Gå til innhold

Fikk zyprexa, gode erfaringer? Leser bare dritt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fått utskrevet zyprexa av psykiateren min. Når jeg leser andres erfaringer med dette blir jeg skremt, går i tilegg på cipralex men trenger noe mer for å sove og kunne roe meg ned. Har tatt sobril til tider, men angsten blir verre dagen etter, så prøver å holde meg unna selv om dette er det beste jeg har prøvd for uroen og angsten. Har også prøvd truxal, den slår meg helt ut, blir så trøtt at jeg må sove øyebklikkelig innen en time etter jeg har tatt den. Så sitter nå her med angst og er stresset å lurer på om jeg skal ta sobril, truxal eller zyprexa som jeg aldri har prøvd og bare leser skremmende ting om. Diagnosen min er ikke ferdigstilt, men jeg har sterk angst og depresjoner. Så inntil videre er dette hva jeg har fått. What to do? Kjenner jeg må ha noe for å sove nå på kveldinga, hatt en jævlig dag. Er ikke hver dag jeg tar noe i tillegg til cipralex, det skal sies, kanskje en gang i uken max om jeg opplever som drar meg tilbake til de vonde minnene :)

Er zyprexa så ille som folk skal ha det til? Eller er det noen med gode erfaringer?

Anonymous poster hash: 66968...0b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan jo prøve og se hvordan det fungerer for deg. Det er stor forskjell på hvordan man reagerer på medisiner. Vær obs på at mange går opp i vekt av den. Jeg la på meg 60 kilo og fikk problemer med forbrenningen. Nå er det lenge siden jeg sluttet med Zyprexa og vekta har gått ned igjen, men jeg har mye overflødig hud som aldri vil bli borte.

Anonymous poster hash: d97c4...b18
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Som med alt annet virker ting forskjellige fra individ til indivd.Mitt råd er å ikke lese mere rundt på nettet,ta zyprexan og så tar du stilling til det ut i fra din personlige erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan jo prøve og se hvordan det fungerer for deg. Det er stor forskjell på hvordan man reagerer på medisiner. Vær obs på at mange går opp i vekt av den. Jeg la på meg 60 kilo og fikk problemer med forbrenningen. Nå er det lenge siden jeg sluttet med Zyprexa og vekta har gått ned igjen, men jeg har mye overflødig hud som aldri vil bli borte.

Uff, det høres ikke bra ut! Hørte man kunne legge på seg av cipralex før jeg begynte på det, men har ikke lagt på meg av den ihvertfall. Nå skal jeg ikke gå på zyprexa da. bare ta det i krisetilfeller om jeg ikke får sove eller er urolig slik som i dag :) Det med vekten bekymrer meg ærlig ikke så mye, men hva med andre bivirkninger? Hjalp den på problemene dine?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som med alt annet virker ting forskjellige fra individ til indivd.Mitt råd er å ikke lese mere rundt på nettet,ta zyprexan og så tar du stilling til det ut i fra din personlige erfaring.

Sant sant, men aldri lest så mye dritt om en tablett før. Så ble meget skremt!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har kun sett det brukt i jobbsammenheng og det med god effekt.

Anonymous poster hash: 93738...75d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har kun sett det brukt i jobbsammenheng og det med god effekt.

Anonymous poster hash: 93738...75d

Hvordan da? Og på hvilke pasienter(sykdom)?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Sant sant, men aldri lest så mye dritt om en tablett før. Så ble meget skremt!

TS

Jeg skal ikke nekte for at zyprexa er en av de pillene man hører mye dritt om,men alikevel så råder jeg deg til å slutte å lese og gi det en sjans selv.Jeg går selv på en medisin som du kunne lese mye stygt om,men den har reddet meg og jeg kjenner meg ikke igjen i de negative tingene jeg har hørt om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig fint at du er obs!

Det du får er rett og slett narkotika og det påvirker kroppen din fysisk over tid. Økt risiko for diabetes, overvekt, høyt blodtrykk m.m.

Så lenge du er klar over dette, så er valget hvor mye verdt det er å dempe det psykiske til fordel for det fysiske hvis du forstår hva jeg mener. (flere antipsykotiske midler reduserer livslengden dramatisk ved langvarig bruk)

Jeg har hørt både positive og negative erfaringer, noen har ment de fungerer fint, mens andre ikke. Det er veldig individuelt.

Noen ganger er det helt nødvendig med medisiner for å kunne fungere.

Anbefaler uansett ikke langvarig bruk av de sterkeste stoffene, kun i kortere og akutte perioder. Vær varsom!

Forsøk alle andre alternativ, støttegrupper, aktiviteter, ernæring, samtaleterapi, musikkterapi, yoga. Det er ganske mye som skjer innen psykisk helsevern i dag; sørg for å få informasjon. Lykke til!

Anonymous poster hash: eae4c...b0a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uff, det høres ikke bra ut! Hørte man kunne legge på seg av cipralex før jeg begynte på det, men har ikke lagt på meg av den ihvertfall. Nå skal jeg ikke gå på zyprexa da. bare ta det i krisetilfeller om jeg ikke får sove eller er urolig slik som i dag :) Det med vekten bekymrer meg ærlig ikke så mye, men hva med andre bivirkninger? Hjalp den på problemene dine?

TS

Den hjalp ikke men gjorde ikke ting så mye verre heller. Jeg ble sløv og uopplagt, men fikk ingen veldig ubehagelige bivirkninger. Det verste var vel at jeg mistet konsentrasjonen så det ble umulig å lese bøker. Når det er sagt var jeg feildiagnostisert. Det kan være derfor medisinene ikke hjalp. Jeg fikk medisinen for schizofreni. Senere fikk jeg vite at jeg ikke har schizofreni men Asperger syndrom, og Asperger syndrom kan ikke behandles med medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Antipsykotika blir jo som regel gitt ved hallusinasjoner, vrangforestillinger og den slags og da kan det jo være en god ide å ta medisinen uansett hva du eser på nett. Medisin virker forskjellig fra individ ti individ.

Anonymous poster hash: 240c4...285
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Zyprexa er vel antipsykotika? Ikke mot angst?

Du bør absolutt være kritisk til hva legene vil putte i deg, men samtidig bør du aldri la være å ta medisiner uten å snakke med en lege først. Svarene fra oss her er ikke "kvalitetssikrede".

Jeg har fått Zyprexa mot psykoser, og den virket bra. Men det er tunge saker... Synes det er rart å få dette mot angst... Håper du får hjelp for angsten, og ikke bare piller.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zyprexa er bare dritt, aldri begynn på det.1 av 10 får ekstreme bivirkninger.

Det nummer bare følelsene dine, mye bedre å arbeide med problemene dine enn å ta disse drittpillene og få livet ødelagt. Veldig vanskelig å slutte også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomst83

Zyprexa er vel antipsykotika? Ikke mot angst?

Du bør absolutt være kritisk til hva legene vil putte i deg, men samtidig bør du aldri la være å ta medisiner uten å snakke med en lege først. Svarene fra oss her er ikke "kvalitetssikrede".

Jeg har fått Zyprexa mot psykoser, og den virket bra. Men det er tunge saker... Synes det er rart å få dette mot angst... Håper du får hjelp for angsten, og ikke bare piller.

Slik jeg forsto det så er ikke dette mot angst,men for å få hjelp til søvn.Og det er ikke uvanlig at zyprexa da kan bli brukt i små doser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Zyprexa smeltetablett (10-25 mg etter hva jeg trenger) og dette fungerer veldig bra for min del. Lite hangover og ingen vektoppgang, selv om det er en svært vanlig bivirkning.

Den gjør meg sløv og gjør at jeg sover hele natten (normalt 8-9 timer).

Jeg tror at hvis du kun skal bruke Zyprexa i "nødstilfeller", trenger du ikke være redd for bivirkningene. De som roper om narkotika og avhengighet har ofte ikke prøvd medisinen selv. Jeg gikk på Seroquel 1200 mg, og sluttet på dagen (oppdaget familiær hjertefeil) og det gikk helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville gitt det et forsøk. Går selv på seroquel og man får jo vondt langt inni sjelen av å lese om det på nett og ikke minst pakningsvedlegget. Men for meg har det betydd en forskjell på liv og død, og selv om jeg har noen kjeie bivirkninger er det å få sove normalt, ikke være redd og bli kvitt stemmer helt fantastisk :) sliter med alvorlig depresjon med psykotiske symptomer.

Anonymous poster hash: e4d9e...f9e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg bruker Zyprexa smeltetablett (10-25 mg etter hva jeg trenger) og dette fungerer veldig bra for min del. Lite hangover og ingen vektoppgang, selv om det er en svært vanlig bivirkning.

Den gjør meg sløv og gjør at jeg sover hele natten (normalt 8-9 timer).

Jeg tror at hvis du kun skal bruke Zyprexa i "nødstilfeller", trenger du ikke være redd for bivirkningene. De som roper om narkotika og avhengighet har ofte ikke prøvd medisinen selv. Jeg gikk på Seroquel 1200 mg, og sluttet på dagen (oppdaget familiær hjertefeil) og det gikk helt fint.

Du har helt rett. Jeg har ikke prøvd dem selv, men jeg vet at det kan sidestilles med narkotika når det gjelder virkninger på kroppen. Enkelte typer er også avhengighetsskapende enten ved at man får økt angst o.l. når man forsøker å slutte og dermed ikke klarer å se et liv uten.

Jeg har studert og lest om bivirkningene og jeg har sett det erfaringsvis. Noen er direkte grufulle, slik som 20 - 30 kilo vektøkning, da står man plutselig med et nytt problem.. noen fører til erodering av tennene og de råtner bort. Jeg vet ikke hva det skyldes, men tror det kan være munntørrhet, mangel på spyttsekresjon.

Enkelte medisiner gir en 50 % økning i risiko for diabetes 2, det er ganske dramatisk. Sammen med vektøkning og sløvhet/inaktivitet er det ikke rart at metformin og andre diabetesmedisiner må legges til i dosetten etter en stund.

Økt blodtrykk er det neste.. dette er en av bivirkningene sammen med høyt kolesterol - lipidbalansen blir påvirket negativt. Derfor viktig å ta Omega 3 samtidig!

Nå står man også i fare for hjertesvikt og kan få ACT hemmere i dosetten.

Nyrene får en økt belastning og det er ikke uvanlig med nyresvikt etter noen tiår med denne behandlingen og livsstilen.

Just saying!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har helt rett. Jeg har ikke prøvd dem selv, men jeg vet at det kan sidestilles med narkotika når det gjelder virkninger på kroppen. Enkelte typer er også avhengighetsskapende enten ved at man får økt angst o.l. når man forsøker å slutte og dermed ikke klarer å se et liv uten.

Jeg har studert og lest om bivirkningene og jeg har sett det erfaringsvis. Noen er direkte grufulle, slik som 20 - 30 kilo vektøkning, da står man plutselig med et nytt problem.. noen fører til erodering av tennene og de råtner bort. Jeg vet ikke hva det skyldes, men tror det kan være munntørrhet, mangel på spyttsekresjon.

Enkelte medisiner gir en 50 % økning i risiko for diabetes 2, det er ganske dramatisk. Sammen med vektøkning og sløvhet/inaktivitet er det ikke rart at metformin og andre diabetesmedisiner må legges til i dosetten etter en stund.

Økt blodtrykk er det neste.. dette er en av bivirkningene sammen med høyt kolesterol - lipidbalansen blir påvirket negativt. Derfor viktig å ta Omega 3 samtidig!

Nå står man også i fare for hjertesvikt og kan få ACT hemmere i dosetten.

Nyrene får en økt belastning og det er ikke uvanlig med nyresvikt etter noen tiår med denne behandlingen og livsstilen.

Just saying!

Gjelder dette for Seroquel også? Jeg gikk på de ca et år, og utviklet diabetes 2 i den perioden. Jeg fikk også tannskader på den tiden. Jeg var riktignok overvektig og svært stresset også, noe som også sikkert spiller en viktig rolle. Eller er det slik at man må gå på disse medisinene i flere år for at det skal ha noen innvirkning på diabetes?

Anonymous poster hash: 8c0e4...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At livslengden ved langvarig bruk av antipsykotika blir redusert med 15 - 25 år er også godt dokumentert og kjent i dag. Det er særlig hjerte- og kar som er dødsårsaken. http://www.oslo-universitetssykehus.no/SiteCollectionDocuments/Om%20oss/Avdelinger/Psykisk%20helse%20og%20avhengighet/Forskning%20og%20utvikling/Enhet%20for%20utdann%20fagutvikl/Ole_A_Andreassen.pdf

Dersom man må ta medisiner for psyken er det uhyre viktig å samtidig ta vare på den fysiske helsen så godt man kan. Gå tur, spise sunt - slutte eller redusere røyk og rett og slett være så aktiv man klarer.

Omega 3 og vitamin D ser man ofte at psykisk syke mangler, ta derfor tranen din! :) (Gjerne også høydose med Omega 3 til Schizofrene da det kan tyde på at fettsyresammensetningen påvirkes spesielt hos denne gruppen)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjelder dette for Seroquel også? Jeg gikk på de ca et år, og utviklet diabetes 2 i den perioden. Jeg fikk også tannskader på den tiden. Jeg var riktignok overvektig og svært stresset også, noe som også sikkert spiller en viktig rolle. Eller er det slik at man må gå på disse medisinene i flere år for at det skal ha noen innvirkning på diabetes?

Anonymous poster hash: 8c0e4...4a0

Ja, Seroquel kan gi økt blodsukker og føre til diabetes.

Så dersom du har en arvelig faktor, samt uheldig livsstil så kan seroquel være en medvirkende faktor til utvikling av diabetes 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...