AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #1 Skrevet 7. august 2014 Våre tvillinger startet i barnehage i mars og har alltid med oss - og frem til inntil siste måneden- sovet 1 time på dagtid. Nå har barnehagen gradvis fått barna på teamet til å sove lengre, 2 timer + Lederen sier det er for at barna ikke skal bli gretne om ettermiddagen. 2 timers søvn i barnehagen hver dag fører til at barna plutselig nå våkner 1,5-2 timer tidligere enn normalt og de har blitt mer våkne enn tidligere ved legging om kvelden (18:30-19:00). Kan det hende barnehagen har vikarierende motiver for å få barna til å sove lengre enn de noengang har vist behov for?Anonymous poster hash: bad0a...392
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #2 Skrevet 7. august 2014 Ja. De prøver å få barna til å sove hele tiden der sånn at de slipper å gjøre den faktiske jobben sin. Dette bør du melde ifra om! Ta et hardt grep. Hvordan våger de å la barna sove midt på dagen?? Anonymous poster hash: 94e17...e7f 9
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #3 Skrevet 7. august 2014 Ja. De prøver å få barna til å sove hele tiden der sånn at de slipper å gjøre den faktiske jobben sin. Dette bør du melde ifra om! Ta et hardt grep. Hvordan våger de å la barna sove midt på dagen??Anonymous poster hash: 94e17...e7f Eh..poenget var ikke om det var lurt med dagsoving men at det synes merkelig at barnehagen har doblet tiden fra 1 til 2 timer+ når vi foreldre vet at barna våre alltid våkner og har hatt naturlig rytme med 1 time, maks 1,5 time ved sjeldne anledninger.Anonymous poster hash: bad0a...392
Rararara Skrevet 7. august 2014 #4 Skrevet 7. august 2014 Barn har gjerne et langt høyere aktivitetsnivå i barnehagen enn de har hjemme, så det er veldig vanlig at de trenger en lengre dupp når de er der. Om dere synes de sover for lenge i barnehagen må dere go beskjed om det så vekker personalet barna etter en time f.eks. 41
Sol79 Skrevet 7. august 2014 #5 Skrevet 7. august 2014 Det er vel foreldrene som bestemmee hvor lenge barna skal sove i barnehagen. Gi beskjed om at to timer er for lenge, og at det ødelegger for nattesøvnen. Det burde ikke være noe problem. 13
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #6 Skrevet 7. august 2014 Der jeg jobber har vi barn som sover 30 minutter og noen skal vekkes etter 1 time, og noen etter 1,5 og noen kan sove i 2 timer, og noen skal legge seg med en gang og noen skal leke litt først og så sove og og og og. Så fri får vi hvertfall ikke;) Full fres fra morgen til kveld. Foreldrene sier fra hvordan behovet for søvn er. Og så reguleres det opp eller ned ettersom hvordan foreldrene opplever barna hjemme med den søvndosen de får i bhg Anonymous poster hash: 7e2d4...8ba 16
Gjest Coolaid Skrevet 7. august 2014 #7 Skrevet 7. august 2014 Våre tvillinger startet i barnehage i mars og har alltid med oss - og frem til inntil siste måneden- sovet 1 time på dagtid. Nå har barnehagen gradvis fått barna på teamet til å sove lengre, 2 timer + Lederen sier det er for at barna ikke skal bli gretne om ettermiddagen. 2 timers søvn i barnehagen hver dag fører til at barna plutselig nå våkner 1,5-2 timer tidligere enn normalt og de har blitt mer våkne enn tidligere ved legging om kvelden (18:30-19:00). Kan det hende barnehagen har vikarierende motiver for å få barna til å sove lengre enn de noengang har vist behov for?Anonymous poster hash: bad0a...392 Ja i de barnehagene jeg kjenner til bruker de også sovemedisin.... fungere helt greit. De som jobber i barnehage er stort sett late.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #8 Skrevet 7. august 2014 Mye jobb å gjøre selv om de sover, det kan jeg garantere deg Å det er ikke alltid alle barn som sover heller. Å om 2+ timer er for mye, så er det bare å fortelle de ansatte at de må vekke barna. Mens barna sover så pleier de å lage opplegg som er tilrettelagt, krysse av i boken ang utviklingsnivå til hvert barn, forberede ting osv osv osv.. Veldig mye å gjøre. Anonymous poster hash: 3184c...7a9 1
Malum Skrevet 7. august 2014 #9 Skrevet 7. august 2014 Da minstemann vår gikk i barnehagen hadde jeg vært sjeleglad om de hadde fått ham til å sove i to timer der, for han ble fullstendig utslitt av aktivitetsnivået. Vi slet med å holde ham våken i bilen på vei hjem (for sen dupp, selv på ti min ville ødelagt for legging på kvelden), og han sovnet nesten ved middagsbordet. Hvis to timer blir for mye for deres barn, og ødelegger døgnrytmen, si bare ifra, så regulerer de etter deres ønsker og behov. 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #10 Skrevet 7. august 2014 Men så er vel noen få godt kvalifisert (utdannelse) mens de fleste vel er ganske så ufaglærte i en barnehage?Anonymous poster hash: bad0a...392
BlendaSensitive Skrevet 7. august 2014 #11 Skrevet 7. august 2014 Våre tvillinger startet i barnehage i mars og har alltid med oss - og frem til inntil siste måneden- sovet 1 time på dagtid.Nå har barnehagen gradvis fått barna på teamet til å sove lengre, 2 timer +Lederen sier det er for at barna ikke skal bli gretne om ettermiddagen.2 timers søvn i barnehagen hver dag fører til at barna plutselig nå våkner 1,5-2 timer tidligere enn normalt og de har blitt mer våkne enn tidligere ved legging om kvelden (18:30-19:00).Kan det hende barnehagen har vikarierende motiver for å få barna til å sove lengre enn de noengang har vist behov for?Anonymous poster hash: bad0a...392 At de våkner tidligere har sjeldent noe med hvor lenge de sover på dagen. Men dine barn legger seg fryktelig tidlig, så kan forstå de ikke vil sove halv seks på ettermiddagen!Ca 11-13 timer natt er normalt for små barn.Som flere har nevnt, så er det mer krevende (barnas jobb) å være i barnehagen, altså har de ,er behov for søvn der enn i roligere hjemme miljø.Holder de derimot leven til kl 21, så er det på tide å stramme opp soving på dagen!Om jeg skal vende på det og være litt frekk: har foreldre vikarierende motiver til at barna skal sove mest mulig hjemme....? 5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #12 Skrevet 7. august 2014 Absolutt, når vi er vant til at barna sovner kl 19:00 og våkner kl 07:00 - Men plutselig endres til; sovner kl 20:30 og våkner kl 05:00 etter at barnehagen venner barna til mer dagsoving...ja absolutt. Det er jo foreldrene som skal leve med barna.Anonymous poster hash: bad0a...392
Malum Skrevet 7. august 2014 #13 Skrevet 7. august 2014 At de våkner tidligere har sjeldent noe med hvor lenge de sover på dagen. Men dine barn legger seg fryktelig tidlig, så kan forstå de ikke vil sove halv seks på ettermiddagen!Ca 11-13 timer natt er normalt for små barn.Som flere har nevnt, så er det mer krevende (barnas jobb) å være i barnehagen, altså har de ,er behov for søvn der enn i roligere hjemme miljø.Holder de derimot leven til kl 21, så er det på tide å stramme opp soving på dagen!Om jeg skal vende på det og være litt frekk: har foreldre vikarierende motiver til at barna skal sove mest mulig hjemme....? Hun skriver da at de legger seg 18.30-19.00, og det er i hvert fall ikke spesielt tidlig for småbarn som må stå opp og bringes i barnehagen før foreldrene skal på jobb. 3
Papirfly Skrevet 7. august 2014 #14 Skrevet 7. august 2014 Jeg synes det høres veldig merkelig ut at lederen har bevisst gått inn for å få barna til å sove i to timer, framfor å ta individuelle hensyn til barnas behov for dagsøvn. Er dette noe hun har funnet på helt på egenhånd? DE vil ikke ha gretne barn, så DE har jobbet for å få barna til å sove lengre? Det er foreldrene som skal bestemme hvor lenge barna får sove. Personalet kan fortelle om hvordan det fungerer i barnehagen og komme med forslag til endringer hvis foreldrenes ønsker ikke fungerer så bra i praksis. Jeg har forståelse for at det sikkert hadde vært deilig om alle barna sov samtidig, men de sovner og våkner til ulike tider og har ulike behov. Sånn er det bare. Ønsker lederen å drive en barnehage som passer sine egne behov best, eller barnas? Det hadde jeg spurt rett ut om. 1
Chiquita Skrevet 7. august 2014 #15 Skrevet 7. august 2014 Jeg bare lurer på hvordan du tror det foregår, når man får barna til å sove i 2 timer, i stedet for 1-1,5??? Hadde ikke barna vært trøtt, så hadde de jo heller ikke sovet så lenge. Og det er ikke uvanlig at sovemønsteret hjemme endres etter oppstart i Bhg. Vanligvis normaliserer deg seg igjen. Hvor gamle er barna? Hvor lenge har de gått i barnehagen? Og hvor lenge har problemene vedvart? 5
Chiquita Skrevet 7. august 2014 #16 Skrevet 7. august 2014 Beklager, ser du har svart på to av spm mine
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #17 Skrevet 7. august 2014 Dette er iallfall ikke tilfelle i vår barnehage. Vi har en på 2 som i løpet av sommeren stadig oftere har sluttet å trenge dagdupp, og hvis han i det hele tatt skal sove (og ikke våkner av seg selv) må han vekkes etter maks 45 minutter. Dette har barnehagen samarbeidet veldig godt med oss om, ca 2 dager i uka sover han (fordi han gir uttrykk for at han er trøtt), mens de resterende dagene lar de han være våken. Det er mange barn på hans avdeling som vekkes etter maks en time, så jeg synes det høres rart ut at deres bhg går over til å få barna til å sove LENGER enn de gjorde før...Anonymous poster hash: 9b4ec...12c
BlendaSensitive Skrevet 7. august 2014 #18 Skrevet 7. august 2014 Absolutt, når vi er vant til at barna sovner kl 19:00 og våkner kl 07:00 -Men plutselig endres til; sovner kl 20:30 og våkner kl 05:00 etter at barnehagen venner barna til mer dagsoving...ja absolutt.Det er jo foreldrene som skal leve med barna.Anonymous poster hash: bad0a...392 Ah, det var litt annet! Trodde du mente barna nå sov 19.00. Halv ni er en smule sent ja!Hvor gamle er barna? Opplever dere foreldre at de er trøtte og grinete å ettermiddagen, etter barnehage?
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #19 Skrevet 7. august 2014 Jobber i barnehage og det er foreldrene som bestemmer men om vi syns at barnet bør sove lenger så spør vi foreldrene. Går de ikke med på det så kan vi ikke gjøre så mye med det men forteller foreldrene at ungen er gretten ofte i håp om at de ombestemmer seg. For BARNET sin skyld, er jo som regel kun ett barn det er snakk om og da får ikke vi pause, er ikke bare ett barn på avdelingen som sover. Og skulle alle sove lenger så tar vi ikke ekstra pause fordi det har vi ikke lov til, da hjelper vi andre avdelinger eller rydder, vasker eller annet på vår avdeling. Vi har 30 min pause per dag, som folk flest.Anonymous poster hash: 025d3...2de
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #20 Skrevet 7. august 2014 Har du sagt fra om at du vil de skal vekkes etter en time? Kanskje du sa ved oppstart at de kunne sove til de våkner, også har de bare fortsatt med det? Skjønner ikke helt hvordan personalet har fått dem til å sove lenger. Jeg tror dette er en misforståelse. Snakk sammen:) og jeg skjønner godt at du ikke vil at de skal sove så mye der.Anonymous poster hash: 56a67...4df 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå