Gå til innhold

Kamera blinker oransj og jeg kan ikke knipse

Anbefalte innlegg

Gjest Virvar
Skrevet

Huff, mitt nye digitale kamera er blitt så tregt å ta bilder med. Når jeg har knipset, så blir det svart i displayet, og det tar mange sekunder før jeg i det heletatt ser noe og kan knipse på nytt. Mens det er svart så blinker det oransj i et lyst som skal blinke grønt.

Det er nokså irriterende å måtte vente så lenge før jeg kan ta nytt bilde. Tror dere det er noe galt med kamera?

Det er et Fujofilm FinePix A330

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som du må lade og eller skifte batterier...

Gjest Virvar
Skrevet

Men jeg har jo nettopp satt i nye. De er nykjøpte og nyladede. :( Håper ikke dette er et sånt drittkamera som man ikke kan ta impulsive bilder med- men må stille opp og planlegge hvert bilde

Skrevet

Mitt kamera er sånn når jeg har høy oppløsning. Den oransje lampen betyr at kakeraet lagrer bildet eller noe sånt. Det tar lang tid når oppløsningen er høy og kort tid når den er lav.

Kanskje det er sånn på ditt kamera også?

Gjest Virvar
Skrevet

Huff, jeg har stillt det på den laveste oppløsningen jeg, men det var ikke sånn til å begynne med tror jeg. Lurer på om det var etter at jeg hadde i de nye batteriene at det ble sånn.

Går det an å ha vanlige sånne runde batterier i?

Skrevet

Kan det ikke være tregt minnekort elns også da?

Gjest Virvar
Skrevet

Jeg har det minnekortet som fulgte med. Det er et sånt bittelite ett, mindre enn de "vanlige", det er av den minste størrelsen, derfor valgte jeg lavest oppløsning.

Gjest Anonymous
Skrevet

Prøv å formatter minnekortet, i staden for berre å sletta bileta. Om du ikkje allereie gjer det då. Då unngår du fragmentering og minnekorta skal berre ha godt av det.

Bortsett frå det anbefaler eg å investere i eit større minnekort og ta bilete med stor oppløysing - før eller seinare vil du garantert ta det blinkskotet, og då er det dumt om det ikkje kan skrivast ut i fornuftig storleik...

Gjest Virvar
Skrevet

Formatere minnekortet? :oops:

jeg sletter bildene når de er lagret på pc'en. Må man gjøre mer enn det?

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er ein fordel å formattere det (og gjere det i kameraet.) Sjekk rettleiinga til kameraet ditt for å sjå korleis du gjer det der.

Gjest Virvar
Skrevet

Men hve betyr å formatere da? mener du at man går inn og endrer oppløsningen (antall bilder man kan ta) ? Dårlig oppløsning = flere bilder og sånn?

:oops:

Skrevet

Jeg vil anta det orange lyset betyr at kameraet ikke har fått tid til å fokusere og dermed nekter å ta bildet. Finn en annen innstilling som vil ta bilde selv om det ikke får fokusert, eller trykk knappen halvveis inn og ta deg tid til at kameraet fokuserer. Mulig du også er for nært objektet.

Les bruksanvisning på hva du skal gjøre når det lyser orange :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Formattere: Å slette alt og starte på nytt med reint og fint minnekort. Dermed blir det lett å veta kor bileta skal lagrast. Berre slettar du bileta, kan du risikere at bileta vert lagra 'litt her og litt der' - og det tek lengre tid. Formattering, om ikkje kvar gong så i alle fall med jamne mellomrom, kan dermed få opp farten på skrivinga. I tillegg til at kortet vert sjekka for feil, slik at du ikkje lagrar på plassar som skapar problem for deg.

Skrevet

Man sletter ikke alt, det er falsk trygghet;)

formatere: å initialisere en disk(ett) eller et annet lagringsmedium. Det er to ulike former for formatering: En lavnivå-formatering oppretter sporene på disk(ett)en og lagrer sektorinformasjon i disse sporene. Høynivå-formatering (som utføres med FORMAT-kommandoen i DOS/Windows) oppretter de ulike tabeller som operativsystemet bruker for å holde orden på de lagrede data. FORMAT-kommandoen utfører også en lavnivå-formatering på disketter, men kun høynivå på harddisker. Lavnivå-formatering av harddisker gjøres vanligvis på fabrikken, og må kun gjøres med diskleverandørens egne programmer for dette.

Gjest Virvar
Skrevet

Jeg har da aldri hørt om mat man skal formatere digitale kameraer. :klø: men nå skal jeg lese bruksanvisningen

Gjest Virvar
Skrevet

Jeg fant ikke noe om formatering.

Her er hva jeg leste om kamera på internett : http://www.dinside.no/php/art.php?id=105199

Der står det også at det går 7 sekunder fra man har knipset til man kan knipse på ny pga noen blittsgreier :-? Så da må jeg bare leve med det. Huff, irriterende da ! jeg som liker å ta mange nesten like bilder og bruke de beste. Dyr og barn er dermed nokså håpløst å ta bilder av - de er jo ikke SÅ lenge i ro.

jaja.

Det fikk nå skryt iallefall kameraet.

Skrevet

Du har ikke en sånn "filmfunksjon" da?

På mitt kaera kan jeg ta flere bilder på rad i rask rekkefølge (som en liten film når de settes sammen). Det passer perfekt når man tar bilder av barn og dyr. Bare å slette de bildene som ikke er bra.

Gjest Virvar
Skrevet

Det skal gå an å filme i 60 sekunder med det, er det det du mener?

Skrevet

Jepp.

Da tar kameraet en serie med bilder. Og fotograferer/filmer du da et barn, så får du sikkert et og annet godt bilde.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vel - å filma er noko anna enn å ta ein serie med bilete i rask rekkefølgje. Rettnok kan du (med rett programvare) plukka ut eit enkelt bilete frå filmen, men det er ikkje større enn 320x200 pikslar på det kameraet.

Er likevel verd å vurdere dette når du skal ha bilete av barn i aktivitet :)

Er forundra at det ikkje skulle vera råd å formattere minnekortet under 'setup'-menyen, men men. Eg skal ikkje påstå noko. Kanskje ulike typar kort slepp det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...