AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #1 Skrevet 7. august 2014 Et lite hjertesukk. .. Etter flere års jobb i barnehage ser vi en tendens til at flere foreldre kler opp jentene sine i de nydeligste kjoler og direkte pensko i barnehagen. Små ballerinasko med glitter og tyllkjoler med små strikkejakker over Guttene har nøye avstemte farget og kvalitetsklær og merker... kordfløyelsbukser eller røffere dongeri. Joggedressen er nærmest byttet ut med sånt "pentøy". Greit nok det nå som det er varmt og deilig...! Men snart kommer høst og vinter med vind og kulde...! Moteklærne er gjerne også mindre funksjonelle og kaldere. Jeg bare lurer.. Hva tenker dere foreldre som kler opp barna slik? De ser jo selvsagt helt fantastisk bedårende og nydelige ut... men hva hjelper det om de fryser eller at tøyet et ubehagelig på? Hva er vitsen med å sende med de søteste kjoler som skiftetøy når en ikke har med (strømpe)bukse eller stillongs? I vår barnehage har vi ikke ekstratøy. Vi låner heller ikke av andres tøy - for da kan de risikere å stå uten! Kan høres strengt ut- men seriøst, hvor vanskelig er det å ta med det barna trenger av tøy hver dag? Det finnes helt sikkert motetøy som er varmt og funksjonelt også. Det er ikke slikt tøy jeg klager over. Men jeg forstår bare ikke at fasaden skal være viktigere enn at barna skal ha det de egentlig trenger av mykt og varmt tøy.. Lite hjertesukk.... Ps de fleste foreldre er heldigvis utrolig flinke med tøy Anonymous poster hash: 5e907...ad7 19
Missy1 Skrevet 7. august 2014 #2 Skrevet 7. august 2014 Jeg holder en knapp på komfortabelt fremfor "moteriktig". Min sønn har bare 2 "dongeribukser" og de er av den myke typen med strikk i livet. Ellers har han joggebukser. Han har en høyt aktivitetsnivå og da syns jeg han skal ha klær som ikke er vonde å ha på. Selv er jeg ikke glad i å dra på trening iført pentøy 6
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 7. august 2014 #3 Skrevet 7. august 2014 Eg opplever det same som lærar i 1. klasse Men eg tenkjer med meg sjølv at foreldra ikkje gidd ta den kampen, med barnet sitt, tidleg om morgonen....
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #4 Skrevet 7. august 2014 Jeg holder en knapp på komfortabelt fremfor "moteriktig". Min sønn har bare 2 "dongeribukser" og de er av den myke typen med strikk i livet. Ellers har han joggebukser. Han har en høyt aktivitetsnivå og da syns jeg han skal ha klær som ikke er vonde å ha på. Selv er jeg ikke glad i å dra på trening iført pentøy Høres fornuftig ut. Når mer yttertøy skal på etterhvert, klumper de tyllkjolene seg under dress/regntøy og stive, kule dongeribukser gjør det vanskelig å bevege seg... Anonymous poster hash: 5e907...ad7
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #5 Skrevet 7. august 2014 Haha det er det teiteste jeg har hørt, kommer de i tyllkjoler i barnehagen?? Skjønner at du reagerer. At gutteklærne matcher i farge skjønner jeg ikke helt problemet med da. Går det ikke an å si det til de foreldrene det gjelder da? Eller gi ut et generelt skriv om at dere foretrekker at barna har praktiske og varme nok klær i barnehagen. Anonymous poster hash: 317bf...035 2
Silfen Skrevet 7. august 2014 #6 Skrevet 7. august 2014 Eg opplever det same som lærar i 1. klasse Men eg tenkjer med meg sjølv at foreldra ikkje gidd ta den kampen, med barnet sitt, tidleg om morgonen.... Det tror jeg på. Mini har vel vært en av få jenter som har gått i ull/joggiser gjennom vinteren. 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #7 Skrevet 7. august 2014 Kjenner jeg får spysmak i munnen av foreldre som kaller ungene sine prinser og prinsesser......Når søren sluttet det å være bra nok å være en normalt barn? Anonymous poster hash: a9a2f...f39 29
Gjest Lille-pus Skrevet 7. august 2014 #8 Skrevet 7. august 2014 Det er et interessant tema, - og også vi 'på utsiden' har lagt merke til det. - bare slik at det er nevnt at det ikke 'kun' er personalet i førskolen og lærere på barneskolen som har stusset litt over fenomenet. 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #10 Skrevet 7. august 2014 Hva er greia med at ungene skal gå i joggebukse og collgegenser (eller tilsvarende) for å være akteptabelt kledd for barnehagen? Mine unger har knapt hatt joggebukser. Forferdelig dårlig passform for de fleste smale barn og knyting i livet er jo ikke akkurat en genistrek for småbarn som skal gå på do selv... Mistenker at jeg havner i den gruppa andre foreldre og ansatte skuler på, fordi ungene er for "pent" kledd... Ikke at jeg synes leggings og tunika/kjole er veldig pent kledd, men siden jeg liker at de ser litt ordentlige ut så brukes ikke flekkete og slitt tøy annet enn i nøden. Anonymous poster hash: 9b270...5e5 6
Gjest New_Girl Skrevet 7. august 2014 #11 Skrevet 7. august 2014 Hva er greia med at ungene skal gå i joggebukse og collgegenser (eller tilsvarende) for å være akteptabelt kledd for barnehagen? Mine unger har knapt hatt joggebukser. Forferdelig dårlig passform for de fleste smale barn og knyting i livet er jo ikke akkurat en genistrek for småbarn som skal gå på do selv... Mistenker at jeg havner i den gruppa andre foreldre og ansatte skuler på, fordi ungene er for "pent" kledd... Ikke at jeg synes leggings og tunika/kjole er veldig pent kledd, men siden jeg liker at de ser litt ordentlige ut så brukes ikke flekkete og slitt tøy annet enn i nøden. Anonymous poster hash: 9b270...5e5 Flekkete og skittent er vel ikke det samme som praktisk? Men er ikke det viktigste egentlig at de har varmt og tørt tøy ute? Så lenge de har det, så ser jeg ikke hvorfor det spiller noen rolle om de er kledd i tyllskjørt og ballerinasko inne. 8
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #12 Skrevet 7. august 2014 Det finnes jo en mellomting her - gutten vår har heller få joggedresser, om vinteren går han i ullundertøy, gjerne med myke klær over om det er kaldt. Det finnes jo mye klær både til gutt og jente som ser fint ut og er behagelig og funksjonelt. Men jeg er helt enig med TS i at det dessverre er en del som legger større vekt på utseende enn komfort... Jeg kler dem gjerne litt penere i helgene hvis vi er inne, men barna kunne jo ikke brydd seg mindre (med mindre genseren har en bil på selvsagt )Anonymous poster hash: 25fa4...5b5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #13 Skrevet 7. august 2014 Jeg elsker å kle gutten min i pent tøy!Han matcher somregel alltid, det er jo ikke det samme som at han har det ubehagelig? På vinteren har han pene ullklær. Jeg er veldig nøye på at klærne han går i skal være behagelige å leke i. Han har aldri gått i dongribukse i barnehagen, og det gjør han forøvrig ikke hjemme heller. Å kle barna pent er ikke synonymt med at de har det ubehagelig, men jeg skjønner at tyllskjørt ikke er optimalt i barnehagen da Anonymous poster hash: adc23...0b7 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #14 Skrevet 7. august 2014 Jeg holder en knapp på komfortabelt fremfor "moteriktig". Min sønn har bare 2 "dongeribukser" og de er av den myke typen med strikk i livet. Ellers har han joggebukser. Han har en høyt aktivitetsnivå og da syns jeg han skal ha klær som ikke er vonde å ha på. Selv er jeg ikke glad i å dra på trening iført pentøy Denne!Anonymous poster hash: fc391...730
Catlin Skrevet 7. august 2014 #15 Skrevet 7. august 2014 Bare et spørsmål litt utenfor tema. Hvorfor har dere ikke ekstratøy i barnehagen deres? 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #16 Skrevet 7. august 2014 Bare et spørsmål litt utenfor tema. Hvorfor har dere ikke ekstratøy i barnehagen deres? Hvorfor skal vi ha det hvis alle tar med nok skift til egne barn? Det er for øvrig mest av plasshensyn - det er veldig lite plass i garderobene til ekstratøy og hvis vi da måtte drive å løpe opp en egt for å hente ting i boden hadde det tatt mye unødig tid. Anonymous poster hash: 5e907...ad7 4
Teriyaki Skrevet 7. august 2014 #17 Skrevet 7. august 2014 Her går det i joggebukser i ulike fine farger. Samme med gensre. Det er fine joggebukser, og han ser overhode ikke slaskete ut med disse klærne. Han har én dongeribukse og én penbukse. Det holder. Viktig å ha god bevegelse når en skal leke og bevege seg. Og jeg har alltid alt på stell når det kommee til skiftetøy. 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #18 Skrevet 7. august 2014 Får disse foreldrene beskjed da? Ja.. men hos de fleste som kler barna upraktisk vil jeg si at det er et bevisst valg.. så selv om en sier ifra mange ganger så sier de bare at de skal ta med feks skift, men så er det på'an igjen 2 dager senere... Ang "prinsesseklær" så sider vi fra når de fryser at de må ha med varmere tøy, evt ull eller fleece.. Noen ganger er det buksa som kommer med, andre ganger to gensere. Jeg har sluttet å forbause meg over hva enkelte foreldre klarer å få seg til å glemme.. Regntøy og støvler på dager det høljeregner, lue eller votter på dager med -10... Tidsklemma? Eller "bevisste valg"?Anonymous poster hash: 5e907...ad7 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #19 Skrevet 7. august 2014 Skjønner ikke helt hva du irriterer deg over.. upraktiske/fine klær, manglende byttetøy eller at folk glemmer å ta med lue/votter/whatever...? Om ungene får gå i tyllskjørt i barnehagen, så er det ikke årsaken til at foreldrene glemte vottene.... ? Eller kanskje du mener at de foreldrene som "pynter" ungene er så opptatt av dette at de glemmer alt annet... Det er jo absurd at dere ikke har byttetøy i barnehagen! Hva gjør dere om ungene har hatt en aktiv dag, noen bleieuhell, vannsøl etc og plutselig er tom for rent/tørt tøy? Lar de gå i vått og skittent tøy resten av dagen? Har dere ikke plass til en eske byttetøy, så har dere vel ikke plass til at alle foreldre har flere skift liggene i barnehagen heller. Anonymous poster hash: 9b270...5e5 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #20 Skrevet 7. august 2014 Jeg har to gutter i barnehage og opplever støtt og stadig at de er de eneste med feks joggedresser når jeg henter. Av dongri bruker jeg de typiske HM "ballongbuksene" siden mine barn er lubne og har litt sånn baby fasong, enda den ene av de ikke bruker bleie lenger og er fire år hehe.. har ikke sjangs til å dra på de skinnyjeans fra merkebutikker. Og om jeg hadde det, kunne det ikkw falt meg inn å ta på de det når de skal være aktive en hel dag. Vet at mange synes de typiske cars-joggedressene fra typisk Lindex er harry merkeplagg som bare skal selge fordi det er disney figurer på de. Vel, mine gutter velger disse selv siden det er bilde av bil på de. Virker som de føler seg mye finere i en sånn enn i en penskjorte foreksempel. Søsteren min i Oslo fortalte her en dag at det hadde oppstått et nytt uttrykk blandt barna på skolen (de er 7 og 9 år), og det er "Cubusunger".. om ikke barna går i de rette merkene er de "Cubusunger", spørr du meg er det helt horribelt!!!!Anonymous poster hash: 7db60...d5d 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå