Gjest En annen dag Skrevet 30. juni 2004 #1 Skrevet 30. juni 2004 Hva mat kan muslimer spise? Vet de ikke kan spise svin iallefall, men hva med kylling, storfe og lam? :o
Gjest 1111 Skrevet 30. juni 2004 #2 Skrevet 30. juni 2004 Sånn jeg har forstått det så er det bare svin de ikke kan spise, men nå har jeg ikke fordypa meg i dette. Derimot vet jeg at kylling er noe alle religioner kan spise.
ringblomst Skrevet 30. juni 2004 #3 Skrevet 30. juni 2004 De spiser ikke svin, men annet kjøtt går bra.
Joplaya Skrevet 30. juni 2004 #4 Skrevet 30. juni 2004 Noen spiser kun halhal kjøtt. Hva det er sånn spesifikt vet jeg ikke. Tror det er kjøtt etter dyr som har blitt slaktet på et bestemt vis... Ikke alle muslimer spiser kun den type kjøtt. De kan spise da hvilket som helst kjøtt, bare ikke svin. Visste dere at de ikke kan spise seigemenn? Seigemenn lages av gelatin, gelatin kommer fra dyrefett og som oftest dyrefett fra svin.
*Emma* Skrevet 30. juni 2004 #5 Skrevet 30. juni 2004 Såvidt jeg vet er halal at dyret er drept ved at hasen skjæres over slik at alt blodet renner ut og kjøttet dermed "liksom er renere".....eller noe sånnt...akkurat det med sånn måte å slakte på gjør vel jøder også? eller er jeg helt på jordet?
-Fisken- Skrevet 30. juni 2004 #6 Skrevet 30. juni 2004 Såvidt jeg vet er halal at dyret er drept ved at hasen skjæres over slik at alt blodet renner ut og kjøttet dermed "liksom er renere".....eller noe sånnt...akkurat det med sånn måte å slakte på gjør vel jøder også? eller er jeg helt på jordet? Hm, ja er det ikke det? :klø:
:-) anna Skrevet 30. juni 2004 #7 Skrevet 30. juni 2004 Muslimer jeg kjenner holder seg unna svinekjøtt. Men spiser f.eks kylling. Men om man f.eks griller så er det mange som ikke vil ha "sitt kjøtt" sammen med svinekjøttet. De opplever ofte svinekjøtt like ekkelt som vi ville ha opplevd rottekjøtt. Men muslimer er en mangfoldig gruppe, Noen er veldig troende mens andre er lite troende, og vanene er forskjellige. Så det lureste er nok å spørre.
Gjest 1111 Skrevet 30. juni 2004 #8 Skrevet 30. juni 2004 Visste dere at de ikke kan spise seigemenn? Seigemenn lages av gelatin' date=' gelatin kommer fra dyrefett og som oftest dyrefett fra svin.[/quote'] Det er mange vegeterianere som ikke er obs på dette heller.
Joplaya Skrevet 30. juni 2004 #9 Skrevet 30. juni 2004 Stemmer det Shakira1977, samme måte som jødene. Halhal kjøtt er "lovlig" kjøtt etter muslimsk tro og kultur. De skal bruke den skarpeste kniven og kjære over stupen på dyret, arterien. Dermed skal all blod renne ut av dyret. Indere foretrekker også denne type slakting. Det skal visstnok smake bedre og være sunnere, denne type kjøtt.
Gjest Anonymous Skrevet 1. juli 2004 #10 Skrevet 1. juli 2004 For at det skal være halalkjøtt så må dessuten slakteren fremsi en spesiell bønn i det aterier kuttes.
Mrs_M Skrevet 1. juli 2004 #11 Skrevet 1. juli 2004 Muslimer kan kun spise kjøtt som er slaktet på en spesiell måte samtidig som slakteren framsier en bønn..Dette vil si Halal. Alt kjøtt som er slaktet slikt (kylling, storfe etc) kan spises med unntak av svin.
Gjest rabrabara-ikke logga Skrevet 1. juli 2004 #12 Skrevet 1. juli 2004 Huff, husker jeg stekte bacon i min vennindes stakepanne en gang. Hun kunne aldri bruke den igjen. Men bortsett fra svinekjøtt spiste hun det meste, selv det som ikke er hallal, det samme gjelder de fleste av mine muslimske venner.
Gjest StoreSky Skrevet 5. juli 2004 #13 Skrevet 5. juli 2004 De fleste spiser kun ikke svinekjøtt. Men alt annet. Noen spiser kun halal, fåes i slakterforretninger. Men aldri svin. Halal er kjøtt slaktet på samme måte som kosher, men en muslim gjør jobben. (blodet renner ut, mens dyret dør)
Gjest Poirot Skrevet 5. juli 2004 #14 Skrevet 5. juli 2004 Norsk halalkjøtt slaktes som regel (alltid?) på den måten at dyret bedøves før strupen kuttes.
Imax Skrevet 6. juli 2004 #15 Skrevet 6. juli 2004 I følge min venninne som jobber på slakteri slaktes dyrene på akkurat samme måte når det er halhalslakting, forskjellen er at det er en muslimsk prest som fremsier bønn og som gjør det. Ikke alle muslimer spiser kun halal, men det er jo greit å sjekke. Hva med en vegetarrett? Mye spennende der og (men pass på ost osv som er laget med ingredienser fra gris)
aline Skrevet 6. juli 2004 #16 Skrevet 6. juli 2004 Det er vel svin som er det de fleste muslimer ikke spiser (det har vært omtalt i media at unge muslimer begynner å gå bort ifra denne gamle skikken etterhvert som de lærer at svin ikke er skitnere en andre dyr, men det er nok fåtallet som spiser det lell). Ikke alle muslimer MÅ ha hallal-kjøtt, og bortsett fra svin så kan de spise hva slags kjøtt de vil. Men vær litt obs på hva slags gryter/panner du tilbereder maten i, noen vil helst ikke at det skal ha vært tilberedt svin i den fra før. Min stefar er en veldig "fleksibel" (=beholder det viktige i troen men tilpasser seg ettersom hvor han er slik at han sklir inn i samfunnet han er i) muslim, men mamma har allikevel en egen stekepanne som hun lager mat i når han skal spise her. Han har reagert med "har du hatt GRIS i den panna før?" :o
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå