AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #1 Skrevet 7. august 2014 Vi har halvveis delt økonomi, vi setter over på felleskonto til mat, strøm boutgifter etc. ellers beholder vi en god slump av lønnen vår selv. Det virker som min mann syntes at ting (klær utstyr mm. ) til barna er en personlig hobby for meg, og skal gå av min lønn. Han mener aldri at de trenger nye klær eller sko. Nå skal eldste mann begynne på skolen og hun trenger blant annet ryggsekk og nye høstsko. Det er så vanskelig å få mannen til å skjønne at barna trenger ting at det stort sett ender med at jeg bare bruker av min lønn... Når vi snakker om det så ler han det bare bort med at det er jeg som har "shoppemani" og at jeg kjøper ting de ikke trenger. Ja vel, men så lenge det faktisk er meg som går i butikker med dem å kjøper så får det være min vurdering? Han tar jo aldri på seg ansvaret med å gå ut å kjøpe noe, men han tar gldelig på seg ansvaret for å kritisere pengebruken min i ettertid Anonymous poster hash: baf0d...bf9 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #2 Skrevet 7. august 2014 (Vi har det på samme måte, men her synes det også som matinnkjøp er min personlige hobby...)Anonymous poster hash: d1cc3...f03 1
ekkoet Skrevet 7. august 2014 #3 Skrevet 7. august 2014 (endret) Lite annet å gjøre enn å få ham til å forstå akkurat det du skriver. Barna må ha klær. Det naturlige ville være å legge til klesinnkjøp til barna på felleskontoen. Så får han heller godkjenne hvert innkjøp om han insisterer på det, eller evt. være med selv. Du kan og tenke litt på om barna virkelig trenger den dyreste modellen eller det ekstra paret med sko. Om du har shoppemani eller om han overdriver er umulig å vurdere fra denne siden av internett. Vi har en langt mer samlet økonomi enn dere. Jeg tjener mest og betaler nesten alt. Konen ender slik opp med nok penger på sin konto til å kjøpe klær til barna uten å måtte involvere meg. Hun er ingen storshopper av klær til seg selv, hadde hun vært det hadde jeg gjerne fulgt litt mer med på hvor pengene gikk. Endret 7. august 2014 av ekkoet 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #4 Skrevet 7. august 2014 Mor betaler alt. ALLE klær.. Alt utstyr.. Og får dårlig samvittighet hver gang når det må unnskyldes ovenfor far. Som mener det er tull og tøys, at ungen kan gå i hullete klær, "nei, han trenger ikke sånn og sånn" Anonymous poster hash: 4be86...559 3
Gjest Jørild Skrevet 7. august 2014 #5 Skrevet 7. august 2014 Vi betaler like my hver. Mannen betaler også halvparten til stebarna. Delt økonomi. I ditt tilfelle hadde jeg sendt far og barn på skolestartshopping. På tide å bevisstgjøre han. 6
Ciara Skrevet 7. august 2014 #6 Skrevet 7. august 2014 Herregud, er det mulig! Dere må øke summen til felleskontoen og ta slikt derfra. Men da nødvendighetene - klær og sko. Andre store utgifter bør man være enige om (den ene stikker ikke plutselig å kjøper en dyr leke uten å ha avklart det). Barn vokser og trenger nye klær og sko stadig vekk, det må han jo skjønne. Ikke finn deg i dette. 9
Bettina82 Skrevet 7. august 2014 #7 Skrevet 7. august 2014 Kommunikasjon! Sett dere ned. Går gjennom hva en "må" kjøpe til barnet i løpet av ett år, og se gjerne også på SIFO sine beregninger på dette. Det så i to, og så kan far overføre til mor om det er hun som gjør alle innkjøp. Her har vi 100% felles økonomi, men har poster for de ulike tingene. Jeg handler alt av mat, klær, gaver+++ og får derfor pengene vi sammen har blitt enige om inn på min kortkonto hver mnd. Tok litt tid for mannen å forstå hvor mye penger vi egentlig brukte hver mnd, og jeg følte jeg alltid var i minus i forhold til disse pengene. Nå har vi økt endel på beløpene og da går det strålende 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #8 Skrevet 7. august 2014 Og dette er noe av grunnen til at jeg syns delt økonomi og barn ikke går sammen. Vi har 100% felles økonomi og trives med det. Anonymous poster hash: c9376...757 9
~umulia~ Skrevet 7. august 2014 #9 Skrevet 7. august 2014 Vi løser dette ved å ha en konto med to kort. Her setter vi av 5000 hver i mnd. Disse pengene skal gå til mat, klær til barna, gaver, medisinutgifter og andre ting det er naturlig at vi deler utgiftene på. Cafe, klær og sko til oss selv, trening osv betaler vi av egne penger.
Leanne Skrevet 7. august 2014 #10 Skrevet 7. august 2014 Er stort sett jeg som handler klær og utstyr til barna, for jeg har oversikt over hva de har og hva de trenger.. Men vi løser det ved at mannen betaler sfo og fritidsaktiviteter for barna.. Da blir det omtrent likt vil jeg tro.. Ellers har vi igrunn "felles" økonomi, selv om vi ikke har felles konto..
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #11 Skrevet 8. august 2014 Jeg som mor betaler det meste til barna. For oss fungerer dette greit, jeg har en del høyere lønn enn han så dette er måten vi jevner det ut på.Anonymous poster hash: 3cfc2...e5b
Anciol Skrevet 8. august 2014 #12 Skrevet 8. august 2014 Besteforeldrene / mine foreldre betaler det meste a v ting til mine barn:) n år vi snakker om utedresser, slalåmutstyr etc:)
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #13 Skrevet 8. august 2014 Her betaler begge, vi har felles økonomi. Det hender nok jeg kjøper ting han synes er i overkant dyrt, da sukker han litt og trekker på skuldrene, men jeg kjøper lite dill og vi er stort sett enige. Jeg tror det hjelper litt at han i ettertid har sett nytten av det jeg har kjøpt. Så lenge du kjøper ting de må ha støtter jeg forslaget om å øke bidraget til felleskontoen. Kan du komme med eksempler på ting du har kjøpt som han mener er unødvendige? Anonymous poster hash: 858a3...677
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #14 Skrevet 8. august 2014 Felles økonomi her også, og alt annet blir litt anstrengt når man har barn mener jeg. Rent praktisk er det jeg som kjøper alt av klær og utstyr til barnet, men det er både jeg og mannen fornøyd med. Han blander seg aldri inn i hva jeg kjøper, da. Anonymous poster hash: d7ebc...6f6 2
student86 Skrevet 9. august 2014 #15 Skrevet 9. august 2014 Spør om han mener at hans klær og sko er viktigere enn barnas klær og sko. Spør om han syns barna hans har gjort noe alvorlig galt som skal måtte gå rundt i hullete klær! Sett ting på spissen. Slik vil du nok fakke ham 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2014 #16 Skrevet 9. august 2014 Jeg kjøper vanligvsi klær til barna, maten og betaler barnehage/ sfo. Han betaler andre fellese utgifter. Og tjener mye mere enn meg.. Anonymous poster hash: 42823...8c2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2014 #17 Skrevet 9. august 2014 Jeg handler alt til barna på kredittkort, så går vi gjennom regningen en gang i mnd og trekker ut det som er mitt personlige. Resten betales da fra felleskontoen hvor lån og faste utgifter blir trukket fra. Vi betaler inn til den kontoen slik at vi sitter igjen med cirka samme til eget forbruk. Dvs mannen betaler inn noe mer siden han tjener mer.Anonymous poster hash: 4cee5...967
AnonymBruker Skrevet 9. august 2014 #18 Skrevet 9. august 2014 Men barnetrygden da? Hvilken konto går den inn på?Anonymous poster hash: 3f9f0...d5e 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #19 Skrevet 10. august 2014 Jeg er for felles økonomi. Men jeg er også for litt delt. Sånn at jeg kan ha penger jeg kan bruke på ting jeg ønsker som ikke jeg må spørre om feks. Vi bruker begge penger på ting til barna, men jeg handler nok mest av ting som feks ytterklær eller sko. Dette fordi jeg er kkontrollfreak Og fordi jeg alltid leverer og henter i barnehage og har derfor mer kontroll på hva han trenger ekstra osv. Anonymous poster hash: 085f8...9c6
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #20 Skrevet 10. august 2014 Men barnetrygden da? Hvilken konto går den inn på?Anonymous poster hash: 3f9f0...d5e Sparekonto til barnet, men vi kaller den bufferkonto, dvs. hvis noe skulle skje eller bli ødelagt i huset el. noe så kommer det til å brukes.Anonymous poster hash: 4cee5...967
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå