Gå til innhold

Datteren min vil skifte etternavn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og det liker jeg ikke, føler at jeg mister henne på en måte. Jeg vet at det bare er et navn, men faren hennes er en kødd, og jeg føler at jeg "gir henne" til han.

Han er like mye far som jeg er mor, men det er utrolig sårt likevel. Hun er 12år gammel, så jeg kan med loven i hånd nekte henne, men det kommer jeg ikke til å gjøre. Føler at vi mister en i familien nå....:(

Vet at jeg er teit, men sånn er det bare....

Anonymous poster hash: a3728...857
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er bakgrunnen for dette? Bor hun hos ham?

Anonymous poster hash: a215f...22f
AnonymBruker
Skrevet

Nok et eksempel på at man burde velge barnas far med omhu, eller slutte å være så negativ til barnets andre forelder.

Anonymous poster hash: 8c1dc...dbd
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Har dere diskutert muligheten for at hun kan beholde det gamle etternavnet sitt, evt som mellomnavn?

Anonymous poster hash: 94db6...0b3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har delt omsorg, så hun er 50/50 hos oss begge. Hun kommer til å beholde mitt navn som mellomnavn, men mellomnavn brukes jo aldri....

Skrevet

Hvorfor vil hun bytte navn? Kan du få utsatt det, f.eks be henne ha betenkningstid frem til jul eller bursdagen hennes?

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke problemet jeg. Mine to barn som jeg har med min ex har mitt mellomnavn og hans etternavn. Og jeg har hovedomsorgen.. Føler jo ikke jeg har mistet de pga de har fars etternavn. Mitt navn blir bare skrever som f.eks " Linda Ø. Fiskerstrand" Mitt navn er helelr ikke så vanlig, menst faren sitt er det mange som heter her.

Har også nytt barn med min samboer, og det barnet har også mitt mellomnavn og hans etternavn. Så de to eldste og den minste bor med meg, men har ikke felles etternavn.

Så gjør det noe da?

Anonymous poster hash: 4e346...b93
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte bli 30 år før jeg turte å si til min mor at jeg ville kutte ett av fornavnene min (hadde bindestreknavn typ Kari-Anne) av respekt for min mor som hadde gitt meg dette nevnet så turte jeg ikke. Jeg har hatet det ene navnet mitt så lange jeg kan huske, men jeg visste at mor ville bli skuffet. Nå i ettertid er jeg så utrolig glad at jeg enderlig turte! Det er tross alt jeg som skal gå rundt med dette nevnet, og den eneste som egentlig må like det er meg selv...

Anonymous poster hash: 1cacf...37d
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mor til min stesønn ville plutselig bytte navn på barnet etter jeg kom inn i bildet. Så nå heter gutten "Andreas Annesønn Wang". (Mor heter "Anne".) Mine og samboers barn har hans etternavn, og kun det. Blir det slutt en gang så vet jeg fortsatt hvem som er mine barn, selv om vi ikke har samme etternavn ;)

Anonymous poster hash: a0d20...792

Skrevet

kan hun ikke ha begge etternavnene?

AnonymBruker
Skrevet

Vel, mine barn har ikke mitt etternavn i det hele tatt. Må si at jeg ikke forstår problemstillingen - hvis det ikke ligger noe mer bak.

Anonymous poster hash: c4013...a4c

Skrevet (endret)

Om du mener hennes far er en kødd skal du ikke se bort i fra at han mener det tilsvarende om deg. Hva deres datter mener burde imidlertid være opp til henne. Og grunnen til at hun vil skifte navn trenger da slett ikke være på grunn av at noen av dere er en kødd...

La henne velge selv. Det kommer ikke til å endre noe.

Endret av Maximillian Cohen
AnonymBruker
Skrevet

Nå får du dra inn puppen litt!

Jeg tør rett og slett ikke skrive mer enn dette da jeg finner din holdning helt idiotisk, uetisk og barnslig. Ikke et materiale som man bruker som forbilde.

Støtt datteren din i valget sitt og vær en god mamma i stedet for å synes synd på deg selv.

Anonymous poster hash: 3acaf...8cb
  • Liker 2
Skrevet

Hvorfor skal hun ikke få ha faren sitt etternavn? Er ikke sikkert hun synes han er en kødd selv om du synes det... De fleste jeg kjenner har enten kun farens etternavn (dersom moren har byttet etternavn til det også) eller morens etternavn som mellomnavn + farens etternavn. Jeg har både min mors etternavn og min fars etternavn. Stort sett bruker jeg kun min fars etternavn, men min underskrift inneholder hvertfall bokstaven til min mors etternavn også. Og ellers så vil jo alle formelle papirer inneholde begge navn.

• Liker 1
Skrevet

Vi har delt omsorg, så hun er 50/50 hos oss begge. Hun kommer til å beholde mitt navn som mellomnavn, men mellomnavn brukes jo aldri....

Tull! De brukes om man bruker de selv. Sjuåringen min heter fornavn mittnavn farsnavn og hver gang noen dropper mellomnavnet sier han "jeg heter ole hansen olsen".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er et navn. Og hvorfor skal hun ikke ha navnet til faren også dersom hun ønsker det?

Jeg har skifta fornavn uten at mine foreldre gikk i spinn av den grunn og mente de mistet meg....

Anonymous poster hash: b2fbf...062
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kun mamma sitt etternavn, men det navnet er fredet og så spesielt at om jeg hadde fjernet det, så måtte jeg søkt til hele familien for å få det tilbake :P Så uaktuelt å fjerne det for min del, men fjernet navnet til "farssiden" da han skrev fra seg ansvaret på meg når jeg var mindre. Ingen tilknytning til han, så ser ikke poenget med å ha hans navn der heller, det var der lenge nok for å si det sånn.

Anonymous poster hash: 7d181...1d4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid brukt mellomnavnet mitt i tillegg til etternavnet, jeg er "Anne Hansen Olsen" overalt. Mange gjør det.

Ellers har jeg inntrykk av at det er veldig vanlig at barn av skilte foreldre bytter til etternavnet til den forelderen de føler seg minst nær, kanskje for å knytte forelderen nærmere på et vis. Dette har jeg ikke noe vitenskapelig belegg for å hevde altså. Jeg kjenner/vet om flere som har gjort det så det er en helt anekdotisk påstand.

Anonymous poster hash: b64ad...198
AnonymBruker
Skrevet

Tull! De brukes om man bruker de selv. Sjuåringen min heter fornavn mittnavn farsnavn og hver gang noen dropper mellomnavnet sier han "jeg heter ole hansen olsen".

Det gjorde jeg og da jeg var yngre. Ikke fordi jeg var så innmari glad for å ha to "etternavn" men hvis jeg ikke gjorde det kommenterte mamma det, noe som var flaut. Ikke sikkert det er slik for din sønn altså, men for noen barn er det slik.

Jeg har vokst opp med med to slekter som begge har vektlagt ar jeg skulle bruke deres navn selv om jeg forkortet det midterste til en bokstav (begge navnene er lange). Som voksen byttet jeg gladelig til mannens etternavn for å slippe mer mas fra mors- og farssiden min om navn :) mannen min droppet også sitt mellomnavn så nå heter vi det samme og slipper diskusjon hvis vi får barn en dag :)

Anonymous poster hash: 1a196...ff7

Skrevet

Jeg er en av synderne som ofte sier bare fars navn, så press fra meg får han ikke. Er vel bare vant til at han heter det..

Han har korte navn da - 5-6-5 bokstaver, og navn som glir lett sammen:-)

Det gjorde jeg og da jeg var yngre. Ikke fordi jeg var så innmari glad for å ha to "etternavn" men hvis jeg ikke gjorde det kommenterte mamma det, noe som var flaut. Ikke sikkert det er slik for din sønn altså, men for noen barn er det slik.

Jeg har vokst opp med med to slekter som begge har vektlagt ar jeg skulle bruke deres navn selv om jeg forkortet det midterste til en bokstav (begge navnene er lange). Som voksen byttet jeg gladelig til mannens etternavn for å slippe mer mas fra mors- og farssiden min om navn :) mannen min droppet også sitt mellomnavn så nå heter vi det samme og slipper diskusjon hvis vi får barn en dag :)

Anonymous poster hash: 1a196...ff7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...