AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #1 Skrevet 7. august 2014 Bestemor vil invitere slekta på hotellmiddag, vil nok koste noen titusener minst, noe tanta mi er skeptisk til. Hun sier at '85 år er jo ikke egentlig rundt, kan du ikke vente til du blir 90?'. Men jeg tror det handler om penger og arv, og at tanta mi helst ser at ikke bestemor bruker for mye i den tiden hun har igjen. Tanta mi er skilt og var lavtlønnet og er nå uføretrygdet med nokså dårlig råd, men burde hun ikke unne sin egen mor å bruke penger på sånt som dette selv om hun sitter i uskiftet bo? Det begynte i fjor da det kom ut en sånn gårds- og slektssoge, den første av fire bøker og bestemor ville kjøpe boks mens tante sa 'neinei, vi står ikke i denne, vi kommer først i bind tre, du trenger ikke kjøpe denne.' 'Ja men det er jo mange kjente her, klart jeg må ha alle bøkene', sa bestemor og kjøpte den likevel. Og nå er det også kommet fram at ved et slektsstevne etter bestemors foreldre så ønsket bestemor at alle, også onkelen min og familien som bor i Canada, skulle delta, og da ville bestemor betale reise og prisen for arrangementet for alle men tanta mi fikk trumfet gjennom at alle måtte betale for seg selv, så da kom de ikke. Kan man forstå tankegangen til tante her? Hva kan man gjøre med slike folk?Anonymous poster hash: 0a120...9db
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #2 Skrevet 7. august 2014 Vil bestemor betale selskapet for egne penger? Dvs. hun har råd? Anonymous poster hash: 424f4...ecf 1
Gjest New_Girl Skrevet 7. august 2014 #3 Skrevet 7. august 2014 Så lenge bestemor er ved sine fulle fem så kan hun bruke sine egne penger akkurat som hun selv vil. Tanten din burde passe sine egne saker. 18
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #4 Skrevet 7. august 2014 Vil bestemor betale selskapet for egne penger? Dvs. hun har råd?Anonymous poster hash: 424f4...ecf Ja, hun har ca en million på konto, noe jeg tror tante sikler etter. At bestemor reiser på cruise og sånt er nok heller ikke så populært med tanke på tante og hennes håp om arv. Vi i vår deltagelse familien har oppfordret henne til å reise om hun vil det, hun må få bestemme selv, men selvsagt ikke sløse unødvendig, men selskap og ferie og lignende må da være lov?Anonymous poster hash: 0a120...9db 1
Gjest Sprettballen Skrevet 7. august 2014 #5 Skrevet 7. august 2014 Jeg skjønner bestemoren din på alle områder. Når man er 85, er hvert år som et jubileum å regne, og jeg skjønner godt at hun ikke vil vente i 5 år før hun feirer. Om hun hadde ventet er det ikke sikkert at hun ville vært tilstede på egen feiring, for å si det litt flåsete. Og at hun vil ha en bok er jo ikke noe problem, og det var en hyggelig tanke å ville spandere tur på onkel m/familie. Men, nå vet ikke vi hele historien. Har bestemor god økonomi? Har hun god økonomisk forståelse? Vil et stort selskap bli en stor belastning for datteren? (Invitasjoner, tilrettelegging, osv) 11
Molte Skrevet 7. august 2014 #6 Skrevet 7. august 2014 Tanta di vil vel at bestemor di skal ha mest mulig penger på bok når hun dør, så hun får arvet mest mulig. Har bestemor råd så synes jeg hun kan få bruke pengene akkurat sånn hun vil selv 5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #7 Skrevet 7. august 2014 Så lenge bestemor er ved sine fulle fem så kan hun bruke sine egne penger akkurat som hun selv vil. Tanten din burde passe sine egne saker. Det er jo dette med at det var bestefar som tjente penger og i tillegg til dette har bestemor god enkepensjon etter ham. Og sitter i uskiftet vi så kan vel ikke bruke alt så mye hun vil, eller hvordan funker dette? Hun sløser uansett ikke, klarer knapt å bruke opp hele pensjonen sin en gang.Anonymous poster hash: 0a120...9db
Ananas. Skrevet 7. august 2014 #8 Skrevet 7. august 2014 (endret) Ja, hun har ca en million på konto, noe jeg tror tante sikler etter. At bestemor reiser på cruise og sånt er nok heller ikke så populært med tanke på tante og hennes håp om arv. Vi i vår deltagelse familien har oppfordret henne til å reise om hun vil det, hun må få bestemme selv, men selvsagt ikke sløse unødvendig, men selskap og ferie og lignende må da være lov?Anonymous poster hash: 0a120...9db Hun må få både reise, sløse unødvendig og gjøre akkurat hva hun vil. Det er hennes penger. Kan noen av dere andre i familien stille opp så hun får selskapet sitt uansett da? Tenker ikke på økonomisk hjelp, men å sørge for at det blir noe av, med å stille opp med praktisk hjelp og evt. holde tanten litt i sjakk. Å be noen på 85 å vente til 90 er mildt sagt spesielt for meg, man vet jo godt at man aldri vet hvor lenge man har igjen i den alderen. Endret 7. august 2014 av Ananas. 15
Gjest Sprettballen Skrevet 7. august 2014 #9 Skrevet 7. august 2014 (endret) Det er jo dette med at det var bestefar som tjente penger og i tillegg til dette har bestemor god enkepensjon etter ham. Og sitter i uskiftet vi så kan vel ikke bruke alt så mye hun vil, eller hvordan funker dette? Hun sløser uansett ikke, klarer knapt å bruke opp hele pensjonen sin en gang.Anonymous poster hash: 0a120...9db Så lenge hun sitter i uskiftet bo kan hun ikke gjøre noe som reduserer boets verdi, men hun skal kunne leve som normalt, og det inkluderer å feire bursdag, kjøpe de bøkene hun vil, og gi gaver (eks reise) fra sin del av boet. Endret 7. august 2014 av Sprettballen 6
Berit Skrevet 7. august 2014 #10 Skrevet 7. august 2014 Synes absolutt bestemoren skal bruke sine penger på det hun vil og når hun vil. Synes det kan være en verdifull opplevelse for henne og feire sin 85 års dag med stort selskap som jeg håper hun gjør. 2
bippo Skrevet 7. august 2014 #12 Skrevet 7. august 2014 Man kan jo ikke forvente at bestemor skal sitte og tvinne tommeltotter den resterende tiden hun har. Jeg har fått et inntrykk av at jo mer aktive gamle mennesker er, jo lengre tid tar der før de faktisk blir GAMLE. Tanten din burde holde tåta. 12
Gjest earthquake Skrevet 7. august 2014 #13 Skrevet 7. august 2014 Uff, dette var rett og slett bare trist å lese. Håper hun får feiringen sin til slutt 6
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #14 Skrevet 7. august 2014 Jeg ville steppet inn og hjulpet henne og passet på at det selskapet fant sted. 85 er et viktig selskap, og man ber ikke noen "vente til 90" i den alderen. Anonymous poster hash: 424f4...ecf 10
Hoppetaujenta Skrevet 7. august 2014 #15 Skrevet 7. august 2014 Det er jo ikke slik at bestemor slår seg egoistisk løs her, men vil feire seg selv og dele opplevelsen med familien sin. Det er hennes penger og hun må få gjøre det hun vil med dem. Det er slett ikke sikkert at hun blir nitti. Hun må få slå ut håret og LEVE den tiden hun har igjen. Heia Bestemor! 12
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #16 Skrevet 7. august 2014 Si til bestemora di at du skal hjelpe med å stelle i stand en bursdag for henne...! La de gamle bruke og kose seg med pengene sine!!! Anonymous poster hash: d5c8f...b31 6
Ladycat Skrevet 7. august 2014 #17 Skrevet 7. august 2014 Klart bestemor skal få arrangere stor bursdagsfeiring om det er det hun vil, reise på ferie eller kjøpe bøker. Tante kan gå og ta seg en bolle. 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #18 Skrevet 7. august 2014 For en tante du har! Fysj... Anonymous poster hash: 3ad42...0b4 2
Gjest Blomsterert Skrevet 7. august 2014 #19 Skrevet 7. august 2014 Bestemor vil invitere slekta på hotellmiddag, vil nok koste noen titusener minst, noe tanta mi er skeptisk til. Hun sier at '85 år er jo ikke egentlig rundt, kan du ikke vente til du blir 90?'. Men jeg tror det handler om penger og arv, og at tanta mi helst ser at ikke bestemor bruker for mye i den tiden hun har igjen. Tanta mi er skilt og var lavtlønnet og er nå uføretrygdet med nokså dårlig råd, men burde hun ikke unne sin egen mor å bruke penger på sånt som dette selv om hun sitter i uskiftet bo? Det begynte i fjor da det kom ut en sånn gårds- og slektssoge, den første av fire bøker og bestemor ville kjøpe boks mens tante sa 'neinei, vi står ikke i denne, vi kommer først i bind tre, du trenger ikke kjøpe denne.' 'Ja men det er jo mange kjente her, klart jeg må ha alle bøkene', sa bestemor og kjøpte den likevel. Og nå er det også kommet fram at ved et slektsstevne etter bestemors foreldre så ønsket bestemor at alle, også onkelen min og familien som bor i Canada, skulle delta, og da ville bestemor betale reise og prisen for arrangementet for alle men tanta mi fikk trumfet gjennom at alle måtte betale for seg selv, så da kom de ikke. Kan man forstå tankegangen til tante her? Hva kan man gjøre med slike folk?Anonymous poster hash: 0a120...9db Får helt vondt av sånn egoisme og grådighet tanta di(og dessverre mange fler),lar seg styre av! Bestemoren din blir jo nærmest umyndigegjort. Respektløst! Hun skal selvfølgelig bruke sine egne penger på det hun vil! Håper du kan støtte henne.
lillsunshine Skrevet 7. august 2014 #20 Skrevet 7. august 2014 (endret) Hun tanten din høres ikke hyggelig ut. Dersom hun virkelig ikke vil unne bestemoren din å få sine siste leveår så best så mulig, så fortjener hun ingen arv. Så klart skal bestemoren din få feire hvordan hun vil, reise hvor hun vil og for min del kan hun også sløse så mye hun vil. Det er veldig hyggelig å gi vekk arv dersom man har for mye penger, men det kunne ikke en gang slått meg tanken at jeg i fremtiden forventer at foreldrene mine ikke tar seg råd til det de har lyst til, bare fordi jeg eventuelt skulle arvet noen penger. Endret 7. august 2014 av lillsunshine 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå