokkolimos som tilbehør. Jeg skreller og deler søtpoteten (bruker bare en liten til meg selv) i ca fire, så de blir fortere møre. Slenger oppi et par hele hvitløksfedd for smak (plukker de ut når det er ferdig kokt), mot slutten av koketiden har jeg oppi brokkoli i ca 5 min/til de er møre, før jeg slår ut alt, plukker ut hvitløk (som nevnt), slenger oppi en liten klatt med smør og moser alt sammen. For å gjøre det ekstra digg pleier jeg å smuldre oppi litt fetaost.

Har spist det ved siden av kjøttboller de siste dagene, men kan godt tenke meg at det er kjempegodt ved siden av laks eller kylling eller hva som helst egentlig.

Søtmotetmos noteres. Det har vi brukt av og til og det er jo egentlig kjempegodt. Kjapt å lage og kan skrelles og legges i vann i kjøleskapet dagen før for å få en kjappere middag.

Flere tips?

Skrevet

Grønnsakssuppe

Kylling m ris

AnonymBruker
Skrevet

Grønnsakssuppe

Kylling m ris

Kjøttsuppe er jo greit.

Men kylling og ris kommer litt i den kjedelig kategorien for vår del. Om ingen her har tips til nye variasjoner.

Skrevet (endret)

Kikkerter/hvite bønner, rødløk, tomat, persille, litt sitronsaft, stekt/bakt laks, salt, pepper og en god olivenolje gir en veldig billig og god middag. Det vil heller ikke skade med noen salatblader på siden.

Ellers er jo "Hverdagsbacalao" ganske godt. Fres hakket løk, finhakket hvitløk, finhakkede gulrøtter og finhakket selleristang i litt olivenolje, tilsett noen bokser med tomater (viktig å gå for noe litt bedre enn de billigste/dårligste). La det koke i minst 15 minutter (gjerne i trykkoker). Hiv i det du liker av urter, smak til med god olivenolje, salt, rødvinseddik (eller rødvin om du har...bør reduseres sammen med grønnsakene i begynnelsen) og kajennepepper. Legg i det du måtte ønske av hvit fisk og la den trekke i noen få minutter. Server med ris eller poteter. En kan godt skjære potetene i skiver og koke dem i tomatsausen. Persille drysses over før servering.

Endret av Maximillian Cohen
AnonymBruker
Skrevet

Kikkerter/hvite bønner, rødløk, tomat, persille, litt sitronsaft, stekt/bakt laks, salt, pepper og en god olivenolje gir en veldig billig og god middag. Det vil heller ikke skade med noen salatblader på siden.

Ellers er jo "Hverdagsbacalao" ganske godt. Fres hakket løk, finhakket hvitløk, finhakkede gulrøtter og finhakket selleristang i litt olivenolje, tilsett noen bokser med tomater (viktig å gå for noe litt bedre enn de billigste/dårligste). La det koke i minst 15 minutter (gjerne i trykkoker). Hiv i det du liker av urter, smak til med god olivenolje, salt, rødvinseddik (eller rødvin om du har...bør reduseres sammen med grønnsakene i begynnelsen) og kajennepepper. Legg i det du måtte ønske av hvit fisk og la den trekke i noen få minutter. Server med ris eller poteter. En kan godt skjære potetene i skiver og koke dem i tomatsausen. Persille drysses over før servering.

det hørtes godt ut med begge deler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...