AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #1 Skrevet 7. august 2014 Jeg har et lite kjøleskap som ikke har blitt skikkelig vasket siden jeg flyttet inn. Og en stekeovn likeså. Skal bruke litt klorin i kjøleskapet, men hvor mye vann skal det blandes ut med? Er det farlig å blande med Zalo eller eddik, eller annet oppvaskmiddel? Hvis jeg vasker det med Zalo først, eller etter klorin, må jeg skylle veldig grundig for at det ikke skal blande seg og lage gasser? Eller må det mer enn små doser til? Beklager hysteriet, men har ikke brukt så sterke saker før og jeg skal jo ha maten der. Bør jeg bruke hansker da jeg vasker med klorinblanding? Kjøleskapet er for øyeblikket tomt, må jeg trekke ut kontakten for å vaske inni? Og eventuelt, hvorfor? Er det egentlig nødvendig å vaske en bitte liten fryseboks? Og så ovnen, den er ikke så skitten, men den har litt fastbrent fettsøl og flekker i seg. Men den kan jeg vel bare bruke vann og mildt vaskemiddel (?) på til den ser ren ut og regne den for ren? Den blir jo varmet opp i blant, så trenger vel ikke sterke vaskemidler for å være trygg? Takk til alle tips til å forbedre mine vaskeevner! Anonymous poster hash: ba019...173
Minya Skrevet 7. august 2014 #2 Skrevet 7. august 2014 Det holder som regel med en kork klor i en bøtte varmt vann. Vask først med vanlig vaskemiddel som Ajax eller Zalo som du sier og desinfiser med klorvann etterpå. Luft kjøleskapet i noen timer for å unngå at det lukter svømmehall etterpå. Klor må ALDRI blandes med salmiakk eller noe som inneholder salmiakk, men det er heller ikke nødvendig å blande klor med Zalo for å få en rengjørende effekt. Det er lurest å trekke ut kontakten på kjøleskapet mens du rengjører det, litt for å slippe å "fyre for kråkene" og bruke masse strøm unødvendig, og for å avise kjøleskapet samtidig. Selv om du ikke nødvendigvis ser isen i kjøleskapet kan det hende at det ligger isrester på bakveggen. Legg et håndkle på gulvet for å unngå vann over alt. Til ovnen kan du bruke Svint eller skuresvamper og vanlig Zalo for å få bort fastbrente kullrester og fett. Pass på å få skylt ut all såpe med rene kluter med vann etterpå. Svidde såperester lukter skikkelig balle.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #3 Skrevet 7. august 2014 Det holder som regel med en kork klor i en bøtte varmt vann. Vask først med vanlig vaskemiddel som Ajax eller Zalo som du sier og desinfiser med klorvann etterpå. Luft kjøleskapet i noen timer for å unngå at det lukter svømmehall etterpå. Klor må ALDRI blandes med salmiakk eller noe som inneholder salmiakk, men det er heller ikke nødvendig å blande klor med Zalo for å få en rengjørende effekt. Det er lurest å trekke ut kontakten på kjøleskapet mens du rengjører det, litt for å slippe å "fyre for kråkene" og bruke masse strøm unødvendig, og for å avise kjøleskapet samtidig. Selv om du ikke nødvendigvis ser isen i kjøleskapet kan det hende at det ligger isrester på bakveggen. Legg et håndkle på gulvet for å unngå vann over alt. Til ovnen kan du bruke Svint eller skuresvamper og vanlig Zalo for å få bort fastbrente kullrester og fett. Pass på å få skylt ut all såpe med rene kluter med vann etterpå. Svidde såperester lukter skikkelig balle. Takk for hjelp! Men det er altså ingen fare ved å vaske kjøleskapet med Zalo og deretter klorin? Litt redd for å puste inn ting. Hvis det lukter veldig klorin av kjøleskapet kanskje jeg kan vaske over med vann og zalo eller eddikvann til slutt, eller er det en dum ide? Anonymous poster hash: ba019...173
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #4 Skrevet 7. august 2014 En skal aldri bruke klorin eller andre sterke vaskemidler i kjøleskap, det står bl.a. i veiledningshefet som følger med kjøleskap. Kjemikalier, les vaskemidler, lar seg ikke fjerne helt, og vil overtid sette seg i matvarer som du skal spise. Må du ha noe vaskemiddel bruk en ørliten dråpe Sunlight den er svanemerket og bedre enn Zalo. Bruker du en mikrofiberklut får du det meste med deg. Og eddik er ikke noe man skal slumse rundt alle veier, det synes å være en motesak på dette forumet å bruke eddik ukritisk.Anonymous poster hash: f3819...97e
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #5 Skrevet 7. august 2014 En skal aldri bruke klorin eller andre sterke vaskemidler i kjøleskap, det står bl.a. i veiledningshefet som følger med kjøleskap. Kjemikalier, les vaskemidler, lar seg ikke fjerne helt, og vil overtid sette seg i matvarer som du skal spise. Må du ha noe vaskemiddel bruk en ørliten dråpe Sunlight den er svanemerket og bedre enn Zalo. Bruker du en mikrofiberklut får du det meste med deg. Og eddik er ikke noe man skal slumse rundt alle veier, det synes å være en motesak på dette forumet å bruke eddik ukritisk.Anonymous poster hash: f3819...97e Men hvordan skal man vaske da hvis man har et kjøleskap som ikke er vasket på nesten ett år og har hatt muggen mat i seg osv.? Anonymous poster hash: ba019...173
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #6 Skrevet 7. august 2014 Muggen mat har vel ikke stått der i evigheter? Klorin på vanlige plastmaterialer er noe man ikke skal ha. Det skader. Muggen mat har da vel ikke stått der i mer enn få dager? Da vasker du når du fjerner maten og før du setter ny ren mat inn igjen, vel? For å unngå smitte fra mat til mat og fra mat til kjøelskap er det jo normalt å dekke til matvarene ikke å la dem ligge åpent i skapet eller på et utlidekt fat? Ærlig talt, så skjønner jeg ikke hva du skal vaske så brutalt for?Anonymous poster hash: f3819...97e
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #7 Skrevet 7. august 2014 Vask kjøleskapet med varmt vann med litt vanlig oppvasksåpe i, du trenger ikke mye såpe. Tørk over med en klut med rent vann etterpå. Trenger ikke klor o.l. i kjøleskap, og det kan også sette smak på maten. Lurt å ise av fryseboksen i blant, så det kan du gjøre samtidig. Ovnen kan du vaske med vanlig oppvasksåpe den også. Hvis det er mye fastbrent kan det hjelpe å legge på en våt klut med såpevann en stund så det får løst seg opp litt. Hvis du fremover tørker opp søl i stekeovnen etter bruk, vil du slippe de fastbrente restene Anonymous poster hash: f3aa8...454
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå