Gå til innhold

Katters adferd når det gjelder vennskap med andre katter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å vite mer om vennskap blant katter. Noen som vet hvor jeg kan finne info om dette?

Det gjelder ikke katter i samme flokk/samme hjem, men katter som bor i samme nabolag. Og som i utgangspunktet kanskje burde forsvart sitt revir og "sitt" område?

Vi flyttet til ny bolig for nesten 1 år siden, og katten vår fant seg fort tilrette. Hun holder seg stort sett i hagen og på terrassen, men er ute på småturer i nabolaget (max 500 meter fra hageporten).

Ca. 1 måned etter at vi kom hit, fikk vi besøk av en vakker gråtigret katt på terrassen, og han ble venn med vår katt. De "gnikket nese" og lekte sammen. Og han fikk spise av matskålen til vår katt uten noe protester fra henne.

For ca. 2 måneder siden så vi ikke lenger noe til den grå katten, og vi fryktet den var død. Men så observerte vi en ny katt på terrassen. Dette er en rasekatt (blå øyne, lange ben), og den er nå bestevenn med katten vår. De koser og leker og spiser fra samme matskål (utendørs på terrassen). Han/hun kommer med høylydt mjauing for å kose og leke flere ganger om dagen.

Så observerte jeg tilfeldigvis vår katt i en nabohage ca. 500 meter herfra. Der var hun og slåss intens med den grå katten som var den første vennen hennes her. De slåss på ordentlig, ikke noe lekeslåssing.

Derfor er jeg blitt veldig nysgjerrig på å vite mer om "kattevenn"-fenomenet. Hvordan de velger venner. Hvordan velger fiender. Og hvorfor de tillater noen katter inn på sitt "område", mens andre får rundjuling.

Er det noen her som vet litt om "kattevenn"-temaet?

Anonymous poster hash: 58ca6...4a8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De sloss vel pga de var på sted ingen ut av dem var sjef, så de prøvde å finne ut av hvem som skulle være sjef der.

Skrevet

Det er noe i det Gjest sier. Når det gjelder katter har det ikke bare med å gjøre hvem som møtes hvordan, men minst like mye med hvor de møtes. Det gjelder spesielt i de tilfellene hvor de ikke kjenner hverandre så godt.

Nå later det ikke til at katten din er så veldig territoriell, men de har sine rangordninger likevel. For oss kan det se ut som om to katter er likestilt, i så måte at de er venner, men de har sin rang uansett.

I dette tilfellet mistenker jeg at katten din har beveget seg inn på det som kanskje er den grå kattens territorium, og at sistnevnte slett ikke godtok det, noe som betyr at den er mer territoriell enn din.

Gjest Lille-pus
Skrevet

I tillegg til det Gjest og Aurora sier så spiller det også en stor rolle hvor kattene møtes.

Vi mennesker har delt opp tomtene våre og landskapet vårt slik at vi sort sett eier tomten huset vårt står på, hagen og garasjen eller åkeren vår.

Men, kattene har ikke delt landskapet på samme måte som oss, og det går katteveier som alle katter har lov til å gå på. Disse veiene går gjerne på kryss og tvers over det vi regner som vår eiendom.

For å gjøre det virkelig elegang er noen av disse katteveiene det vi kan kalle 'forkjørsveier'. Om en katt med lav rang går på en forkjørsvei så vil en katt med mye høyere rang vike for den katten som går på forkjørsveien, - og slåsskamp på veien unngås.

Når det kommer til det innerste, 'det aller helligste' i en katts revir, så tillates ikke naboer å svinse rundt der uten at det blir påpekt (i første instans med fresing og med ørene lagt bakover på hodet. Og om ikke inntrengeren viker så kan det komme til fysiske konfrontasjoner).

For å komplettere kompleksiteten så er det også slik at minst 2 katter kan dele et revir. Den ene katten har det på dagtid, den andre på nattetid.

Så var det vennskapsdelen; Jada. Når katter har ubegrenset areal holder de seg gjerne litt på avstand fra hverandre utenom i parringsesongen. Men, når kattepopulasjonen er større, og arealet per katt dermed mindre så oppstår det ofte 'kattegjenger' hvor kattene oppfører seg som en gjeng og sammen holder et revir under sin kontroll. Dette er relativt ny kunnskap og jeg leste det på pair for en stund siden.

- så vet jeg at det stemmer godt, også fordi min egen lille gjeng på 3 nå i sommer hadde oppført seg som en gjeng på pensjonatet.

Dette er et pensjonat hvor alle sosiale katter går løse sammen store deler av døgnet.

Mine 3 banditter hadde okkupert andre katers soverom og seng, men slåss ikke med noen (det holdt vel at de var 3 samkjørte røvere).

Det var morsomt å få den tilbakemeldingen om gjeng oppførsel, og de andre som hadde kommet som en alenekatt eller max. som 2 hadde jo ikke så mye å stille opp mot en gjeng på 3 samkjørte katter.

De er venner, uten tvil, men det tok lang tid med gutta. Min lille frøken var de begge venner med nesten fra første sekund, gutta koser og pusser henne... og lar henne bestemme det meste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...