Gå til innhold

Har spart full BSU - hva skal jeg spare nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp fylt opp BSU-en min, og jeg lurer på hva jeg skal spare nå?

Jeg er forresten 33 år så dette er det siste året jeg kan spare, og jeg lurer på om jeg kan åpne en BSU2? Får jo bare spart iår, men 30 000 er jo fine penger å spare med en rente på 4,65 %?

Har lite inntekt for tiden, så derfor har jeg kun fokusert på å spare på BSU.

Anonymous poster hash: 96e39...1dc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med BSU2 får du en gevinst på nærmere 300 kroner årlig i forhold til vanlig høyrente,

Greit å ta med seg hvis du ikke ser det som problematisk å binde pengeme til boligkjøp.

Vil du ha bedre avkastning må du prøve fonds eller aksjer. Men da har du ingen garanti.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har nettopp fylt opp BSU-en min, og jeg lurer på hva jeg skal spare nå?

Jeg er forresten 33 år så dette er det siste året jeg kan spare, og jeg lurer på om jeg kan åpne en BSU2? Får jo bare spart iår, men 30 000 er jo fine penger å spare med en rente på 4,65 %?

Har lite inntekt for tiden, så derfor har jeg kun fokusert på å spare på BSU.

Anonymous poster hash: 96e39...1dc

Om jeg var deg hadde jeg funnet en annen bank. Jeg får 5,3 i rente på BSU kontoen min i Åfjord Sparebank.

Gjest constance90
Skrevet

Om jeg var deg hadde jeg funnet en annen bank. Jeg får 5,3 i rente på BSU kontoen min i Åfjord Sparebank.

Mange banker med så høy prosent krever at du er bosatt i området. Gjør din det? Er interessert i å bytte bank men ser flere krever at du bor i kommunen.

Skrevet (endret)

Mange banker med så høy prosent krever at du er bosatt i området. Gjør din det? Er interessert i å bytte bank men ser flere krever at du bor i kommunen.

Åfjord sparebank krever ikke det. Jeg bor selv i Trondheim og det har aldri vært noe problem.

http://www.dinepenger.no/spare/dette-er-den-beste-bsu-renten/20299615

(Vet linken er litt gammel, men det var det eneste jeg fant)

Endret av KikiEco
AnonymBruker
Skrevet

Når er BSU full?

Anonymous poster hash: 9cd34...490
AnonymBruker
Skrevet

Når er BSU full?

Anonymous poster hash: 9cd34...490

Du kan spare max 25.000 pr år.

En full BSU er 200.000.

Anonymous poster hash: cf784...ed5

Skrevet

Åfjord sparebank krever ikke det. Jeg bor selv i Trondheim og det har aldri vært noe problem.

http://www.dinepenger.no/spare/dette-er-den-beste-bsu-renten/20299615

(Vet linken er litt gammel, men det var det eneste jeg fant)

Afjord er neppe den banken TS ser etter. Du må være totalkunde for å få den oppgitte renten, og så vidt jeg ser tilbyr de ikke BSU2, som var utgangspunktet for tråden.

4,65 % er en god rente på BSU i kombinasjon med BSU2, selv om flere lokale sparebanker har bedre på BSU.

Skrevet

Hadde startet en pensjonsspareplan.

Skrevet

Hadde startet en pensjonsspareplan.

Pensjonsspareplan før du er inne i boligmarkedet?

Det hadde i hvert fall ikke jeg vurdert.

• 1 måned senere...
Skrevet

Du burde ikke spare i aksjefond.. Det er ingen bra avkastning og sjeldent folk som tjener penger i det. så banksparing burde du gjøre.

Anonymous poster hash: 02bac...9fb
Skrevet

Du burde ikke spare i aksjefond.. Det er ingen bra avkastning og sjeldent folk som tjener penger i det. så banksparing burde du gjøre.

Hva slags tøv er nå dette?

Anonymous poster hash: 632ec...665

• Liker 3
Skrevet

Pølsevev! Jeg skjønner ikke hvor slike oppgulp kommer fra.

Hvis sparehorisonten er 5+ år, er et globalt indeksfond et smart valg.

Anonymous poster hash: 82cac...5af

Skrevet

Lurer på det samme! Er også 33 og min BSU er full. Usikker på hva jeg skal gjøre.

Anonymous poster hash: 761be...52e
Skrevet

Nei.. Det er ingen som tjener på og kjøpe fond. 99% av folkene som sparer i fond mister pengene. Så dette ville jeg aldri anbefalt.

Skrevet

Nei.. Det er ingen som tjener på og kjøpe fond. 99% av folkene som sparer i fond mister pengene. Så dette ville jeg aldri anbefalt.

Morsomt, du. Var du en av de som kjøpte fond da kursene var på topp sommeren 2007 eller 2008, og så gikk på en smell?

Anonymous poster hash: 632ec...665

• Liker 1
Skrevet

Det var jeg ikke, men jeg vet av erfaring og hørt med andre at dette er bare tull. Ingen som tjener penger på sånt. Det du burde gjøre er og sette pengene i banksparing.

Skrevet

Det eneste som er garantert når det gjelder fond, er at de som selger/drifter fondene tjener godt på dette. Uansett kursutvikling.

Om fondene stiger nok til at også kjøper får gevinst, er umulig å vite på forhånd.

Noen har tjent mye på fond, andre har måttet svelge tap. Eller avkastning dårligere enn en god høyrentekonto.

Valget står mellom en garantert , lav avkastning (bank) eller mulighet for en høyere avkastning mot at du er villig til å risikere tap (fond/aksjer).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...